ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا و چگونه به صدای دلمان گوش کنیم؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا و چگونه به صدای دلمان گوش کنیم؟
ندای دل همواره وجود دارد ولی مهم این است که به صدای آن گوش فرا می دهید یا خیر. آیا شما از افرادی هستید که گوش دادن به ندای دل را مهم تلقی می کنید؟ با این مطلب از ساعد نیوز همراه باشید تا در این راستا بیشتر بدانید.

ندای دل همیشه وجود دارد، اما مهم این است که به صدایش گوش می‌کنید یا نه. وقتی در هجوم افکارتان غرق شده‌اید و با افکار و احساسات منفی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، صداهای توی سرتان آن‌قدر بلندند که اجازه نمی‌دهد زمزمه آرامش‌بخش ندای درونتان را بشنوید. بسیاری از انسان‌ها ندای دلشان را نادیده می‌گیرند و آن را انکار می‌کنند، اما حتی آنها هم زمانی که در خلوت نشسته‌اند، زمزمه آرام درونشان را می‌شنوند.

ندای دل چیست؟

ندای دل صدای خود برتر شماست، بخش از ذهن شما که لحظه‌ها و احساسات را فراتر از ذهن خودآگاه درک می‌کند و دیدگاهی وسیع‌تر دارد. این صدای درونی با توجه به تجربه زیسته و درک آگاهانه‌ای که دارد، شما را آماده می‌کند تا در لحظه حال بهترین خودتان باشید و در آینده‌ای ناشناخته و غیرمنتظره هم در مسیر درست گام بردارید. این صدا حقیقی است و از هوش ذاتی شما برمی‌‌آید. وقتی به ندای دل گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید بدن و روح شما چه نشانه‌هایی برایتان دارند.با توجه‌کردن به ندای درونی، می‌توانید مسیر درست زندگی را در دنیای بیرون پیدا کنید.

‌‌ چرا باید به ندای دل گوش کنیم؟

  • منبعی دیگر از اطلاعات در اختیارتان می گذارد که منحصر به خود شما و نیازهای شماست.

  • نسبت به نفوذ و تاثیر دیگران حساسیت و آسیب پذیری تان را کمتر می کند و به شما اجازه می دهد درمورد چیزی که برای تان مناسب است فکر کنید.

  • شما را از منطقه ی امن و آرام تان بیرون کشیده و به جایی می برد که واقعا باید آن جا باشید.

  • شما را به سمتی هدایت می کند که احساس می کنید ” باید ” بروید و از چیزی که درست نمی دانید دورتان می کند.

  • شما را در طی مسیری که پیش رو دارید مرحله به مرحله پیش می برد.

  • و در نهایت، و از همه مهمتر به شما کمک می کند تصمیماتی بگیرید که بعدها جای تاسف و افسوس نداشته باشد.

زن

راهکارهایی برای گوش دادن به ندای قلب

اگر ندای قلب خود را نمی شنوید و در طول روز بسیار درگیر مسائل بیرونی می باشید پیدا کردن این صدا از بین هیاهوی همیشگی ذهنی اندکی دشوار است. در ادامه با راهکارهایی برای تقویت گوش دادن به ندای دل آشنا می شوید.

1. خاطره نویسی روزانه

خاطره نویسی روانه یا روزمره نویسی در تقویت شنیدن ندای درونی بسیار موثر است. برای این کار کافی است هر صبح چند صفحه ای بنویسید. فرقی ندارد که موضوع چه باشد. هر آنچه به ذهن تراوید را روی کاغذ پیاده نمایید. بعد از این کار متوجه می شوید که ندای دل در حال صحبت با شما است. به شما راهنمایی های واضح و روشن می دهد. شاید این راهنمایی ها حتی در این صفحات نقش بسته باشد.

2. پیدا کردن فرصت مناسب

روزهای شلوغ کاری که برای تمام دقیقه هایش برنامه ریزی کرده اید تایم خوبی برای شنیدن ندای درون نیست. سعی کنید تایم آزادی پیدا کرده تا زندگی را با سرعت کمتری پیش ببرید. در این وقفه های زمانی فکر خود را رها کرده و اجازه داده زمزمه آرام درونی تان با شما حرف بزند.

در فرصتی که بین روز برای شما پیش می آید که کمتر حواس شما پرت می شود در جایی آرام و به دور از وسایل ارتباطی قرار گرفته و سکوت کنید. در صورت تمایل تکنیک های مدیتیشن را تست کنید. خلوت و تنهایی بهترین موقعیت برای گوش دادن به ندای قلب می باشد.

3. گوش سپردن به دیگران

گوش دادن به دیگران یعنی این که بدون قضاوت حرف های آن را گوش دهید. بسیاری اوقات ما تنها به این خاطر به دیگران گوش کرده که بتوانیم پاسخ بدهیم. این گوش دادن واقعی نیست. گوش دادن به دیگران یعنی تنها به خاطر آن ها و درکشان به حرف آن ها گوش بدهید. نه به دلیل قضاوت و جواب دادن. هنگامی که مهارت گوش دادن به دیگران را در خود تقویت نمودید گوش دادن به ندای درون هم ساده تر می شود.

4. خود مراقبتی

خود مراقبتی به این معنا است که از سلامت ذهن، جسم و روان خود مراقبت نمایید. شیوه های مختلفی برای این کار هست. از تغذیه سالم تا مدیتیشن روزمره و کنترل ورودی های ذهن. هنگامی که از خود مراقبت می کنید و توجه کردن به خود را مهم می دانید گوش دادن به ندای قلب هم ساده تر می شود.

یکی از اصول مهم خود مراقبتی مهربان بودن است. با خود مهربان بوده و به توانایی های خود تردید نداشته باشید و اگر اشتباهی صورت گرفت خود را سرزنش نکنید. بعضی با کوچکترین اشتباه سریعا خود را به بدترین شیوه ممکن تنبیه می نمایند.

زن

5. مطالعه درباره شهود

قوه شهود یکی از قدرت های درونی انسان ها می باشد که از نسل های قبل وجود داشته و در نسل های بعد نیز ادامه دارد. شهود همان چیزی بوده که به عنوان ندای دل ، حس ششم یا الهام شناخته می شود. مطالعه در مورد شهود روش درک قدرت شهود و استفاده از آن را تقویت نموده و شنیدن ندای درون را ساده تر می کند.

6. توجه به نشانه ها

ندای درون تنها یک زمزمه است. قرار نیست یکباره همه چیز دگرگون شود تا به شما ثابت شود کاری که انجام می دهید اشتباه است یا درست. ندای دل اجباری ندارد که مسیر درست را انتخاب کنید. این ندا تنها به آرامی شما را راهنمایی کرده و در نهایت این خودتان هستید که تصمیم گرفته به آن اهمیت بدهید یا نه.یک تصویر ذهنی، یک خواب یا نشانه ای در زندگی روزانه می تواند راهنمایی ندای درونی باشد. عبور از این نشانه ها ساده بوده ولی یاد بگیرید که به آن ها اهمیت داده تا تشخیص و درک ندای درونی ساده تر شود.

7. دوری از افکار منفی

نشخوار ذهنی گاه چنان شدت می یابد که گوی چند نفر در ذهن مان در حال زندگی هستند و همه بر سر هر موضوعی با یکدیگر مخالفت داشته و بحث می کنند. افکار منفی که در ذهن هستند واقعی نبوده و همچون اشباحی سبب تیره شدن ذهن شما می شوند.به خاطر داشته باشید شما افکارتان نبوده و شک هایی که در مورد خودتان دارید درست نیستند. هر گاه با افکار منفی روبرو شدید به توانمندی و موفقیت های خود بیندیشید. بدون این که با آن ها مقابله کنید. روی کاغذ این افکار را نوشته تا از ذهن شما خارج شوند بعد توجه خود را به نکات مثبت سوق دهید.

8. تعیین حد و مرز برای خودتان

گفتنی است هیچ چیزی به اندازه اولویت دادن به سایرین بیشتر از خودتان سبب خاموش شدن ندای دل شما نمی شود. اگر دائما به حرف و نظر دیگران توجه کرده و اجازه دهید شما را در کنترل بگیرند، سر رشته زندگی خود را از دست می دهید. به خودتان اعتماد داشته و برای زندگی تان حد و مرز تعیین کنید.دقت کنید اگر برآورده کردن خواسته دیگران به شما آسیب می رساند، می توانید خیلی راحت نه بگویید و خودتان را از چالش های بعدی رها کنید.

سخن پایانی

گوش‌کردن به ندای دل ساده است، پس بیهوده آن را پیچیده نکنید. صدای درون شما همیشه وجود داشته است، وجود دارد و وجود خواهد داشت. شنیدن این صدا ساده‌تر از آن است که تصور می‌کنید. فقط کافی است به آن گوش بدهید و شرایط مناسب برای شنیدن این زمزمه آرام درونی را فراهم کنید. تمرین‌های این مقاله را هر روز انجام دهید، تا بعد از مدتی نتیجه آن را ببینید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (689 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (183 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (99 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (55 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (53 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (46 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (42 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (32 نظر) نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (27 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (27 نظر) حضور محمدرضا گلزار، تازه داماد سینمای ایران در رستوران لوکس علی دایی+عکس/ خبری از آیسان خانوم نیست! (27 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) راز جوانی یانگوم "جواهری در قصر" در 53 سالگی / یانگوم هیچ درکی از پیر شدن نداره مثل اینکه هدیه خاص و ویژه ملیکا رسولی، قهرمان کاراته ملی پوش به علی دایی / خانم کاراته کا ارزشمندترین دارایی اش را به اسطوره داد ... (ویدئو) صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید، صدای وضعیت قرمز است، معنی و مفهوم آن این است که کنکور از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است... رونمایی از استایل دامادی فوق العاده شیک و باکلاس هادی کاظمی در روز عقد با سمانه پاکدل/ آقا و خانم بازیگر مثل همیشه خاص‌پسند+عکس جدیدترین عکس پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران با لباس های اصیل و ایرانی/رنگ و بوی بهار رو میده خلاقیت جالب و خنده دار یک ایرانی برای درست کردن گاری لوکس با استفاده از خودروی فرسوده و اسب/ انگار سوار بنز شده😂+عکس نگاهی به تولد 30 سالگی امیرحسین فتحی بازیگر سیاوش سریال جیران در دل جنگل/ چه خلوت +عکس ماجرای عجیب انتقال پیکر حضرت یوسف توسط حضرت موسی به فلسطین صبحانه عاشقانه رضا گلزار با عشق زندگیش/ چه میزی چیده برا آیسان خانومش+ عکس اذان گفتن جالب حامد شاکرنژاد قاری برنامه محفل در گوش دختر ناز و زیبای مهران غفوریان+ویدیو رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس دورهمی خانوادگی گلوریا هاردی بازیگر سریال کیمیا با شوهر و برادر شوهرش سینا مهراد در یک رستوران خوشگل/چقدر صمیمی هستن باهم (ویدئو) خلاقیت دیدنی امیرعلی نبویان در شوخی با اشعار حافظ تعطیلات آخرهفته دلچسب شاهرخ استخری سعید سریال دلنوازان با دختر خوشگلش در پارک جنگلی+عکس خلاقیت خنده دار حامد آهنگی برای لباس پوشیدن با ترکیب مانتو مجلسی و زیرشلواری/ اون زیرشلواری کجا گیر کرده😂😂
تیتر امروز   
قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس