نحوه در مان پسوریازیس با آلوئه ورا

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه در مان پسوریازیس با آلوئه ورا
بیماری پسوریازیس ناشی از مشکلات سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود سلول‌های اضافی روی پوست ایجاد شود که با التهاب و پوسته پوسته شدن همراه است. حدود ۳۰% از مبتلایان به علائم پوستی پسوریازیس به آرتریت آن مبتلا می‌شوند که با درد و تورم در مفاصل همراه است. درمان لکه‌های پوستی با آلوئه ورا امکان‌پذیر است.

ژل آلوئه ورا از داخل برگ های این گیاه به دست می آید. بسیاری معتقدند که اگر روی پوست تحریک شده بر اثر آفتاب سوختگی از این ژل استفاده کنید، می تواند به تسکین درد و درمان آن کمک کند. همچنین آلوئه ورا خواص ضد باکتریایی زیادی دارد. به دلیل توانایی های این گیاه در تسکین درد، می تواند یک درمان مکمل برای درمان پسوریازیس باشد.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس، یکی از بیماری های خودایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول های پوست می شود. این تجمع سلول ها روی هم به پوسته پوسته شدن پوست منجر می گردد. اطراف فلس ها (پوسته ها) معمولا دچار قرمزی و التهاب می شود. پوسته های پسوریازیس معمولی، نقره ای مایل به سفید هستند و در پینه های ضخیم و قرمز ایجاد می شوند. گاهی اوقات این پینه ها ترک می خورند و خونریزی می کنند. پسوریازیس نتیجه ی افزایش سرعت روند تولید پوست است. به طور معمول، سلول های پوست در عمق پوست رشد می کنند و به آرامی به سطح آن می آیند و درنهایت می ریزند. چرخه ی عمر معمول برای یک سلول پوست حدود یک ماه است. اما در افراد مبتلا به پسوریازیس، این فرایند تولید ممکن است فقط در عرض چند روز رخ بدهد. به همین دلیل سلول های پوست، فرصت کافی برای ریزش پیدا نمی کنند. این تولید بیش ازحد سریع به تجمع سلول های پوست منجر می شود. فلس ها معمولا روی مفاصلی مانند آرنج ها و زانوها ایجاد می شوند اما ممکن است روی هر جایی از بدن تشکیل شوند، ازجمله:

  • دست ها؛
  • پاها؛
  • گردن؛
  • پوست سر؛
  • صورت.

برخی از انواع پسوریازیس که کمتر شایع هستند، ناخن ها، دهان و ناحیه ی اطراف اندام های تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند. با توجه به آکادمی پوست آمریکا (AAD) حدود ۷٫۵ میلیون آمریکایی پسوریازیس دارند. این وضعیت معمولا با چندین بیماری دیگر مرتبط است، ازجمله:

  • دیابت نوع ۲؛
  • بیماری التهابی روده؛
  • بیماری قلبی؛
  • آرتریت پسوریاتیک.

درمان پسوریازیس با آلوئه ورا

نتایج برخی مطالعات حاکی از فوائد احتمالی آلوئه ورا در درمان بیماری پوستی پسوریازیس است. پسوریازیس بیماری پوستی مزمن است که موجب ورم و قرمزی سلول های پوست می شود. این بیماری از بروز مشکل در سیستم ایمنی ناشی می شود و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. همچنین بیش از 30 درصد مبتلایان به این بیماری پوستی دچار آرتریت پسوریاتیک می شوند. پسوریازیس موجب بروز تکه های دردناک و متورم روی پوست می شود. گاهی اوقات این تکه ها ترک خورده و دچار خونریزی می شوند. آلوئه ورا روی پوست مبتلا به بیماری پسوریازیس می تواند از میزان التهاب کاسته، سطح پوست را نرم کند و آب رسانی به پوست را تقویت کند. همچنین این گیاه برای درمان آرتریت پسوریاتیک مفید است. با وجود تاثیرات ماده ژل مانند آلوئه ورا در کنترل علائم پسوریازیس شواهد علمی بسیاری وجود ندارد که بتوان استفاده از این گیاه را به تنهایی به عنوان روش درمانی معرفی کرد بنابراین، مبتلایان به این بیماری باید در مورد مصرف کرم های دارویی و روش های درمانی دیگر با پزشک مشورت کنند. نشان داد که گیاه آلوئه ورا بیش از 81 درصد در درمان بیماری پسوریازیس موثر است. هرچند، این مطالعه روی نمونه های حیوانی انجام گرفت و لازم است تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر آن روی نمونه های انسانی انجام شود.

آلوئه ورا و درمان پسوریازیس

نتایج برخی مطالعات حاکی از فواید احتمالی آلوئه ورا در درمان بیماری پوستی پسوریازیس است. پسوریازیس بیماری پوستی مزمن است که موجب ورم و قرمزی سلول های پوست می شود. این بیماری در پی بروز مشکل در سیستم ایمنی ایجاد می شود و هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. همچنین بیش از 30 درصد مبتلایان به این بیماری پوستی دچار آرتریت پسوریاتیک* می شوند. * آرتریت پسوریاتیک Psoriatic arthritis : یا ورم مفاصل پسوریاتیک یا آرتروپاتی پسوریاتیک التهاب مفاصل در ارتباط با بیماری پوستی و ناخنی پسوریازیس می باشد. در این بیماری هر یک از مفاصل بدن ممکن است درگیر شوند، ولی عمدتاً مفاصل انگشتان و مهره های کمری و گردنی مبتلا می شوند. این اختلال معمولاً خفیف بوده و بیشتر بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال شروع شده و در سراسر زندگی به طور متناوب ادامه می یابد. درد، تورم، محدودیت حرکت، احساس درد هنگام لمس و گرمی مفاصل مبتلا، پوسته ریزی پوست، ناخن های چاله دار، برجسته و زرد رنگ، خستگی و تب از نشان های این بیماری می باشد. قرار دادن ماده ژل مانند آلوئه ورا روی پوست مبتلا به بیماری پسوریازیس می تواند از میزان التهاب بکاهد، سطح پوست را نرم و روند آب رسانی به پوست را تقویت کند. با وجود تاثیرات ماده ژل مانند آلوئه ورا در کنترل علایم پسوریازیس شواهد علمی بسیاری وجود ندارد که بتوان استفاده از این گیاه را به تنهایی به عنوان روش درمانی معرفی کرد؛ بنابراین، مبتلایان به این بیماری باید درباره مصرف کرم های دارویی و روش های درمانی دیگر با پزشک مشورت کنند.

آلوورا برای درمان پسوریازیس

ژل آلوئه ورا ممکن است به کلاژن سازی بیشتر پوست کمک کند. کلاژن باعث می شود پوست، سفت و منعطف بماند. گلوکامانان موجود در آلوئه ورا پوست را تحریک می کند کلاژن تولید کرده و انعطاف پذیری پوست را افزایش دهد. پسوریازیس بیماری بلندمدتی است که باعث می شود سلول های اضافی پوست، پینه های ملتهب، قرمز و فلس مانندی روی پوست تشکیل دهند. پسوریازیس به دلیل مشکلی در سیستم ایمنی بروز کرده و تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده است. اگر پسوریازیس شروع به تحت تأثیر قرار دادن مفاصل فرد کند، به آن آرتریت پسوریازیس می گویند. آرتریت پسوریازیس می تواند باعث التهاب مفاصل، درد و سفتی آن ها شود. آلوئه ورا نوعی برگ آبدار است که با ژله پر شده است. به کار بردن آلوئه ورای خالص روی پینه های پسوریازیس می تواند تسکین دهنده باشد و از التهاب کم کرده و پوست را آب رسانی کند. همچنین نتایج مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان داد که گیاه آلوئه ورا بیش از 81 درصد در درمان بیماری پسوریازیس موثر است. هرچند، این مطالعه روی نمونه های حیوانی انجام گرفت و لازم است تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر آن روی نمونه های انسانی انجام شود.

علائم پسوریازیس

علائم پسوریازیس از فردی به فرد دیگر و بسته به نوع پسوریازیس متفاوت اند. نواحی درگیر پسوریازیس می توانند به کوچکی چند فلس روی پوست سر یا آرنج باشند یا قسمت وسیعی از بدن را بپوشانند.

شایع ترین علائم پسوریازیس پلاکی عبارتند از:

  • پینه های ملتهب، برجسته و قرمز روی پوست؛
  • فلس ها یا پلاک های نقره ای مایل به سفید روی پینه های قرمز؛
  • پوست قرمز که ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند؛
  • درد در اطراف پینه ها؛
  • احساس سوزش و خارش در اطراف پینه ها؛
  • ناخن های سوراخ سوراخ و ضخیم؛
  • مفاصل متورم و دردناک.

همه ی افراد، تمام این علائم را تجربه نخواهند کرد. درصورتی که فرد به یک نوع کمتر رایج از پسوریازیس مبتلا باشد، علائم کاملا متفاوتی خواهد داشت. اکثر افراد مبتلا به پسوریازیس، علائم آن را به صورت دوره ای تجربه می کنند. این وضعیت ممکن است به مدت چند روز یا چند هفته باعث علائم شدید شود و سپس علائم ازبین بروند و تقریبا نامحسوس شوند. سپس چند هفته بعد یا در صورت قرارگیری در معرض یک محرک متداول پسوریازیس، این وضعیت ممکن است دوباره عود کند. گاهی اوقات علائم پسوریازیس به طور کامل ناپدید می شوند. هنگامی که هیچ نشانه ی فعالی از این بیماری ندارید، ممکن است در دوره ی بهبودی باشید. این بدان معنا نیست که پسوریازیس باز نخواهد گشت بلکه به این معناست که شما در حال حاضر بدون علامت هستید.

نحوه مصرف:

ابتدا به اندازه ی مورد نیاز از نوک برگ بریده و پوست آن را جدا کرده و سپس ژل را به هر نقطه ای که ضایعه وجود دارد بمالید، این عمل را در روز ۳ تا ۴ بار مرتبه بعد از شستشوی کامل انجام دهید و نهایتاً در یک دوره ۲۸ روزه نتیجه مثبت و دلخواه حاصل خواهد شد. مصرف خوراکی: آب آلوئه ورا خاصیت سم زدایی دارد و یك كمك مهم و طبیعی برای سم زدایی از بدن است. انعطاف پذیری مفاصل را بهبود می بخشد و به تولید مجدد سلولهای بدن كمك می كند. عضلات مفصلی را تقویت می كند و در نتیجه درد و التهاب ناشی از ارتریت پسوریازیس را تسكین می دهد. در صورت مصرف خوراکی ژل، روزانه می توانید فقط ۱ قاشق غذاخوری از ژل را همراه با عسل یا آب میوه مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان