درمان کلاهک گهواره‌ای چیست؟

  جمعه، 12 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
درمان کلاهک گهواره‌ای چیست؟
عارضۀ کلاه گهواره می‌تواند بین دو هفته تا سه ماه پس از تولد نوزاد ظاهر شود و پس از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود و معمولاً پس از شش یا هفت ماهگی دیده نمی‌شود.عارضهٔ کلاه گهواره به علت تولید بیش از حد چربی توسط غدد سباسه یعنی غدد تولیدکننده چربی پوست ایجاد می‌شود.

درماتیت سبوره نوزادی یا کلاهک گهواره ای یک بیماری التهابی مزمن پوست در نوزادان است و چون اغلب خود به خود بهبود می یابد، بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به نزد پزشک برده نمی شوند.پوسته پوسته شدن پوست کف سر نوزاد یا Cradle cap باعث می شود در تکه هایی از سر نوزاد پوسته پوسته های سخت یا چرب ایجاد شود. این عارضه نه دردی دارد و نه خارش. ولی می تواند باعث پوسته پوسته شدن سفید یا زرد رنگ کف سر نوزاد شود که به راحتی از بین نمی رود.همچنین درماتیت سبوره در اغلب موارد یک عارضه خوش خیم است که خود به خود در طول 12 تا 24 ماه اول زندگی برطرف می شود، اما در شمار کمی از کودکان ممکن است بیماری آزارنده باشد و به درمان نیاز پیدا کند.

عارضۀ کلاه گهواره می تواند بین دو هفته تا سه ماه پس از تولد نوزاد ظاهر شود و پس از چند ماه خودبه خود از بین می رود و معمولاً پس از شش یا هفت ماهگی دیده نمی شود.عارضهٔ کلاه گهواره به علت تولید بیش از حد چربی توسط غدد سباسه یعنی غدد تولیدکننده چربی پوست ایجاد می شود. این چربی اضافه به ورقه های چربی تبدیل می شود که خشک و سپس از پوست سر جدا خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هورمون های اضافی تولیدشده در بدن مادر که هنگام تولد به نوزاد انتقال می یابد، باعث افزایش فعالیت غدد چربی می شود. وقتی پس از چند ماه، سطح هورمون ها در بدن کودک ثابت می شود، این عارضه هم از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که دستکاری بیش از حد یا کندن این پوسته ها می تواند منجر به عفونت های پوستی ثانویه شود. پس از دستکاری آنها پرهیز کنید.همچنین نکتهٔ دیگری که در مورد این عارضه باید بدانید این است که کلاه گهواره در شیرخواران مبتلا به ریفلاکس معده بیش از سایر کودکان دیده می شود.

درمان

اگرچه در اکثر موارد کلاهک گهواره ای نیاز به درمان ندارند اما ممکن است بخواهید پوسته های سر کودک را رفع کنید. این کار معمولاً با شستشوی آرام پوست سر کودک با استفاده از انگشتان دست امکان پذیر است. موهای کودک را هرروز یک بار با شامپو ملایم کودک بشویید تا زمانی که پوسته های موجود کاملاً رفع شوند.
پس از آنکه پوسته ها ناپدید شدند، برای کنترل درماتیت سبوره، فقط دو بار در هفته شامپو کردن کافی است. قبل از آبکشی موی کودک بهتر است برای از بین بردن پوسته سر موهای او را با یک برس تمیز و نرم شانه کنید.
اگر پوسته ها به راحتی شسته نمی شوند مقدار کمی روغن بچه (از استفاده از روغن زیتون اجتناب کنید) را روی پوست سر کودک بمالید. اجازه دهید روغن روی پوست برای مدت چند دقیقه بماند سپس موهای کودک خود را به طور معمول برس و شامپو کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بار روغن را کاملاً می شویید زیرا روغن بیش ازحد ممکن است سبب ایجاد پوسته و شدت مشکل شود.
اگر شامپو معمولی به کودک کمک نمی کند، از پزشکتان درباره شامپوهای ضد شوره یا دارویی بدون نسخه بپرسید. این شامپوها حاوی مواد تشکیل دهنده مانند اسید سالیسیلیک، قیر زغال سنگ، روی، سلنیوم و کتوکونازول است که می تواند به رفع خشکی و پوسته پوسته شدن کمک کند. برخی از فرم های قوی تر این داروها نیاز به نسخه دارند.
اگر از یکی از این شامپوهای دارویی استفاده می کنید، شامپو کمتری را روی پوست سر کودک بمالید و اجازه دهید حداقل 2 دقیقه بماند. سپس شامپو را بشویید و فرایند را یک بار دیگر تکرار کنید. ممکن است لازم باشد ابتدا این کار را هرروز یا دو بار در هفته انجام دهید، اما بعد از اینکه کلاهک گهواره ای تحت کنترل در آمد، استفاده از شامپوهای دارویی یک بار در ماه کافی است. برای درمان درماتیت سبوره در قسمت های دیگر بدن، یا اگر کودک پوست حساس دارد کرم های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون می توانند کمک کنند. قبل از استفاده از هیدروکورتیزون اطمینان حاصل کنید که از پزشک نوزاد خود اجازه می گیرید. شوره ریزی سر ممکن است برای چند ماه ناپدید شود و سپس به طور ناگهانی دوباره ظاهر شود اما با پیروی از مراحل بالا می توانید آن را کنترل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (58 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز