چرا و چگونه به صدای دلمان گوش کنیم؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا و چگونه به صدای دلمان گوش کنیم؟
ندای دل همواره وجود دارد ولی مهم این است که به صدای آن گوش فرا می دهید یا خیر. آیا شما از افرادی هستید که گوش دادن به ندای دل را مهم تلقی می کنید؟ با این مطلب از ساعد نیوز همراه باشید تا در این راستا بیشتر بدانید.

ندای دل همیشه وجود دارد، اما مهم این است که به صدایش گوش می‌کنید یا نه. وقتی در هجوم افکارتان غرق شده‌اید و با افکار و احساسات منفی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، صداهای توی سرتان آن‌قدر بلندند که اجازه نمی‌دهد زمزمه آرامش‌بخش ندای درونتان را بشنوید. بسیاری از انسان‌ها ندای دلشان را نادیده می‌گیرند و آن را انکار می‌کنند، اما حتی آنها هم زمانی که در خلوت نشسته‌اند، زمزمه آرام درونشان را می‌شنوند.

ندای دل چیست؟

ندای دل صدای خود برتر شماست، بخش از ذهن شما که لحظه‌ها و احساسات را فراتر از ذهن خودآگاه درک می‌کند و دیدگاهی وسیع‌تر دارد. این صدای درونی با توجه به تجربه زیسته و درک آگاهانه‌ای که دارد، شما را آماده می‌کند تا در لحظه حال بهترین خودتان باشید و در آینده‌ای ناشناخته و غیرمنتظره هم در مسیر درست گام بردارید. این صدا حقیقی است و از هوش ذاتی شما برمی‌‌آید. وقتی به ندای دل گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید بدن و روح شما چه نشانه‌هایی برایتان دارند.با توجه‌کردن به ندای درونی، می‌توانید مسیر درست زندگی را در دنیای بیرون پیدا کنید.

‌‌ چرا باید به ندای دل گوش کنیم؟

  • منبعی دیگر از اطلاعات در اختیارتان می گذارد که منحصر به خود شما و نیازهای شماست.

  • نسبت به نفوذ و تاثیر دیگران حساسیت و آسیب پذیری تان را کمتر می کند و به شما اجازه می دهد درمورد چیزی که برای تان مناسب است فکر کنید.

  • شما را از منطقه ی امن و آرام تان بیرون کشیده و به جایی می برد که واقعا باید آن جا باشید.

  • شما را به سمتی هدایت می کند که احساس می کنید ” باید ” بروید و از چیزی که درست نمی دانید دورتان می کند.

  • شما را در طی مسیری که پیش رو دارید مرحله به مرحله پیش می برد.

  • و در نهایت، و از همه مهمتر به شما کمک می کند تصمیماتی بگیرید که بعدها جای تاسف و افسوس نداشته باشد.

زن

راهکارهایی برای گوش دادن به ندای قلب

اگر ندای قلب خود را نمی شنوید و در طول روز بسیار درگیر مسائل بیرونی می باشید پیدا کردن این صدا از بین هیاهوی همیشگی ذهنی اندکی دشوار است. در ادامه با راهکارهایی برای تقویت گوش دادن به ندای دل آشنا می شوید.

1. خاطره نویسی روزانه

خاطره نویسی روانه یا روزمره نویسی در تقویت شنیدن ندای درونی بسیار موثر است. برای این کار کافی است هر صبح چند صفحه ای بنویسید. فرقی ندارد که موضوع چه باشد. هر آنچه به ذهن تراوید را روی کاغذ پیاده نمایید. بعد از این کار متوجه می شوید که ندای دل در حال صحبت با شما است. به شما راهنمایی های واضح و روشن می دهد. شاید این راهنمایی ها حتی در این صفحات نقش بسته باشد.

2. پیدا کردن فرصت مناسب

روزهای شلوغ کاری که برای تمام دقیقه هایش برنامه ریزی کرده اید تایم خوبی برای شنیدن ندای درون نیست. سعی کنید تایم آزادی پیدا کرده تا زندگی را با سرعت کمتری پیش ببرید. در این وقفه های زمانی فکر خود را رها کرده و اجازه داده زمزمه آرام درونی تان با شما حرف بزند.

در فرصتی که بین روز برای شما پیش می آید که کمتر حواس شما پرت می شود در جایی آرام و به دور از وسایل ارتباطی قرار گرفته و سکوت کنید. در صورت تمایل تکنیک های مدیتیشن را تست کنید. خلوت و تنهایی بهترین موقعیت برای گوش دادن به ندای قلب می باشد.

3. گوش سپردن به دیگران

گوش دادن به دیگران یعنی این که بدون قضاوت حرف های آن را گوش دهید. بسیاری اوقات ما تنها به این خاطر به دیگران گوش کرده که بتوانیم پاسخ بدهیم. این گوش دادن واقعی نیست. گوش دادن به دیگران یعنی تنها به خاطر آن ها و درکشان به حرف آن ها گوش بدهید. نه به دلیل قضاوت و جواب دادن. هنگامی که مهارت گوش دادن به دیگران را در خود تقویت نمودید گوش دادن به ندای درون هم ساده تر می شود.

4. خود مراقبتی

خود مراقبتی به این معنا است که از سلامت ذهن، جسم و روان خود مراقبت نمایید. شیوه های مختلفی برای این کار هست. از تغذیه سالم تا مدیتیشن روزمره و کنترل ورودی های ذهن. هنگامی که از خود مراقبت می کنید و توجه کردن به خود را مهم می دانید گوش دادن به ندای قلب هم ساده تر می شود.

یکی از اصول مهم خود مراقبتی مهربان بودن است. با خود مهربان بوده و به توانایی های خود تردید نداشته باشید و اگر اشتباهی صورت گرفت خود را سرزنش نکنید. بعضی با کوچکترین اشتباه سریعا خود را به بدترین شیوه ممکن تنبیه می نمایند.

زن

5. مطالعه درباره شهود

قوه شهود یکی از قدرت های درونی انسان ها می باشد که از نسل های قبل وجود داشته و در نسل های بعد نیز ادامه دارد. شهود همان چیزی بوده که به عنوان ندای دل ، حس ششم یا الهام شناخته می شود. مطالعه در مورد شهود روش درک قدرت شهود و استفاده از آن را تقویت نموده و شنیدن ندای درون را ساده تر می کند.

6. توجه به نشانه ها

ندای درون تنها یک زمزمه است. قرار نیست یکباره همه چیز دگرگون شود تا به شما ثابت شود کاری که انجام می دهید اشتباه است یا درست. ندای دل اجباری ندارد که مسیر درست را انتخاب کنید. این ندا تنها به آرامی شما را راهنمایی کرده و در نهایت این خودتان هستید که تصمیم گرفته به آن اهمیت بدهید یا نه.یک تصویر ذهنی، یک خواب یا نشانه ای در زندگی روزانه می تواند راهنمایی ندای درونی باشد. عبور از این نشانه ها ساده بوده ولی یاد بگیرید که به آن ها اهمیت داده تا تشخیص و درک ندای درونی ساده تر شود.

7. دوری از افکار منفی

نشخوار ذهنی گاه چنان شدت می یابد که گوی چند نفر در ذهن مان در حال زندگی هستند و همه بر سر هر موضوعی با یکدیگر مخالفت داشته و بحث می کنند. افکار منفی که در ذهن هستند واقعی نبوده و همچون اشباحی سبب تیره شدن ذهن شما می شوند.به خاطر داشته باشید شما افکارتان نبوده و شک هایی که در مورد خودتان دارید درست نیستند. هر گاه با افکار منفی روبرو شدید به توانمندی و موفقیت های خود بیندیشید. بدون این که با آن ها مقابله کنید. روی کاغذ این افکار را نوشته تا از ذهن شما خارج شوند بعد توجه خود را به نکات مثبت سوق دهید.

8. تعیین حد و مرز برای خودتان

گفتنی است هیچ چیزی به اندازه اولویت دادن به سایرین بیشتر از خودتان سبب خاموش شدن ندای دل شما نمی شود. اگر دائما به حرف و نظر دیگران توجه کرده و اجازه دهید شما را در کنترل بگیرند، سر رشته زندگی خود را از دست می دهید. به خودتان اعتماد داشته و برای زندگی تان حد و مرز تعیین کنید.دقت کنید اگر برآورده کردن خواسته دیگران به شما آسیب می رساند، می توانید خیلی راحت نه بگویید و خودتان را از چالش های بعدی رها کنید.

سخن پایانی

گوش‌کردن به ندای دل ساده است، پس بیهوده آن را پیچیده نکنید. صدای درون شما همیشه وجود داشته است، وجود دارد و وجود خواهد داشت. شنیدن این صدا ساده‌تر از آن است که تصور می‌کنید. فقط کافی است به آن گوش بدهید و شرایط مناسب برای شنیدن این زمزمه آرام درونی را فراهم کنید. تمرین‌های این مقاله را هر روز انجام دهید، تا بعد از مدتی نتیجه آن را ببینید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (390 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس