درمان خشکی چشم چگونه صورت می گیرد؟

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان خشکی چشم چگونه صورت می گیرد؟
خشکی چشم می‌تواند یک عارضه‌ی موقتی یا مزمن باشد، زمانی واژه‌ی مزمن به یک بیماری نسبت داده می‌شود که آن عارضه برای مدت زیادی شخص را درگیر کند. نشانه‌های یک بیماری مزمن در طول زمان بهتر و یا بدتر خواهند شد و هرگز به طور کامل از بین نخواهند رفت.

شاید برای شما هم سوال باشد و بخواهید بدانید خشکی چشم چیست و یا برای تشخیص چشم خشک چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ خشکی چشم یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای چشم به وجود می آید و توسط پزشکان درمان می شود. خشکی چشم یک بیماری است که چشم را تحریک کرده و گاهاً با درد همراه است. در این بیماری چشم به اندازه کافی قادر به تولید اشک نیست و این امر باعث می شود که سطح رطوبت چشم به شدت کاهش یافته و درون چشم خشک و حساس شود. در صورتی عدم درمان به موقع، این بیماری باعث ایجاد زخم، زخم قرنیه و حتی اختلال در بینایی می شود.

روش های مختلف درمان خشکی چشم

داروها و روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. بعضی اوقات یک مشکل نهفته و یا یک عامل خارجی باعث خشکی چشم می شوند. بنابراین مشورت با پزشک به شما کمک می کند تا دلیل بروز این عارضه را دریابید. برخی از داروها باعث خشکی چشم خواهند شد، پس به راحتی با تعویض کردن آن ها می توان با خشکی چشم مقابله کرد.

داروهای درمان خشکی چشم بدون نیاز به نسخه ی پزشک

یکی از معمول ترین داروهایی که بدون داشتن نسخه ی پزشک (Over the counter (OTC) drug) امکان دسترسی به آن وجود دارد، یک نوع قطره ی چشم به نام اشک مصنوعی است. قطره های چشمی دارای مواد نگهدارنده تا مدت های زیادی قابل استفاده هستند، ولی آن هایی که فاقد مواد نگهدارنده هستند در ویال های یکبار مصرف عرضه شده و بعد از هربار استفاده دور ریخته می شوند.

اشک مصنوعی

قطره های اشک مصنوعی به آسانی محیط چشم را مرطوب می کنند. اگر فرد علائم نوع غیر وخیم و معمولی بیماری را نشان دهد، این روش یکی از بهترین روش های درمان خواهد بود. با این همه توجه داشته باشید که باید چندین بار در روز از قطره ی اشک مصنوعی استفاده شود.

از پمادهای مخصوص چشم هم برای درمان استفاده خواهد شد. ولی این روش باعث تاری دید خواهد شد. پمادهای چشم بهتر از قطره های چشمی، چشم را مرطوب نگه خواهد داشت. به علت اینکه این پمادها دید را تار می کنند، توصیه می شود که درست قبل از رفتن به تختخواب استفاده شوند.از قطره های چشمی که باعث کاهش قرمزی چشم می شوند، استفاده نکنید. این نوع قطره ها به علت منقبض کردن رگ های خونی، چشم را تحریک و اذیت خواهند کرد.

داروهای تجویز شده با نسخه برای درمان خشکی چشم

پزشک برای درمان خشکی چشم مزمن فرد احتمالا دارو تجویز خواهد کرد. این داروها به صورت خوراکی بوده و یا به شکل قطره ی چشم استفاده خواهند شد. بیش تر این داروها در کم کردن التهاب پلک ها موثر هستند. التهاب پلک ها مانع ترشح روغن از غدد چربی چشم به داخل اشک می شود . در نبود روغن اشک چشم به سرعت تبخیر می شود .

برخی از آنتی بیوتیک ها منجر به تحریک غدد چربی اطراف چشم و در نهایت روغنی شدن اشک چشم کمک می کنند. اگر پزشک مطمئن باشد که دلیل اصلی خشکی چشم فرد، التهاب پلک ها است، اقدام به تجویز آنتی بیوتیک های ضد التهابی خواهد کرد. قطره های چشمی که با تجویز پزشک امکان دسترسی به آن ها وجود دارد از نوع ضد التهابی هستند.یکی از این داروها سیکلوسپورین (cyclosporine) با نام تجاری رستاسیا (Restasis) است که برای سرکوب سیستم ایمنی در بیماری های خود ایمنی از آن استفاده می شود. از این دارو برای درمان افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) و پسوریازیس یا صدفک (psoriasis) استفاده می شود. لیفیت گرست (Lifitegrast) با نام تجاری زیدرا (Xiidra) هم از جمله دیگر داروهای تجویزی برای درمان خشکی چشم مزمن است.

لاکریست

اگر قطره های چشمی معمول در درمان خشکی چشم عملکرد چندانی از خود نشان ندهند از لاکریست (Lacrisert) استفاده می شود. لاکریستر در واقع قرص کوچکی به اندازه ی یک دانه برنج است که به مانند لنز در زیر پلک پایین قرار داده می شود. در طول روز داروی موجود در این قرص، خارج شده و محیط چشم را مرطوب نگه می دارد.

درمان با دستگاه E-EYE

در درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL فعالیت غدد کم کار و مسدود شده ی تولید کننده ی چربی در اشک ، با تحریک گرمایی به حالت اولیه برمی گردد.

دستگاه E-EYE : توسط شرکت E-SWIN در فرانسه طراحی و تولید شد. این شرکت پیشرو در تکنولوژی های پیشرفته ی تجهیزات نوری و دارنده ی گواهینامه ی پزشکی CE میباشد.

E-EYEپالس های نوری پلی کروماتیک را با استفاده از تکنولوژی جدید (IRPL: Intense Regulated Pulse Light) منتشر می کند. این نور با اعمال اینفرارد، غدد چربی را تحریک و آنها را به شرایط نرمال و ترشحات با کیفیت برمیگرداند.در درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL ، تحریک گرمایی غدد چربی ساز چشم، باعث بازگشت این غدد به فعالیت اولیه ی خود و ترشح مطلوب چربی مورد نیاز در اشک چشم می شود.تاثیر این درمان ارتباط مستقیمی با پیگیری جلسات درمانی دارد.

دوره ی درمان 3 جلسه (در صورت نیاز 4 جلسه )است که طبق برنامه ی زیر انجام میشود:

  • روز 0
  • روز 15
  • روز 45

(جلسه ی اضافی برای تثبیت بهبود انجام شده در بیماری ، بسته به نظر پزشک در روز 75 انجام می شود)

مراقبت بعد از هر جلسه

  • در طول این مدت در ناحیه ی IRPL درمان دیگری صورت نگیرد.
  • در طول دوره ی درمان حتما در ناحیه ی IRPL از کرم ضد آفتاب به مدت 2 هفته استفاده شود.
  • روش های معمول بهداشت چشم رعایت شود.

مزایای درمان با دستگاه E-EYE :

درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL

  • نیاز به جراحی یا استفاده از داروی خاص ندارد.
  • زمان درمان در هر جلسه بسیار کوتاه)5 الی 10 دقیقه ) است.
  • از این درمان هیچ گونه عوارضی گزارش نشده است .
  • تاثیر آن در سخت ترین موارد از خشکی چشم تا هفت ماه و در موارد دیگر حداقل تا 3 سال ادامه دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان