پیشگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری

  شنبه، 20 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیشگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری
پوست بزرگترین اندام شما است که یک سد محافظ در برابر محیط پیرامون بدن را تشکیل می ‌دهد. درونی ‌ترین لایه پوست شامل پروتئین‌ ها از جمله کلاژن و الاستین است.کلاژن که ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می ‌دهد، سفتی و استحکام پوست را فراهم می‌ کند.

اگر شما هم تصمیم به کاهش وزن و تناسب اندام گرفتید حتما به عواقب احتمالی آن مانند شل شدن پوست و افتادگی نیز فکر کردید. قبل از اینکه پشیمان شوید شل شدگی و افتادن پوست از قسمت های جدا نشدنی بالا رفتن سن است. با افزایش سن، ساختار زیرین پوست نیز بیشتر دچار مشکل می شود. همچنین پوست، استحکام کششی خود را از دست می دهد. در کنار پیر شدن، فاکتورهایی مانند آسیب خورشید، سیگار کشیدن و تغییرات وزنی می توانند روی نرخ شل شدگی پوستمان تاثیر بگذارند. اما راه هایی وجود دارند که می توانیم با انجام دادن آنها، شل شدگی پوست را به حداقل برسانیم و یا پوست های شل شده را دوباره به حالت قبل برگردانیم.

چه عواملی باعث شل شدن پوست می شود؟

پوست بزرگترین اندام شما است که یک سد محافظ در برابر محیط پیرامون بدن را تشکیل می دهد. درونی ترین لایه پوست شامل پروتئین ها از جمله کلاژن و الاستین است.کلاژن که ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد، سفتی و استحکام پوست را فراهم می کند. الاستین نیز به پوست قابلیت ارتجاعی داده و کمک می کند تا پوست شما سفت و کشسان باقی بماند.در طول افزایش وزن، پوست بدن گسترش می یابد تا فضای کافی را برای رشد شکم و دیگر بخش های بدن باز کند. بارداری یکی از نمونه های این گسترش پوست است.گسترش پوست در دوران بارداری در طول چندین ماه رخ می دهد، به همین ترتیب، بیشتر افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند، وزن اضافی خود را اغلب از اوایل دوران کودکی یا نوجوانی بدست آورده و در طی سال ها به همراه داشته اند.هنگامی که پوست به طور قابل توجهی کشیده شده و برای مدت زمان طولانی در همین وضعیت باقی بماند، کلاژن و الاستین آن آسیب می بیند.در نتیجه پوست مقداری از قابلیت جمع شدن خود را از دست می دهد. زمانی که فرد مقدار زیادی از وزن خود را از دست می دهد، پوست اضافی از بدن آویزان می شود. به طور کلی، هر چه فرد وزن بیشتری را از دست بدهد، اثرات شلی پوست شدیدتر خواهد بود.

پیشگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری

شل شدگی و افتادن پوست از قسمت های جدا نشدنی بالا رفتن سن است. با افزایش سن، ساختار زیرین پوست نیز بیشتر دچار مشکل می شود. همچنین پوست، استحکام کششی خود را از دست می دهد. در کنار پیر شدن، فاکتورهایی مانند آسیب خورشید، سیگار کشیدن و تغییرات وزنی می توانند روی نرخ شل شدگی پوستمان تاثیر بگذارند. اما راه هایی وجود دارند که می توانیم با انجام دادن آنها، شل شدگی پوست را به حداقل برسانیم و یا پوست های شل شده را دوباره به حالت قبل برگردانیم.

بهترین مراقبت برای شل شدگی پوست

همیشه به دنبال کرم های پوستی با مواد فعال باشید که بتوانند پوست را از آسیب های بیرونی در امان نگه دارد. همیشه از ضد آفتاب حتی در زمستان استفاده کنید. یادتان باشد با اینکه اشعه های UBV در زمستان کمتر است اما سطح UVA همچنان بالا است. UVA طول موج بلندتری است که می تواند از شیشه نیز عبور کند. UVA در بلند مدت سبب شکست در کلاژن و الاستین می شود. بنابراین این بسیار ضروری است که مطمئن شوید ضد آفتابتان نه تنها در برابر UBV بلکه در برابر UVA نیز از پوستتان محافظت کند. حتی گفته می شود نورهایی که از صفحه های نمایش نیز تابیده می شود برای پوست ضرر دارند و باید خود را در برابرشان ایمن نگه داشت. برخی از ضد آفتاب ها دارای آنتی اکسیدان نیز هستند که می توانند پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنند.

سبک زندگی برای پیشگیری از افتادگی پوست

اول از همه سیگار کشیدن را متوقف کنید. سیگار کشیدن درست مانند درمعرض نور آفتاب قرار گرفتن باعث آسیب به رادیکال های آزاد می شود. این آسیب آنزیم هایی نظیر MMP-1 را افزایش می دهد که باعث شکسته شدن کلاژن و الاستین می شود. شواهد رو به افزایشی وجود دارند که آلاینده ها به خصوص هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش سبب پیری پوست می شوند. آنتی اکسیدان های خوراکی و موضعی می توانند به محافظت در برابر رادیکال های آزاد کمک کنند. برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند آنتی اکسیدان طبیعی بدن را تامین کند. برای مثال فلفل های زرد و نارنجی دارای کاروتینوئیدها هستند که آنتی اکسیدان هایی قوی اند. گوجه فرنگی دارای لیکوپن است که پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند. برنامه غذایی سالم، مقداری ورزش و ضد آفتاب به محافظت از پوست کمک می کنند و در نهایت پیری آن را به حداقل می رسانند.

مشکلات مربوط به شل شدن اضافی پوست

ناراحتی های فیزیکی: پوست اضافی می تواند ناراحت کننده باشد و با فعالیت طبیعی تداخل نماید در یک مطالعه در 360 بزرگسال یافتند که این مشکل اغلب در افرادی که 110پوند ( 50 کیلوگرم ) و یا بیشتر وزن از دست داده بودند رخ داده است.

کاهش فعالیت فیزیکی: در یک مطالعه روی 26 زن، 76 ٪ گزارش دادند که پوست شل تحرک ورزشی آنها را محدود کرده است همچنین 45٪ از آنها ورزش را به علت اینکه مردم به پوست شل آنها خیره می شدند رها کردند.

سوزش و تجزیه پوست: یک مطالعه نشان داد که از 124 نفر که درخواست جراحی پلاستیک برای سفت شدن پوست داشتند بعد از عمل جراحی کاهش وزن، 44٪ درد پوست، زخم یا عفونت را در طول پوست شل گزارش داده بودند.

تصویر بدن ضعیف: پوست شل از کاهش وزن می تواند اثرات منفی بر تصویر بدن و خلق و خوی داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (123 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (86 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (40 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (17 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (11 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است