آیا می‌توانیم دندان مصنوعی را با مایع ظرفشویی بشوییم؟

  شنبه، 13 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آیا می‌توانیم دندان مصنوعی را با مایع ظرفشویی بشوییم؟
از خمیردندان و مسواک خشن برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نکنیم. همچنین از ماده شوینده‌ای استفاده کنیم که روی پروتز خش نیندازد. مواد شوینده باید به‌صورت رقیق استفاده شود نه خالص و مدت زمان استفاده نیز باید کم باشد. هر روز داخل وایتکس قرار داده نشود. هر دو هفته یک‌بار کافی است.

رعایت نکات بهداشتی دندان مصنوعی

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قارچی و عفونی دهان قرار دارند. برای مقابله با این عارضه ها بهتر است در هنگام خواب دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورند چون در معرض خطر ابتلا به ذات الریه قرار خواهند گرفت.
پژوهشگران در یک مطالعه تازه نشان داده اند افرادی که دست دندان شان را در حین خواب در دهان باقی می گذارند در مقایسه با افرادی که قبل از خواب آن را خارج می کنند در ریسک بالاتری از ابتلا به ذات الریه قرار دارند. بی توجهی به سلامت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به ذات الریه در میان سالمندان است.

از آنجا که استفاده از پروتز در طول خواب احتمال بروز پلاک زبان و پروتز، التهاب لثه و ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد، این افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های عفونی تنفسی، نظیر ذات الریه دارند.
افزایش توجه به بهداشت دهان و آگاه کردن بیماران سالخورده از اثرات زیان آور استفاده از دست دندان در طول خواب از جمله ضرورت های حفظ سلامت دهان و دندان و نیز سلامت و بهداشت عمومی سالمندان است.

آیا می توانیم دندان مصنوعی را با مایع ظرفشویی بشوییم؟

از خمیردندان و مسواک خشن برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نکنیم. همچنین از ماده شوینده ای استفاده کنیم که روی پروتز خش نیندازد. مواد شوینده باید به صورت رقیق استفاده شود نه خالص و مدت زمان استفاده نیز باید کم باشد. هر روز داخل وایتکس قرار داده نشود. هر دو هفته یک بار کافی است. بعد از آن، نیم ساعت داخل آب ساده قرارداده شود، بهتراست.
گاهی برای جایگزین کردن دندان ازدست رفته، دندان های مجاور را تراش می دهند و از بریج برای جایگزینی دندان استفاده می کنند. نگهداری از بریج چه اصولی دارد؟
بریج مسواک ونخ دندان مخصوص دارد. ازخلال دندان نباید برای بریج استفاده کنیم. برای تمیزکردن زیربریج و دور آن باید از نخ دندان مخصوص استفاده کرده و همچنین هر روز از مسواک مخصوص بریج استفاده کنیم.

برای جرمگیری دائمی دندان مصنوعی چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

این افراد باید زیاد مراجعه و زیاد جرمگیری کنند. خط وخش روی پروتز در اثراستفاده از مسواک خشن وخمیردندان،خیلی راحت جرم را به خود جذب می کند. و باید دندانپزشک آن را پولیش کند.

بهداشت دهان و پروتزهای مصنوعی متحرک ناکامل

بیمارانی که از پروتزهای متحرک ناکامل استفاده می کنند باید بعد از هر وعده غذایی پروتز را از دهان خارج کنند. ابتدا دندانهای طبیعی باقیمانده داخل دهان را به کمک مسواک و نخ دندان تمیز کنند سپس به کمک مسواک یا برس های مخصوص کلیه سطوح پروتزبخصوص داخل قلابهای آن را بطور کامل تمیز کنند، سپس پروتز را داخل دهان قرار دهند. این افراد باید از دو مسواک استفاده کنند، یکی برای تمیز کردن دندانهای طبیعی که داخل دهان قرار دارد و یکی هم برای تمیز کردن پروتز.

مراقبت از دندانهای مصنوعی متحرک

در طول شبانه روز دندانهای مصنوعی متحرک باید برای مدتی از دهان خارج شود تا مخاط دهان که تحت فشار دندانهای مصنوعی هنگام غذا خوردن بوده است، استراحت کند و به وضعیت طبیعی خود باز گردد. برای اغلب بیماران ، برداشتن دندان مصنوعی هنگام خواب مطلوب است. همچنین هنگام حمام کردن می توان دندانهای مصنوعی را از دهان خارج کرد و آنها را داخل آب یا یک محلول تمیزکننده قرار داد.
توجه داشته باشید که جنس دندان مصنوعی از ماده ای است که در خارج دهان باید حتماً در محیط مرطوب (داخل آب) باشد در غیر این صورت دندان مصنوعی تغییر شکل می دهد. هنگام حمام کردن می توانید دست دندان مصنوعی را داخل یک محلول تمیز کننده قرار دهید. محلول تمیزکننده را می توان براحتی در منزل تهیه کرد. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه یا محلول سفیدکننده خانگی (وایتکس) به یک لیوان آب ولرم محلول تمیزکننده تهیه می شود. بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از محلول تمیزکننده آن را بطور کامل زیرشیر آب بشویید سپس آن را داخل دهان قرار دهید.

بهتر است هفته ای یک بار دندان مصنوعی را داخل یک محلول ضدعفونی کننده قرار دهید. برای ضدعفونی کردن می توان از محلولهای سفیدکننده خانگی استفاده کرد. دست دندان مصنوعی را به مدت ۵ دقیقه داخل محلول سفیدکننده غوطه ور کنید سپس آن را بطور کامل با آب بشویید و داخل دهان قرار دهید. دقت کنید که دندان مصنوعی بیش از ۵ دقیقه داخل این محلول نباشد زیرا رنگ آن تغییر می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (520 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (343 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...