درمان کلاهک گهواره‌ای چیست؟

  جمعه، 12 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
درمان کلاهک گهواره‌ای چیست؟
عارضۀ کلاه گهواره می‌تواند بین دو هفته تا سه ماه پس از تولد نوزاد ظاهر شود و پس از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود و معمولاً پس از شش یا هفت ماهگی دیده نمی‌شود.عارضهٔ کلاه گهواره به علت تولید بیش از حد چربی توسط غدد سباسه یعنی غدد تولیدکننده چربی پوست ایجاد می‌شود.

درماتیت سبوره نوزادی یا کلاهک گهواره ای یک بیماری التهابی مزمن پوست در نوزادان است و چون اغلب خود به خود بهبود می یابد، بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به نزد پزشک برده نمی شوند.پوسته پوسته شدن پوست کف سر نوزاد یا Cradle cap باعث می شود در تکه هایی از سر نوزاد پوسته پوسته های سخت یا چرب ایجاد شود. این عارضه نه دردی دارد و نه خارش. ولی می تواند باعث پوسته پوسته شدن سفید یا زرد رنگ کف سر نوزاد شود که به راحتی از بین نمی رود.همچنین درماتیت سبوره در اغلب موارد یک عارضه خوش خیم است که خود به خود در طول 12 تا 24 ماه اول زندگی برطرف می شود، اما در شمار کمی از کودکان ممکن است بیماری آزارنده باشد و به درمان نیاز پیدا کند.

عارضۀ کلاه گهواره می تواند بین دو هفته تا سه ماه پس از تولد نوزاد ظاهر شود و پس از چند ماه خودبه خود از بین می رود و معمولاً پس از شش یا هفت ماهگی دیده نمی شود.عارضهٔ کلاه گهواره به علت تولید بیش از حد چربی توسط غدد سباسه یعنی غدد تولیدکننده چربی پوست ایجاد می شود. این چربی اضافه به ورقه های چربی تبدیل می شود که خشک و سپس از پوست سر جدا خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هورمون های اضافی تولیدشده در بدن مادر که هنگام تولد به نوزاد انتقال می یابد، باعث افزایش فعالیت غدد چربی می شود. وقتی پس از چند ماه، سطح هورمون ها در بدن کودک ثابت می شود، این عارضه هم از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که دستکاری بیش از حد یا کندن این پوسته ها می تواند منجر به عفونت های پوستی ثانویه شود. پس از دستکاری آنها پرهیز کنید.همچنین نکتهٔ دیگری که در مورد این عارضه باید بدانید این است که کلاه گهواره در شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده بیش از سایر کودکان دیده می شود.

درمان

اگرچه در اکثر موارد کلاهک گهواره ای نیاز به درمان ندارند اما ممکن است بخواهید پوسته های سر کودک را رفع کنید. این کار معمولاً با شستشوی آرام پوست سر کودک با استفاده از انگشتان دست امکان پذیر است. موهای کودک را هرروز یک بار با شامپو ملایم کودک بشویید تا زمانی که پوسته های موجود کاملاً رفع شوند.
پس از آنکه پوسته ها ناپدید شدند، برای کنترل درماتیت سبوره، فقط دو بار در هفته شامپو کردن کافی است. قبل از آبکشی موی کودک بهتر است برای از بین بردن پوسته سر موهای او را با یک برس تمیز و نرم شانه کنید.
اگر پوسته ها به راحتی شسته نمی شوند مقدار کمی روغن بچه (از استفاده از روغن زیتون اجتناب کنید) را روی پوست سر کودک بمالید. اجازه دهید روغن روی پوست برای مدت چند دقیقه بماند سپس موهای کودک خود را به طور معمول برس و شامپو کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بار روغن را کاملاً می شویید زیرا روغن بیش ازحد ممکن است سبب ایجاد پوسته و شدت مشکل شود.
اگر شامپو معمولی به کودک کمک نمی کند، از پزشکتان درباره شامپوهای ضد شوره یا دارویی بدون نسخه بپرسید. این شامپوها حاوی مواد تشکیل دهنده مانند اسید سالیسیلیک، قیر زغال سنگ، روی، سلنیوم و کتوکونازول است که می تواند به رفع خشکی و پوسته پوسته شدن کمک کند. برخی از فرم های قوی تر این داروها نیاز به نسخه دارند.
اگر از یکی از این شامپوهای دارویی استفاده می کنید، شامپو کمتری را روی پوست سر کودک بمالید و اجازه دهید حداقل 2 دقیقه بماند. سپس شامپو را بشویید و فرایند را یک بار دیگر تکرار کنید. ممکن است لازم باشد ابتدا این کار را هرروز یا دو بار در هفته انجام دهید، اما بعد از اینکه کلاهک گهواره ای تحت کنترل در آمد، استفاده از شامپوهای دارویی یک بار در ماه کافی است. برای درمان درماتیت سبوره در قسمت های دیگر بدن، یا اگر کودک پوست حساس دارد کرم های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون می توانند کمک کنند. قبل از استفاده از هیدروکورتیزون اطمینان حاصل کنید که از پزشک نوزاد خود اجازه می گیرید. شوره ریزی سر ممکن است برای چند ماه ناپدید شود و سپس به طور ناگهانی دوباره ظاهر شود اما با پیروی از مراحل بالا می توانید آن را کنترل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (160 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود