در مورد خواص گندم سیاه چه می دانید؟

  پنجشنبه، 26 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
در مورد خواص گندم سیاه چه می دانید؟
شاید به دلیل نامش تصور کنید از گروه غلات به شمار می‌رود ولی این گیاه غله نیست. این گیاه مانند غلات مصرف می‌شود ولی مثل آن‌ها در چمنزار به صورت علفی رشد نمی‌کند. همانند دانه کینوا، گندم سیاه هم در دسته شبه غلات قرار می‌گیرد و به گندم ربطی ندارد، بنابراین بدون گلوتن است.در این بخش خواص گندم سیله برای شما به اشتراک گذاشته می شود.

ارزش غذایی گندم سیاه

کربوهیدرات اصلی ترین ترکیب غذایی این گیاه محسوب می شود و در کنار آن پروتئین، مواد معدنی گوناگون و آنتی اکسیدان نیز در این گیاه وجود دارد. ارزش غذایی گندم سیاه به میزان قابل توجهی از بسیاری غلات بیشتر است. مقدار مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم آن به این صورت محاسبه می شود:

  • کالری: ۳۴۳
  • آب: ۱۰ درصد
  • پروتئین: ۱۳.۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۷۱.۵ گرم
  • قند: ۰ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • چربی: ۳.۴ گرم

کربوهیدرات گندم سیاه

گندم سیاه به طور عمده حاوی کربوهیدرات است و این ماده ۲۰ درصد وزن دانه های پخته شده آن را تشکیل می دهد. در این گیاه کربوهیدرات به شکل نشاسته وجود دارد، نشاسته اولین شکل ذخیره سازی کربوهیدرات در گیاهان است. شاخص گلوکز یا GI گندم سیاه پایین است و بنابراین نمی تواند باعث افزایش غیرعادی قند خون شود. شاخص گلوکز واحدی است که بر اساس آن سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف یک ماده غذایی اندازه گیری می شود. برخی از انواع کربوهیدرات محلول در گندم سیاه مانند فاگوپیریتول و دی-کایرو اینوسیتول می توانند افزایش قند خون بعد از مصرف وعده غذایی را تنظیم کنند.

مواد غذایی دارایکربوهیدرات

فیبر گندم سیاه

این گیاه حاوی مقداری فیبر است که بدن قادر به هضم آن نیست. در واقع فیبر نوعی از ترکیبات خوراکی محسوب می شود که برای سلامت روده مفید است. ۲.۷ درصد وزن دانه های خوراکی گندم سیاه را فیبر تشکیل می دهد که به طور عمده حاوی سلولز و لیگنین است. این ماده در پوسته دانه های این گیاه وجود دارد، این پوسته برای تهیه آرد سیاه نگه داشته می شود تا طعم خاصی به آن بدهد. علاوه بر این، پوسته گندم سیاه حاوی نشاسته های مقاوم است که در برابر هضم و گوارش مقاومت نشان می دهند و به همین دلیل در دسته فیبرها طبقه بندی می شوند. نشاسته مقاوم توسط باکتری های روده تخمیر می شوند. این باکتری های مفید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه یا (SCFA) مانند “butyrate” را تولید می کنند. Butyrate و دیگر اسیدهای چرب زنجیره کوتاه برای سلول های درون لایه روده مانند ماده مغذی عمل می کنند، سلامت روده را بهبود می بخشند و احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند.

پروتئین گندم سیاه

مقدار پروتئین موجود در گندم سیاه اندک است و ۳.۴ درصد وزن دانه های آن را تشکیل می دهد. به دلیل وجود آمینواسیدهای متعادل، پروتئین این گیاه کیفیت بسیار بالایی دارد و غنی از آمینواسید لیسین و آرژنین است. با این وجود قابلیت هضم این پروتئین ها به دلیل حضور ترکیبات ضدمغذی مانند مهارکننده پروتئاز و تانن ها کم است. فواید پروتئین گندم سیاه بر روی حیوانات به صورت کاهش کلسترول خون، جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده خود را نشان داده است. گندم سیاه گلوتن ندارد و به همین دلیل برای افرادی که نمی توانند گلوتن مصرف کنند، مناسب خواهد بود.

ویتامین و مواد مغذی گندم سیاه

گندم سیاه نسبت به غلات رایج مانند برنج، گندم و ذرت حاوی مقدار بیشتری مواد معدنی است ولی مقدار زیادی ویتامین ندارد. از بین دو گونه اصلی این گیاه، نوع تارتاری نسبت به نوع معمولی مواد مغذی بیشتری دارد. بیشترین مواد معدنی موجود در گندم سیاه معمولی عبارت است از:

  • منگنز: این ماده که در دانه های کامل به مقدار زیادی وجود دارد، برای متابولیسم، رشد و تقویت قابلیت دفاعی آنتی اکسیدان ها ضروری است.
  • مس: کمبود این عنصر ضروری اغلب در رژیم غذایی غربی دیده می شود و زمانی که به مقدار کم مصرف گردد، می تواند بر سلامت قلب اثر داشته باشد.
  • منیزیم: زمانی که این عنصر را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود قرار دهید، می توانید خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع دو و بیماری قلبی را کاهش دهید.
  • آهن: کمبود آهن باعث کم خونی فقر آهن می شود. در این شرایط ظرفیت انتقال اکسیژن در خون کاهش می یابد.
  • فسفر: این ماده معدنی نقش مهمی در رشد و نگهداری بافت های بدن ایفا می کند.
    مواد مغذی

در مقایسه با دیگر دانه ها و غلات، مواد معدنی موجود در گندم سیاه پخته شده جذب بهتری دارند. چرا که میزان اسید فیتیک آن کمتر است. این اسید نوعی مهارکننده معمول در جذب مواد معدنی محسوب می شود که در دانه ها و بذرها وجود دارد.

ترکیبات گیاهی گندم سیاه

گندم سیاه، سرشار از انواع ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است و این ترکیبات برای سلامتی بسیار مفید هستند. در واقع این غله از غلات دیگر مانند جو، جوی دوسر، گندم و چاودار، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. همچنین گندم سیاه تارتاری بیشتر از نوع معمولی آن، آنتی اکسیدان دارد.

از ترکیبات اصلی گندم سیاه می توان موارد زیر را نام برد:

  • روتین (Rutin): این ترکیب، پلی فنول آنتی اکسیدان اصلی موجود در گندم سیاه است. بررسی ها نشان داده که روتین می تواند از التهاب در بدن و فشار خون بکاهد و وضعیت لیپید خون را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
  • کوئرستین (Quercetin): این ترکیب که در بسیاری از مواد غذایی گیاهی دیده می شود، نوعی آنتی اکسیدان است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. از این فواید می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی اشاره کرد.
  • ویتکسین (Vitexin): نتایج بررسی ها روی حیوانات نشان داده که ویتکسین می تواند روی سلامت بدن، اثر خوبی داشته باشد. اما مصرف زیاد این ترکیب، موجب بزرگ شدن غدهٔ تیروئید می شود.
  • دی-کایرو اینوسیتول (D-chiro-Inositol): این ترکیب، نوعی کربوهیدرات حل شدنی است که از قند خون می کاهد و برای کنترل بیماری دیابت، مفید است. گندم سیاه، سرشار از این نوع ترکیب گیاهی است.

فواید گندم سیاه

گندم سیاه، برخلاف نامش، ربطی به گندم ندارد، بنابراین حاوی گلوتن نیست. گندم سیاه فراوری شده و به شکل دانه، آرد، نودل یا دمنوش در دسترس مردم قرار می گیرد.غلات گندم سیاه مانند برنج در بازار وجود دارد و یکی از مواد غذایی اصلی اروپای قدیم و آسیاست. این گیاه به دلیل اینکه سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان های متفاوت است، غذایی سالم به حساب می آید و طرفداران زیادی دارد. حتی گندم سیاه می تواند قند خون را کنترل کند.

گندم سیاه، قهوه ای است و شکل نامنظمی دارد. دو نوع گندم سیاه، معمولی (با نام علمی Fagopyrum esculentum) و تارتاری (با نام علمی Fagopyrum tartaricum)، وجود دارد.گندم سیاه عمدتا در نیمکره شمالی زمین، به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی، روسیه، قزاقستان و چین کشت می شود.

کنترل قند خون با گندم سیاه

سطح بالای قند خون، به مرور زمان، باعث ابتلا به بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع ۲ می شود. به همین علت، متعادل نگهداشتن قند خون پس از صرف غذا برای سلامتی، مهم است. از آنجا که گندم سیاه، منبع خوبی از فیبر است، می تواند شاخص گلیسمی بدن را در حد کم تا متوسط نگه دارد. بدین منظور که پس از مصرف این مادهٔ خوراکی، قند خون به مقدار کمی افزایش می یابد و به تدریج بیشتر می شود.در حقیقت مطالعات انسانی، نشان داده است که مصرف گندم سیاه موجب کاهش قند خون افراد دیابتی شده است.

همچنین این نتیجه در بررسی روی موش های مبتلا به دیابت، تأیید شده است. در این مطالعه، مصرف گندم سیاه، ۱۲ تا ۱۹٪ از سطح قند خون موش ها را کاهش داد. در واقع این اثر ناشی از وجود کربوهیدرات دی-کایرو اینوسیتول است. این ترکیب سلول های بدن را نسبت به هورمون انسولین، حساس تر می کند. در نتیجه، این هورمون، قند خون را به خود جذب می کند.

در ضمن برخی از ترکیبات موجود در گندم سیاه، جلوی هضم شکر را می گیرد یا آن را به تأخیر می اندازد.به طور کلی این ویژگی ها باعث می شود تا گندم سیاه، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی باشد که می خواهند سطح قند خون خود را در حد متعادل حفظ کنند.

کنترل دیابت

سلامت قلب با گندم سیاه

گندم سیاه، سلامت قلب را نیز افزایش می دهد. آن حاوی ترکیباتی چون روتین، منیزیم، مس، فیبر و برخی پروتئین های خاص است که برای سلامت قلب مفید ند.گندم سیاه، میان غلات و شبه غلات، غنی ترین منبع آنتی اکسیدان روتین است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. این آنتی اکسیدان با پیشگیری از ایجاد لختهٔ خون، کاهش التهاب و فشار خون، از خطر ابتلا به بیماری قلبی می کاهد.همچنین گندم سیاه، روی ترکیبات چربی (لیپید) خون، اثر مثبتی می گذارد. مقدار بالای لیپید خون، خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می برد.در بررسی روی ۸۵۰ مرد و زن چینی، مشخص شد که مصرف گندم سیاه می تواند فشار خون را کاهش بدهد و وضعیت چربی خون را بهبود بخشد. در واقع مقدار چربی بد را کاهش و مقدار چربی خوب را افزایش می دهد.

محققان معتقدند که نوعی پروتئین در گندم سیاه وجود دارد که هنگام هضم غذا، به کلسترول جذب شده و از ورود آن به جریان خون پیشگیری می کند.به همین دلیل مصرف مرتب گندم سیاه می تواند سلامت قلب را افزایش دهد.

احساس سیری با گندم سیاه

گندم سیاه حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این ترکیبات خواص سیرکنندگی دارند. متخصصان می گویند که بعد از مصرف لازانیای تهیه شده از گندم سیاه بیشتر از خوردن لازانیای گندم معمولی احساس سیری می کنید.

احساس سیری

عوارض جانبی گندم سیاه

  • محصولات بدون گلوتن گندم سیاه را می توان با چک کردن برچسب ها خرید.
  • گندم سیاه نباید توسط افراد دارای اختلالات خواب مصرف شود.
  • قبل از آنکه به کودک خود گندم سیاه دهید، با یک متخصص صحبت کنید.
  • گندم سیاه برای بزرگسالان ایمن است.
  • گاهی اوقات این گیاه می تواند ریسک آفتاب سوختگی را افزایش دهد
  • .در معرض قرار گرفتن با گندم سیاه می تواند باعث آبریزش بینی، آسم، خارش و پوسته پوسته شدن پوست، نفخ و کاهش شدید فشار خون شود.

از مصرف گندم سیاه در بارداری و شیردهی خودداری کنید

اطلاعات قابل اعتماد کافی درباره ایمن بودن مصرف گندم سیاه حین بارداری و شیردهی وجود ندارد. از مصرف آن در این دوران دوری کنید.

بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن

بعضی محققین فکر می کنند که وجود داشتن گندم سیاه در رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است ایمن نباشد. هرچند گندم سیاه یک غذای قابل قبول برای افراد دارای سلیاک تلقی می شود. افراد دارای این اختلالات احتمالا می توانند این گیاه را بدون مشکل مصرف کنند.

جراحی را متوقف می کند

گندم سیاه ممکن است قند خون را کاهش دهد. این نگرانی وجود دارد که این گیاه ممکن است با کنترل قند خون حین و بعد از جراحی تداخل داشته باشد. مصرف بالای گندم سیاه را حداقل 2 هفته قبل از جراحی متوقف کنید.

این نکات را جدی بگیرید

  • اگر چه خواص این دانه زیاد است اما در افراد مستعد بیماری توصیه می شود که از خوردن آن اجتناب کرده و یا آن را محدود کنند.
  • حساسیت غذایی یک بیماری شایع است که سبب ایجاد یک نوع پاسخ ایمنی در برابر پروتئین ها می شود.
  • گلوتن گندم می تواند روی ۱ درصد از کودکان اثر گذاشته و آن ها را دچار حساسیت کند.
  • در بزرگسالان آلرژی معمولا به علت گرده گندم ایجاد می گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تفریحات لاکچری بابک جهانبخش و همسرش/دوچرخه سواری پردلهره آقای خوش صدا در کنار بانو روی طناب! + عکس حماسه آفرینی بانوی تُرک زبان با یک جفت دمپایی در راهپیمایی +ویدئو ژله و راز حجیم شدن صورت: حقیقت یا افسانه؟ مقایسه تارا و شاهین: دوئل سدان‌های ایرانی برای تقویت صدا چی بخوریم 5 هتل با منظره‌ای زیبا در نزدیکی فرودگاه دبی با این دمنوش‌های گیاهی با ریزش مو خداحافظی کنید! حضور پسران رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور شهید و همراهانش+ عکس درگیری ضدانقلاب با عزاداران رئیس‌جمهور شهید تغییر نام منطقه حفاظت شده دیزمار به «شهید جمهور» اثر اخبار بورس بر بازار سهام حضور سرمربی سابق پرسپولیس در مراسم بزرگداشت شهید خدمت+عکس وقتی که امیر عبداللهیان در وسط مذاکراتش در لبنان هوای خبرنگاران را داشت... + ویدئو یادگار شهید جمهور برای بی‌خانه‌ها+ فیلم نگاهی به حیاط خانه نجمه جودکی مجری سابق با معماری خاص در شب بارانی/ شعر عاشقانه خانم مجری برای کیست؟ برخورد متواضعانه و انسان دوستانه سید ابراهیم رئیسی با دانشجوی دختر معلول در یک مراسم+ ویدیو/ مردی ستودنی و بی مثال نماهنگی به یادسید محرومان، شهید جمهور+ویدئو/شهید خدا... سلام بر تو ای ابراهیم... ویدیویی از یک مداحی که منوچهر هادی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد پخش تصاویر جدیدی از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و لحظه برقراری تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم در ( روایت سانحه) ترسیم پرتره شهید جمهور با 6 هزار شمع + فیلم فیلمی کمتر دیده شده از دیدار شهید امیرعبداللهیان با دوستان قدیمی و همرزمان شهید رئیسی: بهترین لحظه زندگی من، وقتی است که مشکلی از یک خانواده مرتفع شده است + فیلم دختری که در صف استقبال پیکر رئیس‌جمهور شهید در فرودگاه بیرجند ایستاده، کیست؟ + فیلم ماجرای دیدار آیت الله ابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب در زمان تبعیدشان به ایرانشهر راز توالی سه عدد 3 در تدفین شهید جمهور و خطبه 333نهج البلاغه +عکس/ وعده غروب پنجشنبه خادم‌الرضا (ع) با امام رئوف ... همه‌ی خواص جوش شیرین + آیا جوش شیرین برای پوست مفید است شهادت سید ابراهیم رئیسی بسیار پر برکت بود + فیلم /خدا خوب زندگی کردن رو بی جواب نمیذاره... پیشنهاد صنعتگران به وزارت کار: استخدام رسمی مهاجران افغانستانی! رازهای سلامتی در یک دانه کوچک بررسی هوآوی آیتو M7 مکس: شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند چینی کمک به یک زن باردار توسط سرتیم حفاظت شهید رئیسی + فیلم اقدام موذیانه بی‌بی‌سی در انتشار اخبار + فیلم صف زیارت مزار شهید رئیسی در بارگاه امام رضا(ع)+ویدئو/شهادت مزد تلاش های مخلصانه او بود... پیاده روی مقتدرانه سیدابراهیم رئیسی و سرتیم حفاظت از او در نیویورک در سال 1401+عکس بازسازی چهره شاعری که تصور ما از «دوزخ» را خلق کرد/ برای اولین بار پس از 700 سال ترفندهای نگهداری کنگر " اینجوری از کنگر در بقیه فصل ها هم استفاده کن هنوز چند ساعت از سقوط بالگرد رئیسی نگذشته بود که ستاد انتخاباتی زدند /یک موکب مسیر تشییع ستاد انتخاباتی یک نامزد بود چجوری خودمون پوشال کولر رو عوض کنیم (ویدیو) ترفند خرد کردن سبزیجات بدون خردکن و چاقو روایت تکان دهنده ابراهیم رئیسی از اوضاع مالی ضعیفش و پناه بردن به امام رضا برای درددل+ ویدیو/ یک هفته رو با یه وعده غذا گذروندم
تیتر امروز   
درگیری ضدانقلاب با عزاداران رئیس‌جمهور شهید
تغییر نام منطقه حفاظت شده دیزمار به «شهید جمهور»
ماجرای دیدار آیت الله ابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب در زمان تبعیدشان به ایرانشهر
راز توالی سه عدد 3 در تدفین شهید جمهور و خطبه 333نهج البلاغه +عکس/ وعده غروب پنجشنبه خادم‌الرضا (ع) با امام رئوف ...
بازسازی چهره شاعری که تصور ما از «دوزخ» را خلق کرد/ برای اولین بار پس از 700 سال
هنوز چند ساعت از سقوط بالگرد رئیسی نگذشته بود که ستاد انتخاباتی زدند /یک موکب مسیر تشییع ستاد انتخاباتی یک نامزد بود
فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید!
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم