درمان عفونت مثانه چیست؟

  شنبه، 11 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان عفونت مثانه چیست؟
عفونت مثانه همان‌طور که از نامش مشخص است یک عفونت باکتریایی است که در مثانه رخ می‌دهد. به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار نیز می‌گویند. این عفونت ممکن است در هر قسمت از دستگاه مجاری ادرار نظیر کلیه، مثانه یا پیشاب‌راه (لوله‌ای که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) رخ بدهد.

عفونت مثانه بیشتر به دلیل عفونت باکتریایی درون مثانه اتفاق می افتد و درافراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، ميكروب می تواند موجب ایجاد عفونت های مثانه شود. این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد عفونت مثانه ، علائم و نشانه های آن در اختیار شما قرار می دهد. باکتری های منتقل شده از راه مجرای ادرار موجب عفونت های مثانه می گردند. معمولا در طی ادرار کردن باکتری ها از بین می روند، اما گاهی اوقات باکتری ها به دیواره های مثانه متصل شده و به سرعت پخش می شوند. به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار نیز گفته می شود.

تغییرات معین سبک زندگی ممکن است شانس ابتلا به عفونت مثانه را کاهش دهد.در صورت بازگشت عفونت مثانه، پزشک ممکن است درمان پروفیلاکتیک را تجویز کند. این درمان شامل مصرف روزانه آنتی بیوتیک با دوز پایین برای جلوگیری یا کنترل عفونت مثانه در آینده است.

تغییرات سبک زندگی برای درمان عفونت مثانه

دانشکده آمریکایی متخصصین زایمان و بیماری های زنان توصیه می کند که برخی تغییرات در سبک زندگی که در پایین به آنها اشاره شده است، می توانند به کاهش یا رفع احتمال وقوع عفونت مثانه کمک کنند:

  1. شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید، اما با پزشکتان در مورد میزان مناسب مایعات بر اساس وضعیت سلامتی تان مشورت کنید.
  2. هر روز آب کرن بری بنوشید.
  3. به محض احساس نیاز، ادرار کنید.
  4. اگر زن هستید، بعد از ادرار از سمت جلو به سمت عقب پاک کنید.
  5. از اسپری آب، اسپری بهداشتی بانوان، صابون معطر یا پودر استفاده نکنید.
  6. به جای استحمام، دوش بگیرید.
  7. لباس زیر نخی و لباس های گشاد بپوشید.
  8. از دیافراگم یا اسپرم کش استفاده نکنید و به سمت یک جایگزین برای پیشگیری بروید.
  9. از کاندوم های بدون اسپرم کش استفاده کنید.
  10. قبل و بعد از فعالیت جنسی، ادرار کنید.

آب زیاد بنوشید

چرا؟ برای اینکه باکتری را از بدن تان دفع می کند و کمک می کند تا عفونت هرچه سریع تر دفع شود. به علاوه ادرارتان رقیق تر می شود و به این ترتیب هنگام دفع ادرار درد کمتری را تجربه خواهید کرد. همان طور که می دانید ادرار از اسیدها و فراورده های دفع شده ی بدن تشکیل شده است. ادرار غلیظ و تیره اسیدی تر است و وقتی به عفونت مثانه مبتلا باشید دفع آن دردناک خواهد بود. ادرار رقیق کمرنگ تر است و معمولا هنگام دفع آن سوزشی حس نخواهید کرد.

همان طور که قبلا هم گفتیم، روزانه بین ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. از نوشیدنی های کافئین دار ازجمله قهوه، چای و نوشابه پرهیز کنید؛ کافئین حتی وقتی که به عفونت مثانه مبتلا نباشید می تواند مثانه تان را تحریک کند.

درمان عفونت مثانه با اب

آتنی بیوتیک مصرف کنید

همان طور که اشاره شد آنتی بیوتیک باکتری هایی را که به عفونت مثانه منجر می شوند، می کشد. عفونت خفیف مثانه در برخی موارد به خودی خود بهبود می یابد. عفونت خفیف ممکن است یکی دو روز علائمی داشته باشد اما با نوشیدن مایعات و دفع مرتب ادرار از بین می رود؛ بنابراین همیشه هم به آنتی بیوتیک نیاز نیست اما اگر عفونت طولانی یا حاد شد حتما باید آنتی بیوتیک استفاده کنید.

چنانچه علائم عفونت بیش از ۳ روز طول کشید یا بدتر شد با پزشک تان تماس بگیرید چون ممکن است برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. طول درمان بسته به دارویی که پزشک تجویز می کند متغیر است. خیلی مهم است که دارو را به همان مدتی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. حتی اگر احساس کردید بهتر شده اید دوره ی درمان را کامل کنید. مصرف کامل دارو به شما اطمینان می دهد که باکتری کاملا از بدن تان دفع شده است.

مسکّن مصرف کنید

عفونت های شدید مثانه هنگام دفع ادرار در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می کنند. آنتی بیوتیک به تسکین این درد کمک می کند اما همان طور که گفتیم یکی دو روز طول می کشد. استفاده از مسکّن هرگونه دردی را که هنگام دفع ادرار در ناحیه ی کمر یا شکم احساس می کنید، از بین می برد.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف قرص های مسکّن برای تان ضرر دارد یا خیر. اگر نه تا زمانی که آنتی بیوتیک اثر کند می توانید با مصرف استامینوفون یا ایبوپروفن دردتان را تسکین بدهید.

از کیسه ی آب گرم استفاده کنید

با قرار دادن کیسه ی آب گرم یا تشک گرم کننده ی برقی روی شکم یا کمر می توانید درد ناشی از عفونت مثانه را کاهش بدهید. اگر به کیسه ی آب گرم یا تشک گرم کننده ی برقی دسترسی نداشتید، می توانید حوله ی کوچکی را در آب گرم قرار بدهید و سپس آن را روی مثانه یا شکم خود بگذارید.

لباس مناسب بپوشید

باکتری ها در محیط های خیس و مرطوب رشدونمو می کنند. شلوار جین تنگ یا سایر لباس های تنگ و چسبان، رطوبت را در آلت تناسلی نگه می دارند و محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می کنند. پوشیدن لباس های گشاد و غیررسمی باعث می شود پوست تان نفس بکشد و باکتری ها از مجاری ادرارتان دور شوند.بنابراین توصیه می کنیم از شلوارها یا دامن های گشاد و لباس زیر نخی استفاده کنید تا هوا در جریان باشد و رشد باکتری کاهش بیابد. چنانچه با هیچ یک از این راهکارها عفونت مثانه تان بهبود پیدا نکرد حتما نزد یک متخصص مجاری ادرار بروید.اکثر عفونت های مثانه حتی عفونت های مکرر آن قدر جدی نیستند که بر سلامت کلی شما تأثیر سوء بگذارند. این روزها محققان در تلاشند برای جلوگیری از عفونت مثانه واکسن بسازند. تا آن زمان، دارو و درمان های خانگی را از یاد نبرید.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی ممکن است به درمان و پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند. در هنگام ابتلا به عفونت اداری بهتر است از مصرف غذاهایی که علائم شما را تحریک می کند، خودداری کنید، از جمله:

  • قهوه
  • الکل
  • مرکبات
  • غذاهای ادویه دار
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی

علاوه بر آن، می می توانید از غذاهای زیر برای بهبود عملکرد مثانه مفید استفاده کنید:

  • موز
  • گلابی
  • لوبیا سبز
  • تخم مرغ
  • سیب زمینی
  • آجیل و خشکبار
  • نان وغلات کامل
  • مواد پروتئینی کم چرب

طبق بررسی انجام شده استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است خطر ابتلا به UTI را کاهش دهد که می تواند به دلیل اثر ضد باکتریایی آنتی اکسیدان ها باشد که در رژیم غذایی گیاهی به وفور یافت می شود.

غذاهای پخته شده آنتی اکسیدان و مواد مغذی کمتری نسبت به غذاهای تازه دارند و حتی ممکن است سطح رادیکال های آزاد و مواد سمی را که منجر به التهاب و آسیب سلولی می شود، افزایش دهند.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم که از مواد گیاهی تازه، می تواند به بهبودی عفونت ادراری کمک کرده و از بروز مجدد آن پیشگیری کند.

درمان خانگی عفونت ادراری با مکمل ها

کرن بری (cranberry) یک داروی خانگی قدیمی برای درمان عفونت های ادراری است و میزان آن را کاهش می دهد. میوه قره قات حاوی پروآنتوسیانیدین (PAC) است که به نظر می رسد از چسبیدن باکتری ها به پوشش دستگاه ادراری جلوگیری می کند.مطالعات اخیر cranberry را به عنوان یک روش پیشگیری از عفونت توصیه می کنند. بهتر است آب کرن بری شیرین نشده را انتخاب کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (182 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (74 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (33 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!