درمان سنگینی و خستگی پاها با چند نکته ی ساده

  پنجشنبه، 07 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان سنگینی و خستگی پاها با چند نکته ی ساده
خستگی پاها می تواند نشانه ای از کاهش جریان خون در پاها باشد و بیشتر باعث ناراحتی در زنان و افراد مسن می شود. البته که استراحت باعث ایجاد احساس بهتری می شود اما گاهی اوقات برای جلوگیری و درمان خستگی پاهای خود به روشهای دیگری نیز نیاز داریم ، به خصوص در روزهایی که تمام روز ایستاده ایم.

پایان یک روز طولانی با خستگی در پاها این روزها بسیار رایج شده است. گاهی اوقات، حتی حداقل فعالیت بدنی می تواند باعث ایجاد احساس درد در پاهای شما شود. همه ما در برهه ای از زمان خستگی پاها را تجربه کرده ایم. این وضعیت بیشتر با درد و درد در عضلات ساق و پا مشخص می شوند. حتی می تواند راه رفتن را برای شما دشوار کند. با بروز خستگی زیاد قرار دادن پاها روی زمین می تواند درد را افزایش دهد. همچنین درد را به سمت بالا به سمت بقیه ساق پا منعکس کند. این درد می تواند با دلایل زیادی همراه باشد، از جمله:

  • آرتروز
  • چاقی
  • کهولت سن
  • کفش نامناسب
  • کمبود تغذیه ای
  • تلاش به دلیل فعالیت بیش از حد
  • نشستن مداوم برای مدت طولانی

درمان خستگی پاها

تعداد کمی از افراد به دلیل ماهیت کارشان مستعد ابتلا به خستگی پا هستند، مانند حالتی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد. گاهی اوقات، خستگی مکرر در پاها می تواند به دلیل یک وضعیت ماهیچه ای باشد. اگر درد غیر قابل تحمل است و به هیچ یک از داروهای خانگی یا حتی مسکن ها پاسخ نمی دهد، فوراً با متخصص ارتوپد مشورت کنید. علت هر چه که باشد، پاهای شما نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارند. درمان های خانگی می توانند بدون نیاز به عجله به داروخانه، پاهای شما را بدون درد حفظ کنند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله راه کارهای خانگی برای درمان خستگی پاها را مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از گرما و رفع خستگی پا

حوله را در آب داغ فرو کنید و آب اضافی را با احتیاط بگیرید. این حوله را روی پاهای خسته خود قرار دهید تا به دمای اتاق برسد. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید. اگر یک پد گرمکن یا یک بطری آب گرم در خانه دارید، می توانید از آن نیز استفاده کنید. در صورت نیاز از این درمان استفاده کنید. گرمای آب داغ به شل شدن ماهیچه های خسته در پاها و کاهش درد کمک می کند. همچنین جریان خون را در ناحیه ای که روی آن اعمال می شود، افزایش می دهد.

رفع خستگی پا با سرکه سیب

ACV را به آب داغ اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آن خیس کنید. همچنین هر روز صبح یک قاشق غذاخوری ACV را در یک لیوان آب گرم بنوشید. برای طعم دادن می توانید مقداری عسل خام به آن اضافه کنید. هر روز متناوب در آب سرکه خیس کنید تا درد کاهش یابد. سرکه سیب برای درمان بیماری های پا عالی است. درد را تا حد زیادی کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا از شر هر گونه باکتری ساکن روی پای خود خلاص شوید.

حمام نمک اپسوم و جوش شیرین

۱ قاشق غذاخوری نمک اپسوم و ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را به مقدار کافی آب گرم در یک لگن اضافه کنید تا تمام پای آسیب دیده در آن بتواند قرار بگیرد. پا های آسیب دیده را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید. این درمان مطمئناً خستگی شما را خیلی زود برطرف می کند زیرا نمک اپسوم ماهیچه ها را شل می کند و بدن را سم زدایی می کند. جوش شیرین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش خستگی کمک کند. همچنین برای پوست بسیار تسکین دهنده است.

چای نعناع فلفلی برای پاهای خسته

مقداری چای نعناع را با قرار دادن کیسه های چای در یک فنجان آب داغ به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دم کنید. این چای گیاهی را به وان آب داغ اضافه کنید و پاهای خود را در آن خیس کنید. خیساندن را حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید. این درمان باید به شما تسکین فوری بدهد. در صورت نیاز تکرار کنید. نعناع هم خاصیت تسکین درد و هم کاهش استرس دارد. اگر روغن نعناع در خانه ندارید، این یک جایگزین عالی است.

بسته یخ برای پاهای خسته

یخ خرد شده را در کیسه پلاستیکی یا حوله بردارید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. ناحیه آسیب دیده را با کیسه یخ با حرکات دایره ای ماساژ دهید. هر زمان که در پاهای خود احساس درد یا خستگی کردید از کیسه یخ استفاده کنید. قرار دادن کیسه های یخ روی ماهیچه های خسته یا دردناک با تسکین اعصاب به کاهش تورم و درد کمک می کند. این درمان مطمئناً به شما تسکین می دهد.

درمان سنگینی پا در طب سنتی

  • تغییر در بعضی رفتارها و ایجاد عادات درست می تواند بهترین راهکار در مقابله با سنگینی پاها باشد.
  • برخی دم نوشها و چای های گیاهی می تواند سنگینی پا را کم کند. انگور سیاه برای کم کردن سنگینی پا می تواند خوب باشد.
  • ماساژ روزانه پا ها بخصوص به کمک روغنهای گیاهی می تواند حس سنگینی و خستگی پا ها را کم کند.
  • در افراد با وزن اضافه می تواند اولین راه حل در رفع مشکل باشد. چاقی باعث ابتلا به واریس ودیابت می شود و در ضمن خطر ایجاد پلاک چربی در شریانها را بالا می برد.
  • سیگاربا بسیاری از عوامل خطر منجر به سنگینی پا در ارتباط است. سیگار کشیدن به سیستم گردش خون آسیب می زند و ترک سیگار اثرات مثبتی در کم شدن یا جلوگیری از سنگینی پا دارد.
  • استحمام با آب گرم باعث گشادی رگها و در نهایت عدم توانایی در برگرداندن خون به سمت قلب شود.
  • قرار دادن پاها در آب در برخی افراد با حس سبکی و راحتی همراه است و در برخی موارد علایم سنگینی پا را تشدید می کند.
  • داشتن فعالیت بدنی منظم برای سیستم گردش خون مفید است. دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی می تواند به پمپاژ بهتر خون کمک کند.
  • اما نباید ورزش بیش از حد توان بدنی باشد ورزش شدید می تواند آسیب های جدی را به دنبال داشته باشد.
  • بهتر است جانب تعادل و احتیاط در ورزش رعایت شود.
  • برای کاهش میزان ورم توصیه به کاهش مقدار نمک مصرفی است . اینکار حس سنگینی پاها را کم می کند.
  • پوشیدن جوراب واریس می تواند حس سنگینی پاها را کم کند. بخصوص برای افراد با مشاغل ایستاده این جورابها خیلی خوب اثر می کنند.
  • یک شکل یکجا ننشینید و یا نایستید. تغییر وضعیت به گردش خون کمک می کند.
  • برای اینکار می توانید نرمشهای ساده ایی را یاد بگیرید که به گردش خون سالم در پاها کمک می کند.
  • یکی از روش های درمان واریس ، درمان واریس با ورزش است. حتما سعی کنید روزانه ورزش های مخصوص پیشگیری از واریس را انجام دهید.
  • وقتی پاها بالاتر از سطح قلب قرار می گیرند ( بین 12 تا 25 سانتی متر بالاتر از سطح بدن) به گردش خون به سمت قلب کمک می شود و احساس فشار و خستگی پاها بهبود می یابد.
  • حرکت انگشتان پا در زمانیکه برای مثال در سمیناری نشسته اید و امکان حرکت و جابجایی نیست باعث جریان بهتر خون در پا می شود.
  • همینطور در حالت ایستاده روی پنجه پا بایستید اینکار باعث تقویت عضله ساق پا می شود و برای شما خیلی خوب است.

رعایت چند نکته برای مراقبت از پاها

پا به عنوان قلب دوم انسان یکی از مهم ترین اعضای بدن است، به همین دلیل مراقبت از آن بسیار با اهمیت است. در اینجا چند نکته ای جهت مراقبت از پا عنوان می کنیم، تا با رعایت آن در زندگی روزمره از شر درد و ناراحتی پاها راحت شوید.

  • اگر می خواهید مدت طولانی بیرون از منزل باشید حتما راحت ترین کفش خود را بپوشید. یکی از مشخصات کفش خوب آن است که در صورت خستگی و تورم پا، باز هم پای شما احساس راحتی داشته باشد.
  • بعد از فعالیت سنگین و خستگی زیاد به هنگام برگشت به منزل دراز کشیده و یک بالش زیر پاهای خود بگذارید، زیرا این کار سبب بازگشت جریان خون می شود.
  • به هنگام ماساژ اگر از سر انگشتان شروع می کنید و به سمت پاشنه می روید فشار را بیشتر کنید.
  • از جوراب مناسب و کفی مناسب کفش استفاده کنید.
  • گاهی علت بی حسی پا و دردهای آن، به خاطر خستگی و عدم رعایت نکاتی است که در طول مقاله به آن ها پرداختیم. در صورت رعایت این موارد، به زودی از درد پا و گرفتگی عضلات خلاصی می یابید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان