دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه کار می کند؟

  شنبه، 13 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه کار می کند؟
هر چند دندان مصنوعی متحرک یکی از قدیمی ترین روش‌های جایگزین کردن دندان های از دست رفته افراد در فک بالا یا پایین است و طراحی آن نیز نسبتا ساده است اما محدودیت های استفاده از دندان های مصنوعی متحرک موجب شده  بیماران از استفاده مداوم از دندان های مصنوعی متحرک خسته شوند.

هر چند دندان مصنوعی متحرک یکی از قدیمی ترین روش های جایگزین کردن دندان های از دست رفته افراد در فک بالا یا پایین است و طراحی آن نیز نسبتا ساده است اما محدودیت های استفاده از دندان های مصنوعی متحرک موجب شده بیماران از استفاده مداوم از دندان های مصنوعی متحرک خسته شوند.

نیاز به خارج کردن دندان های مصنوعی هر شب از دهان و عدم توانایی در گاز زدن یا جویدن برخی غذاهای سفت یا میوه هایی مانند سیب، مشکلات اصلی بیمارانی است که از دندانهای مصنوعی متحرک استفاده می کنند. دندان های مصنوعی معمولا با کوچکترین فشار یا ضربه یا در اثر افتادن خم شده و یا می شکنند و دیگر به درستی در جای خود ثابت باقی نمی مانند.

برای اکثر افراد، مراقبت و تمیز کردن و مجدد قرار دادن دندان های مصنوعی متحرک در دهان فرایند ناخوشایندی است. اغلب آنها از این که باید برای تمام عمر این فرایند تکراری را هر روز انجام دهند ناراضی هستند. برای این افراد ایمپلنت های دندانی راه حل بسیار موثر تری است. آنها نه تنها از اینکه ایمپلنت های دندانی عمر بسیار طولانی دارند راضی هستند بلکه کیفیت بالا و مواد با دوام ایمپلنت همراه با ظاهر بسیار زیبا این امکان را به آنها می دهد که بدون نیاز به مراقبت خاصی از ایمپلنت های دندانی مثل دندانهای طبیعی خود بهره ببرند.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

دو نوع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت وجود دارد: میله ای و توپی. در هر دو مدل از پایه اکریلیک استفاده می شود که شبیه لثه است. دندان های پرسلین یا اکریلیک نیز به این پایه چسبانده می شوند تا ظاهر آن طبیعی شود. هر دو مدل باید حداقل توسط دو ایمپلنت حمایت شوند:

مدل میله ای:

یک میله فلزی باریک که شبیه قوس فک شماست به دو تا پنج ایمپلنت متصل می شود که در فک شما قرار داده شده اند. کلیپ یا سایر انواع اتصالات به این میله متصل شده اند تا دندان مصنوعی را در جای خود نگه دارند. دندان مصنوعی روی میله قرار می گیرد و کلیپ ها در جای خود محکم می شوند.

مدل توپی:

روی هر ایمپلنت در فک یک اتصال فلزی توپی شکل قرار دارد که در سوراخ دندان مصنوعی محکم می شود. این توپ ها در سوکت های خالی زیر دندان مصنوعی وارد می شوند و آن را در جای خود محکم می کنند.

اگر دندان های خود را از دست داده اید، باید به فکر راهی برای بازگشت زیبایی لبخند و صورت خود باشید. برای جایگزینی دندان های از دست رفته راه های زیادی وجود دارد که هر یک بر اساس بودجه و نیاز شما متفاوت هستند.

روش کار

ساخت و کاشت ایمپلنت در دو مرحله انجام می شود. اولین مرحله شامل پروسه ی کاشت می باشد، در حالی که مرحله ی دوم شامل قرار دادن پروتز یا دندان های مصنوعی مناسب روی آن ها می باشد:

کاشت و قرار دادن ایمپلنت های دندان: انجام این مراحل کاملاً بدون درد و راحت است زیرا معمولاً در این مرحله از بی حسی موضعی استفاده می کنند. اگر در طی درمان دچار ترس و اضطراب شوید، می توان از سدیشن (آرام سازی با خواب) نیز استفاده کرد. روش جراحی با ایجاد یک برش در لثه ی روی استخوان فک درجایی که قرار است ایمپلنت کاشته شود آغاز می شود. یک لایه از بافت لثه بالابرده می شود و با مته ای مخصوص حفره ای کوچک در استخوان فک برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد می شود. سپس ایمپلنت ها، با نیرویی کنترل شده، در جای خود پیچ داده می شوند.

قرار دادن پروتز روی ایمپلنت دندان: معمولاً بعد از بهبودی کامل محل جراحی، یک دست دندان مصنوعی با استفاده از یک ابتمنت (پایه) روی ایمپلنت ها قرار می گیرد. اگر چه، اکنون تکنیک های دندانی جدید به متخصصان این زمینه اجازه می دهند تا فوراً پروتزهای مناسبی را روی آن ها قرار دهند. در مواقعی که بارگیری فوری ایمپلنت ها با پروتزهای دندانی توصیه می شود، دندان های مصنوعی و اباتمنت ها را قبل از کاشت ایمپلنت ها آماده می کنند و فوراً بعد از تکمیل جراحی اول، روی ایمپلنت ها قرار خواهند گرفت


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (519 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (343 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...