درمان دیسک گردن چیست؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
درمان دیسک گردن چیست؟
یکی از دلایل شایع درد گردن، شانه و دست، فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن است. علائم ممکن است شامل درد شدید و مبهم در گردن یا بین کتف ها بوده که در دست ها انتشار پیدا کرده و تا کف دست و انگشتان میرسد.

مهره ها توسط دیسک و دو مفصل کوچک به نام “مفصل فاست” به یکدیگر متصل می شوند؛ این دیسک تشکیل شده از بافت های رابط محکم نگهدارنده ی یک مهره روی مهره دیگر، به مثابه ضربه گیر و محافظ بین مهره ای عمل می کند و مانع سایش آنها روی یکدیگر می شود. دیسک و مفصل های فاست حرکت مهره ها را ممکن می سازند و به ما اجازه می دهند تا گردن و کمر را خم کنیم و بچرخانیم. دیسک گردن از لایه خارجی یا محیطی محکمی به نام “آنولوس فیبروزوس” و مرکز ژلاتینی مانندی موسوم به “نوکلئوس پولپوزوس” تشکیل می شود که مرکز آن در پیامد بالا رفتن سن به تدریج آب خود را از دست می دهد و در نتیجه از خاصیت ضربه گیری و حفاظتی دیسک کاسته می شود. لایه محیطی دیسک نیز به موازات تحلیل رفتن آن، پاره می شود و در نتیجه جابه جا شدن مرکز دیسک (بیماری پارگی یا فتق دیسک گردن) از راه شکاف پدید آمده در لایه محیطی و راه یافتن آن به درون فضای اشغال شده توسط عصب ها و نخاع ممکن می گردد. سپس دیسک گردن برجسته به عصب ها فشار می آورد و موجب برانگیختن درد، کرختی یا بی حسی، گزگز کردن یا ضعف در شانه ها یا بازوها می شود. متخصص ستون فقرات هنگام معاینه بیمار، واکنش ها، حس و قدرت بازوها را بررسی می کند تا از میزان تأثیرگذاری فتق دیسک اطلاع یابد. این بیماری به ندرت به نخاع فشار وارد می کند یا باعث بروز مشکل در پا می شود.

علائم و نشانه های دیسک گردن

علائم دیسک گردن معمولا با درد همراه است و باعث اختلالات عصبی به شرح زیر می شود:

C4-C5 (ریشه ی عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله ی دلتایی سر شانه شود. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی کند ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد شود.

C5-C6 (ریشه ی عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز کننده ی مچ شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

C6-C7 (ریشه ی عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز کننده ی انگشتان شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه ی عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست شود. همچنین بی حسی ، خارش و درد ممکن است از طریق بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

لازم است بدانید که علائم بالا معمولا با فتق دیسک گردن همراه هستند ولی ساختار سیستم عصبی افراد متفاوت است بنابراین علائم ایجاد شده در آن ها نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد

راه های تشخیص دیسک گردن

تشخیص فتق دیسک گردن با یک معاینه فیزیکی کامل گردن، دست ها و اندام های پایینی شروع می شود. پزشک ستون فقرات ، گردن بیمار را برای بررسی انعطاف پذیری، دامنه حرکتی و علائمی که درگیر شدن ریشه های عصبی یا نخاع توسط فتق دیسک را نشان می دهد، مورد بررسی قرار می دهد. ممکن است از بیمار خواسته شود که نموداری را پر کند که در آن علائم درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف خود را نشان می دهد.

پس از معاینه اولیه، برای تشخیص بهتر فتق دیسک گردنی بهتر است از آزمایشات تشخیصی خاصی استفاده شود.

  • بهترین تست برای تشخیص فتق دیسک یک اسکن ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) است. اسکن MRI می تواند هر گونه چرخش عصب ناشی از فتق دیسک گردنی را نشان دهد. ام آر آی به علت خطر پایین و عدم تهاجمی بودن، روش کیفیت تصویر انتخابی برای ارزیابی فتق دیسک گردنی باقی می ماند.
  • نوار عصب و عضله برای تشخیص فشار دیسک گردن بر روی عصب ها بسیار تست مهم و حائز اهمیتی است . وجود علائم axonal loss در تست عصب دست و گردن به نفع ضعف پیشرونده عصبی و عدم امکان درمان طبی و غیر جراحی می باشد .
  • اسکن کامپیوتری پرتونگاری مقطعی (سی تی اسکن): یک تصویر تشخیصی ایجاد شده پس از خواندن اشعه X توسط یک کامپیوتر؛ که می تواند شکل و اندازه کانال نخاعی، محتوای آن و ساختارهای اطراف آن را نشان دهد.
  • میلوگرام :یک اشعه ایکس از کانال ستون فقرات پس از تزریق یک ماده شفاف به فضاهای مایع مغزی نخاعی؛ که می تواند فشار روی نخاع یا اعصاب در اثر فتق دیسک، فرو رفتن استخوان یا تومور را نشان دهد.

در ادامه به توضیح برخی روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی پرداخته ایم.

درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان اولیه برای فتق دیسک گردن معمولا محافظه کارانه و غیر جراحی است. (پزشک ممکن است استراحت مطلق را تجویز کند یا چند روز تا چند هفته استراحت برای حفظ سطح فعالیت پایین و بدون درد را به بیمار توصیه نماید. این کار به کاهش التهاب عصب ستون فقرات کمک می کند. استراحت مطلق توصیه نمی شود)

گردن بند طبی

پزشک ممکن است یک بریس گردن (گردن بند) را به عنوان بخشی از برنامه درمانی تجویز کند. هدف از استفاده از بریس محدود کردن حرکت ستون فقرات، جلوگیری یا کنترل بد شکلی، کاهش بار، کنترل درد و بهبود عملکرد است. ممکن است بریس پس از عمل جراحی ستون فقرات برای محافظت بیشتر در زمان بهبوی ستون فقرات برس تجویز شود. بریس گردن می تواند در هنگام درمان فتق دیسک حنجره توصیه گردد. انواع و طرح هایی مختلفی از گردن بند برای درمان یک ناحیه یا ترکیبی از نواحی ستون فقرات موجود است.معمولا بهتر است از گردنبند ابری نرم و آن هم صرفا برای مدت کوتاهی مثلا دو هفته استفاده شود.

دارو برای دیسک گردن

  • NSAID ها، مانند ایبوپروفن، به کاهش تورم و درد کمک می کنند. داروهای NSAID می توانند باعث خونریزی معده یا مشکلات کلیه در افراد خاص شوند.
  • ممكن است داروهای مسکن تجویز شود.
  • آرامبخش های عضله، درد و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهند.

تزریق استروئید

تزریق استروئید ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. داروهای استروئیدی به فضای اپیدورال تزریق می شوند. فضای اپیدورال بین نخاع و مهره ها می باشد. ممکن است داروهای مسکن همراه با استروئید به بیمار داده شود.

درمان گیاهی دیسک گردن

در درمان گیاهی برای دیسک گردن توصیه ما استفاده از سیاهدانه و عسل یک قاشق صبح و یک قاشق شب می باشد. استفاده از دارچین و زنجبیل هم در غذا مفید می باشد . موارد فوق التهابات بدن را کم می کند. سردیجات بخصوص دوغ در هنگام خواب مصرف نکنید و اگر به ناچار مصرف کردید همزمان و به فاصله کوتاهی از آن از یک گرمی مانند خرما استفاده کنید.

درمان دستی یا اصطلاحا جانداری دیسک گردن

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه نماید، هر چند فیزیوتراپی کمک کننده است ولی عموما در درمان دیسک گردن نیاز به انجام کارهای گسترده تری می باشد. . درمان فیزیکی ممکن است شامل کشش گردن ودر نحوه مدرن و جدید آن دکامپرشن و کشش گردن با تخت چاتاناگا که با ایجاد پدیده واکیوم موجب ازاد سازی عصب می شود، ماساژ ملایم، درمان با یخ و گرما، اولتراسوند،رادیوفرکوانسی، تحریک الکتریکی عضلات و تمرینات کششی باشد. داروهای درد و آرامبخش های عضلانی نیز ممکن است در ترکیب با درمان فیزیکی مفید باشند ولی باید موقت استفاده کنید .

استفاده از کشش درمانی نوین با تخت دکامپرشن سال 2018 از آمریکا خریداری شده موجب کشش مهره و کاهش و حتی حذف بیرون زدگی دیسک گردن می شود. کشش دکامپرشن در طی جلسات متوالی درمان به همراه استفاده از گردن بند های پنوماتیک می تواند در درمان دیسک گردن نقش موثری داشته باشد.

بعد از درمان مرحله حاد و به محض کاهش درد ، تقويت عضلات اطراف گردن و عضلات كمربند شانه اي جهت تقويت عضلات و پيشگيري از عودهاي مكرر و درمان قطعی دیسک گردن ، جزیی لاینفک می باشد.توجه داشته باشید برای اینکه دیسک گردن شما عود نکند علاوه بر ورزش دیسک گردن باید عضلات سینه ای و پشتی خود را هم تقویت کنید.

بيماران ديسک گردن اگر به صورت ترکیبی به خصوص با دکامپرشن و طب سوزنی و لیزر دیسک گردن و مانیپولاسیون همه با هم قرار بگیرند ، کنترل دیسک گردن بدون جراحی در ۹۰ درصد بیماران امکان پذیر است. در ادامه به توضیح برخی روش های درمان دیسک گردن با جراحی پرداخته ایم.

جراحی دیسک گردن

بسته به علت بروز درد گردن، روش های مختلفی برای جراحی وجود دارد. اگرچه تقریباً در همه موارد ، عمل جراحی به متخصص اجازه می دهد تا به ریشه درد برسد ، مشکل را شناسایی کند ، در صورت لزوم آن را خارج کرده و آن را با پروتز، وسیله یا ابزار دیگری جایگزین کرده تا از بازگشت درد جلوگیری کند. .

معمولاً شما فقط مجبور خواهید بود پس از جراحی مدت زمانی کوتاهی را در بیمارستان بمانید. اگرچه این بدان معنی نیست که شما به محض بازگشت به خانه بهبود خواهید یافت. در عوض ، ممکن است زمان بهبودی عمل جراحی گردن شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد و باید مراقب باشید که از دستورالعمل های بعد از عملی که پزشک به شما داده است پیروی کنید تا زخم های شما بهبود یابد.

در بیشتر موارد، عمل جراحی به منظور رفع مشکلات در یک یا چند عصب در ستون فقرات انجام می شود. نخاع در هر سطح دارای اعصاب مختلف است و در صورت وجود ناهنجاری در ستون فقرات ممکن است تحریک یا فشرده شوند.

معمولاً این ناهنجاری ها در مورد دیسک های شما ایجاد می شوند که ساختارهای نرم ژله مانندی در درون ستون فقرات شما هستند که مانند بالشتک و ضربه گیری در بین استخوان های سازنده ستون فقرات (مهره ها) قرار دارند. این دیسک ها ممکن است از جای خود حرکت کنند و یا ممکن است تخریب (دژنریشن) شوند، که به نوبه خود باعث تحریک و یا فشرده کردن عصب می شود.

در ادامه سوالات و موارد مهم پیرامون جراحی دیسک گردن را بررسی می نماییم.

چه زمانی دیسک گردن باید جراحی شود؟

زمانی که درد بیمار پایدار بوده و با هیچ یک از روش های درمانی غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان نشود. همچنین زمانی که فشار بر روی نخاع باعث ضعف اندام های فوقانی و تحتانی، عدم تعادل، بلع نامنظم، حالت تهوع و استفراغ، سردردهای شدید و احساس وجود لقمه در گلو شود بیمار باید جراحی شود.

بعد از عمل دیسک گردن چه باید کرد؟

در وهله اول هر بیمار پس از جراحی باید توصیه های مختص به خود که توسط جراحش داده می شود را رعایت کند. نکاتی که به طور کلی پس از جراحی های دیسک گردن باید ملاحظه شوند، شامل موارد زیر است:

  1. باید از محل جراحی و ستون فقرات خود در برابر فشار بی مورد محافظت کنید و این کار با استراحت انجام می شود.
  2. ممکن است وسوسه انگیز باشد که در اسرع وقت دوباره به کار خود برگردید یا در تمرینات بدنی شرکت کنید، اما ایده خوبی نیست.
  3. شما باید وقت خود را به استراحت و بهبودی اختصاص دهید زیرا اگر بیش از حد تحرک داشته باشید در واقع ممکن است جراحی شما با شکست روبرو شود.
  4. شما نباید خود را تحت فشار قرار دهید و هنگامی که جراح شما اجازه داد به فعالیت های بدنی خود بازگردید.
  5. فیزیوتراپی: احتمالاً بعد از جراحی برایتان فیزیوتراپی تجویز می شود. دستورالعمل هایی که در توانبخشی و فیزیوتراپی پس از جراحی به شما داده می شود را مو به مو اجرا کنید و به برنامه درمانی خود متعهد باشید و آن را دنبال کنید تا هرچه سریعتر بهبودی کامل را بدست بیاورید.
  6. هیدراتاسیون و رژیم غذایی: شما باید اطمینان حاصل کنید که خون شما پر از اکسیژن، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. این باعث می شود که خون شما آزادانه حرکت کند و مواد مغذی حیاتی را به محل جراحی برساند و به بهبود آن کمک کند.
  7. سبزیجات و میوه ها را بخورید و همیشه آب در کنار خود داشته باشید. این اطمینان می دهد که شما در تمام طول روز به طور کامل هیدراته می مانید، با التهاب مبارزه می کنید و بدن را به بهبود ترغیب می کنید۰
  8. محل جراحی تمیز: اگر شما یک عمل جراحی خلفی انجام دهید، این ممکن است کمی دشوار باشد، اما اگر این عمل جراحی قدامی باشد، باید بتوانید به راحتی محل زخم خود را تمیز نگه دارید.
  9. پزشک شما باید نکات و رهنمودهایی را در مورد نحوه مراقبت از محل جراحی به شما ارائه داده باشد و شما باید آن موارد را دنبال کنید.به عنوان مثال دوش گرفتن باید محدود شود زیرا شما نمی خواهید اجسام خارجی وارد زخم شده و باعث عفونت شوند.
  10. خم شدن برای برداشتن چیزی یا بلند کردن بیش از ۴ کیلوگرم به طور کلی مجاز نیست.
  11. حداقل دو هفته رانندگی مجاز نیست.
  12. سیگار نکشید: سیگار کشیدن با افزایش خطر عوارض (به عنوان مثال، عفونت) بهبودی را به تاخیر می اندازد.
  13. از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید.
  14. از خم شدن سر به جلو یا عقب خودداری کنید.
  15. کارهایی مانند باغبانی، چمن زنی، جاروبرقی، اتو کشیدن را تا چند مدت انجام ندهید.
  16. فعالیت های جنسی را تا زمانی که جراح اجازه نداده به تعویق بیندازید.

دیسک ها ، در واقع ساختمان های غضروفی هستند که هم باعث حرکت ستون مهره ها می شوند و هم باعث جلوگیری از فشارهایی که به ستون مهره ها می آید. وقتی به این دیسک ها فشار وارد می اید مشکلاتی بوجود می اید که باید فورا درمان شود .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (95 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (39 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!