دلایل اختلاف با همسر و روش های جلوگیری

  یکشنبه، 17 اسفند 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
دلایل اختلاف با همسر و روش های جلوگیری
مسائل مالی، جنسی، اختلاف بر سر تقسیم انجام کارهای خانه و کار در بیرون از منزل، از جمله مواردی اختلاف نظر همسران هستند. هر فردی با توجه به شناختی که از همسر خود دارد، به حل این اختلافات می‌پردازد. در سنين پايين، زوجين از باليدگي هيجاني و عاطفي كمتري برخوردارند و اين امر مي‌تواند موجبات سستي پيوند زناشويي و در نهايت طلاق را فراهم آورد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اختلاف با همسر در هر دوره ای از ازدواج ممکن است پیش آید. اختلافات زناشویی در دوران عقد، طول زندگی مشترک و یا بارداری ماهیت متفاوتی به خود می گیرد. معمولا زوج هایی که از همان ابتدا پایه های ازدواج شان را محکم و مطمئن ساخته اند در سال های بعد نیز مسائل ریز و درشت زندگی را با آرامش بیشتری حل می کنند. عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی مثل حل مسئله باعث پیچیده تر شدن موضوع و استفاده از روش های ناکارآمد مثل پنهان کاری می شود. با اگاهی از روش های حل اختلافات با همسر می توانید رابطه خود را بهبود بخشید و از بسیاری مشکلات خانوادگی پیشگیری نمایید.

اختلاف با همسر بر سر خانواده

اختلاف با خانواده همسر موضوعی است که طی سالیان دراز بوده و امری غیر قایل انکار است. این اختلاف در بین خانواده هایی که ازدواج های سنتی و بدون شناخت از مناسبات فرهنگی است بیشتر اتفاق می افتد. زمانی که شما ازدواج می کنید مجبور هستید که با خانواده همسرتان رفت و آمد کنید و این ارتباط گاهی می تواند اختلاف های بنیادینی برای شما به وجود بیاورد. از عوامل اختلاف بین شما و خانواده همسرتان می توان به تضاد های فرهنگی، اختلافات نسلی، آشکار شدن رازهای بین شما و همسرتان و نبود حریم شخصی نام برد.

هرقدر هم که شما از لحاظ اجتماعی و فرهنگی شبیه به هم باشید، اما باز هم تفاوت هایی با یکدیگر دارید. اگرچه اختلاف با خانواده همسر امری اجتناب ناپذیر است و احتمالا در هر زندگی مشترکی رخ می دهد، اما شما با در نظر داشتن نکاتی می توانید از وقوع آن جلوگیری کنید و یا آن را حل و فصل کنید. در حل این مشکلات آنچه بیش از همه اهمیت دارد ارتباط شما با همسرتان است. رفتارهایی از جمله دادن عزت نفس به همسرتان، حفظ حریم خصوصی رابطه تان و حمایت از او باعث کاهش تنش ها می شود.

سعی کنید به خاطر این اختلافات با او بدرفتاری و بداخلاقی نکنید. در عوض با محبت کردن و سعی در درک متقابل، او را به قرار دادن مرزهایی برای حفظ حریم خصوصی زندگی تان تشویق کنید. سعی کنید در هر بحث و اختلاف نظرهای همسر و خانواده تان، منطقی و عاقلانه رفتار کنید. جانبداری بیش از حد و نابجا از خانواده خودتان، باعث ایجاد حس سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس در همسرتان می شود. همواره به خودتان یادآوری کنید که شما به خاطر عشق و علاقه به همسر و فرزندان تان باید برای رفع ناسازگاری ها تلاش کنید. بهتر است بیش از اندازه با خانواده همسرتان صمیمی نشوید و همیشه حدی را برای خود نگه دارید. ضمن داشتن رفتار محترمانه و گرم، مرزهایی را هم برای خود در نظر بگیرید. از راهکارهای ایجاد صمیمت در خانواده استفاده کنید و بهترین نحوه برخورد با خانواده شوهر را داشته باشید.

اختلاف سلیقه زوجین

اختلاف سليقه بين زن و شوهر گاه درباره مسائل اصولي و اساسي و گاه در امور بسيار ساده و پيش پا افتاده اتفاق می افتد. مهمترین عامل چنانچه پیشتر هم گفته شد، اختلاف های فرهنگی درون خانودگی است. عوامل دیگری چون تفاوت های شخصی و فردی، تفاوت ماهیتی جنس زن با جنس مرد و اختلافات طبقاتی نیز از دلایل اختلاف سلیقه با همسر است. آدم هـا به صورت ذاتی بـا يـكـديـگر متفاوت هستند. آنها چيزهاي مختلفی می خواهند و انگیزه ها، هدف ها، ارزش ها، نیازها، قابلیت ها، هوس ها و درخواست های متفاوتی دارند. زیرا نیازهای انسان ها متفاوت است. همچنین اعتقادات، تفكر، شناخت، درك و باورهايشان نیز متفاوت است و به همین جهت چگونگی عمل و بروز هيجانات ما نيز متفاوت است.

پس می توان گفت جدای از مسائل و عوامل محیطی، اختلاف های ذاتی نیز وجود دارد که فرد در آن ها نقشی ندارد. چگونگي روابط زن و شوهر هم در داخل خانواده و هم بيرون از خانواده، نقش اصلي در ميزان تعارضات و اختلافات آنها ايفا مي كند. زیرا شرایط محیطی گوناگونی وجود دارد. با این وجود، در صورت درک و تعامل بهتر با این اختلافات، همسراني كه به لحاظ روابط زناشويي، عاطفي و احساسي از رضايت بيشتري برخوردارند، كمتر دچار اختلاف در زندگي خود مي شوند.

چرا گاهی با همسرم اختلاف نظر دارم؟

مسائل مالی، جنسی، اختلاف بر سر تقسیم انجام کارهای خانه و کار در بیرون از منزل، از جمله مواردی اختلاف نظر همسران هستند. هر فردی با توجه به شناختی که از همسر خود دارد، به حل این اختلافات می پردازد. در سنين پايين، زوجين از باليدگي هيجاني و عاطفي كمتري برخوردارند و اين امر مي تواند موجبات سستي پيوند زناشويي و در نهايت طلاق را فراهم آورد. پس در ابتدا از اهمیت سن غافل نشوید.

به یاد داشته باشید که راه حل های زندگی بقیه، لزوماً نمی تواند مشکل زندگی شما را نیز حل کند. در نظر بگیرید که در هنگام دعوا دانستن اینکه چه احساسی دارید و چرا چنین احساسی دارید مهم است. ممکن است به نظر برسد که احساسات شما باید از قبل برای شما تعریف شده باشد، اما همیشه اینطور نیست. بعضی اوقات احساس عصبانیت یا کینه می کنید، اما نمی دانید چرا. با احساسات خود رو راست باشید و آنچه که می خواهید و حس می کنید را به شریک زندگی خود بگویید تا به هم مشکلات تان را حل کنید. شما در ذهن همسرتان نیستید تا بدانید او به چه چیزی فکر می کند. پس سؤال کردن و صحبت کردن بدون پرخاشگری، می تواند بهترین راه حل باشد.

در زمان اختلاف با همسر چکار کنم؟

سعی کنید در چنین حالتی به احساسات خود احترام بگذارید و به جای پرخاش گری، آرام باشید و زمان دیگری را برای صحبت کردن انتخاب کنید. سعی کنید خستگی ها و دل مشغولی های همسر خود را درک کنید. در مجموع، انتقال واضح احساسات و نیازهای خود نیز از جنبه های مهم حل تعارض است. حرف های نابجا می تواند مانند سوختن روی آتش باشد و درگیری را بدتر کند.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که بگویید آنچه در ذهن شما است به شکلی واضح و قاطعانه بیان شود، بدون اینکه شخص مقابل را در حالت دفاعی قرار دهید. درک دیدگاه شخص مقابل بسیار مهم است، نه اینکه فقط بخواهیم به یک راه حل برسیم. در واقع، فقط کمک به شخص دیگر در مورد شنیدن و درک شدن گاهی اوقات ممکن است تا حد زیادی به حل یک درگیری کمک کند. خوب گوش دادن، کمک می کند تا بتوانید شکاف میان تان را برطرف کنید.

متأسفانه، گوش دادن فعال مهارتی است که همه نمی دانند و مردم فکر می کنند در حال گوش دادن هستند در حالی که موقع دعوا و شنیدن توضیحات، شما در واقع پاسخ بعدی خود را تنظیم می کنید! با خود فکر می کنید که شخص مقابل چقدر اشتباه می کند. همچنین اگر حالت دفاعی داشته باشید، به معنای واقعی کلمه نمی توانید دیدگاه شخص مقابل را بشنوید.

اختلاف با همسر در بارداری

زمانی که یک دختر و یک پسر تصمیم به ازدواج می گیرند، یکی از اهداف شان بچه دار شدن می باشد. اگر شرایط مناسبی داشته باشید این امر را سریع تحقق می بخشید و در صورت نداشتن امادگی و شرایط لازم به تعویق می افتد. گاه اختلاف با همسر بر سر بارداری ناشی از قصد ادامه تحصیل، ترسیدن از مسئولیت های پیش رو، نداشتن امادگی جسمانی و یا مطمئن نبودن از شرایط زندگی در آینده است.

باید در نظر بگیرید که در دوران بارداری، زنان بسیار حساس تر و شکننده تر از قبل می شوند. به طور مثال، مسائل و موضوعات پیش از بارداری، از جمله نگرانی ها درباره سلامت بچه و یا فراهم کردن امکانات لازم، اضطراب بیشتری به آن ها وارد کرده و بر واکنش های آنان تأثیر می گذارد. آقایان با آگاهی از تغییرات هورمونی که در دوران بارداری برای همسرشان پیش می آید، می توانند تا حدودی استرس و نگرانی هایشان را کنترل کنند.

مردان می توانند با بر طرف کردن نیازهای عاطفی زن باردار خود و درک بیشتر، همسران شان در این دوره به او کمک کنند و با درک و حمایت خود، از بروز اختلافات پیشگیری نمایند. قبل از اینکه برای فرزند دار شدن تصمیم بگیرید، لازم است که شرایط اولیه مالی خود را در نظر بگیرید و تمهیداتی فراهم کنید تا مادر و فرزند با مشکل مواجه نشوند. اگر به نتیجه ای رسیدید که نمی توانید اسباب لازم را فراهم کنید، پرخاش نکنید. صبر داشته باشید. صبر کلید حل بسیاری از مشکلات است. شما می توانید با صحبتی منطقی به شکل دادن یک برنامه ریزی درست کمک کنید.

چگونه از بروز اختلاف شدید با همسر جلوگیری کنیم؟

راه حل ها در زندگی انسان ها هر کدام به شکلی نمود پیدا می کند. دانستن چگونگی سازگاری و حل مشکل ابتدا در ذهن شما و به زاویه دید شما بستگی دارد. هرکدام از اختلافات بالا چنانچه حل نشوند، خود باعث به وجود آمدن اختلافات بیشتر و عمیق تر می شوند. اختلافاتی که در دراز مدت باعث جدایی و در نهایت طلاق خواهد شد. اما معمولاً اختلافات شدید ناشی از اختلافات عمیق فرهنگی و اجتماعی است. شما می توانید با به کارگیری راه حل هایی، از وقوع اتفاقات بد پیشگیری کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دختر و پسرها قبل از ازدواج باید مطمئن شوند که در حوزه اعتقادی، اختلاف نظر اساسی با یکدیگر ندارند.
  • توجه داشته باشید که هرگونه تفاوت در علایق و سلیقه به ویژه در آغاز زندگی مشترک، لزوماً به معنی نداشتن تفاهم نیست.
  • همسران نباید توقع تفاهم صد در صدی با یکدیگر را داشته باشند.
  • درک خود را بالا ببرید. داشتن درک متقابل و گذشت، بهترین راه حل از بردن اختلافات میان همسران است.
  • هیچگاه آنقدر با هم بحث نکنید که به دعواهای بد کشیده شود و پرده حجب و حیا دریده شود. سعی کنید در مواقعی که بسیار عصبانی هستید، کمی صبر کنید تا آتش عصبانیت فروکش کند. سپس سر فرصت صحبت کنید. در زمان صحبت، از جانبداری و تعصبات بیجا دوری کنید.
  • احتمال فروپاشی زندگی مشترک در مورد زوج های بسیار جوان و کم سن و سال وجود دارد. بنابراین، در این مورد مشورت با افراد بزرگ خانواده یا یک مشاور زبده و آگاه، لازم است.

با همه مواردی که گفته شد، گاه اختلاف زوجین با هم بر سر مسائل واقعاً بی ارزش است و این اختلافات به طور غیرعادی طولانی مدت می شود. ناسازگاری های همیشگی با همسر می تواند از نشانه های مردان متأهل خیانتکار باشد. در این صورت شاید نتوان به راحتی با مرد کنار آمد و او را از ایرادگیری ها و بهانه گیری هایش دور کرد. خیانت زنان نیز می تواند چنین شرایطی را در خانه ایجاد کرده و باعث ناسازگاری با همسر شود. بنابراین، باید همه شرایط و جوانب را سنجید. اگر در این زمینه نیازمند مشورت و کمک هستید، با متخصصان هما مشاور تماس برقرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان