درمان اگزما با زردچوبه در طب سنتی چیست؟

  دوشنبه، 16 فروردین 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
درمان اگزما با زردچوبه در طب سنتی چیست؟
زردچوبه در درمان مشکلات پوستی مختلف از جمله اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که برای مراقبت از پوست بسیار مفید است. زردچوبه همچنین دارای ماده فعالی به نام کورکومین است که خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب و سوزش کمک می‌کند.

برای درمان اگزما در خانه باید مفهوم اگزما را درک کنید. اگزما (یا درماتیت) یک التهاب پوستی حاد یا مزمن است. اگرچه اگزما، کشنده نیست، ولی موجب خارش می شود و پوست را به طرز نامطلوبی خشک می کند. این بیماری مرتب عود می کند. مانند دیگر بیماری های پوستی بر زیبایی فرد تأثیر گذار است. ظاهر بالینی اگزما متفاوت است، ولی عموما دارای ویژگی هایی مانند خارش و تاول های زیاد نمود پیدا می کند که مدام بروز می کنند.

درمان اگزما با ادویه ی پرخاصیت زردچوبه

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یکی از بیماری های التهابی پوستی است که درمان آن دشوار است زیرا هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. در این بیماری، پوست دچار لکه هایی شده که ملتهب و خارش دار هستند و باعث ناراحتی های بسیاری می شوند. زردچوبه، که گیاهی دارویی برای درمان دسته ای از بیماری ها محسوب می شود، بومی آسیای جنوبی است و ترکیب فعال آن کورکومین است که حاوی خواص ضد التهابی و ضدمیکروبی عالی می باشد. کورکومین به کنترل آنزیم های مسبب اگزما کمک کرده و درعین حال پوست آسیب دیده را بهبود می بخشد به همین دلیل است که از پودر زردچوبه در تعدادی از درمان های زیبایی نیز استفاده می شود. استفاده موضعی و خوراکی از محصولات کورکومین دار در بهبود سلامت پوست مفید می باشد. بااین وجود، مطالعات بیشتری در این باره لازم است.

اگزمای خفیف را در منزل با زردچوبه کنترل کنید

روش اول:زردچوبه با روغن نارگیل

ترکیب زردچوبه با روغن نارگیل خالص بهترین است زیرا خواص ضدمیکروبی روغن نارگیل به شما کمک می کند تا از بروز هرگونه عفونت در لکه های اگزما پیشگیری کنید. همچنین اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل باعث آبرسانی به پوست و تسکین سریع خارش آن خواهد شد.

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک ( ضد التهاب ) یک قاشق چای خوری
  • روغن نارگیل خالص ( ضد میکروب ) یک و یک دوم قاشق چای خوری

دستورالعمل:

ابتدا روغن نارگیل را به پودر زردچوبه اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا خمیری نرم به دست آید و سپس آن را به قسمت های آسیب دیده بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید. می توانید این منطقه را با یک باند بپوشانید تا لباستان کثیف نشود و درنهایت پوست تان را با آب خنک شسته و خشک کنید. این عمل را روزانه ۲-۳ مرتبه و طی ۴-۶ هفته تکرار کنید تا شاهد نتایج آن باشید.

روش دوم :زردچوبه با آب

از زردچوبه به تنهایی می توان برای کاهش التهاب اگزما استفاده کرد. تنها کاری که باید انجام دهید تهیه خمیر زردچوبه با آب است تا به پوست شما بچسبد.

روش تهیه ماسک ضد چروک پوست

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک یک قاشق چای خوری
  • آب به مقدار کافی

دستورالعمل:

ابتدا زردچوبه را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیر چسبنده ای تشکیل شود و سپس لایه نازکی از آن را به منطقه آسیب دیده پوست خود بمالید تا لباستان کثیف نشود. به مدت ۳-۴ ساعت صبر کنید و درنهایت شستشو دهید. پوست خود را خشک کنید و از کمی روغن نارگیل استفاده کنید. این کار را یک بار در روز، به مدت ۴-۶ هفته یا زمانی که پوست به حالت طبیعی برگردد تکرار کنید.

روش سوم:زردچوبه با سرکه سیب

زردچوبه و سرکه سیب می تواند ترکیبی بسیار عالی شود. آنزیم های یافت شده در سرکه سیب به عنوان عوامل ضد عفونی کننده و ضد میکروبی برای ازبین بردن علت اصلی اگزما عمل می کند. سرکه سیب همچنین با خنثی سازی PH پوست به کاهش خارش کمک خواهد کرد.

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک ( ضد میکروبی) یک و یک دوم قاشق چای خوری
  • سرکه سیب تصفیه نشده و خالص (ضد التهاب) به میزان لازم

دستورالعمل:

ابتدا زردچوبه را در کاسه ای ریخته و مقدار کافی سرکه سیب را به آن اضافه کنید تا تبدیل به خمیری چسبنده شود. این خمیر را بر تمام مناطقی که خارش دارد اعمال کنید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید. سرکه سیب باعث احساس سوزشی در پوست شما می شود اما این احساس به سرعت فروکش خواهد کرد. درنهایت پوست تان را با آب سرد شستشو دهید و خشک کنید. اگراحساس خشکی در پوست خود کردید می توانید از مقداری روغن نارگیل خالص استفاده کنید. این روش را روزی ۲ مرتبه ، به مدت ۶-۸ هفته برای کاهش خارش اگزما استفاده کنید.

روش چهارم:زردچوبه با شیر

ترکیب زردچوبه و شیر برای تسکین ناراحتی اگزما عالی می باشد. در حالی که زردچوبه میکروب های آلوده به پوست را از بین می برد، اسید لاکتیک موجود در شیر به عنوان یک ماده ضد التهابی برای کاهش قرمزی و خارش عمل می کند.

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک یک و یک دوم قاشق چای خوری
  • شیر یک قاشق غذاخوری

دستور العمل:

ابتدا زردچوبه را با شیر مخلوط کنید تا خمیری نرم تشکیل شود. آن را بر روی لکه های اگزما اعمال کنید و اجازه دهید مخلوط برروی پوست تان خشک شود و در نهایت با آب شستشو داده وخشک کنید.

این عمل را روزی ۲ بار ، به مدت حداقل ۲ ماه تکرار کنید تا اگزما به طور کامل برطرف شود.

روش پنجم :زردچوبه با آلوئه ورا

چنانچه در مطالب قبلی بخش سلامت خواندید از آن جایی که اگزما سبب خارش پوستی می شود، ترکیب آلوئه ورا با زردچوبه می تواند تسکین فوق العاده ای ایجاد کند. آلوئه ورا سرشار از اسیدهای آمینه ای است که به آبرسانی و احیای پوست کمک می کند و همچنین باعث بهبود گردش خون در پوست می شود. زردچوبه و آلوئه ورا به عنوان ضدمیکروب برای درمان عفونت وکاهش التهاب عمل می کنند . اگرچه ثابت شده است که زردچوبه به دلیل دارابودن کورکومین در درمان بیماری های پوستی مفید است اما توصیه می شود قبل از استفاده آن تست پچ را انجام دهید زیرا در بعضی افراد ممکن است باعث آلرژی شود.

مواد لازم:

  • ژل آلوئه ورا یک قاشق غذاخوری
  • پودرزردچوبه ارگانیک یک قاشق چای خوری

دستورالعمل:

ابتدا زردچوبه و ژل تازه آلوئه ورا را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری نرم تشکیل شود و سپس آن را بر مناطق آسیب دیده اعمال کنید و اجازه دهید خود به خود خشک شود و در نهایت پوست تان را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید. این روش را روزی ۲ مرتبه و به مدت ۶-۸ هفته تکرار کنید تا خارش ناشی از اگزما تسکین یابد.

روش ششم:زردچوبه با چریش

روش آخر و به همان اندازه موثر، ترکیبی از زردچوبه با چریش می باشد. می توانید برگ های چریش را خرد کرده و با زردچوبه مخلوط کنید تا یک داروی درمانی گیاهی برای اگزما تهیه شود. چریش مانند زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی بسیار خوبی است که می تواند عفونت های مزمن پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را درمان کند.

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک یک قاشق غذاخوری
  • چریش یک قاشق غذاخوری

دستورالعمل:

ابتدا زردچوبه را در کاسه ای ریخته و برگ های چریش آسیاب شده را به آن اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید و سپس خمیر تهیه شده را برروی لکه های اگزما اعمال کنید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و درنهایت پوست تان را با آب شستشو دهید. این روش را روزی ۲ مرتبه تکرار کنید تا لکه های اگزما برطرف شوند.

آیا استفاده از زردچوبه می تواند با اگزما مقابله کند یا نه؟

استفاده زردچوبه به صورت ادویه، مکمل و موضعی به طور کلی بی خطر محسوب می شود. با این حال، درمان داخل وریدی با ادویه دارای عواض جانبی جدی بوده و با مرگ همراه است، پس باید از آن جلوگیری کرد. زردچوبه که به نام Curcuma longa نیز شناخته می شود، یک ادویه زرد رنگ بومی هند است. این گیاه در طب سنتی آیورودا و چینی نیز مشهور است. این ماده حاوی کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی است. بنابراین، از لحاظ تاریخی از آن برای درمان مجموعه ای از بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما استفاده می شود.

اگزما چیست؟

اگزما به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود و یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است، 2 تا 10 درصد بزرگسالان و 15 تا 30 درصد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگزما به صورت پوست خشک، خارش دار و ملتهب ظاهر می شود که ناشی از یک لایه پوستی با عملکرد نامناسب است که موجب از دست رفتن بیش از حد آب می شود. انواع زیادی از اگزما وجود دارد، اما همه آنها با لکه های ناخوشایند روی پوست مشخص می شود. علت اصلی اگزما ناشناخته است، اما به نظر می رسد ژنتیک و محیط در گسترش آن نقش دارد. درمان های معمول شامل استفاده از مرطوب کننده های خاص و کرم های ضد التهابی موضعی در هنگام عود بیماری، به منظور کاهش خارش و برگرداندن، رطوبت به پوست است. با این حال، با توجه به محبوبیت بیشتر داروهای طبیعی، بسیاری از افراد برای تسکین به داروهای گیاهی روی می آورند.

زردچوبه و اگزما

به دلیل خاصیت ضد التهابی زردچوبه، بسیاری افراد نمی دانند که آیا می تواند علائم اگزما را کاهش دهد. اگرچه این ادویه قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای اختلالات پوستی مورد قرار می گیرد، اما تحقیقات کمی در مورد تاثیر زردچوبه روی اگزما وجود دارد. در یک مطالعه روی 150 نفر دارای اگزما، استفاده از کرم حاوی زردچوبه به مدت 4 هفته منجر به کاهش تقریباً 30 تا 32% میزان پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. با این حال، کرم ها حاوی گیاهان ضد التهابی دیگری نیز هستند که می تواند در بهبود بیماری نقش داشته باشد. بنابراین، این مطالعه نمی تواند به این نتیجه گیری برسد که زردچوبه به تنهایی علائم اگزما را تسکین می دهد. علاوه بر این، بررسی 18 مطالعه در سال 2016، شواهد اولیه ای برای حمایت از مصرف کروکومین در معالجه بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس نشان داد. با این وجود، محققان برای تعیین دوز، اثربخشی و مکانیسم نیاز به مطالعات بیشتری دارند. جدا از این مطالعات، تحقیقات کمی در مورد مصرف خوراکی، موضعی یا داخل وریدی زردچوبه یا کورکومین برای درمان اگزما وجود دارد.

ایمنی و احتیاط در مورد مصرف زردچوبه برای اگزما

اگرچه تحقیقات کمی در مورد زردچوبه و اگزما وجود دارد، اما هنوز هم برخی افراد تصمیم به استفاده از آن می گیرند. به طور کلی مصرف زردچوبه از طرف سازمان و غذا و دارو بی خطر محسوب می شود. با این حال، ممکن است به صورت موضعی نیز استفاده شود. برخی افراد زردچوبه را به صورت داخل وریدی استفاده کرده اند، اما این مسیر به عوارض جدی از جمله مرگ آنها منجر شده است.

مواد غذایی و مکمل های زردچوبه

تحقیقات گسترده ای روی اثرات مصرف زردچوبه بر سلامت انجام شده است. به طور کلی زردچوبه بی خطر شناخته می شود و مشخص شده است که مصرف حداکثر دوز 12000 میلی گرم در روز از کورکومین، هیچ عارضه ای در سلامت افراد ندارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که کورکومین موجود در زردچوبه فراهمی زیستی کمی دارد. بنابراین، مصرف زردچوبه ممکن است یک دوز درمانی را ندهد. در حالی که برخی مطالعات حاکی از نبود یا وجود مقدار کمی کورکومین در جریان خون، پس از مصرف آن است (به خصوص در دوزهای کمتر از 4000 میلی گرم)، کورکومین همچنان می تواند اثرات مفیدی ارائه دهد. در مطالعه دیگری با استفاده از روش آزمایش متناوب، کورکومین در خون راحت تر تشخیص داده می شود. اضافه کردن فلفل سیاه به غذاهای حاوی زردچوبه و مکمل ها نیز ممکن است کمک کند، زیرا این ادویه نیز حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که می تواند باعث افزایش جذب کورکومین شود. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از کورکومین می تواند به پوست شما برسد. بر اساس برخی تحقیقات، چربی های رژیمی، حامل های محلول در آب، روغن های فرار و آنتی اکسیدان ها می توانند میزان جذب کورکومین را افزایش دهند. در نهایت، عوارض جانبی مصرف بیش از حد زردچوبه ممکن است شامل بثورات پوستی، سردرد، حالت تهوع، اسهال، درد معده و مدفوع زرد باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (621 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس