درمان گرفتگی صدا با عسل از دیدگاه طب سنتی چیست؟

  جمعه، 06 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان گرفتگی صدا با عسل از دیدگاه طب سنتی چیست؟
وقتی زیاد حرف می‌زنیم، فریاد می‌کشیم یا آواز می‌خوانیم، ممکن است صدایمان بگیرد. به‌بیان‌ساده به تغییر غیرطبیعی در صدا که مانع تولید صدای صاف و طبیعی‌تان می‌شود، گرفتگی صدا می‌گویند. ممکن است تن و قدرت صدایتان تغییر کند به‌گونه‌ای که صدایتان بم و خشن یا ضعیف و نجواگونه شود. این تغییر، ناشی از مشکل در تارهای صوتی است.

چگونه با عسل و آبلیمو مشکل گرفتگی صدا را حل کنیم

بسیاری به خاطر تحریک تارهای صوتی،دچار گرفتگی صدا می شوند. این افراد از آبلیمو و عسل می توانند به عنوان معجون استفاده کنند. غذاهای تند و محرک، تنقلات شور، غذاهای سرخ کردنی و چرب، آب داغ، چای پررنگ حاوی کافئین زیاد، بستنی و آب یخ به تارهای صوتی ما صدمه می زند. میوه هایی مانند سیب، گلابی، هندوانه، انواع سبزی های حاوی آنتی اکسیدان و به طور کلی میوه هایی که زیادی ترش و شیرین نیستند برای حنجره مفیدند. اگر دچار گرفتگی صدا هستید می توانید عسل و چند قطره آبلیمو را در آب ولرم حل کنید یا مقداری از نشاسته داخل شیر خنک بریزید و میل کنید. به طور کلی، برای محافظت از تارهای صوتی باید عوامل آسیب رسان مثل سیگار را کنار گذاشت. همیشه ازمایعات به مقدار کافی استفاده کنید. اگر سخنرانی می کنید حتما حین سخنرانی چندبار آب بنوشید. از فریاد زدن و بلند صحبت کردن پرهیز کنید. افرادی که قصد دارند خواننده شوند قبل از شروع،دوره های تخصصی این حرفه را بگذرانند. مواد غذایی حاوی چربی بالا کیفیت صدا را نامطلوب می کند چون مقداری موکوس روی تارهای صوتی تجمع می یابد که حرکت تارهای صورتی را دشوار می کند. پرکاری تیروئید و ریفلاکس معده هم باید درمان شود.

درمان گرفتگی صدا با عسل

دکتر اشتاین (۱۹۳۸) برای درمان گرفتگی صدا با عسل با استفاده از دستگاه معمولی استنشاق محلول ٪۱۰ عسل را به صورت قطرات بسیار ریزی در آورد. هربار مداوا ۵ دقیقه طول می کشید. دکتر اشتاین در جهت تایید اثربخشی عسل، بر روی یکی از بیماران ۳۲ ساله اش که سال ها از خشکی حنجره و گرفتگی صدا رنج می برد، روش درمان گرفتگی صدا با عسل را امتحان نمود، بیمار وی بعد از هفت بار استنشاق احساس بهتر شدن کردند و گرفتگی صدای او از بین رفت. همچنین افزایش اشتها، افزایش وزن، افزایش هموگلوبین خون، کاهش میزان رسوب اریتروسیت، کاهش سرفه، کاهش خلط سینه افزایش مقدار ادرار در شبانه روز و تاثیرات مفید عسل بر روی لوله ی گوارش مشاهده گردید. درمان گرفتگی صدا با عسل برای مداحان، قاریان، خوانندگان و اصحاب صوت و صدا کاربرد داشته و با حل کردن یک قاشق عسل در یک لیوان آب گرم درست می شود. فردی که صدایش گرفته برای درمان گرفتگی صدایش این ترکیب را صبح ناشتا جرعه جرعه میل کند. در روش دیگر درمان گرفتگی صدا با عسل ، پودر باقلی یا سویا را (البته باید خوب پودر شده باشد) برداشته، سپس ۴ قاشق غذاخوری از پودر الک شده را گرفته، با ۱۶ گرم مویز، ۱۵ قطعه کره محلی (گاوی بهتر است) با یک کیلو عسل مخلوط و به مدت ۵ دقیقه روی شعله آرام گذاشته شود. سپس ترکیب حاصله را مانند مربا در ظروف شیشه ای گذاشته و یک قاشق غذاخوری ناشتا و شب قبل از خواب از آن میل شود.

درمان گرفتگی صدا با عسل

عسل یکی از خوراکی های مفید برای درمان گلو درد و از بین بردن خشونت صدا می باشد. برای درمان گرفتگی صدا با عسل می توان عسل را با مواد مختلفی مخلوط کرد. یکی از آسانترین راه ها مخلوط کردن عسل با آب گرم است، صبح ها از این محلول قرقره کنید. می توانید عسل را در شیر گرم نیز حل کرده و میل کنید.

توصیه ها

برای جلوگیری از گرفتگی صدا به رژیم غذایی تان توجه کنید. غذاهایی چرب، شور و تند تاثیر منفی روی حنجره می گذارد. همچنین چای پر رنگ و آب یخ به تارهای صوتی آسیب می زند. دود سیگار و استعمال دخانیات نیز بر روی دستگاه تنفس و صدا تاثیر منفی دارد. نوشیدن آب فراوان به سلامت تارهای صوتی کمک می کند. همچنین خوردن میوه هایی مانند گلابی، سیب، هندوانه، به طور کلی میوه هایی که شیرین هستند و سبزی هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند برای تقویت تارهای صوتی مفید است.

درمان گرفتگی صدا را به عسل طبیعی بسپارید

عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و قادر است آلودگی ها را از گلو پاک نماید. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی عسل به برطرف کردن مشکلات احتمالی در سیستم تنفسی کمک می کند. یکی از راه های درمان گرفتگی صدا مصرف عسل به تنهایی است. پیشنهاد می شود چندین بار در طول روز عسل مصرف شود. مصرف عسل به همراه چای در درمان گرفتگی صدا موثر است. با این حال می توانید عسل طبیعی را درون یک لیوان آب جوشیده ولرم شده بریزید و میل کنید. قطعا اثرات فوق العاده ای برای رفع گرفتگی صدا مشاهده خواهید کرد. علاوه بر عسل طبیعی به تنهایی، ترکیب عسل با دیگر مواد نیز می تواند برای رفع گرفتگی صدا موثر باشد.

برطرف شدن گرفتگی صدا با عسل و لیمو

آب لیمو خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل مانع رشد میکروب ها شده و از خشک شدن گلو جلوگیری می کند. البته مصرف آب لیموی غلیظ سرعت درمان گرفتگی صدا را بالا می برد. اضافه شدن آبلیمو به عسل طبیعی می تواند خواص بیشتری برای رفع گرفتگی صدا داشته باشد. می توانید شربت عسل طبیعی درست کرده و به آن آبلیمو اضافه کنید. شربت آبلیمو عسل علاوه بر خواص زیادی که برای گلو دارد، می تواند به رفع بیماری های دیگر نیز کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان