درمان تبخال با ژل الوورا در طب سنتی

  سه شنبه، 10 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
درمان تبخال با ژل الوورا در طب سنتی
استرس عاطفی، خستگی، تغییرات هورمونی ( به خصوص در دوران قاعدگی )، تب، آسیب های پوستی و قرار گرفتن در معرض نور قوی آفتاب موجب واکنش این ویروس و شیوع این نوع بیماری میشود.

تب خال معمولا به عنوان تب تاول نیز نامیده می شود و در اطراف لب ها، بینی و چانه ظاهر می شود.تب خال نوعی عفونت است که با ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید و بسیار هم مسری می باشد، به ویژه زمانی که تاول ها مایع هستند.با این حال، این ویروس همیشه باعث تب خال نمیشود و حتی ممکن است به طور دائم غیر فعال بماند.

تبخال چیست؟

نام این عفونت برگرفته از ویروس عامل آن، یعنی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. هنگامی که ویروس تبخال با بدن شما تماس پیدا کند، به راحتی می تواند به لایه های زیرین پوست و یا حتی رگ های خونی نفوذ کند و باعث عفونت شود. تبخال دهان از طریق زخم هایی که بر روی دهان و یا صورت ایجاد می کند، قابل تشخیص است. تبخال اندام تناسلی نیز، باعث ایجاد زخم هایی در ناحیه های تناسلی و مقعد می گردد. سایر قسمت های بدن نیز می توانند تحت تاثیر این عفونت قرار بگیرد و زخم شوند؛ اما این نوع ضایعه پوستی به اندازه تبخال دهانی یا تناسلی شایع نیست.

داروهای خانگی برای درمان تبخال

با وجود اینکه درمان قطعی و خاصی برای این ضایعه وجود ندارد، پزشکان برای جلوگیری از درد و بازگشت مجدد تبخال، داروهای ضد ویروسی و مسکن تجویز می کنند. با این حال، استفاده از برخی درمان های طبیعی، می تواند به شما کمک کند تا با علائم آن کنار بیاید و راحت تر زندگی کنید.

لیزین

مواد مورد نیاز:

  • کپسول لیزین.

طریقه مصرف: روزانه سه بار کپسول لیزین 500mg مصرف کنید. مصرف روزانه سه بار کپسول را تا زمان از بین رفتن عفونت ادامه دهید. سپس، برای جلوگیری از بازگشت مجدد آن، به مدت سه ماه، روزانه یک عدد از این کپسول را مصرف کنید. این روش درمان ساده، حتی در درمان عفونت مکرر HSV بسیار عالی عمل می کند. لیزین، از تکثیر ویروس و آلوده شدن سلول های بدن انسان به آن جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که لیزین می تواند میزان شدت و زمان بهبود این ضایعه پوستی را کاهش دهد؛ اما به خاطر داشته باشید که این روش برای درمان تبخال اندام تناسلی موثر نیست.

روغن درخت چای

مواد مورد نیاز:

  • روغن درخت چای؛
  • پنبه؛
  • قطره چکان.

طریقه مصرف: با استفاده از پنبه و یا قطره چکان، مقدار کمی از این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و بگذارید کمی بماند. سه بار در روز، روغن را بر روی قسمت های تبخال زده بگذارید. از گذشته تا به امروز، روغن درخت چای برای درمان مشکلات بی شمار پوستی استفاده می شده و می توان از آن برای تسکین درد ناشی از زخم تبخال استفاده کرد. همچنین، این روغن نوعی ماده ضد ویروسی دارد و ویروس ها را از بین می برد.

روغن پونه کوهی

مواد لازم:

  • روغن پونه کوهی؛
  • پنبه؛
  • قطره چکان.

طریقه مصرف: برای درمان تبخال لب و ناحیه تناسلی یک یا دو قطره از این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود. این کار را روزی دو یا سه بار و تا زمانی ادامه دهید که عفونت ضایعه از بین برود. کارواکرول موجود در روغن پونه کوهی خاصیت ضد ویروسی دارد. تحقیقات ثابت کرده است که این دارو، حتی برای از بین بردن ویروس های تبخالی که در برابر آسیکوویر (داروی ضد ویروسی که معمولا برای درمان این ضایعه پوستی استفاده می شود) مقاوم هستند، موثر است. همچنین، روغن پونه کوهی مجهز به خواص ضد التهابی و ضد درد است.

جوش شیرین

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • دو یا سه قاشق غذاخوری آب؛
  • پنبه.

طریقه مصرف: جوش شیرین را در آب مخلوط کنید تا محلول صاف و یکدستی بدست آید. پنبه را آغشته به این محلول کرده و بر روی زخم و اطراف آن بمالید. قسمت هایی را که محلول زده اید، شستشو ندهید و برای جلوگیری از عفونت بیشتر، هر دفعه از پنبه متفاوت استفاده کنید. برای درمان تبخال اندام تناسلی، می توانید یک فنجان متوسط جوش شیرین را به وان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز، به مدت 10 الی 15 دقیقه در وان بنشینید. این کار را روزی سه تا چهار بار تکرار کنید. اگر زخم های این ضایعه پوستی روی بدنتان در حال ترشح شدن به بیرون هستند، ممکن است برای خشک کردن آن ها، به استفاده از جوش شیرین نیاز داشته باشید. این ماده می تواند به سرعت سطح پوست را خشک کند و زخم را التیام بخشد. همچنین، جوش شیرین پوست را تسکین می دهد و ضدعفونی کننده ای طبیعی است.

بادرنجبویه

مواد مورد نیاز:

  • 2-3 میلی لیتر تنتور بادرنجبویه؛
  • یک فنجان آب گرم؛
  • پنبه.

طریقه مصرف: برای درمان تبخال لب و قسمت های دیگر بدن تنتور بادرنجبویه را به آب اضافه کرده و با استفاده از پنبه، روی قسمت های زخم شده بگذارید و اجازه دهید تا بماند. همچنین، می توانید چای بادرنجبویه را دم کنید و دو بار در روز بنوشید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید. بادرنجبویه برای سلامت پوست بسیار موثر است و در عین حال، تاثیر ضد ویروسی بر روی این ویروس دارد. همچنین، زمان بهبودی تبخال دهانی و تبخال اندام تناسلی را کاهش می دهد.

سرخارگل (اکیناسه)

مواد مورد نیاز:

  • چای کیسه ای اکیناسه یا اکیناسه خشک شده؛
  • یک فنجان آب گرم.

طریقه مصرف: کیسه چای را چند دقیقه در آب داغ قرار داده و سپس، آن را خارج کنید. در فاصله بین وعده های غذایی، این جوشانده را میل کنید. در طول روز، حداکثر چهار فنجان چای اکیناسه بنوشید. ویروس تبخال، به خاصیت ضد ویروسی این گیاه حساس است. همچنین، اکیناسه با تحریک سلول های بدن برای ساخت ضد ویروسی قوی، به طور غیرمستقیم در از بین بردن عفونت این ضایعه موثر می باشد.

ژل آلوئه ورا

مواد مورد نیاز:

  • ژل آلوئه ورای تازه.

طریقه مصرف:

ژل تازه را از یک برگ آلوئه ورا خارج کرده و با انگشت تمیز، آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. همچنین، می توانید از ژل آلوئه ورای ارگانیک، استفاده کنید. این کار را روزی سه بار انجام دهید. آلوئه ورا، حاوی بیش از 70 عضو موثر در بهبود مشکلات متعدد پوستی است. استفاده از این ژل، باعث کاهش التهاب، تسکین درد و رطوبت دهی به پوست می شود. همچنین، اثرات ضدعفونی کننده و ضد ویروسی دارد و روند بهبود را تسریع می بخشد.

روغن زیتون

مواد مورد نیاز:

  • یک فنجان روغن زیتون؛
  • 10 قطره روغن اسطوخودوس؛
  • 2 قاشق غذاخوری موم؛
  • پنبه.

طریقه مصرف:برای درمان تبخال لب روغن زیتون را گرم کنید و با روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و سپس، مقداری موم اضافه کنید و بعد از مدتی، از روی حرارت بردارید. وقتی که خنک شد، با استفاده از پنبه، ماده را روی زخم ها قرار دهید. این کار را در طول روز، دو یا سه بار انجام دهید. این داروی خانگی، در تسکین درد، رفع خارش و زخم تبخال بسیار موثر است. روغن زیتون، خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و نه تنها، برای سلامت قلب مفید است، بلکه می تواند برای درمان عفونت تبخال نیز استفاده شود. روغن اسطوخودوس، پوست ملتهب را تسکین می دهد و موم آن، این ضایعه پوستی را مرطوب نگه می دارد.

نشاسته ذرت

مواد مورد نیاز:

  • نشاسته ذرت؛
  • پنبه مرطوب.

طریقه مصرف: نشاسته ذرت را با استفاده از پنبه مرطوب، روی زخم های تبخال بزنید. هر چند ساعت یک بار، این کار را تکرار کنید. نشاسته ذرت، زخم ها را خشک می کند و خارش و جوش را کاهش می دهد.

گلدن سیل

مواد مورد نیاز:

  • گلدن سیل؛
  • گوش پاک کن.

طریقه مصرف: محلول گلدن سیل را با استفاده از گوش پاک کن، به طور مستقیم بر روی زخم ها بمالید و اجازه دهید روی آن بماند. این کار را روزی سه بار انجام دهید. گلدن سیل، همانند گیاه اکیناسه، یک گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی است و خاصیت ضد التهابی آن، باعث تسکین عفونت این ضایعه پوستی می شود.

چای سبز

مواد مورد نیاز:

  • کیسه یا برگ چای سبز؛
  • یک فنجان آب جوش.

طریقه مصرف: چند دقیقه چای سبز را در آب جوش خیس کنید و سپس، از صافی رد کرده و بنوشید. برای طعم دهی به چای، می توانید آن را همراه با مقداری عسل و لیمو میل کنید. در طول روز، سه تا چهار فنجان از این چای بنوشید. چای سبز، فواید بسیاری برای سلامتی بدن انسان دارد. آنتی اکسیدان های فعال در آن، به جلوگیری از شیوع و پیشرفت ویروس تبخال کمک می کند. مطالعات نشان داده که چای سبز، خواص ضد ویروسی دارد و به همین دلیل، پزشکان طب سنتی، برای بیماران مبتلا به این ضایعه، نوشیدن چای سبز را به جای نوشیدن قهوه توصیه کرده اند.

آلوئه ورا درمانی برای تبخال

آلوئه ورا گیاهی است که به عنوان چاشنی غذا، کرم و لوسیون استفاده می شود. اخیرا خواص درمانی این گیاه معروف مورد مطالعه بسیاری از محققان قرار گرفته است.

درمان زخم های سرد

آلوئه ورا ضدعفونی کننده ای است که به مهار قارچ، باکتری و ویروس ها کمک می کند. تبخال یک بیماری ویروسی است که منجر به بروز زخم هایی شبیه به تاول در اطراف لب ها می شود. این نوع زخم ها معمولا بعد از دو هفته از بین می روند اما مصرف ژل آلوئه ورا ممکن است روند بهبودی را تسریع بخشد. یکی از این مضرات این است که ژل آلوئه ورا برای استعمال خارجی، ماده بی خطری است، اما در موارد نادری ممکن است سبب واکنش های حساسیتی شود. همچنین زنان شیرده یا باردار نباید از این ماده استفاده کنند، زیرا ممکن است سبب انقباض های رحمی شده و سقط جنین را تحریک کند. از طرفی مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می تواند سبب کمبود پتاسیم شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان