کرم ضدآفتاب کافی نیست!

  جمعه، 19 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
کرم ضدآفتاب کافی نیست!
خیلی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باعث می‌شود که پوست آنها به‌طور کامل دربرابر اشعه‌های خورشیدی محافظت شود. اما درواقع این‌طور نیست. هیچ کرم ضدآفتابی نمی‌تواند پوست شما را به‌طور کامل از اثرات مخرب اشعه‌ی آفتاب حفظ کند.

با وجود کرم های ضد آفتاب متنوعی که در بازار وجود دارد شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که باید به چه فاکتورهایی هنگام خرید کرم ضد آفتاب دقت کنیم؟ یکی از مواردی که به آن اشاره شد SPF ضد آفتاب بود. به طور معمول پیشنهاد می شود از کرم ضد آفتابی که حداقل SPF آن ۳۰ است استفاده کنید. اما مثلا افرادی که پوست تیره تری دارند، مدت زمان بیشتری در آفتاب قرار می گیرند، بیماری های پوستی دارند یا می خواهند به فعالیت هایی نظیر کوهنوردی یا اسکی بپردازند، مهم است که از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتری استفاده کنند. همچنین دقت به این نکته نیز مهم است که در هر صورت استفاده یکبار از کرم ضد آفتاب، بخصوص برای افرادی که مدت زمان طولانی را در ساعات آفتابی روز بیرون از خانه هستند مهم است که هر چند ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنند.

کرم ضدآفتاب کافی نیست

خیلی از افراد تصور می کنند که استفاده از کرم های ضدآفتاب باعث می شود که پوست آنها به طور کامل دربرابر اشعه های خورشیدی محافظت شود. اما درواقع این طور نیست. هیچ کرم ضدآفتابی نمی تواند پوست شما را به طور کامل از اثرات مخرب اشعه ی آفتاب حفظ کند.کارشناسان معتقدند که مهم نیست SPF یک کرم ضدآفتاب چقدر است و چقدر از آن را روی پوست تان می زنید، حتی اگر هر بار چند لایه ضدآفتاب روی صورت تان باشد، آنها هرگز به طور کامل محافظ پوست شما نخواهند بود. دوستان عزیزم این سوء تفاهم که اگر کرم ضدآفتاب بزنم پس می توانم هرچه دلم بخواهد آفتاب بگیرم، می تواند خطرناک باشد. درواقع افرادی که اینگونه فکر می کنند، درصورتی که زمان زیادی را زیر نور خورشید بگذرانند، خطر ابتلا به سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی را افزایش می دهند.

شاید خیلی ترسناک به نظر برسد اما حتی لباس های شما هم نمی توانند شما را از اثرات مخرب نور آفتاب حفظ کنند. مثلا لباسی با الیاف پنبه تنها به اندازه ی SPF۴ کارایی دارد. بنابراین باید بدانید که غیر از استفاده از کرم ضدآفتاب باید به نکات دیگری هم توجه کنید:

  • تا جایی که ممکن است در مکان های مختلف در سایه بمانید و از قرار گرفتن درمعرض آفتاب پرهیز کنید؛
  • عینک آفتابی بزنید.
  • معمولا در محدوده ی زمانی ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر سطح اشعه ی ماوراء بنفش بالاتر است، پس بهتر است که به این نکته توجه کنید و حتی الامکان درمعرض آفتاب قرار نگیرید.
  • سعی کنید تا از کلاه هایی با لبه های بلند یا سایبان هایی که صورت را دربرابر آفتاب محافظت می کنند، استفاده کنید.
  • لباس هایی بپوشید که UVP (میزان حفاظت اشعه ماوراءبنفش) درج شده بر برچسب آنها مناسب تر باشد و درنهایت توصیه می کنیم که کمتر لباس های تیره و تنگ و با بافت محکم بپوشید.

درست است که کرم ضدآفتاب ماده ی مؤثری برای حفاظت پوست دربرابر اشعه ی آفتاب است اما دوستان عزیزم محافظت پوست دربرابر اشعه ی ماوراءبفش با استفاده از کرم ضدآفتاب به تنهایی ممکن نیست. پس باید به خاطر داشته باشید که باید از خود دربرابر اشعه های خورشیدی با هر دو محافظ UVA و UVB محافظت کنید.

اشعه «یو وی ای» و «یو وی بی» چیست؟

نور خورشید که به ما می رسد ترکیبی است از دو اشعه مضر برای ما ؛ موج بلند ماورای بنفش «ای» (UVA) و موج کوتاه ماورای بنفش «بی» (UVB). پرتو یو وی ای (UVA) به عمق ضخیم ترین لایه پوست یعنی میان پوست (dermis) نفوذ می کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظ های پوستی، می تواند به پیری زودهنگام و چین و چروک های پوست و نیز سرکوب سیستم ایمنی منجر شود. پرتوهای یو وی بی (UVB) معمولاً لایه های سطحی پوست شما را می سوزانند که همان «اپیدرم» یا لایه های رویی هستند و زیر آنها، میان پوست یا «درمیز» که لایه ضخیم و محکمی است قرار دارد. کریستین گوانزون، مدیر آموزش بازاریابی مارک کرم های ضدآفتاب «کولا» می گوید: «پرتوهای یو وی بی در ایجاد سرطان پوست نقش مهمی ایفا می کنند. شدت پرتوهای یو وی بی با فصل، محل و نیز ساعت روز تغییر می کند. شدت این پرتو در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر به اوج خود می رسد. سوختگی پوست بر اثر آفتاب نه فقط حس بسیار بدی دارد، بلکه می تواند در درازمدت موجب بروز آسیب های دائمی شود.» بنابراین یافتن کرم ضدآفتابی که شما را در مقابل هر دو پرتو حفاظت کند مهم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (24 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود