دمنوش های مفید برای افزایش شیر مادران

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دمنوش های مفید برای افزایش شیر مادران
تغذیه با شیر مادر ممکن است چالش برانگیز باشد و یافتن سریعترین راه برای افزایش شیر مادر باید منطقی بوده و عوارض جانبی زیادی نداشته باشد. با این حال، همیشه عاقلانه است که در مورد استفاده از درمان های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این محصولات "طبیعی" می توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند.

تغذیه نوزاد دغدغه ی هر مادریست. بخصوص مادرانی که به تازگی مادر شدند و بچه ی اولشان هست. اینکه شیر مادر به اندازه ی کافی و در حد نیاز بچه هست یا خیر، هم برای سلامتی جسمی بچه و هم برای سلامتی روحی و روانی مادر لازم است. در این مطلب دمنوش های گیاهی برای افزایش شیر مادر معرفی میکنم که میتوانید ان را تهیه و مصرف کنید. این دمنوش برای آرامش و افزایش شیر مادران بسیار مفید می باشند.

مادر و نوزاد

مهم ترین گیاهان شیر افزا

تعدادی از گیاهان با مکانیسم های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می شوند. گیاهانی مانند برگ گشنیز، تخم رازیانه، اسفناج و حریره بادام و جو ریحان، بادام زمینی، ترخون، زیره و رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیر مادر از دل درد کودک جلوگیری می کنند. در این مقاله به مهم ترین دمنوش ها در این خصوص می پردازیم.

خاصیت شیر افزایی گیاه دارویی انیسون

انیسون به تحریک تولید بیشتر شیر مادر کمک می کند به طوری که متخصصان طب سنتی می گویند: مادران شیرده اگر انیسون بجوند و بخورند هم شیرشان زیاد می شود و هم از طریق اثری که در شیر می گذارد دل درد و دل پیچه کودک را برطرف می سازد.

انیسون

دمنوش ریحان برای افزایش شیر

ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه دارای هورمون های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود.

ریحان از خانواده نعناع است که جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضدنفخ برای مادر و کودک می باشد و بسیار شیرافزاست. این گیاه ، ضد درد، ضدآلزایمر، ضدسرطان، ضدتب، هضم کننده غذا، ادرارآور، قاعده آور، مقوی معده و آرامبخش است.

برای این منظور در یک ماهی تابه، یک فنجان آب و شش تا هشت برگ ریحان خرد شده را ترکیب کنید.بگذارید مخلوط به مدت یک تا دو دقیقه بجوشد، حرارت را کاهش دهید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند.مخلوط را از روی حرارت بردارید و صاف کنید.کمی عسل طبق سلیقه تان اضافه کنید.این ترکیب را دو بار برای چند ماه پس از زایمان بنوشید.

دارچین به عنوان شیر افزا

یک مقدار پودر دارچین و یک قاشق چای خوری عسل را باهم مخلوط کنید. آن را همراه با یک فنجان شیر گرم بنوشید. هر روز قبل از خواب برای یک یا دو ماه تکرار کنید.

هویج و چغندرقند به عنوان شیر افزا

آب تازه دو عدد هویج و دو چغندرقند را بگیرید. نمک یا عسل را بنا به سلیقه تان اضافه کنید. دو بار در روز به مدت چند هفته بنوشید.متناوبا، شما می توانید سالاد یا سوپی با هویج و چغندرقند درست کنید و روزانه آن ها را بخورید تا میزان شیرتان را افزایش دهید.

سیر به عنوان شیر افزا

سه حبه سیر را رنده کنید، سیر رنده شده را در یک فنجان آب بجوشانید تا زمانی که مقدار به حدود یک چهارم کاهش یابد.یک فنجان شیر را به مخلوط اضافه کنید و دوباره آن را بجوشانید.از روی حرارت بردارید و با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و اجازه دهید خنک شود.آن را هر روز صبح در طول شیردهی بنوشید.

دمنوش زیره برای افزایش شیر

زیره سیاه و زیره سبز قابلیت افزایش ترشح شیر از غدد سازنده آن را در مادران شیرده دارند. این گیاه در بهبود اسپاسم و کولیک مادر و نوزاد نیز مفید است. عرق یا اسانس این گیاه در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

یک قاشق چای خوری از زیره را با یک قاشق چای خوری شکر مخلوط کنید. این مخلوط را روزانه با یک لیوان شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب برای چند هفته بخورید.

متناوبا می توانید دو قاشق چای خوری زیره سبز را به یک و نیم فنجان آب اضافه کرده و آن را بجوشانید. یک و نیم فنجان شیر و یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و هر روز به مدت چند هفته بنوشید.

دمنوش خار مریم برای افزایش شیر

دانه «خار مریم» از دیرباز در طب سنتی سرزمین های مختلف به منظور افزایش شیر مادران استفاده می شده است، بدین ترتیب که یک قاشق چایخوری از دانه ها را در یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه جوشانده و آب حاصل از آن مصرف می شود.

رازیانه برای افزایش شیر مادر

رازیانه یک گیاه متداول است که از زمان مصر باستان برای پخت و پز و اهداف دارویی استفاده می شده است. درحقیقت سریعترین راه برای افزایش شیر مادر کمک گرفتن عرق، چای و سایر محصولات تهیه شده از گیاه رازیانه است زیرا یکی از محبوب ترین کاربردهای رازیانه تحریک و افزایش تولید شیر برای شیردهی است . مانند هر مکمل گیاهی یا دارویی، رازیانه نیز دارای مزایای بالقوه و عوارض جانبی است. با توجه به اینکه دانه ها حاوی اسانس معطری می باشند. این گیاه خاصیت ضد نفخ دارد که می تواند برای مادر و کودک مفید باشد. رازیانه دارای هورمون های گیاهی است که از طریق تحریک غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود. رازیانه ممکن است به صورت چای دم شود، به عنوان سبزی مصرف شود یا به عنوان ادویه برای طعم دادن به وعده های غذایی استفاده شود. میزان مصرف روزانه در حد 5 گرم یا یک قاشق مرباخوری از دانه است. برای تأثیر بیشتر، بهتر است دانه ها را پودر کرده و روی غذا ریخته و یا آن را با شیر یا آب مخلوط نمود. همچنین می توان آن را با ماست مخلوط و مصرف کرد. و یا دمنوش ان را استفاده کنید. مصرف آن در دوران حاملگی توصیه نمی شود.

با این حال، داده های کیفی کمی برای پشتیبانی از توصیه رسمی رازیانه برای شیردهی وجود دارد. برخی مطالعات کوچک نشان می دهد که رازیانه ممکن است سطح پرولاکتین، هورمون اصلی مسئول تحریک تولید شیر را افزایش دهد و ممکن است باعث افزایش حجم شیر و افزایش وزن نوزاد شود. اما شواهد در مورد فواید آن متفاوت است.در حالی که بعید به نظر می رسد رازیانه به تنهایی برای غلبه بر موانع عمده تغذیه با شیر مادر موثر باشد، اما ممکن است به تقویت تولید شیر شما کمک کند.

داروهای گیاهی هزاران سال است که به عنوان درمان های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، حتی گیاهانی مانند رازیانه که طبیعی هستند، می توانند بسیار قوی و بالقوه خطرناک باشند.

همیشه در مورد استفاده از درمان های گیاهی و روغن های اساسی با پزشک یا مشاور شیردهی صحبت کنید و محصولات خود را حتماً از منبع معتبری خریداری کنید.

رازیانه

دمنوش شنبلیله به عنوان شیر افزا

تخم شنبلیه یک گیاه تقویت کننده برای افزایش شیر مادر است که در اغلب داروها و دمنوش های افزایش شیر وجود دارد، همچنین شنبلیله در ادویه کاری و برخی دیگر از چاشنی های غذایی هم موجود است. شنبلیه دارای فیتوستروژن است که باعث تحریک هورمون های زنانه و افزایش شیر میشود.

یک قاشق سوپ خوری دانه های شنبلیله را در یک فنجان آب خیس کنید. صبح ها، این آب را به همراه دانه های شنبلیله به مدت چند دقیقه بجوشانید. از این محلول استفاده کنید و هر روز این چای را بنوشید تا نتایج مثبتی به دست آورید.

شما می توانید به جای آن سه کپسول شنبلیله را بردارید، سه بار در روز برای 10 روز اول بخورید. سپس دو کپسول و سه بار در روز برای 10 روز آینده مصرف کنید. در نهایت یک کپسول، سه بار روزانه برای 10 روز دیگر را مصرف نمایید.

توجه: زنان مبتلا به دیابت و آسم نباید از شنبلیله استفاده کنند.

ترکیب چند گیاه برای افزایش شیر مادران

  • دانه شنبلیه 1/4 پیمانه
  • رازیانه 1/4 پیمانه
  • برگ به لیمو 1/2 پیمانه
  • برگ گزنه خشک شده 1/2 پیمانه
  • برگ تمشک خشک شده 1/2 پیمانه
  • خارخسک خشک شده 1/4 پیمانه

همه ی مواد لازم را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف دردار نگهداری کنید. حتما قبل از تهیه و مصرف این دمنوش با پزشکتان مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرفش برای شما و نوزادتان ضرری ندارد. برای درست کردن هر فنجان از این دمنوش به یک قاشق چایی خوری از این ترکیب نیاز دارید. اگر میخواید فقط یک فنجان درست کنید می توانید از کیسه های سلیکونی مخصوص دمنوش استفاده کنید. و اگر می خواید توی یک قوری دمنوش درست کنید به ازای هر فنجان یک قاشق از ترکیب رو داخل قوری بریزید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (80 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان