ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا سالمندان احساس تنهایی می کنند؟

  دوشنبه، 03 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا سالمندان احساس تنهایی می کنند؟
تنهایی سالمندان یک مشکل جدی روانی است که باید به آن توجه شود. شواهد نشان می دهد خطر پیشرفت بیماری های قلبی و مرگ ناشی از آن، با میزان ارتباط بیمار با افراد خانواده و دوستان رابطه دارد. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم. همراه ما باشید.

تنهایی سالمندان شیوع بسیار بالایی دارد و بیش از 1 نفر از هر 10 سالمند بالای 65 سال بیان می کنند که همیشه و یا اغلب اوقات تنها هستند. تنهایی سالمندان هرچند قابل اجتناب است ولی معمولا این مسئله به دلیل بیماری، فقر و یا از دست دادن همسر اتفاق می افتد. معمولا با از دست دادن همسر، فرد منزوی شده و کم کم ارتباطات اجتماعی خود را با دوستان خود از دست می دهد. در گذشته به دلیل اینکه افراد مجبور بودند برای انجام کارهای روزمره از خانه خارج شوند این مسئله باعث می شد فرد با دیگران ارتباط برقرار کند ولی امروزه چون کمتر نیاز به خارج شدن از خانه است، کم کم اعتماد به نفس فرد کاهش یافته و منجر به افسردگی و یا بیماری های دیگر می شود. هر چند به نظر می رسد استفاده از تکنولوژی جدید مخصوصا اینترنت ارتباطات افراد با یکدیگر را بیشتر کرده ولی در واقع تکنولوژی باعث افزایش تنهایی و در نتیجه افزایش مشکلات مربوط به سلامت شده است.
مطالعات جدید نشان می دهد الگوی ژنتیکی افراد در اثر تنهایی تغییر می کند. در افرادی که احساس تنهایی شدیدتر است میزان بیان ژنهایی که مسئول ایجاد التهاب در بدن هستند افزایش و میزان بیان ژن های مربوط به سیستم ایمنی کاهش می یابد. البته این تغییر الگوی ژنی در افرادی که دچار افسردگی و یا بیماری های روحی دیگر بودند دیده نشد. این تغییر الگوی ژنتیکی ممکن است به دلیل بالا بودن هورمون های استرس مخصوصا کورتیزول باشد که باعث افزایش بیان ژن های مربوط به التهاب می شود. التهاب ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد.

علل تنهایی سالمندان

افراد مسن ممکن است با تغییر روابط خود، محیطی که در آن زندگی می کنند و سایر عوامل کلیدی در زندگی به مشکل حس تنهایی سالمندان برخورد کنند. براساس گزارشی از هر پنج کانادایی ۶۵ ساله یا بزرگ تر یک نفر بیان می کند که گاهی اوقات یا به طور منظم احساس تنهایی می کند.عواملی که می تواند باعث احساس تنهایی سالمندان شود:

  • تغییرات در شغل
  • دورکاری در منزل
  • مهاجرت به شهر جدید
  • پایان دادن به رابطه
  • مرگ همسر
  • تنها زندگی کردن
  • فقدان ارتباطات اجتماعی معنی دار
  • داشتن مشکل در ایجاد و حفظ روابط
  • وقت گذرانی با زوج ها و خانواده ها در زمان مجردی
  • بیوه بودن یا طلاق گرفتن
  • تجربه تنهایی در تعطیلات و روزهای تولد
  • بازنشستگی
  • منابع مالی محدود برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی و تفریحی
  • منزوی کردن خود به دلیل احساس گناه یا نگرانی از بار اضافه بودن برای عزیزان

چه عواملی باعث افزایش تنهایی سالمندان می شود؟

تنهایی ممکن است با توجه به سن، هویت جنسیتی، گرایش جنسی و وضعیت رابطه در سالمندان تفاوت هایی داشته باشد. براساس گزارش های منتشر شده ۴۰ درصد از بزرگسالان بالای ۶۵ سال حداقل گاهی اوقات احساس تنهایی می کنند. به شکلی که میزان تنهایی به تدریج در میانسالی کاهش و در سنین بالا (یعنی ۷۰ ≥ سال) افزایش پیدا می کند.افزایش حس تنهایی برای سالمندان را می توان بر اساس تغییرات عمده زندگی در سنین بالا طبیعی حساب کرد. تنهایی به طور طبیعی منجر به کاهش کمیت و کیفیت روابط و در نهایت لذت بردن کمتر از زندگی می شود.

علاوه بر تفاوت بین گروه های سنی، زنان احساس تنهایی بیشتری نسبت به مردان دارند. اگرچه به نظر می رسد بخشی از این روند بر اساس تمرکز بیشتر زنان به روابط شخصی و ناراحتی از کیفیت پایین تر روابط باشد. همچنین زنان با توجه به طول عمر بیشتر نسبت به مردان بیشتر بیوه می شوند که این امر باعث شده زنان در خطر تنهایی قرار بگیرند. البته باید بدانیم که زنان متاهل بیشتر از مردان متاهل احساس تنهایی می کنند. اما در مقابل مردان مجرد بیشتر از زنان مجرد این حس را دارند.

 تنهایی سالمندان

راه های تشخیص احساس تنهایی سالمندان

اگر سالمندی را ملاقات کردید که تعدادی از گزینه های زیر را در او می بینید، می توانید مشکل تنهایی سالمندان را در وی تشخیص دهید.

  • مشکلات در خواب (چگونه دلکوویو باعث بهبود خواب می شود)
  • افزایش خرید به عنوان راهی برای پر کردن خلأ
  • از دست دادن اشتها
  • سطوح انرژی پایین
  • کمتر رعایت کردن بهداشت شخصی
  • افزایش یا کاهش ارتباطات
  • افزایش زمان تنهایی یا عدم علاقه به مجالس اجتماعی
  • اظهاراتی در مورد احساس تنهایی، انزوا یا دلتنگی برای عزیزان
  • افزایش دفعات دوش آب گرم یا حمام گرم به عنوان راهی برای جبران کاهش تماس فیزیکی
  • طرح مسائل و نگرانی های بهداشتی به عنوان راهی برای برقرار نکردن ارتباط اجتماعی
  • ارتباط با غریبه ها از طریق اینترنت یا تلفن به عنوان راهی برای مقابله با تنهایی؛ اگرچه ممکن است این غریبه ها در تلاش برای کلاهبرداری از سالمند باشند

تحقیقات نشان می دهد با افزایش سن افراد، احتمال از دست دادن روابط شخصی و بدتر شدن عملکرد جسمانی آن ها بیشتر می شود. این امر نشان می دهد که افراد مسن باید بیشتر به علائم تنهایی توجه داشته باشند. از گفته های بالا می توان به این نتیجه رسید که احساس انزوا معمولا با افزایش سن بیشتر می شود.از آنجایی که زنان بیشتر احساس تنهایی را ابراز می کنند، ممکن است علائم در آن ها مشهود باشد و آشکارا تصدیق شود. با این حال مردان معمولا نارضایتی خود را کمتر بیان می کنند. در نتیجه لازم است مردان برای دیده شدن علائم، تحت نظارت بیشتری باشند.

آیا احساس تنهایی در سالمندان یک مشکل بهداشت روانی است؟

احساس تنهایی به خودی خود مشكل بهداشت روان نیست ، اما این دو به شدت با هم ارتباط دارند. داشتن یک مشکل یا بیماری روانی می تواند شانس افزایش احساس تنهایی سالمند را افزایش دهد.به عنوان مثال ، برخی از افراد سالمند ممکن است در مورد معنای خاص برخی مشکلات روانی تصورات اشتباهی داشته باشند ، بنابراین ممکن است برای آنها دشوار باشد که در مورد مشکلات خود با دیگران صحبت کنند.
گاهی فرد سالمند ممکن است هراس از برقراری ارتباط اجتماعی را تجربه کنند که به آن اضطراب اجتماعی گفته می شود . برای این افراد مشارکت در انجام کارهای روزمره با افراد دیگر دشوار است ، که می تواند منجر به فقدان ارتباط اجتماعی معنی دار شود و احساس تنهایی شدیدی برای سالمند ایجاد کنند.اضطراب در این سالمندان مانند یک سد نامرئی عمل می نماید و سبب بروز اختلال در ایجاد روابط با سایرین می گردد.همچنین احساس تنهایی در سالمندان می تواند بر سلامت روان سالمند تأثیر منفی بگذارد ، خصوصاً اگر این احساسات مدت زیادی طول کشیده باشد.برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با افزایش خطر ابتلا به برخی از مشکلات روانی همراه است ، از جمله افسردگی ، اضطراب ، اعتماد به نفس پایین ، مشکلات خواب و افزایش استرس.

برای کاهش احساس تنهایی در سالمندان چه باید کرد؟

پیش از هر اقدامی باید از سالمند خود شناخت داشته باشید. خلق و خوی او را بشناسید و با توجه به آن به دنبال رفع مشکلد تنهایی آن­ها باشید. باید این مسئله را بپذیرید که هر آدمی در طول زندگی خود نیاز دارد مدتی را تنها باشد و سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما سالمندان معمولا ساعات زیادی را در طول روز تنها هستند که این مسئله برایشان خوشایند نیست.داشتن مکالمات مناسب با سالمندان می تواند حجم زیادی از تنهایی آن ها را رفع کند. چرا که آن­ها زمان زیادی را در طول روز در منزل هستند و با محیط بیرون ارتباط زیادی ندارند. می توانید از اتفاقات مختلفی که بیرون از خانه در جریان است یا اتفاقات روزمره با سالمندان صحبت کنید. سعی نمایید بیشتر به موضوعاتی بپردازید که بار مثبت دارند و باعث دادن انرژی به آن ها می شود. هم­چنین می­توانید از خاطرات شیرین گذشته با آن­ها سخن بگویید تا با یادآوری آن­ها احساس خوبی داشته باشند.

در هنگام معاشرت و تعامل با سالمندان صبر و حوصله داشته باشید. سالمندان فشار روحی و جسمی زیادی را تحمل می کنند و معمولا بی حوصله اند یا سریع از کوره در می روند. در این مواقع باید شرایط آن ها را درک کنید تا باعث رنجش آن ها نگردید و حس تنهایی به آن­ها القا نشود.سالمندان به علت کهولت سن و بیماری ها و مشکلات مختلفی که درگیر آن هستند، توانایی های گذشته را ندارند . این باعث می شود که نتوانند بسیاری از کارهای روزمره ی خود را به درستی انجام دهند. یکی از بزرگ ترین حس های تنهایی در سالمندان زمان انجام این سری از کارهاست. شما باید هنگام انجام این اعمال در کنارشان باشید تا در صورتی که از شما کمک خواستند به خوبی بتوانید به آن ها کمک کنید. در این شرایط سالمند شما احساس تنهایی کمتری دارد و کمتر از قبل گوشه گیر می شود.بسیار اهمیت دارد که در طی روز زمان مناسبی را در اختیار سالمندان قرار دهید. می توانید از آن ها بخواهید زمانی که شما در خانه نیستید کتاب بخوانند یا فیلم ببینند. سپس در زمان های خالی با سالمند خود در ارتباط با چیزی که خوانده یا دیده اند حرف بزنید. این کار کمک می کند تا آن ها زمان زیادی از روز را درگیر باشند و احساس تنهایی نداشته باشند. این گونه موضوعات مختلفی برای صحبت کردن با شما دارند و به این ترتیب می توانید با آن ها معاشرت خوبی داشته باشید و در نهایت آن ها احساس تنهایی کمتری داشته باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (462 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (350 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (283 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (205 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (200 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (68 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (45 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (41 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (41 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم