دلایل ریزش مو در سنین پایین

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل ریزش مو در سنین پایین
ریزش مو بیش از 60 ٪ مردان را قبل از سی سالگی در گیر می کند . برخی از مردان تجربه ریزش مو، بصورت طاسی را معمولا در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل بیست سالگی دارند . اگر تازگی به آینه نگاه کرده اید و متوجه ضعیف شدن مو، کچلی شدید ، ممکن است از این شرایط رنج ببرید.

ریزش مو بیش از 60 ٪ مردان را قبل از سی سالگی در گیر می کند . برخی از مردان تجربه ریزش مو، بصورت طاسی را معمولا در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل بیست سالگی دارند . اگر تازگی به آینه نگاه کرده اید و متوجه ضعیف شدن مو، کچلی شدید ، ممکن است از این شرایط رنج ببرید.

ریزش مو در جوانی

با این حال ، علت ریزش مو به طور کامل توسط محققان درک نشده است، با این وجود، گاهی اوقات کند شدن روند کچلی و رویش دوباره مو می تواند بازی باشد. با این حال ، گزینه هایی برای مردان جوان که نسبت به کاهش شدید موهای خود تجربه دارند ، وجود دارد. باید با تلاش برای درک علت طاسی خود شروع کنید تا کمک کند تصمیم بگیرید کدام روش درمان ( یا تغییر سبک زندگی ) ممکن است برایتان کارساز است.

جوان ها و ریزش مو

به طور کلی انتظار داریم ریزش مو پدیده ی خاص سنین بالاتر باشد اما آمار در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که تعداد زیادی از جوان ترها در حال از دست دادن موهای خود هستند. این روزها هم زنان و هم مردان ۱۸ ساله برای برطرف کردن مشکل ریزش موهای خود به پزشک متخصص مراجعه می کنند و نگران کم پشت شدن و عقب رفتن خط رویش موهای خود هستند.

تغییرات هورمونی، بیماریهای خود ایمنی، اختلالات تیروئیدی و استرس از شایع ترین علل ریزش مو در مردان و زنان جوان است. البته تغذیه نیز تاثیر چشمگیری بر سلامت موها دارد. رواج رژیم های گیاهخواری نیز می تواند توجیه کننده ی ریزش مو در میان جوانان باشد. تحقیقی که در سال گذشته انجام شد نشاندهنده ی این است که کاهش شدید مصرف پروتئین و کمبود روی، ویتامین D و سایر مواد مغذی می تواند تاثیر منفی بر رشد مو داشته باشد.

ریزش مو در سنین پایین

ریزش مو به طور کلی و برای همه ی سنین یک امر ناخوشایند است. فرقی نمی کند کودک ۷ ساله باشید یا یک شخص میانسال؛ ریزش مو به هر حال آزار دهنده است. ریزش مو علاوه بر تاثیر بر جنبه های زیبایی، بر جنبه های روحی روانی نیز اثرگذار است. این اثرات روحی در سنین پایین ممکن است شدیدتر نیز باشد. چرا که کودکان و نوجوانان توانایی پذیرش و تحمل کمتری دارند و مواجه شدن با این چالش برای آن ها دشوار خواهد بود.

ریزش مو در سنین پایین می تواند به دلایل متفاوتی باشد. شایعترین دلایل ریزش مو با در نظر گرفتن سن، به شکل زیر طبقه بندی می شود:

دوران پیش از مدرسه

  • اختلالات مادرزادی فولیکول های مو
  • آلوپسی آره آتا

دوران مدرسه

  • عفونت های قارچی سر
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواس موکنی
  • تلوژن افلوویوم
  • ریزش موی کششی
  • آلوپسی آره آتا

دوران نوجوانی

  • ریزش موی آندروژنی
  • تلوژن افلوویوم
  • آلوپسی آره آتا

ریزش موی نوزادی

ریزش موی نوزاد برای والدین به خصوص در مورد فرزند اول آن ها بسیار نگران کننده است. نگران نباشید! پس از تولد نوزاد و در طی ۶ ماه اول، ریزش مو یک امر طبیعی و فیزیولوژیک است. با گذشت زمان و بدون نیاز به درمان، این ریزش مو به طور خود به خود برطرف شده و هیچ رد پایی از خود باقی نمی گذارد.

سایش

شاید شما متوجه ریزش مو در پشت سر نوزادان و شیرخواران شده باشید. علت ریزش مو در این کودکان، سایش مداوم این نواحی با بالشت، تخت یا زمین است. با افزایش سن و تغییر وضعیت کودک از حالت دائماً خوابیده به نشسته و در نتیجه کاهش تماس سر با زمین و دیگر سطوح، این شکل ریزش مو در سنین پایین بدون درمان برطرف خواهد شد.

رژیم غذایی نامناسب

همان طور که می دانید، تغذیه در سلامت موها نقش مهمی دارد. تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین در صورتی که میزان پروتئین دریافتی شما نامناسب باشد، در روند ساخت تارهای مو اختلال ایجاد می شود.

کمبود ویتامین های گروه ب مثل نیاسین و بیوتین نیز در ریزش مو نقش دارد. آهن هم یکی از عناصری است که برای سلامت موها مورد نیاز است. کمبود آهن علاوه بر تاثیر بر گلبول های قرمز خون و ایجاد کم خونی، ممکن است باعث ریزش مو هم بشود. عنصر روی (زینک) از دیگر عناصر مورد نیاز در سلامت مو است.

برخی از علل ریزش مو به سن ارتباطی ندارد. از جمله ی آن ها میتوان به آلوپسی آره آتا، کمبود برخی از مواد مورد نیاز بدن مثل آهن و روی، بیماری لوپوس، اختلالات غدد و متابولیسم مثل کم کاری غده ی تیروئید و مصرف برخی داروها مثل داروهای شیمی درمانی اشاره کرد.

با این حال، ریزش مو و کم پشت شدن مو دلیل این نگرانی است اصطلاح پزشکی ریزش مو آلوپسی است و انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که بر مردان اثر می گذارند. برخی از این انواع عبارتند از :

آندروژن آلوپسی :

این مورد زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد ، اما در مردان رایج تر است. این مساله معمولا " طاسی الگوی مردانه گفته می شود و می تواند بر مردان در سال های نوجوانی و یا اوایل دهه 20 تاثیر بگذارد. به طور معمول، این نوع آلوپسی باعث کاهش تدریجی مو می شود که در نهایت منجر به ریزش یا کاهش بیشتر مو سر می شود. این رایج ترین نوع آلوپسی است که باعث ریزش مو زود هنگام می شود.

آلوپسی کناره های سر :

این رایج ترین شکل طاسی است و معمولا جای نگرانی نیست چون به ریزش موی طبیعی با افزایش سن اشاره می کند.

آلوپسی کلی و کامل :

این باعث می شود موی تمام بدن از جمله ابروها، مژه ها، مو روی بازوها، پاها و صورت و هم چنین پوست سر بریزد. انواع دیگر آلوپسی وجود دارد که برخی از آن ها عمدتا کودکان، زنان و افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهند و یا از شرایط روانی ناشی می شوند. برخی از آن ها به طور معمول با اختلالات دیگر، به ویژه اختلالات هورمونی و اختلالات تغذیه دیده می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (367 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (197 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس