درمان های دارویی شوره سر کودک چیست؟

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان های دارویی شوره سر کودک چیست؟
درمان و پیشگیری از شوره سر در نوزادان دشوار نخواهد بود به شرطی که علت آن را پیدا کنید و برای درمان آن بلافاصله اقدام کنید.

افراد مبتلا به شوره سر اغلب احساس می کنند پوست سرشان زبر و قرمز است و در مناطقی که به سبوره شدید دچار است زخم هایی دیده می شود. سبوره می تواند باعث خارش پوست سر شود. در موارد بسیار نادری نیز سبوره می تواند در صورت عدم درمان منجر به ریزش مو شود. خوشبختانه بعد از درمان سبوره موهای ریخته مجددا بر می گردند.سبوره در بعضی افراد فقط باعث شوره سر یا همان پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر می شود. در بقیه موارد نیز افراد مبتلا به سبوره پوستی خشن، قرمز و ملتهب دارند که ممکن است به سایر نقاط بدن نیز گسترش یابند. شایع ترین مناطقی که سبوره در آن دیده می شود پشت گوش، زیر بغل و حتی درون ناف است.خوشبختانه شوره سر و سبوره واگیردار نیستند. بنابراین ممکن نیست فرزند شما شوره سر را از کسی بگیرد و یا آن را به فرد دیگری انتقال دهد .

شوره سر که به نام سبوره نیز شناخته می شود باعث ایجاد لکه های سفید رنگ در موی کودک شما می شود. خوشبختانه شامپوهای بسیاری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که شوره سر کودکتان کنترل شود. با این حال این شامپوها برای کودکان خردسال استفاده نمی شود. اگر کودک شما شوره سر داشته باشد این حالت یک وضعیت موقتی است که درماتیت سبوره نامیده می شود.درماتیت سبوره، یک بیماری التهابی مزمن پوست، در نوزادان بسیار شایع است ، و چون اغلب خود به خود بهبود می یابد، بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به نزد پزشک برده نمی شوند.شوره سر در کودکان معمولا با روغن و شامپو بچه از بین می رود. اگر این درمان کارساز نبود، ممکن است لازم باشد با پزشک مشورت کنید.

درمان های دارویی شوره سر کودک چیست؟

برس زدن موها به طور کامل، قبل از انجام عمل شستشو:

قبل از هر با شستن، موهای کودک خود را کاملاً برس بزنید، زیرا انجام این کار تمام پوستههای مرده موجود را از پوست سر او جدا نموده و شامپو بهتر روی پوست سر کودک شما عمل میکند.

از یک شامپوی دارویی مناسب استفاده کنید:

در مواردی که کودکان با مشکل شوره سر مواجه هستند، پزشک متخصص پوست و مو ممکن است شامپویی را که حاوی اسید سالیسیلیک است، برای حمام کردن بیمار خود تجویز کند. البته روند مصرف این نوع شامپوها با توجه به نظر پزشک متفاوت بوده و برخی از بچهها ممکن است برای تمیز کردن موهای خود، به مصرف هر روزه آن نیاز پیدا کنند؛ این در حالی است که برخی دیگر برای درمان شوره سر نیاز به مصرف چند بار این شامپوها در هفته نیاز دارند. همچنین، فراموش نکنید که غلظت شامپو نیز با توجه به شدت شوره سر بیمار، توسط پزشک معالج او انتخاب شده و زمان مصرف نیز بستگی به میزان شوره سر کودکان دارد. در واقع، مواد تشکیلدهنده شامپو و مقیاس استفاده از آن به صورت دارو، روی پوست سر بیمار تأثیر گذاشته و به روند درمان آن کمک شایانی میکند.

هنگامی که کودک خود را حمام می کنید موهای او تا حد زیادی مرطوب می شود. در حدود یک چهارم شامپو را در دست خود ریخته و آن را به روی پوست سر کودکتان ماساژ دهید. برای کارکرد موثر و از بین رفتن شوره سر، شامپو باید مستقیما با پوست سر تماس داده شود.برای کودکان بزرگتر شما می توانید نحوه استفاده از شامپو را به آن ها آموزش دهید تا بتوانند خودشان این کار را انجام دهند.شامپو برای کارکرد موثر و از بین بردن شوره سر باید به مدت چند دقیقه روی پوست سر باقی بماند. برای اطمینان بیشتر برچسب های روی شامپو را مطالعه کنید تا ببینید دقیقا چند دقیه باید روی پوست سر باقی بماند. به طور معمول این زمان 5 دقیقه است. اطمینان حاصل کنید که تمام پوست سر کودکتان آغشته به شامپو شده باشد سپس بعد از 5 دقیقه شستشو دهید. سعی کنید از ورود شامپو به چشم های کودکتان جلوگیری کنید.اگر کودکتان از سوزش پوست سر شکایت می کند، شامپو را بلافاصله شستشو دهید و سعی کنید نوع دیگری از شامپو شوره سر را امتحان کنید.

از محصولات مراقبت از مو استفاده نکنید

استفاده از ژل مو و اسپری مو در کودکان می تواند پوست سر را خشک کند و باعث می شود که کودکتان بیشتر شوره سر داشته باشد. تا آن جا که ممکن است از مصرف این محصولات خودداری کنید.

به طور منظم از شامپوهای ملایم استفاده کنید:

در روزهایی که بچه شما نمیتواند از شامپوهای دارویی تجویز شده توسط پزشک متخصص پوست و مو استفاده کند، اجازه دهید او موهای خود را با شامپو معمولی ملایم بشوید. این کار باعث میشود که موهای فرزند شما تمیز شده و روند ترشح چربی نیز بر روی پوست سر او کاهش یابد.

اگر کودک شما در مناطقی از بدن به جز پوست سر سبوره دارد، یا اگر شامپو ها به تنهایی نمی توانند شوره سر کودک را کنترل کنند بهتر است با پزشک متخصص مو درباره درمان های دارویی صحبت کنید.دکتر شما بعد از بررسی پوست سر کودک و همچنین بررسی سابقه بیماری های فرزند شما بهترین درمان ممکن را تجویز می کند. اگر دکتر به این نتیجه برسد که فرزند شما به دارو هایی برای درمان سبوره نیاز دارد احتمالا یکی از درمان های زیر را معرفی می کند:

  • ضد شوره قوی
  • شامپوها، لوسیون ها و کرم های ضد قارچ.
  • کرم ها و لوسیون های استروئیدی

اکثر افراد بعد از درمان سبوره متوجه می شوند که مناطق درمان شده روشن تر از مناطق اطراف هستند. این مسئله در افراد با پوست تیره بیش تر دیده می شود. البته با گذشت زمان این تفاوت رنگ از بین می رود و رنگ پوست به حالت اول باز خواهد گشت.

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم ؟

پس از درمان ممکن است که شوره سر دوباره عود کند از این رو عاقلانه است که برخی از اقدامات پیشگیری را رعایت کنید.از یک روال مداوم و روتین برای شامپو زدن سر کودک استفاده کنید که کم یا زیاد شامپو زدن هر دو می تواند PH سر کودک را نامتعادل کند . تعداد دفعات شامپو زدن بستگی به شرایط نوزاد دارد.

از شامپویی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید.

پزشک پس از تشخیص علت بروز شوره یک شامپو مخصوص برای کودک تجویز می کند پس هرگز در استفاده از آن کوتاهی نکنید .

اعمال روغن های گیاهی به پوست سر :

این کار می تواند به جلوگیری از ایجاد تکه های شوره چسبناک کمک کند . استفاده از یک روغن ارگانیک و خالص مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون گزینه خوبی خواهد بود .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (57 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز