دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

درمان های خانگی فوق العاده برای تسکین عفونت ناخن پا 

جمعه، 24 تیر 1401
عفونت ناخن شست پا دردآور و آزار دهنده است که بر اثر عفونت و یا عدم مراقبت ناخن به درون روییده، ایجاد می شود. با کمک برخی ترکیبات طبیعی و نسخه های گیاهی می توانید چندین داروی خانگی درست کنید که ممکن است ناخن آسیب دیده را سریع تر به حالت عادی برگرداند که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

ناخن فرورفته از مشکلات رایج ناخن است و ناشی از فشار رشد لبه ناخن به داخل پوست و گوشت اطراف آن می باشد. این مشکل ممکن است در انگشتان پا یا دست رخ دهد اگرچه اغلب اوقات در انگشت پا و به دلیل پوشیدن کفش و فشرده شدن انگشتان پا رخ می دهد.

هنگامی که لبه ناخن به داخل پوست فرو می رود موجب بروز التهاب شده و ابتدا به صورت ناراحتی جزئی و کم اهمیت ظاهر می شود اما در صورت عدم رسیدگی و درمان، با گسترش عفونت در نواحی اطراف آن، ممکن است به مشکلی جدی تبدیل شود.

علت فرو رفتگی ناخن در انگشت پا

برخی عوامل، احتمال بروز ناخن فرورفته در گوشت پا را افزایش می دهند. از جمله:

  • ورزش، مخصوصا ورزش هایی مانند تنیس، فوتبال و بسکتبال
  • کفش نامناسب؛ بیش از حد کوچک یا بزرگ تر از پا
  • وارد شدن فشار مکرر یا ضربه به پاها
  • عدم رعایت بهداشت پا
  • ناهنجاری های پا مانند کف پای صاف، انگشت چکشی (همرتو) یا پینه پا
  • راه رفتن غیرطبیعی
  • ناهنجاری های مادرزادی انگشت پا
  • انگشت های بیش از حد بلند
  • چاقی
  • دیابت
  • مشکلات قلبی، کلیوی و تیروئید که موجب تورم پا می شوند
  • عفونت قارچی ناخن ها
  • آرتروز
  • تومور استخوانی یا بافت نرم انگشت پا
  • عرق کردن بیش از حد پاها
  • ورم اندام تحتانی بدن
  • یکی از مهم ترین علت های فرو رفتن ناخن در گوشت، نحوه کوتاه کردن ناخن ها می باشد. باید همیشه دقت کنید که گوشه های ناخن نباید کوتاه و قوس داده شوند، در این صورت ممکن است ناخن از گوشه انگشتان وارد گوشت شود.

علت عفونت ناخن فرورفته چیست؟

محیط گرم و مرطوب پا مستعد رشد باکتری ها و قارچ هایی همچون استافیلوکوک ها، سودوموناس، درماتوفیت ها، کاندیدا و تریکوفیتون می باشد. هنگامی که پوست کنار ناخن آسیب می بیند این باکتری ها به داخل ناحیه آسیب دیده نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت می شوند.

درمان عفونت گوشه ناخن پا یا پارونیشیا برای حفظ سلامت پا ضروری است و در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات جدی تر همچون دردهای مزمن، تغییر شکل، سلولیت و عفونت استخوانی می شود.

علائم و نشانه های ناخن فرورفته پا

نواحی آسیب دیده قرمز، دردناک و متورم می شود، گاهی با ترشحات زرد رنگ همراه است و در صورت عفونت، ترشحات چرکین از آن خارج می شود.

گاهی اوقات علائم این عارضه با تومور، تروما، عفونت قارچی یا جسم خارجی در پا اشتباه گرفته می شود و لازم است برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه شود.

درمان های خانگی عفونت ناخن پا

در صورت بروز ناخن فرو رفته در پا لازم است سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود تا از عفونت جلوگیری شود. خوشبختانه لازم نیست همیشه به لوسیون و محصولات دارویی متوسل شوید تا فرآیند التیام را تسریع کنید. معمولا عارضه ناخن فرورفته با درمان های خانگی و رعایت برخی نکات و توصیه های بهداشتی به مرور درمان می شود. از جمله این روش های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دم کرده آویشن

آویشن گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند به درمان عفونت ناخن ملتهب کمک کند. محتوای آن احساس سوزش را آرام و به جلوگیری از عفونت های احتمالی کمک می کند.

  • 1 قاشق آویشن
  • 1 فنجان آب

پنبه را داخل مایع فرو کنید و آن را روی ناخن آسیب دیده بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و 2 بار در روز انجام دهید.

تاثیر پیاز بر درمان عفونت ناخن پا

پیاز حاوی ترکیبات سولفور با اثرات ضد باکتری است که درمان عفونت های قارچی را آسان تر می کند. استفاده مستقیم از آن روی این ناحیه، التهاب را کاهش می دهد و به بازسازی پوست آسیب دیده کمک می کند.

  • نصف پیاز
  • 1/4 فنجان آب

پیاز را تکه تکه و با آب مخلوط کنید. مخلوط را 20 تا 30 دقیقه روی ناخن بگذارید بماند. آن ها را با آب گرم بشویید و 2 بار در روز تکرار کنید.

هویج و عسل

با ترکیب کردن هویج مرطوب کنندگی و خاصیت بازسازی و خواص آنتی بیوتیکی عسل، یک روش درمانی مؤثر برای درمان ناخن ایجاد کنید. مواد غذایی آن پوست را ترمیم و درد را تسکین می دهند و به محافظت از ناخن در برابر عوامل عفونی کمک می کنند.

  • 1 عدد هویج
  • 2 قاشق سوپ خوری عسل (50 گرم)

هویج را مخلوط کنید، وقتی خمیری شد آن را با عسل ترکیب کنید. ترکیب را روی ناخن بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. با آب گرم بشویید و با دقت موضع را خشک کنید. هر روز از آن استفاده کنید تا پوست درمان شود.

روغن زیتون و سیر

سیر درمان طبیعی است که به جلوگیری از زخم پوست مرتبط با عفونت ناخن کمک می کند. می توانید اثرات این درمان را با روغن زیتون به حداکثر برسانید، زیرا این ترکیب مرطوب و بازسازی کننده پوست است.

  • 1 عدد سیر که بهتر است پخته باشد
  • 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون (16 گرم)

سیر را له و با روغن زیتون مخلوط کنید. خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و با یک بانداژ بپوشانید. آن را کل شب بگذارید تا زمانی که درمان شود.

نمک اپسوم برای درمان عفونت ناخن پا

نمک های اپسوم به عنوان ضد عفونی کننده طبیعی عمل و به جلوگیری از آلوده شدن کمک می کنند. با استفاده از آنها پوست را نرم و سلول های مرده را پاک می کنند و به بازسازی دوباره پوست کمک می کنند.

  • 3 قاشق سوپ خوری نمک اپسوم (45 گرم)
  • یک فنجان آب (250 میلی لیتر)

نمک، را داخل فنجان آب داغ حل کنید. موضع را در آب نمک خیس کنید یا مدت 20 دقیقه بشویید. هر روز تا زمانی که بهبود یابید از آنها استفاده کنید.

روغن خردل و زردچوبه

این نسخه ضد باکتری و مسکن به آرام شدن حساسیت پوست ناشی از ملتهب شدن کمک می کند. این آنتی اکسیدان ها به احیای بافت آسیب دیده کمک می کنند و در نهایت یک لایه محافظتی ایجاد می کنند که قارچ ها و باکتری ها را مسدود می کنند.

  • یک قاشق چای خوری زردچوبه (5 گرم)
  • 1 قاشق سوپ خوری روغن خردل (15 گرم)

زردچوبه را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. مخلوط را روی ناخن هایتان بمالید و بگذارید 30 تا 40 دقیقه بماند. با آب گرم بشویید و 2 بار در روز استفاده کنید.

درمان عفونت ناخن پا با سرکه سیب

انگشت پا را در سرکه سیب قرار دهید. شما باید این کار را برای 15 دقیقه انجام دهید. سرکه سیب می تواند گرم یا سرد باشد. استفاده از هر درجه حرارت برای شما که راحت تر است. سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است، که احتمالا به دلیل ماهیت اسیدی آن است. سرکه به طور کلی برای ضد عفونت برای صدها سال استفاده شده است.

دهانشویه لسترین

دهانشویه لسترین را در آب گرم بریزید و پا را در آن خیس کنید. Listerine می تواند به یک عفونت ساده کمک کند، زیرا حاوی مواد منوول، تیمول و اکالیپتول است که همه آنها از منابع مختلف آنتی بیوتیک طبیعی استخراج می شوند. اگر یک عفونت قارچی انگشتی داشته باشید، مخلوط 50/50 لسترین و سرکه سفید میتواند در از بین بردن عفونت کمک کند.

کفش راحت

پوشیدن کفش های تنگ از جمله عوامل اصلی است که باعث عارضه ناخن فرورفته می شود. کفش های پاشنه بلند نیز فشار زیادی به انگشت های پا وارد می کند. سعی کنید بیشتر اوقات از صندل و کفش های راحتی استفاده کنید تا انگشتان پا فضای بیشتری داشته باشند. ایده آل این است که کفشی از جنس پارچه نرم بپوشید.

استفاده از پنبه برای نگه داشتن ناخن

برای نگه داشتن ناخن – تا قدری بالاتر بیاید و آسیب کاهش پیدا کند – با دقت لبه ناخن آسیب دیده را کمی بالا بیاورید و یک تکه پنبه کوچک بین ناخن و پوست زیر آن قرار دهید. حتما پنبه را زود به زود عوض کنید مخصوصا بعد از خیساندن پا در وان حمام.

سخن آخر

اگر هیچ یک از روش های درمانی بالا موثر نبود و ناخن فرورفته بعد از 2 یا 3 روز بهبود پیدا نکرد لازم است به پزشک مراجعه کنید. بنا به تشخیص پزشک، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی باشد. معمولا پزشک عمومی قادر به درمان این عارضه می باشد اما اگر تورم شدید و دردناک باشد نیاز به مراجعه به پزشک متخصص است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
ویراستاری تخصصی مقاله
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی