درمان اصلی برای کراتوز پیلاریس در خانه

  پنجشنبه، 03 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان اصلی برای کراتوز پیلاریس در خانه
بیماری کراتوز پیلاریس، یک مشکل پوستی خوش‌خیم است (مضر نیست) و به صورت برجستگی‌های ریزی بر روی پوست به نظر می‌رسد. اگر این بیماری را داشته باشید، ممکن است متوجه دانه‌های ریز و کوچک و بدون دردی روی پوست خود در اطراف فولیکول‌های مو شوید. این دانه‌ها ممکن است به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا سفید باشند – البته می‌توانند به رنگ پوست نیز باشند

بیماری کراتوز پیلاریس، یک مشکل پوستی خوش خیم است (مضر نیست) و به صورت برجستگی های ریزی بر روی پوست به نظر می رسد. اگر این بیماری را داشته باشید، ممکن است متوجه دانه های ریز و کوچک و بدون دردی روی پوست خود در اطراف فولیکول های مو شوید. این دانه ها ممکن است به رنگ قرمز، قهوه ای یا سفید باشند – البته می توانند به رنگ پوست نیز باشند. کراتوز پیلاریس را گاهی با نام اختصاری KP شناسند و یا حتی ممکن است به دلیل ظاهر دانه دانه ای شبیه به پوست مرغ، از این عارضه تحت عنوان “بیماری پوست مرغی” یاد کنند.

معمولاً از نظر بسیاری از متخصصین پوست، این عارضه به جای آن که یک وضعیت یا بیماری تلقی شود، آن را جزء یکی از انواع پوست محسوب می کنند. کراتوز پیلاریس بیشتر در خانواده هایی دارای سابقه اگزما، آلرژی و آسم مشاهده می شود. حدود 50 تا 80٪ از نوجوانان و 40٪ از افراد بزرگ سال در برهه ای در طول زندگی خود دچار این دانه ها بر روی پوستشان می شوند. به طورمعمول این دانه ها و برآمدگی ها را در بازوهای خود خواهید یافت، البته می توانند بر روی گونه ها، پاها یا باسن نیز ظاهر شوند.

کراتوز پیلاریس به طور معمول در افراد کم سن و سال بیشتر دیده می شود و اغلب در دوران بلوغ بدتر می شود. به ویژه در کودکان خردسال و نوجوانان، احتمال بروز این بیماری وجود دارد. بیماری پوست مرغی با برخی از خصوصیات ژنتیکی مرتبط است که می تواند باعث شود در طول زندگی احتمال ابتلا به آن افزایش یابد.

در صورت داشتن شرایط زیر، احتمال ابتلا به کراتوز پیلاریس در شما بیشتر خواهد بود:

  • پوست نازک یا روشن.
  • برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما یا ایکتیوز ولگاریس (Ichtyhosis Vulgaris) (یک بیماری ژنتیکی که سلول های مرده پوست شما مانند فلس های ماهی به نظر می رسد).
  • آسم (بیماری مزمن که باعث ایجاد مشکلات تنفسی از مجاری تنفسی ملتهب می شود).
  • بالا بودن وزن (چاقی مفرط یا اضافه وزن).

درمان خانگی پوست مرغی

اگر از وضعیت ظاهری پوست مرغی ناراحت هستید، با این روش ها میتوانید علائم را کمرنگ کنید.اگرچه این بیماری نمی تواند درمان شود، درمان های خانگی می تواند به کم کردن درد، خارش و تحریک کمک کند.

حمام گرم

یک حمام گرم میتواند به باز شدن منافذ پوست کمک کند. پوست خود را با لیف بشویید.با این وجود، مهم است که زمان خود را در حمام محدود کنید، زیرا زمان های شستشوی طولانی می تواند روغن های طبیعی بدن را از بین ببرد.

لایه برداری

لایه برداری روزانه، می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. متخصصین پوست توصیه می کنند که به آرامی پوست مرده را با لیف یا سنگ پومیس برطرف کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، برای خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. این می تواند به عنوان پایه ای برای اسکراب استفاده شود تا به خشکی و خارش پوست کمک کند.

اجتناب از لباس های تنگ پوشیدن

لباس های تنگ می تواند اصطکاکی ایجاد کند که می تواند پوست را تحریک کند.

رطوبت هوا

رطوبت از پوست شما محافظت میکند و از بروز خارش های خفیف جلوگیری میکند.

سرکه سیب

سرکه سیب سرخ برای درمان پوست مرغی فوق العاده مفید است و منافذ را باز میکند. همچنین برای سلامت کلی شما نیز مفید می باشد.سرکه سیب سرخ و آب را مخلوط کنید. و آن را در محل آسیب دیده اعمال کنید ،بعد از چند دقیقه با آب بشویید. چند بار تکرار کنید تا زمانی که نتیجه دهد.

یکی دیگر از گزینه ها این است که نصف فنجان سرکه سیب و روغن نارگیل را مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری از سویسی لسیتین را اضافه کنید و روزانه آن را روی پوست آسیب دیده استفاده کنید.

شما نیز می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب سرخ نشده و بدون فیلتر را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را یک یا دو بار در روز بخورید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را بر روی پوستتان چندین بار در روز اعمال کنید، مخصوصا بعد از حمام کردن، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است تا به حفظ رطوبت کمک کند.روزانه یک قاشق چای خوری روغن نارگیل بخورید.شما به تدریج می توانید مقدار آن را تا سه قاشق غذا خوری در روز افزایش دهید.همچنین می توانید اسکراب خانگی را با مخلوط کردن یک حبه قند سفید و شکر قهوه ای، دو قاشق روغن نارگیل و یک یا دو قاشق چای خوری عسل ایجاد کنید. مخلوط را روی پوست اعمال کنید، سپس شستشو دهید و پوست خود را مرطوب کنید. یک با دو بار در هفته استفاده شود.

جوش شیرین

مقداری آب را با دو قاشق جوش شیرین ترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرد ؛ پوست خود را تمیز کنید و به آرامی خمیر را بر روی پوست اعمال کنید. آن را با آب گرم بشویید و پوست خود را مرطوب کنید و چند بار در هفته تکرار کنید.

نمک اپسوم

یک فنجان نمک اپسوم را در آب حمام گرم کنید. در حدود 20 دقیقه در آن بمانید. پوست را خشک کنید و از یک مرطوب کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید. این را چند بار در هفته انجام دهید.یکی دیگر از گزینه ها این است که یک مقدار از نمک اپسوم را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. به آرامی پوست خود را با این مخلوط یک یا دو بار در هفته تمیز کنید.

نکته:حمام های نمکی اپسوم یا همان سولفات، برای افرادی که دارای فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت هستند توصیه نمی شود.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E را روی پوست خود قرار دهید، ترجیحا زمانی که پوست کمی مرطوب است، یک بار یا دو بار در روز. اگر روغن را نداشته باشید، می توانید به سادگی یک کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و از محتویات آن برای موارد موضعی استفاده کنید.یکی دیگر از گزینه ها این است که چند قاشق غذاخوری روغن ویتامین E را در آب حمام گرم مخلوط کرده و در مدت 20 تا 30 دقیقه در آن بمانید. سه بار در هفته تکرار شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از بیماری های پوستی دیگر، از جمله واکنش های آلرژیک و عفونت های پوستی، می توانند بسیار شبیه کراتوز پیلاریس باشند. اگر علائم ایجاد شده به طور قابل توجهی بدتر شد، درد و التهاب در پوست رخ داد و با روش های مدیریت خانگی علائم تحت کنترلتان در نیامد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.نشانه های دیگری که فرد باید به دلیل وجود آن ها بر روی پوست به متخصص پوست مراجعه کند عبارتند از:

  • علائم عفونت، مانند ایجاد رگه های قرمز رنگ، داغ شدن پوست، تب یا درد شدید
  • خارش شدید که توسط کرم های موضعی تسکین نمی یابد
  • کراتوز پیلاریس که به درمان خانگی پاسخ نمی دهد
  • کراتوز پیلاریس همراه با نشانه های دیگری مانند استفراغ

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (649 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...