شوره سر در کودکان چیست؟

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
شوره سر در کودکان چیست؟
آیا کودک شما از احساس خارش در پوست سر خود شکایت دارد؟ آیا کودک شما در اغلب مواقع، پوست زیر موهای خود را خراش میدهد؟ آیا کودک شما مدتها است که از چنین مشکلاتی رنج میبرد؟ آیا کودک شما از وارد شدن به اجتماع دوستان و آشنایان وحشت داشته و به نظر میرسند که تنهایی را دوست دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد، احتمال دارد که فرزندتان از مشکل شوره سر رنج ببرد.

آیا کودک شما از احساس خارش در پوست سر خود شکایت دارد؟ آیا کودک شما در اغلب مواقع، پوست زیر موهای خود را خراش میدهد؟ آیا کودک شما مدتها است که از چنین مشکلاتی رنج میبرد؟ آیا کودک شما از وارد شدن به اجتماع دوستان و آشنایان وحشت داشته و به نظر میرسند که تنهایی را دوست دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد، احتمال دارد که فرزندتان از مشکل شوره سر رنج ببرد. در چنین مواردی، اصلاً مهم نیست که شما تا چه اندازه موهای سر کودک خود را تمیز نگه میدارید؛ شوره سر میتواند یک مشکل ناخوشایند برای هر کودکی باشد که با رعایت نکات بهداشتی نیز به طور کامل درمان نمیشود.

شوره سر (درماتیت سبوره) چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که شوره سر یا درماتیت سائبورییک در کودکان، یک بیماری شایع پوستی است که عمدتاً روی پوست سر آنها تأثیر میگذارد. این حالت باعث پوسته پوسته شدن پوست سر یا هر بخش دیگری از بدن فرزند شما شده و پوستهای چرب بدن او را (بیشتر از سایر قسمتها) تحت تأثیر قرار میدهد. معمولاً پوستههای جدا شده از سر این کودکان به رنگ سفید یا زرد است. همچنین، لازم است بدانید که به غیر از پوست سر، شوره ممکن است بر روی ابروها، گوشها، پلکها، زیر بغل، کشاله ران، گردن، پوست صورت و بینی یا اطراف شکم کودکان نیز رخ دهد. البته در برخی موارد، شوره سر باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه آسیب دیده از پوست بدن و صورت کودکان نیز شده و اگر به درستی درمان نشود، میتواند منجر به ریزش موهای این فرشتههای کوچک گردد. با این که به نظر میرسد بروز شوره سر در کودکان امری بسیار خستهکننده است، اما با استفاده از یک شامپو ضد شوره خفیف میتوان به راحتی این مشکل را از بین برد. در نهایت، یادتان باشد که اگر استفاده از چنین شامپوهایی برای درمان شوره سر فرزند شما نتیجه نداد، شما باید حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا او یک شامپو دارویی مناسب را برای رفع این مشکل پیشنهاد کند.

شوره ی سر در کودکان به چه شکل است؟

شوره ی سر در کودکان به شکل دانه های ریز سفید، زرد یا قهوه ای پوستی است که در بالای سر وی ظاهر می شوند. جالب است بدانید که این تکه های پوستی ممکن است در هر نقطه ای از بدن که بیش از حد چرب باشد ایجاد شوند. نقاط شایعی که شوره در آن ها دیده می شود عبارت اند از:

  • بر روی ابروها
  • درون شیار بینی
  • درون و اطراف کشاله ی ران
  • زیر بغل
  • روی پلک ها
  • پشت یا روی گوش ها
  • درون ناف
  • پشت گردن

در صورت مشاهده ی علائم زیر حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

  • قرمز شدن پوست سر
  • شکل گیری پوسته های ضخیم روی سر
  • ریزش مو به صورت دسته ای
  • بروز راش پوستی در نقاط دیگر بدن یا صورت
  • کودک به طور مداوم سر خود را می خاراند

آیا پوسته های روی سر کودک فقط به دلیل شوره سر است ؟

پوسته های روی سر یا بدن کودک ممکن است همیشه به دلیل شوره سر نباشد . اگر پوست سر کودک شما در حال پوسته پوسته شدن است ممکن است به دلایل دیگری به غیر از شوره سر باشد که عبارتند از :

آفتاب سوختگی در پوست سر :

با کم تر قرار گرفتن کودک در معرض آفتاب یا پوشیدن کلاه می توان از این خطر جلوگیری کرد .

استفاده بیش از حد از شامپو و خوب نشستن آن از روی سر :

باقیمانده شامپو خشک شده روی پوست سر می تواند به صورت پوسته پوسته ظاهر شود و ممکن است شبیه شوره باشد .

  • کم شامپو زدن باعث تجمع روغن ها و سلولهای پوستی در پوست سر می شود و پوسته پوسته خواهد شد .
  • ممکن است اگزما یا پسوریازیس که باعث خشکی پوست می شود عامل پوسته پوسته شدن سر باشد که تشخیص اگزما و شوره سر کار آسانی نمی باشد .
  • هوای سرد و خشک زمستان ممکن است باعث پوسته پوسته شدن سر نوزاد بشود .
  • کرم حلقه ای ناشی از قارچ نیز ممکن است یکی از دلایل پوسته پوسته شدن و ریزش مو سر نوزاد باشد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز