درمان ریزش موی سکه ای با طب سنتی

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان ریزش موی سکه ای با طب سنتی
ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش و سایر نقاط بدن است. به طور معمول این عارضه باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می‌شود. کسانی که از این شکل ریزش مو رنج می‌برند، سالم هستند و در بیشتر موارد موها بعد از مدتی دوباره رشد می‌کند.

ریزش مو سکه ای هنگامی اتفاق می افتد که گلبول های سفید که نقش اصلی سیستم ایمنی بدن را بر عهده را دارند به سلول های تشکیل دهنده فولیکول مو حمله می کنند و با این کار باعث از بین رفتن یا کاهش قابل ملاحظه تولید آن ها می شوند. فولیکول ها نقطه شروع رویش مو هستند و این حمله به فولیکول ها موقتی است؛ این بیماری در بین افراد زیر ۲۰ سال تا ۴۰ سال و حتی کودکان بیشتر دیده می شود و شیوع آن در بین مردان و زنان برابر است. علاوه بر حمله سیستم ایمنی بدن استرس و اضطراب و بحران های روانی و عاطفی، غلظت خون، یبوست، تغذیه نامناسب و عفونت های ویروسی تاثیر زیادی در این نوع ریزش مو دارد و در این بین نباید از عوامل ژنتیکی هم در بروز این اختلال غافل شد.

ریزش موی سکه ای یا الوپسی چیست؟

واژه “آلوپسی” از یک اصطلاح قدیمی یونانی گرفته شده است که معنی آن تقریباً معادل “بیماری روباهی” است. علت این نامگذاری هم آن است که روباه ها شکل خز (پوست) خود را دو بار در سال تغییر می دهند.
واژه “آره آتا” که بخش دیگری از نام انگلیسی این عارضه است هم به معنی “لکه های کوچک با مرز محدود و مشخص” می باشد. ریزش سکه ای مو که به آن کچلی سکه ای هم می گویند؛ نوعی بیماری خودایمنی است این بیماری به شکل دایره ای یا بیضی یا تاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می دهد و در بعضی از افراد ممکن است تمام سر را درگیر کند و علی رغم تصور افراد، ارتباطی مستقیم بین این اختلال و استرس، فشارهای روانی و ضربه های عاطفی وجود دارد؛ این احتمال وجود دارد انواع استرس های خیلی زیاد نقش تحریک کننده این بیماری را دارد.

خانمی با ریزش موی سکه ای

درمان ریزش موی سکه ای با نسخه های گیاهی

برای درمان ریزش موی سکه ای راه های درمانی خانگی هم وجود دارند. تاثیر این راه ها از لحاظ علمی اثبات نشده و بیشتر تجربی هستند. به هر حال امتحان این راه ها خالی از لطف نیست و ممکن است برای شما موثر باشد. برای درمان ابتدا باید علت اصلی را پیدا کرد؛ در برخی افراد از داروهای خوراکی، یا به صورت شست وشو و یا به صورت مالشی استفاده می کنیم، مصرف عرقیجاتی مانند شاتره، کاسنی، کیالک، خارشتر و خارخاسک هم با پاکسازی و تصفیه خون به درمان بیماری کمک خواهد کرد. که در این بخش از مقاله ساعد نیوز به تاثیر گذار ترین این موارد اشاره خواهیم نمود.

درمان ریزش مو با سیر

خاصیت درمانی طبیعی سیر می تواند به درمان ریزش موی سکه ای کمک کند. پژوهشی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که ژل سیر برای درمان آلوپسی آره آتا موثر است. در این مطالعه کسانی که از کرم های کورتون همراه با عصاره ی یا ژل سیر استفاده کرده بودند، نتایج درمانی بهتری را نشان دادند.

درمان الوپسی با گل سرشور

درمان دیگر گِل سرشور است و می توان هفته ای یکی ۲ بار آن را روی موها قرار داد، قابل ذکر است که این گِل موجب رویش مو می شود.

گِل سرشور را داخل کاسه ای مسی ریخته و آن را یا مقداری آب خیس کنید و روی موهای خود بمالید تا نتیجه مطلوب را مشاهده کنید.

گل سرشور

درمان الوپسی با روغن های گیاهی

روغن آمله، روغن بابونه یا جوشانده ابهل و روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن حریره و روغن گل یا کوبیده لادن در روغن زیتون، روغن عنصل همه براى رفع ریزش مو مؤثرند.

نسخه چند گیاه برای درمان آلوپسی

تربد مجوف ، فلفل سیاه ، شهم حنظل ، قاریقون ، افطیمون شامی ،
بسفایج و صبر زرد از هر کدام ۱۰ گرم ، مشک ترامشیع ۲۰ گرم ،
پوست هلیله زرد ، پوست هلیله کابلی و استوخدوس هندی از هر کدام ۳۰ گرم
همه را نرم بسایید سپس با ۱ کیلو عسل مخلوط کنید و صبح و ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن میل کنید

نسخه ترکیبی برای درمان ریزش موی سکه ای

قسط تلخ ، کف دریا ، پر سیاوشان ، افسنطین ، ابهل و درمنه ی ترکی از هر کدام ۵ گرم مخلوط کنید
و بسیار نرم بکوبید بعد با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و روزی سه مرتبه بمالید.

نسخه ترکیبی برای درمان الوپسی

پیاز عنصل ، کندش ، تخم ترب و پرسیاوشان را مخلوط کرده و نرم بسایید و با کمی روغن زیتون و یا روغن کنجد مخلوط و روزی سه مرتبه بمالید.
برای شستن آن از آب جوشانده گل زوفا استفاده کنید.

درمان ریزش موی سکه ای با اصلاح مزاج در طب سنتی

یکی از باور های طب سنتی بر این اساس می باشد که منشا بیماری ها به علت عدم تعادل مزاج در بدن است حال اگر این مزاج اصلاح شود بیماری مذکور به راحتی با نسخه های ساده قابل درمان است . بر همین اساس ما این مطالب را گرداوری نموده ایم تا بتوانیم گامی هر چند کوچک برای برگرداندن سلامتی به شما عزیزان داشته باشیم.

درمان ریزش سکه ای با اصلاح مزاج

اگر مزاج بیمار سوداوى باشد که در این گونه افراد این بیماری مشاهده می شود باید مزاج پاکسازی شود سپس جهت درمان ریزش موی سکه ای از جوشانده اسطوخودوس و افتیمون 7 روز صبح ناشتا استفاده نمایند (به صورت خوراکى) روزانه 5 گرم اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوشانده با 5 گرم افتیمون نرم ساییده شده اضافه کرده و پس از ساعتى میل نمایند (افتیمون را کوبیده روى جوشانده بپاشند).

دمنوش افتیمون خود به بهبود و کاهش تجمع سودا در بدن کمک می کند.

درمان الوپسی در بیماران دموی

اگر طبع بیمار دموى باشد پس از فصد و خون‏گیرى، شربت عناب، شربت‏ انار و آب لیمو دهند، یکى از دانشمندان معتقد است که در مزاج‏هاى دموى اول خون‏گیرى و بعد جوشانده خیار چنبر و سپس ایارج فیقرا مفیدتر است. در مزاج‏هاى صفراوى اول جوشانده هلیله و بعد از آن ایارج فیقرا و در سوداوى، اول دم کرده افتیمون و پس از آن ایارج فیقرا و در بلغمى مزاج اول پاکسازى بعد ایارج فیقرا مصرف شود.

درمان الوپسی در بیماران بلغمی مزاج

جهت درمان ریزش مو سکه ای باید پاکسازى بدن از مواد بلغمى با دستورات زیر صورت پذیرد:

براى درمان موضعى ریزش موی سکه ای اول بایستى محل ریزش مو را با یک پارچه خشن خوب ماساژ داده یا به وسیله یک قطعه پیاز عنصل یا سیر محل ریزش موى را ماساژ داده تا سرخ شود بعدا از نسخه زیر استفاده نمایید.

محل ریزش مو را با جوشانده آب گل زوفا و آب خرفه ماساژ دهید، سپس از داروى زیر بمالید.

  • پیاز عنصل 5 گرم‏
  • خردل 5/ 2 گرم‏

نرم کوبیده در نصف لیوان سرکه حل کرده روزى سه مرتبه بمالید. همچنین می توانید از ضماد زیر نیز استفاده کنید.

  • صمغ عربى 10 گرم
  • ‏سداب 10 گرم
  • ‏خردل 5 گرم‏

سپس آنها را نرم کوبیده در یک استکان زهره (صفراى گاو) ریخته و به محل بمالید.

زالو درمانی برای بیماری ریزش موی سکه ای

زالو درمانی نیز به خاطر افزایش جریان خون در محل نیش زالو و همچنین ایجاد مویرگ های جدیدی برای درممان این بیماری بسیار مورد توجه قرار می گیرد. برای این منظور به قرار زیر عمل نمایید:

ابتدا محلی که خالی از مو می باشد را با روغن سیاه دانه به مدت ۲۱ روز روزی سه مرتبه بمالید
سپس به هر دو هفته یکبار سه مرتبه از زالو درمانی استفاده کنید ،
جوشانده ی اسطوخدوس و سنبل الطیب را هر شب به مدت ۴۵ روز با عسل میل کنید.

زالو درمانی برای ریزش موی سکه ای


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان