دلایل سفید شدن مو و درمان های خانگی آن

  یکشنبه، 17 فروردین 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل سفید شدن مو و درمان های خانگی آن
سفید شدن موها با افزایش سن طبیعی است؛ اما هنگامی که آن‌ها را در اوایل دهه 30 و بعضی اوقات، حتی 20 سالگی مشاهده می‌کنید، بسیار مأیوس‌کننده است. هم خاکستری شدن و هم سفید شدن موها نتیجه‌ی این است که موها رنگ‌دانه‌هایشان را از دست داده‌اند.

چه عواملی باعث ایجاد موهای سفید می شود؟

رشد مو هنگامی اتفاق می افتد که سلول های پیر به دلیل تولید سلول های جدید توسط فولیکول های مو بیرون رانده می شوند. این اتفاق در سه مرحله رشد(آناژن)، توقف(کاتاژن) و استراحت(تلوژن) رخ می دهد. در طول دوره ی استراحت، موهای شما به طول عمر خود می رسند و می افتند و تار موی جدیدی در آنجا رشد می کند. هنگامی که موهای شما رشد می کنند، رنگ دانه هایی به آن ها تزریق می شود که به آن رنگ می دهد. با افزایش سن، میزان رنگدانه ای که به هر رشته مو تزریق می شود کاهش می یابد، به همین دلیل موها خاکستری و در نهایت سفید می شوند.برخی شرایط اساسی پزشکی می توانند باعث از بین رفتن رنگدانه در موهایتان شوند. آن ها عبارت اند از: کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز. بروز موهای سفید با عوامل زیر مشخص می شود:

ژنتیک

متخصصان می گویند ژن ها عامل اصلی تعیین کننده ی این هستند که موهایتان در چه سنی رنگدانه از دست بدهند. برای برخی افراد، این اتفاق حتی ممکن است قبل از 20 سالگی بیفتد و برای برخی دیگر، اولین تارهای سفید نسبتاً دیر مشاهده می شوند. هر چه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگتان زودتر موهایشان سفید شده باشد، احتمال این که موهای شما هم زود سفید شوند، بیشتر است.

کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن موهاست. تولید ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود میزانِ ملانین، از حد قابل قبول پایین تر بیاید.

عدم تعادل هورمون ها

هورمون های شما تأثیر زیادی بر روی رنگدانه ی موهایتان دارند. عدم تعادل آن ها می تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود.

استرس

استرس ناشی از برنامه های سرسام آور و مشغله های زیاد کاری، یکی دیگر از دلایل مهم خاکستری شدن زودهنگام موهاست؛ چه به تنهایی و چه به دلیل افزایش دیگر عادات نادرست مثل مصرف بیشتر فست فودها و... در این شرایط.

مواد شیمیایی

بعضی اوقات، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون ها، رنگ موها و غیره ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود و یا می تواند با ایجاد عفونت یا آلرژی به طور غیرمستقیم موجب خاکستری شدن زودرس موها شود.

عوامل خارجی

تغییر در رنگ موی شما می تواند به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی رخ دهد. این عوامل روند پیری را تسریع می کنند.
اخیراً در مورد فقدان رنگدانه در مو یک موفقیت اساسی حاصل شده است؛ به طوری که مشخص شد فولیکول های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می کنند که با گذشت زمان انباشته می شوند و با رنگ زدایی از موها باعث خاکستری شدن و در نهایت سفید شدن آن ها می شوند. با از بین بردن این تجمع، این امکان وجود دارد که موهای شما رنگ طبیعی خود را دوباره به دست بیاورند.

چاقی

در مطالعه ای که در سال 2015 در مجله the American Academy of Dermatology منتشر شد، دانشمندان مشاهده کردند افراد چاق ممکن است با افزایش خطر ابتلا به خاکستری شدن زودرس موها مواجه شوند. بدین منظور بهتر است وزنتان را در محدوده ی طبیعی نگه دارید.

کمبود ویتامین D

همان طور که ذکر شد برخی کمبودهای غذایی می توانند موجب خاکستری شدن موها شوند؛ یکی از آن ها کمبود ویتامین د است. یک مطالعه منتشرشده در مجله بین المللی Trichology نشان داد کودکانی که دچار موهای خاکستری زودرس بودند، در مقایسه با گروه کنترل، به میزان قابل توجهی دچار کمبود یا مقدار ناکافی از ویتامین د بودند.

بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا

بیماری پوستی خود ایمنی آلوپسی آره اتامی تواند منجر به سفید شدن تارهای مو شود. طبق توضیحات بنیاد ملی آلوپسی آره آتا، مبتلایان به این بیماری ممکن است موهای سر یا بدنشان را کاملاً از دست بدهند. این اتفاق به این دلیل می افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موها می شود و وقتی موی جدید رشد کرد، سفید می شود.

آیا می توان از سفید شدن موها پیشگیری کرد؟

این که خاکستری شدن موها قابل برگشت است و یا این که برای کمک به سیاه شدن موهای سفید چه کاری می توان انجام داد، تا حد زیادی به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر ژنتیک عامل این اتفاق باشد، کار چندان زیادی نمی توان کرد.
اگر علت اصلی یک مشکل اساسی بهداشتی است، با پزشک مشورت کنید تا ببینید بهترین کاری که می توان انجام داد کدام است؟ هنگامی که مشکل رفع شد، ممکن است به بازگرداندن رنگدانه به موهای شما کمک شود؛ البته در این مورد تضمین قطعی وجود ندارد.
پیگمانتاسیون مجدد گاهی اوقات پس از هورمون درمانی امکان پذیر است. راه دیگر برای بهبود رنگدانه ها مصرف تزریقی یا خوراکی ویتامین B-12 است.

بهترین درمان های طبیعی خانگی برای رفع و درمان سفید شدن موها

نسخه های گیاهی یکی از قوی ترین راههای درمان است پس حتما امتحان کنید.

1. درمان سفیدی مو با پیاز و آبلیمو

آب پیاز حاوی آنزیمی است هیدروژن پروکسید را خنثی می کند برای همین از سفیدی موها جلوگیری می کند.

برای تهیه این نسخه یک پیاز متوسط را پوست کنده و داخل میکسر بریزید ، آب آن را بگیرید و باآبلیمو ترکیب کنید وهر شب روی موهای سر ماسک کنید تا نتیجه اش را ببینید.

2. درمان سفیدی مو با روغن نارگیل و لیمو:

برای استفاده از این درمان مراحل زیر را دنبال کنید:

به مقدار کافی روغن نارگیل و روغن لیمو را تهیه کنید ( بسته به اندازه طول مو) و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و این ترکیب را روی موها بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا زمانی که موها کاملا تغذیه شود و حدود 30 دقیقه بعد کاملاً با آب شستشو دهید و برای دستیابی به بهترین نتیجه در مراقبت و درمان اولیه موها این روش را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

3. روغن بادام برای رفع سفیدی مو :

هفته ای یک تا دو بار پوست سرتان را با روغن بادام مرطوب کنید و این کار را پس از شامپو زدن انجام دهید تا به نتایج مطلوب برسید، که باعث کاهش موهای سفید و استحکام و بهبود کیفیت موها خواهد شد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان