دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

دلایل ریپ زدن خودرو 

دوشنبه، 04 اسفند 1399
ساده ترین دلیلی که موجب ریپ زدن خودرو خواهد شد؛ که شاید اکثر افراد به آن بی‌توجهی و یا کم توجهی کنند، مقدار کافی سوخت در داخل باک بنزین خواهد بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که بلافاصله بعد از روشن کردن ماشین یا درحین رانندگی به مدت چند ثانیه ماشین دو سه بار تکان بخورد یا به اصطلاح ریپ بزند؟ دقت کنید که ریپ زدن خودرو با لرزش خودرو متفاوت است و دلایل آنها یکی نیست.

ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااین حال جز در چند مورد، معمولا دلایل آنها شبیه به هم است.

معمولا رایج ترین موارد ریپ زدن، یکی ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گرفتن است و دیگری، ریپ زدن ماشین در هنگام استارت زدن.

تقریبا در همه موارد، ریپ زدن ماشین به معنای وجود مشکلی است که باید به سرعت بررسی شود.

عوامل ریپ زدنِ خودرو

مهمترین عاملی که باید آن را بررسی کنید، سیستم سوخت رسانی در خودرو است.

در ابتدا بهترین کار کنترل میزان سوخت موجود در اتومبیل شماست.

ساده ترین دلیلی که موجب ریپ زدن خودرو خواهد شد؛ که شاید اکثر افراد به آن بی توجهی و یا کم توجهی کنند، مقدار کافی سوخت در داخل باک بنزین خواهد بود.

در این صورت، یعنی کم بودن مقدار سوخت خودروی شما، در هر حالی یعنی عبور از سربالایی، حرکت با سرعت زیاد، و حتی رانندگی در حال آرام هم دچار ریپ زدن خواهد شد.

همان طور که می دانید انژکتور قطعه ای است که رابطه ی مستقیمی با سوخت رسانی درست و به موقع دارد. اگر سوزن انژکتور خراب شده و یا دچار گرفتگی شده باشد؛ موتور با مشکل سوخت رسانی مواجه خواهد شد.

که این مورد می تواند دلیل کثیفی بیش از حد انژکتور باشد، اما چاره ی آن بررسی هر از چند گاه این قطعه و تمیزی آن است.

اگر لوله های سوخت رسان هم دچار نشتی باشند، عامل دیگری است که باعث نرسیدن به موقع سوخت شده و نیاز به بازدید دارد. در ثانی مخزن بنزین را نیز باید از هر گونه رسوب پاکسازی نمایید.

اگر سوخت و هوا به نسبت معینی با هم مخلوط نشوند و اختلاط آنها با یکدیگر مناسب نباشد، موتور اتومبیل با مشکل مواجه شده و ریپ زدن در اتومبیل صورت خواهد گرفت.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا پمپ بنزین را کنترل کنید، زیرا اگر بنزین به مقدار کمتر و بیشتر از نیاز به سیلندرها ارسال شود، خود عاملی برای مشکل در موتور است.

یا حتی اگر بر اثر کثیفی و یا مسدود بودن لوله های واسط بنزین کافی به سیلندرها نرسد، باز با همین مشکل مواجه خواهیم بود. پس در صورت لزوم لوله ها را تمیز نمایید.

اگر در دور آرام، موتور خاموش می شود، شاید لوله های مکش دچار نشتی شده باشند؛ که در این صورت باید تمام مسیرها و منیفولد و تمامی قطعات مربوط به آن را کنترل کنید و سپس به محکم کردن اتصالات بپردازید.

به هر حال هر گونه عیبی که در سوخت رسانی قسمت های مختلف به موتور واقع شود، سبب ریپ زدن خودرو خواهد شد.

برای یافتن مشکلات اتومبیل مانند؛ ریپ زدن در خودرو باید با دقت بیشتری به کنترل قسمت های مختلف بپردازیم عواملی مانند:

مسدود بودن مسیر خروج دود هم باعث ریپ زدن خودرو خواهد شد. چون در این حالت دودهای به وجود آمده از احتراق، به سختی می خواهند از خودرو خارج شوند و اتومبیل را دچار لرزش می کنند، در این شرایط مسیر خروج دود را بررسی کرده و در صورت گرفتگی آن را برطرف کنید.

خرابی و ایراد در سیستم برق رسانی خودرو هم مشکلی است که سبب ریپ می شود. پس بهتر است سیستم برق رسانی را کنترل کرده و عیوب موجود در آن را برطرف کنید.

مشکلاتی که ممکن است در شمع ها، وایر، کوئل و…. به وجود آمده باشند و همین طور با تعویض شمع ها که کارشناسان معتقدند هر ۳۰ هزار کیلومتریک بار باید انجام شود. چون عدم تعویض به موقع شمع ها سبب احتراق ناقص و در نتیجه ریپ زدن در خودرو خواهد شد.

ریپ زدن در بعضی مواقع در سرعت های بالا اتفاق می افتد؛ که علل متفاوتی دارد. اما مهمترین علت آن می تواند سوختن پلاتین باشد.

در این صورت شما می توانید با استفاده از یک برس زبر پلاتین های سوخته را تمیز و برطرف کرده و مجدد از آن استفاده کنید.

این در حالی است که پلاتین مجددا و با تمیز کردن آن قابل استفاده باشد.

اما اگر پلاتین به حدی سوخته باشد که با تغییر شکل مواجه شده باشد، در این صورت باید کلا پلاتین را تعویض کنید.

اما دلایل دیگری چون نداشتن اتصال محکم وایرها، ترک خوردن و سوختن سرسیلندر، تنظیم نبودن فاصله دهانه ی پلاتین و…. از دلایل مختلفی است که سبب ریپ زدن در خودرو و در سرعت های بالا خواهد شد.

برای تنظیم دهانه ی پلاتین می توانید با استفاده از فیلر آنرا تنظیم کنید.

وایرها را باز کرده و آنها را تمیز کنید و بر سر جای خود قرار دهید.

اتصالات داخلی دلکو را هم تمیز و محکم کنید.

اما اگر در زمان فعالیت موتور آب از اگزوز خارج می شود، احتمال دارد که واشر سرسیلندر سوخته باشد. در این صورت واشر سوخته را با کاردک و تینر از بین برده و کاملاً تمیز کنید و واشر سرسیلندر نو را با چسب مخصوص آغشته کرده و در سر جای خود قرار دهید.

اما اگر اتومبیل شما صرفاً در موقع عبور از سربالایی دچار ریپ زدن می گردد، به احتمال بسیار زیاد اشکال از صحیح نبودن فیلتر سوپاپ ها است.

در برخی موارد شاید مدار جرقه دچار مشکل شده و یا خراب شده باشد. پس مدار اصلی جرقه را کنترل کرده و اطمینان یابید که تمام اجزاء سیستم تمیز و خشک هستند و درست کار می کنند.

در بعضی شرایط هم وقتی که موتور به صورت کاملا محسوسی افت می کند، شاید اهرم گاز تنظیم نباشد. مطمئن شوید که تمام دریچه ی گاز با تمامی گاز پدال برابر است.

همچنین نشتی مسیر لوله های هوا، تنظیم نبودن دلکو، تنظیم نبودن اهرم گاز، کم بودن فشار کمپرسور و…. از دلایل ریپ زدن در خودرو می تواند باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI