درمان‌های خانگی خارش چشم

  یکشنبه، 21 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان‌های خانگی خارش چشم
خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب‌ریزش می‌تواند از علل این بیماری باشد. معمولاً این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد با شدت بیشتری همراه است.

خارش، سوزش و قرمزی چشم ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب ریزش می تواند از علل این بیماری باشد. معمولاً این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرد با شدت بیشتری همراه است.
در بعضی از مواد، این بیماری قرنیه را نیز درگیر می کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب هایی در این ناحیه شود. در برخی موارد، این بیماری بعد از به سن بلوغ رسیدن بیمار، خودبه خود برطرف و درمان می شود.جهت پیشگیری از بروز این علائم می توان از قطره های و داروهایی استفاده کرد. معمولاً پیشگیری در این نوع از حساسیت های فصلی مؤثر است و بیمار را دچار عوارض کمتری می کند. برای تشخیص و درمان مناسب و به موقع، توصیه می شود قبل از اوج گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه و درمان شوید.

روش های تشخیص خشکی چشم:

در صورتی که به علت وجود علائم فوق به خشکی چشم مشکوک شدید حتماٌ با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که خشکی چشم علاوه بر آنکه احساس ناراحتی ایجاد می کند در صورتی که شدید باشد ممکن است باعث ایجاد لک قرنیه و کاهش دید دائمی شود.

چشم پزشک برای بررسی و تشخیص خشکی چشم از روش های مختلف استفاده می کند:

* مشاهده لایه اشک موجود در سطح چشم با استفاده از دستگاه اسلیت لامپ

* رنگ آمیزی سطح چشم با استفاده از رنگ های مخصوص: این رنگ ها به مناطق خشک و آسیب دیده سطح چشم می چسبند و آن ها را مشخص می کنند.

* اندازه گیری مقدار اشک با کاغذ مخصوص (تست شیرمر): در این روش یک فیلتر کاغذی مخصوص در داخل پلک قرار داده می شود و پس از چند دقیقه بررسی می شود میزان رطوبتی که جذب فیلتر کاغذی شده است با میزان ترشح اشک در ارتباط است.

* بررسی ترکیبات شیمیایی اشک: در این روش (که در موارد خاص به کار می رود) مقدار املاح و پروتئین های اشک بررسی می شود.

درمان خانگی خارش چشم

برخی روش ها و درمان های خانگی می تواند علائم خارش چشم را کمتر یا از بروز آن پیشگیری کند. این روش ها عبارت اند از:

  • استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • تمیز نگه داشتن اطراف چشم
  • استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا
  • اجتناب از آلرژن ها
  • استفاده از قطره های چشم
  • دنبال کردن قانون ۲۰-۲۰-۲۰

۱. قانون ۲۰-۲۰-۲۰

خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر یا فعالیت هایی شبیه به این، ممکن است باعث خستگی چشم شود که یکی از دلایلی خارش چشم در شبانگاه است. افرادی که دچار خارش چشم هستند با رعایت قانون ۲۰-۲۰-۲۰ می توانند تا حدی خستگی چشم را کاهش دهند.بعد از هر ۲۰ دقیقه ای که با کامپیوتر کار می کنید، باید ۲۰ ثانیه به یک شی که در فاصله ۲۰ فوتی (حدودا ۶ متری) از شما قرار دارد، نگاه کنید. این روش، به چشم شما استراحت می دهد.

۲. کمپرس سرد و گرم

اگر دچار خارش چشم هستید با کمپرس سرد و گرم می توانید کمی آن را التیام ببخشید. کمپرس گرم روی چشم، برای شرایطی مناسب است که خارش چشم بر اثر آلرژی باشد. اگر خارش چشم شما با حرارت و تورم همراه است، کمپرس سرد می تواند کمک کننده باشد.

۳. تمیز نگه داشتن اطراف چشم

آلودگی، مواد شیمیایی و مواد آرایشی ممکن است باعث خارش چشم شوند.در طول شب، چشم ها و اطراف آن را تمیز نگه دارید. این کار باعث کاهش خارش چشم می شود. برای شستن نواحی اطراف چشم که آلوده شده اند، از آب خنک استفاده می کنند. اما گاهی شست شوی چشم با حوله، لیف یا پارچه نرمی که با آب گرم مرطوب شده، کافی است.افرادی که آرایش می کنند، باید قبل از شست وشوی چشم، همه مواد آرایشی را پاک کنند.

۴. استفاده از دستگاه بخور

هوای خشک باعث ایجاد یا تشدید خارش چشم می شود. افرادی که خارش چشم دارند می تواند از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا در اتاق خواب خود استفاده کنند؛ به خصوص در فصل زمستان و در مناطق جغرافیایی که دارای آب وهوای خشک است.

۵. استفاده نکردن از لنزهای تماسی

استفاده از لنزهای تماسی ممکن است یکی از عوامل ایجاد خارش چشم در طول شب باشد. برخی افراد حتی در طول شب هم از لنز تماسی استفاده می کنند که ممکن است منجر به خارش های آتی شود.اگر از لنز تماسی استفاده می کنید و در طول شب خارش چشم دارید، حتما لنز را در بیاورید و به چشم های خود استراحت دهید تا خارش چشم کاهش پیدا کند.علاوه براین، تغییر دادن نوع لنز تماسی می تواند در کاهش خارش چشم مؤثر باشد. این تغییر ممکن است از تحریکات چشم در زمان های دیگر و در نتیجه خارش آن جلوگیری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (81 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (60 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (42 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (34 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (26 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (24 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (21 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (16 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (13 نظر) نگاهی به تدارکات مفصل و رنگارنگ آزاده نامداری برای تولد یک سالگی گندم‌بانو، چشم و چراغ خونه/ طراحی جذاب و فانتزی کیک حرف نداره+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...
از ماجرای طلاق نیوشا ضیغمی تا اولین کنسرت عرفان طهماسبی در حواشی داغ امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 28 خرداد 1403