در مورد گیاه کاپاریس یا کبر چه می دانید؟

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد گیاه کاپاریس یا کبر چه می دانید؟
گیاه کبر افزودنی بسیار لذیذ و خوشمزه ای برای برخی از غذاهای مدیترانه ای به شمار می رود اما برخی از جوانه های کوچک این گل به دلیل تلخی غیر قابل خوردن است. کبرها دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد دیابتی هستند به طوری که از آنها از سالیان کهن برای درمان استفاده می کردند.

گیاهان دارویی از زمان های بسیار قدیم به عنوان یکی از مهم ترین شیوه های درمانی شناخته شده اند. در دو دهه گذشته توجه زیادی به اثرات سلامتی گیاهان دارویی خوراکی شده است؛ چراکه این گیاهان با اثربخشی مفید دارای عوارض جانبی کم تری هستند. این مطلب با هدف شناخت و بررسی فواید گیاه دارویی خوراکی کاپاریس یا لَگجی نوشته شده است. شواهد نشان داده که گیاه لگجی دارای خواص ضد سرطانی و ضد باکتری است و ترکیبات آنتی اکسیدانی و پلی فنولی آن به ارتقا سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها کمک می کند. گیاه کاپاریس (لَگجی یا کبر) یکی از گیاهان پرخاصیت و پرکاربرد است که در مناطق وسیعی از کشورمان می روید. این گیاه بیشتر به دلیل داشتن میوه و غنچه های گل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. میوه نارس لگجی برای تهیه ترشی و غنچه های پخته شده این گیاه با طعمی بی نظیر برای چاشنی برخی غذا ها کاربرد دارد. جالب است بدانید که در طب سنتی برای این گیاه عجیب خواص درمانی بسیاری ذکر کرده اند. لگجی از نظر دارویی به کاهش قند خون و چربی خون کمک می کند.

کاپاریس یا کبر

کاپاریس یا کبر چیست؟

  • کاپاریس جوانه ی نارس گیاه «کاپاریس اسپینوزا» است. کبر از گیاهان پایای برگ ریز است. این گیاه بومی مدیترانه، بخش هایی از آسیا و آفریقای جنوبی است.
  • کاپاریس از ترکیبات مهم در رژیم مدیترانه ای است.
  • زمانی که جوانه های این گیاه به اندازه ی یک نخود هستند، برداشت می شوند. سپس آنها را به کمک نور خورشید خشک می کنند و به خاطر طعم خاص شان ترشی می اندازند. براساس نتایج و بررسی های به دست آمده، از کَبَر، از زمان های قدیم و در غذاهای سومری استفاده می شده است.
  • اندازه ی کبر متغیر است. کبر می تواند اندازه ی یک دانه ی فلفل سیاه تا اندازه ی یک زیتون سبز کوچک باشد.
  • کبرهای بزرگ تر طعم قوی تری دارند و اندازه های کوچک تر آن، رایحه ی قوی تری دارند.
  • دانه های کبر با دست چیده می شوند. کاپاریس به خاطر طعم و عطر منحصربه فردش و فوایدی که برای سلامتی دارد، معروف شده است.
  • یک قاشق غذاخوری کبر محتوی تنها ۲ کالری انرژی است. بنابراین اگر به دنبال کاهش کالری دریافتی تان هستید، کبر یک گزینه ی عالی محسوب می شود. کاپاریس علاوه بر کالری پایین، محتوی آنتی اکسیدان، فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی که در گیاهان ساخته شده و بیشتر، خواص درمانی آنها مدنظر است) و ویتامین های موردنیاز برای سلامتی است.

کاپاریس یا کبر

ارزش غذایی کاپاریس

هر ۱۰۰ گرم کبر محتوی ۵ گرم کربوهیدرات، ۰٫۴ گرم قند، ۳ گرم فیبر، ۰٫۹ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین، ۴ میلی گرم ویتامین C، مقدار ۱۳۸ IU (واحدی برای سنجش ویتامین های محلول در چربی) ویتامین A، مقدار ۲۴٫۶ میلی گرم ویتامین K، مقدار ۰٫۸۸ میلی گرم ویتامین E، مقدار ۰٫۶۵۲ میلی گرم نیاسین، مقدار ۰٫۱۳۹ میلی گرم ریبوفلاوین، مقدار ۱٫۷ میلی گرم آهن، ۲۹۶۰ میلی گرم سدیم، ۴۰ میلی گرم پتاسیم و ۹۶ کیلوژول انرژی است.

خواص درمانی گیاه کبر

ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه موجب شده از خواص درمانی فراوانی برخوردار باشد. در این قسمت به مهم ترین خواص درمانی این گیاه اشاره می کنیم.

  • گیاه کبر خاصیت آنتی اکسیدانی دارد: این گیاه سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی مانند روتین و کوئرستین است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های پوستی، ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد است.ترکیب روتین به گردش خون روان کمک می کند. این امر در درمان آسیب های عروق خونی موثر است.مطالعات انجام شده نشان می دهند ترکیب کوئرستین خاصیت تسکین دهندگی، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد سرطانی دارد.
  • سرشار از مواد معدنی است: این گیاه حاوی مواد معدنی مختلفی مانند آهن، کلسیم، مس و مقادیر بالایی از سدیم است.کلسیم در تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها موثر است.مس با برخی پروتئین ها ترکیب شده و آنزیم هایی به وجود می آورد. این آنزیم ها به انجام برخی واکنش های بدن کمک می کنند.آهن به عضلات کمک می کند تا اکسیژن را ذخیره و از آن استفاده کند. آهن بخشی از آنزیم هایی است که در هضم غذا در بدن نقش دارند.
  • گیاه کبر ویتامین های مختلفی دارد : این گیاه منبع غنی از انواع ویتامین های K ، A، نیاسین یا ۳ B و ریبوفلاوین یا ۲ B است.ویتامین A به بینایی کمک کرده و دیدن در نور کم را آسان می کند. این ویتامین خطر بروز برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. ویتامین A در مبارزه با برخی عفونت ها به بدن کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.ویتامین K نقشی حیاتی در سلامت استخوان ها دارد. این ویتامین خطر تشکیل لخته های خونی در بدن را کاهش می دهد.نیاسین از بدن در برابر بیماری های قلبی وعروقی محافظت کرده و به عملکرد شناختی، عصبی و دستگاه گوارش افراد کمک می کند.ریبوفلاوین به بدن کمک می کند تا غذا را به سوخت تبدیل کند. از این رو، در تامین انرژی بدن نقش دارد. این ویتامین به انجام عملکرد غدد فوق کلیوی نیز کمک می کند. در نتیجه، برای حفظ سلامت دستگاه عصبی بسیار مفید است.
  • منبعی سرشار از فیبر است : این گیاه منبعی غنی از فیبر است. فیبر به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و موجب کاهش یبوست می شود. یک قاشق غذاخوری از آن محتوی ۳/۰ گرم فیبر است. این میزان، معادل ۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر است.
  • مواد مضر بدن را کاهش می دهد: به افرادی که در رژیم غذایی خود از مقادیر بالای چربی و گوشت قرمز استفاده می کنند توصیه می شود بیشتر از این گیاه استفاده کنند. زیرا، در اثر مصرف این غذاها برخی مواد مضر در بدن تولید می شوند که با مصرف گیاه کبر می توان آن ها را نابود کرد. این مواد مضر می توانند موجب بروز سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی شوند.
  • در تسکین درد روماتیسم نقش دارد : این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، از خاصیت تسکین دهندگی نیز برخوردار است. یونانیان باستان از گیاه کبر به عنوان مسکنی برای تسکین درد های ناشی از روماتیسم استفاده می کردند.
  • در درمان نفخ موثر است : مصرف این گیاه برخی از مشکلات گوارش مانند نفخ را درمان می کند. برای درمان درد معده نیز می توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، به بهبود اشتها نیز کمک می کند.
  • گیاه کبر در کنترل دیابت نقش دارد: این گیاه حاوی برخی مواد شیمیایی است که به کنترل قند خون کمک می کنند. در صورت استفاده از دارو های کاهنده ی قند خون، آن را در مقادیر بالا مصرف نکنید. زیرا این احتمال وجود دارد که میزان قند خون را بیش از حد کاهش دهد.
  • گرفتگی سینه را برطرف می کند: این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند از گرفتگی و احتقان سینه جلوگیری کند. علاوه بر این، مصرف آن خلط گلو را نیز کاهش می دهد.
  • خشکی پوست را کاهش می دهد: استفاده از گیاه کبر برای کاهش خشکی پوست مفید است. برای آبرسانی به پوست می توان این گیاه کوچک را به طور مستقیم روی پوست قرار داد.
  • مشکلات پوستی را درمان می کند: از این گیاه برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند قرمزی پوست، سوزش پوست و جوش استفاده می شود. به همین دلیل، گیاه کبر در تولید برخی محصولات مربوط به سلامت پوست کاربرد دارد. علاوه بر این، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند روند پیری را با تاخیر همراه کند.
  • به رویش و رشد مو کمک می کند: این گیاه منبعی غنی از ویتامین B و آهن است. به همین دلیل، در برخی محصولات مو از آن استفاده می شود. ویتامین B و آهن در رشد مو ها تاثیرگذار هستند.ویتامین B به بهبود گردش خون کمک فراوانی می کند. از این رو، مصرف آن به سلامت عمومی مو کمک می کند. گردش خون برای داشتن موهای شفاف و سالم بسیار ضروری است. آهن نیز به جلوگیری از ریزش مو کمک فراوانی می کند.

عوارض جانبی کبر

  • اگر در رژیم غذایی کم سدیم قرار دارید، باید از مصرف کبر اجتناب کنید زیرا منبع غنی سدیم هستند.
  • علامت مشترک خوردن کبر بیش از حد مجاز ، تشنگی شدید است بنابراین سعی کنید آن را در مقادیر متوسط مصرف کنید.
  • کبرها آب را به طور طبیعی حفظ می کنند زیرا حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. از این رو احتباس آب می تواند ایجاد نفخ کند. مراقب خوردن بیش از حد کبر باشید.
  • اگر از فشار خون بالا رنج می برید، باید از خوردن کبرخودداری کنید. سدیم بیش از حد باعث افزایش حجم خون می شود زیرا آب را حفظ می کند. دریافت بیش از حد سدیم می تواند بدن را در معرض بیماری های قلبی قرار دهد.
  • کبر ممکن است سطح گلوکز خون را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، مصرف کبر باید حداقل 2 هفته قبل از تاریخ عمل جراحی متوقف شود.
  • کبرها معمولاً در آب شور فروخته می شوند. آنها را در یخچال نگهداری کنید. باید اطمینان حاصل کنید که آنها در آب نمک غرق می شوند تا خشک نشوند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان