ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد تنگی نفس چه می دانید؟

  دوشنبه، 06 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد تنگی نفس چه می دانید؟
تنگی نفس حالتی است که نمی‌توان به راحتی هوا را به درون ریه‌ها فرو برد و یا اینکه هوای لازم به درون ریه‌ها وارد نمی‌شود. کمتر مشکلی برای ما به اندازه ناتوانی در دریافت هوای کافی ترسناک است.

تنگی نفس (Dyspnea) وضعیتی است که تنفس طبیعی را برای شما دشوار می کند. این مشکل می تواند خفیف و حاد یا جدی و مزمن باشد. تشخیص و درمان تنگی نفس گاهی دشوار است زیرا دلایل مختلفی می تواند باعث بروز آن شود. ورزش بسیار سنگین، گرمای شدید، چاقی و رفتن به ارتفاع بالاتر می تواند باعث بروز این مشکل در یک فرد سالم شود. علاوه بر این، تنگی نفس احتمالاً نشانه یک مشکل پزشکی است. اگر دچار تنگی نفس غیرقابل توضیح هستید، خصوصاً اگر ناگهانی بروز کرده است و شدید باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. نگران نباشید، امروزه دیگر تنگی نفس یک مشکل شایع دنیای ماشینی و آلوده فعلی است و طبق آمار از هر ۴ نفر معمولا ۱ نفر با این مشکل به مراکز درمانی مراجعه می کند. مهم این است که به موقع تشخیص داده و درمان شود زیرا اگر نشانه یک بیماری زمینه ای دیگر باشد، درمان آن بیماری در اولویت است.

علائم تنگی نفس

در این­ حالت، احساس می ­کنید نفس بالا نمی­ آید. حس می­ کنید هوای کافی به ریه نمی­ رسد یا نمی ­توانید نفس عمیق بکشید. همچنین ممکن است در قفسه­ ی سینه احساس گرفتگی داشته باشید.

درصورت ابتلا به تنگی نفس، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • از نفس افتادن
  • احساس گرفتگی در قفسه­ ی سینه
  • خفگی (اختناق هم گفته می­ شود)
  • نمی­ توانید نفس عمیق بکشید
  • حس می­ کنید نمی ­توانید نفس بکشید (خفگی)

ممکن است این وضعیت حاد (تنگی نفس ناگهانی) یا مزمن (تنگی نفس بلندمدت) باشد. تنگی نفس حاد ظرف چند دقیقه یا ساعت رخ می­ دهد و ممکن است با علائم دیگری مانند تب، خارش یا سرفه همراه باشد. در حالت مزمن با هرگونه فعالیت روزمره، مانند رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر یا بلند شدن از جای خود، حس می­ کنید نفستان بند آمده است.گاهی تنگی نفس با قرار گرفتن در حالت­ های خاص بهتر یا بدتر می­ شود. مثلا، اگر کسانی­ که به بیماری­ های خاص قلب و ریه دچار هستند صاف دراز بکشند، دچار تنگی نفس می­ شوند. توجه به علائم به پزشک کمک می­ کند تا مشکل را پیدا و بهترین روش درمان را پیشنهاد کند.

علت بروز تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس می­ تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله:

  • آسم
  • سایر بیماری­های ریه (مانند آمفیزم که اغلب در اثر کشیدن سیگار رخ می­ دهد)
  • نارسایی قلبی
  • حمله­ ی عصبی
  • آلرژی
  • و جدیدا ویروس کرونا

اگر تنگی نفس همراه با سرفه و یا تب باشد، ممکن است دچار عفونت سینه یا ذات­ الریه شده باشید. از دیگر عواملی که کم­تر در بروز مشکلات تنفسی شایع است می­ توان به سرطان ریه، تشکیل لخته خون در ریه، سوراخ شدن ریه و جراحت بافت ریه اشاره کرد.

چه عواملی احتمال ایجاد تنگی نفس را تقویت میکنند؟

آلاینده های محیطی همچون مواد شیمیایی، رایحه ها، گرد و غبار و دود سیگار می توانند نفس کشیدن را برای افراد مبتلا به دیس پنه دشوار سازند. قرار گیری در معرض مواد حساسیت زایی همچون گرده گل و هاگ قارچ از جمله محرک های تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم هستند. برخی آلاینده ها همچون دود تنباکو به صورت اختیاری مصرف شده و قابل پیشگیری هستند. بیماری مزمن انسدادی ریه شامل بیماری های مختلفی از جمله آمفیزم و برونشیت مزمن می شود. تمام این بیماری ها، نفس کشیدن را دشوار می کنند.

تشخیص علت تنگی نفس چطور انجام می شود؟

پزشک جهت شناخت علت بروز تنگی نفس در بیمار انجام یک یا چند مورد از آزمایش های تشخیصی زیر را پیشنهاد می دهد:

  • معاینه فیزیکی: پزشک تاریخچه بیمار را مرور کرده و درباره علائم او سوال می پرسد. تشخیص اغلب نیازمند انجام آزمایش های بیشتر بوده، اما گاهی اوقات توسط پزشک یا تکنسین اورژانس به صورت اضطراری انجام می شود.
  • آزمایش خون: امکان دارد، گاز های خون شریانی و میزان اشباع اکسیژن سنجیده شوند.
  • آزمایش های ورزشی: فشار خون، ضربان قلب و تغییرات تعداد تنفس در هنگام ورزش و استراحت اندازه گیری می شوند.
  • نوار قلب: این آزمایش، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت کرده و ریتم های غیر طبیعی را نشان می دهد.
  • هولتر مانیتورینگ قلب: امکان دارد، یک پایشگر هولتر به مدت ۲۴ ساعت استفاده شود. گاهی اوقات، استفاده از دیگر انواع پایشگر ها تا مدت ۲ هفته برای بیمار تجویز می شود.
  • اکوکاردیوگرافی: در آزمایش اکوی قلب با استفاده از امواج فراصوت، تصویری متحرک از قلب و دریچه های آن ایجاد می شود.
  • تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه: این تصویر برداری به ارزیابی شرایط ریه کمک می کند.

آیا تنگی نفس و تپش قلب نشان از بیماری جدی دارد؟

تپش قلب می تواند با تنگی نفس همراه باشد، یعنی این دو عارضه ممکن است با هم و بدون وجود یک بیماری جدی دیگری بروز پیدا کنند. این وضعیت نشان می دهد که بی نظمی ریتم قلب، یک علامت مهم و قابل توجه است و ممکن است به ارزیابی جامع تری نیاز داشته باشد. به طور کلی، هر چه علائم جدی تری مانند سرگیجه، غش کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس بروز پیدا کند، فرد باید مشکل را جدی تر در نظر بگیرد.

در صورتی که فرد، بیماری قلبی شناخته شده ای مانند سکته قبلی (MI)، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) و سایر موارد را داشته باشد، علائم تپش قلب باید به طور کامل ارزیابی شود.

بی نظمی ریتم قلب معمولا به خودی خود هیچگونه آسیبی به قلب وارد نمی کند. بیمارانی که ضربان قلب سریع دارند، در طولانی مدت، در معرض خطر بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی قرار می گیرند. بزرگ شدن قلب اغلب به همراه فیبریلاسیون دهلیزی اتفاق می افتد که یکی از علل بسیار شایع تپش قلب می باشد. بیماران می توانند سال ها بدون اینکه متوجه آسیبی شوند، به فیبریلاسیون دهلیزی دچار باشند، اما برخی از بیماران با علائم بسیار کم، ممکن است ریتم سریع و نامنظم قلب را به همراه علائم نارسایی قلبی تجربه کنند. همچنین، فیبریلاسیون دهلیزی می تواند منجر به لخته شدن خون و در نتیجه افزایش خطر بروز سکته مغزی شود.

تنگی نفس در گروهای خاص

تنگی نفس می تواند گروه های خاصی از افراد را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • خانم های باردار. بروز علائم خفیف تنگی نفس در دوران بارداری شایع است زیرا در اثر بارداری ممکن است حجم ریه به دلیل فشار وارده از سوی جنین تا ۲۰% کاهش یابد.
  • افراد مسن. تنگی نفس می تواند هنگامی در افراد مسن ایجاد شود که در مرحله پیشرفته بیماری های خاصی قرار داشته باشند. گاهی این مشکل در اثر عوارض داروهای خاص ایجاد می شود.
  • نوزادان. بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی مانند خروسک که باعث تنگی نفس حاد می شوند، یک شرایط اورژانسی نسبتاً شایع در کودکان هستند.

تنگی نفس و کووید -۱۹

یکی از علائم برجسته این بیماری همه گیر فعلی، تنگی نفس است و سایر علائم آن شایع تب، سرفه و خستگی است. اگر در خانه خود را قرنطینه کرده اید باید علائم خود را مدام کنترل کنید. درصورتی که با علائمی مانند مشکل تنفسی، احساس سنگینی یا گرفتگی در قفسه سینه، رنگ لب های مایل به آبی، گیجی و خواب آلودگی مواجه شدید، حتماً به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

انواع تنگی نفس

برحسب علل بروز تنگی نفس، شدت آن نیز متفاوت است و می تواند از حالت خفیف و موقتی تا شدید و مزمن متغیر باشد. به همین دلیل مهم است که به محض بروز مداوم آن به وضعیت بالینی خود شک و حتماً با پزشک در این زمینه مشورت کنید. گاهی یک تنگی نفس ساده نشان دهنده نارسایی قلبی است که با کمبود اکسیژن رسانی به بدن مطمئناً وضعیت شما به مرور بدتر خواهد شد و حتی ممکن است ریه ها نیز درگیر شوند.

فاکتورهای خطر شایع تنگی نفس

فاکتورهای زیر شما را بیشتر در معرض خطر تنگی نفس قرار خواهند داد:

  • عضلات شما ضعیف هستند، خصوصاً عضلانی که در تنفس نقش دارند مانند دیافراگم
  • شما آسم یا سایر بیماری های تنفسی مزمن مانند COPD یا سیستیک فیبروزیس دارید
  • سطح هموگلوبین خون شما پایین است
  • شما سیگاری هستید
  • محل کار یا زندگی شما مشکلاتی دارد که آسم شما را تحریک می کنند

آیا امکان پیشگیری از تنگی نفس وجود دارد؟

افراد مبتلا به تنگی نفس می توانند تدابیری را برای بهبود سلامت کلی خود اتخاذ کرده و امکانات تنفسی بیشتری به خود اختصاص دهند. این ها شامل:

  • ترک سیگار و پرهیز از دود دخانیات
  • اجتناب از قرارگرفتن در معرض دود سیگار
  • اجتناب از عوامل محرک دیگر مانند دودهای شیمیایی و دود چوب
  • کاهش وزن زیرا می تواند فشار وارد شده به قلب و ریه ها کاهش دهد
  • ورزش سبک زیرا به تقویت سیستم قلبی عروقی و تنفسی کمک می کند
  • عدم صعود به ارتفاعات بالا
  • خوب غذا خوردن و خواب کافی
  • پیروی از برنامه درمانی توصیه شده برای هر بیماری زمینه ای مانند آسم، COPD یا برونشیت
  • معاینات پزشکی منظم برای تشخیص بیماری های زمینه ای عامل تنگی نفس
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (142 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (26 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از تیپ و استایل شیک و رسمی رضا گلزار/ آقای بازیگر رو با کت و شلوار خاصش ببینید!+ویدیو عرض ارادت بهداد سلیمی قهرمان و مدال آور وزنه برداری خدمت رهبر انقلاب و توصیه رهبر به ایشان/ فرزند بهداد سلیمی در بغل حضرت آقا+ فیلم نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی مادر مرجانه گلچین در خانه اش+ویدیو/ روحشون شاد (عکس) زیبایی بی حد و اندازه نیکی کریمی سلبریتی ایرانی در عکس لو رفته اش/ کیک تولدش چه خوشگله... نگاهی به دکوراسیون خاص گوشه‌ای از خانه زیبا و اصیل نرگس محمدی/ چقدر خوش سلیقه+عکس نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس یزدگردی تک نفره و تنهایی نرگس محمدی با لباس محلی+عکس/ خوش بگذره 5کاربرد شگفت‌ انگیز واکس ماشین برای تمیز کردن خانه با نگهداری سانسوریا در آب، شاهد رشد انفجاری آن باشید نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید خلاقیت بی نظیر مردم لرستان برای درک حال صاحب عزا تاریخ ساز شد+عکس/ فقط استقبال محسن کیایی رو ببین... تصویری قدیمی از مسعود روشن پژوه مجری مسابقه محله قبل از کچل شدنش/ تغییر چهره اش خیلی زیاده رونمایی از موتور وسپا خوش رنگ علی طولابی، استعداد درخشان عصر جدید/ ماشالا چقدر بزرگ شده😍+عکس دیدار و گپ و گفت عموپورنگ با شاهرخ خان در هند+ویدیو سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی جواب تمام سوالای مهران مدیری نعیمه میشه +ویدئو/خودش از خنده تلف نشه بهتره🤣 چگونه هتل مناسبی را در مشهد انتخاب کنیم؟ رونمایی از خواهر واقعی و با کلاس سینا مهراد+عکس/فقط شباهت بی حد و اندازه به برادرش! (فیلم) خوانندگی جذاب و هوش پران مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان رحیم سریال پایتخت با صدای جادویی😍👌 جاهای دیدنی قشم در زمستان که بازدید از آن‌ها پیشنهاد می‌شود مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک نگاهی به کیک تولد 3 سالگی دختر بهداد سلیمی با طراحی خاص کیک با گربه/مبارکا باشه + عکس چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ شباهت بی نظیر و باورنکردنی پسر بزرگ شهاب حسینی در این عکس به عروسک/ با دیدنش شوکه میشین (تصاویر) طرح های کمد خاص و ترسناک یک نجار خارجی همه را انگشت به دهان گذاشت/ حاضری یکی از اینا رو بذاری تو اتاقت؟ داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس
تیتر امروز   
چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!!
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده