چرا چراغ چک خودرو روشن نمی شود؟

  شنبه، 29 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا چراغ چک خودرو روشن نمی شود؟
روشن نشدن چراغ چک یا لامپ عیب یاب یکی از موضوعاتی است که رانندگان بسیاری به دنبال یافتن دلیل آن هستند. با این مطلب از ساعد نیوز همراه ما باشید تا دلایل روشن نشدن چراغ چک را بدانید.

روشن نشدن چراغ چک نیز یکی از مشکلات خودرو می باشد که رانندگان بسیاری درصدد پیدا کردن دلیل و رفع آن هستند. دلایلی که سبب روشن نشدن چراغ چک خودرو می شوند گاهی اساسی بوده و گاه جزئی هستند که سریعا رفع می شوند. اما نبایستی این مشکل را نادیده گرفته و نیاز است در اسرع وقت خودرو برای بررسی به یک مکانیک سپرده شود.

در حالت عادی هنگامی که سوار ماشین شده و سوئیچ را می چرخانید پیش از استارت زدن، جریان برق پشت آمپر روشن شده و از وضعیت بخش های مختلف ماشین مانند میزان سوخت، باز بودن درب ها و … مطلع می شویم. ولی در برخی مواقع پس از چرخاندن سوییچ، برق پشت آمپر وصل نشده و خودرو هم روشن نمی شود. در ادامه دلایل روشن نشدن چراغ چک خودرو را بررسی می کنیم.

دلایل روشن نشدن چراغ چک خودرو


شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که چراغ چک خودرویتان هنگام رانندگی روشن شده باشد و در آن لحظه نمی‌دانستید که باید چه کار کنید. البته بد نیست بدانید که به‌محض روشن شدن چراغ چک نیاز نیست حتما خودرو را متوقف کنید، زیرا در بعضی از موارد مشکل چندان جدی نیست. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حین رانندگی متوجه شدید که چراغ چک خودرو روشن شده است مسافتی نه‌چندان طولانی را طی کنید، اگر چراغ خاموش شد و در روزهای آتی دوباره روشن نشد مشکلی وجود ندارد اما اگر روشن شدن چراغ چک باز هم اتفاق افتاد حتما مشکلی وجود دارد.در ادامه مطلب به دلایل روشن نشدن چراغ چک خودرو اشاره می شود.

چراغ چک خودرو

شمع‌ها و وایرها

کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست. از آنجائیکه شمع‌ها جزو لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شود می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارد. پس اگر شمع‌ یا وایرهای خودروی شما مشکل داشت در اولین فرصت آن‌ را برطرف کنید.

خرابی باتری

خرابی باتری یا قطع کردن باتری می تواند یک دلیل روشن نشدن لامپ عیب یاب باشد. تشخیص خرابی باتری نشانه هایی دارد که با بررسی آن ها می توان پی برد باتری سالم است یا تنها به شارژ نیاز دارد یا کاملا خراب شده و باید تعویض گردد.

سولفاته کردن یا سوختن فیوزهای مربوطه

فیوز خودرو نقش مهمی در عمر سیستم های مختلف ماشین بر عهده دارد و به عنوان محافظی برای سیستم های الکتریکی خودرو محسوب می شود. جریان برقی که از سوی باتری به طرف بخش های مختلف مانند لامپ ها ارسال می شود ابتدا از فیوز عبور کرده و اگر ولتاژ برق با نوسان همراه باشد یا شدت جریان آن بیشتر از حد نرمال باشد به محض وارد شدن به فیوز از عبورش ممانعت می شود.

جلوگیری از جریان ولتاژ نامناسب به معنای تنظیم آن می باشد. در صورتی که نوسان جریان برق بیش از حد مخرب و غیر قابل کنترل باشد، فیوز می سوزد. تعداد فیوز ماشین های سبک بین 10-30 عدد و تعداد فیوزهای خودروهای سنگین 10-100 عدد متغیر است. از این رو ممکن است مشکل عدم روشن شدن چراغ چک به سوختن و سولفاته کردن فیوزها مرتبط باشد.

بنابراین بررسی جعبه فیوز و سالم بودن فیوزها نخستین راهی است که بعد از خرابی هر یک از بخش های الکتریکی خودرو به ذهن می رسد. البته ممکن است ایراد ایجاد شده به خرابی خود قطعه یا مدار آن مربوط باشد. ولی بررسی جعبه فیوز تقریبا آسان ترین کاری است که هر راننده ای می تواند آن را انجام دهد حتی اگر تجربه زیادی هم نداشته باشد.در مواردی ممکن است سیستم برق خودرو سالم بوده و عملکرد فیوزها دچار مشکل شده باشد. از این رو باید فیوز خراب شده تعویض گردد.

مشکل در سیستم برق رسانی

در صورتی که متوجه شدید بخش های برقی خودرو به طور ناگهانی از کار می افتند مانند لامپ عیب یاب، چراغ سقفی و .. به این معنا است که برق به این بخش ها نمی رسد. حتی پس از خاموش و دوباره روشن شدن خودرو پس از جرقه زنی موتور مجددا برقی دریافت نمی شود.

چراغ چک خودرو

رله اصلی دوبل

در مواقعی که رله اصلی دوبل روی می دهد چراغ چک پشت آمپر را نخواهیم داشت. رله دوبل مسئولیت تامین برق مثبت 12 ولت قطعات سیستم انرژکتوری را بر عهده دارد. این قطعه مثل جعبه تقسیم برق عمل نموده و برق مثبت قطعه های سیستم انرژکتوری را تامین می نماید. این قطعه به علت ساختار و شرایط کاری اش معمولا در معرض خرابی واقع می شود.

شایان ذکر است رله دوبل برق مثبت قطعاتی مانند سنسور اکسیژن، پمپ بنزین، سنسور کیلومتر، کویل دویل، سوزن های انژکتور، آیسیو و … را تامین می کند. از نخستین نشانه های خرابی آن روشن نشدن خودرو است. اگر خودرو بعد از استارت زدن روشن نشد ممکن است رله دوبل ایراد پیدا کرده باشد. چنانچه پس از باز کردن سوییچ، چراغ چک روشن نشود، یکی دیگر از نشانه های خرابی رله دوبل می باشد.

سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

ترموستات

این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

انژکتور سوخت

مشکل انژکتور نیز می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. مشکل در انژکتور خودرو مشکل رایجی نیست ولی اگر انژکتور خودروی شما با مشکل مواجه شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادات بد رانندگی خود نظیر رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و مواردی از این دست را ترک کنید.

نصب کردن دزدگیر

گاهی اوقات اگر دزدگیر به‌خوبی نصب نشود و تنظیماتش درست نباشد می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که کامپیوتر خودروی شما سیستم های نصب شده را به‌عنوان یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و چراغ چک را روشن و گاهی ثابت نگه می‌دارد. ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از عوامل مهم در برق‌دزدی خودروست و این امر حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری شود.

نشتی خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه