کلسترول بالا در جوانی چیست؟

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
کلسترول بالا در جوانی چیست؟
کلسترول نوعی لیپید است، ماده مومی مانند چربی است که کبد به طور طبیعی تولید می‌کند و برای تشکیل غشا‌های سلولی، برخی هورمون‌ها و ویتامین D گزینه حیاتی است.

لیپوپروتئین کم چگالی که با نام LDL شناخته می شود، به کلسترول بد مشهور است. اغلب گفته شده کلسترول بالا در جوانی می تواند باعث مشکلات قلبی عروقی در سنین بالاتر شود. این نکته به این علت است که هر مشکل کوچک در سلامتی که در دوران جوانی پدید می آید، ممکن است به عارضه ای بزرگ در سال های آینده تبدیل شود. به همین علت محققان می گویند حتی افرادی که در سنین جوانی دارای سلامت کامل هستند هم باید در مصرف چربی احتیاط کنند و مراقب کلسترول خون خود باشند.

بررسی سطح کلسترول

اگر سن شما ۲۰ سال یا بالاتر است انجمن قلب آمریکا توصیه می کند سطح کلسترول خود را حداقل هر ۴ تا ۶ سال یک بار بررسی کنید. اگر سابقه کلسترول بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی دارید احتمال می رود پزشک این فواصل بررسی را کاهش دهید. پزشک می تواند از یک صفحه لیپیدی برای اندازه گیری سطح کلسترول کل، میزان کلسترول LDL، HDL و تری گلیسیرید استفاده کند. سطح کلسترول کل شما کل مقدار کلسترول موجود در خون شامل کلسترول LDL و HDL است. اگر میزان کلسترول تام یا کلسترول LDL خیلی بالا باشد پزشک کلسترول بالا را تشخیص می دهد. کلسترول بالا به ویژه هنگامی خطرناک است که سطح LDL بسیار بالا و سطح HDL بسیار پایین باشد.

علائم کلسترول بالا

در بیشتر موارد کلسترول بالا یک مشکل “بی صدا” است، زیرا به طور معمول هیچ علائمی در آن بروز پیدا نمی کند. بسیاری از افراد حتی تا زمانی که دچار عوارض جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی نشوند حتی نمی دانند کلسترول بالا دارند به همین دلیل غربالگری معمول کلسترول مهم است. اگر سن۲۰ سال یا بالاتر است از پزشک خود بپرسید آیا باید به طور معمول غربالگری کلسترول انجام دهید.

دلایل افزایش کلسترول

مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کلسترول، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش می دهد. سایر عوامل سبک زندگی نیز می توانند در افزایش کلسترول نقش داشته باشند که این عوامل شامل عدم تحرک و سیگار کشیدن است، همچنین ژنتیک فرد بر احتمال ابتلا به کلسترول بالا تاثیر می گذارد. ژن ها از والدین به فرزندان به ارث می رسند برخی از ژن ها به بدن دستور می دهند چگونه کلسترول و چربی ها را پردازش کنند. اگر والدین کلسترول بالایی دارند فرزندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار می گیرند. در موارد نادر کلسترول بالا ناشی از هایپرکلسترولمی خانوادگی است.

این اختلال ژنتیکی از حذف LDL در بدن جلوگیری می کند. براساس اعلام موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی، بیشتر بزرگسالان مبتلا به این بیماری کلسترول کل بالاتر از ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و میزان LDL بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر دارند. سایر شرایط سلامتی مانند دیابت و کم کاری تیروئید نیز خطر ابتلا به کلسترول بالا و عوارض مرتبط با آن را افزایش می دهد.

عوارض کلسترول بالا

در صورت عدم درمان کلسترول بالا باعث تجمع پلاک در عروق می شود. با گذشت زمان این پلاک عروق را تنگ و باریک می کند که این وضعیت به عنوان تصلب شرایین شناخته می شود. تصلب شرایین یک بیماری جدی است که می تواند جریان خون را از طریق عروق محدود کند، همچنین خطر ابتلا به لخته های خون خطرناک را افزایش می دهد. تصلب شرایین منجر به بسیاری از عوارض تهدید کننده زندگی می شود، مانند:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • آنژین (درد قفسه سینه)
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق محیطی
  • بیماری مزمن کلیوی

راه هاي كاهش کلسترول

  • رژیم غذایی سالم، ورزش و در صورت لزوم داروهایي مانند استاتین، راه های مؤثر برای کاهش كلسترول بالا هستند.
  • افراد برای حفظ سلامت قلب باید به وزن خود، ترک سیگار و مدیریت استرس خود توجه کنند.
  • جواناني که رژیم غذایی خوبی دارند و به ویژه كساني كه سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند و با داشتن تغذيه سالم باز هم کلسترول بالا دارند، بايد دارو مصرف كنند.

تغییر سبک زندگی

  • در بیشتر موارد، تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعاليت منجر به کاهش سطح کلسترول بالا است.
  • هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

سایر راهکارهای توصیه شده شامل جلوگیری از مصرف چربی های اشباع و حفظ وزن سالم است. چاقی اغلب منجر به افزایش کلسترول کل بدن می شود زیرا چربی اضافی بدن می تواند غلظت کلسترول و تری گلیسیرید خون را افزایش دهد.

غذاهایی كه منجر به بالا رفتن كلسترول مي شوند

غذاهایی که منجر به افزايش كلسترول مي شوند شامل نان سفید، سیب زمینی سفید، برنج سفید، لبنیات پر چرب و هر نوع قند یا آرد فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز و غذاهای داراي چربی های اشباع است.

غذاهایی که کلسترول را کاهش می دهد

ماهی های چرب، گردو و سایر آجیل ها، جو دوسر، پسیلیم (Psyllium) (و سایر الیاف محلول) و غذاهای غنی شده با استرول های گیاهی (Sterol) یا استنول ها (Stanol) است.

داروها

اگر تغییر در شیوه زندگی به تنهایی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است دوز خاصی از داروهای موسوم به استاتین را تجویز کند که به کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید و افزایش HDL کمک می کند. استاتین ها، مرسوم ترین تجویز داروهای کاهش دهنده کلسترول، با مهار تولید کلسترول در کبد عمل می کنند.

اين داروها شامل:

لیپیتور (آتورواستاتین)، زوکور (سیمواستاتین)، مواور (لوواستاتین)، لسکول (فلوواستاتین)، کرستور (روزوواستاتین) یا پراواچول (پرواستاتین)

جوانان ممکن است تصور کنند کلسترول چیزی است که مجبور نیستند در اين سن نگران آن نباشند. با توجه به تحقیقات جدید بین المللی، سطح کلسترول ناسالم در سنین جواني ممکن است منجر به مشکلات عمده قلبی در بزرگ سالی شود. بنابراين جوانان نبايد تصور كنند كه دچار اين مشكل نمي شوند و بايد به صورت دوره هاي شش ماهه تحت آزمايش خون قرار بگيرند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

یکی از مهم ترین عوامل کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی همان توصیه همیشگی است: ورزش و مصرف غذاهای مناسب.بیمارانی که کلسترول خونشان از حد نرمال بالاتر است، در کنار توصیه های پزشکی و مصرف دارو بهتر است ورزش و رژیم غذایی را در برنامه خود بگنجانند. تغییر سبک زندگی و هدایت آن به سمت سبکی سالم تر، نه تنها حال روزهای در حال گذر شما را بهتر می کند، بلکه قادر است تا حدی از خطرات احتمالی آینده پیشگیری کند. بسیاری از مردم، قدرت رژیم غذایی را در کاهش کلسترول خون نادیده می گیرند. برای مثال افزایش مصرف پروتئین سویا، کاهش چربی اشباع شده، ورزش و کاهش وزن، راه حل های آسانی هستند که می توانند در کاهش چشمگیر کلسترول تأثیرگذار باشند. حتی اگر جوان هستید و با انجام تست خون متوجه شدید، LDL خونتان نرمال است، بهتر است در مورد ورزش کردن و رژیم غذایی سالم همیشه تأمل داشته باشید و سلامت خود را برای آینده تضمین کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (87 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (26 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!