دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

درمان‌های دستی یا کایروپراکتیک چیست؟و فواید استفاده از آن 

پنجشنبه، 15 آبان 1399
کایروپراکتیک یک روش دستی و سنتی برای تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی و عضلانی و تاثیر آن‌ها بر ستون فقرات و دستگاه‌های عصبی است.

کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک (Chiropractic) که به آن درمان دستی نیز می گویند، زیر شاخه ای از درمان های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است. کسانی که از این روش استفاده می کنند حرکاتی را روی بدن بیمار انجام میدهند و نرمش هایی را به وی یاد میدهند. به بیمار یاد می دهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندام های خود درست استفاده کند تا از مشکلات اسکلتی پیشگیری کند، در این روش از دارو استفاده نمی شود و ممکن است مشاوره تغذیه ای هم تجویز شود. اساس درمان در روش کایروپراکتیک حرکات دست درمانگر است.مانورهایی که یک درمانگر کایروپراکتیک انجام میدهد به این صورت است که ابتدا بیمار را بر روی تخت مخصوصی خوابانده و سپس با دست خود نیروها و فشارهایی را بر قسمت های خاصی از بدن وارد میکند، قسمت هایی از ستون مهره و اندام ها را بیش از حد معمول میپیچاند و یا میکشد و یا ضرباتی ناگهانی با سرعت زیاد ولی شدت کم به آن وارد میکند. عقیده دارند که با این فشارها مفاصلی که قفل شده اند و یا خوب حرکت نمیکنند دوباره حرکات طبیعی خود را بدست آورده و در نتیجه آن کارکرد ستون مهره و سیستم عصبی آن بهبود میابد.

عارضه هایی که عموماًتوسط کایروپراکتورها درمان می شوند

درمان های کایروپراکتیک معمولاً برای عارضه های اسکلتی عضلانی استفاده می شوند (عارضه هایی که عضلات، استخوان ها و مفاصل را درگیر می کنند).

ازجمله این عارضه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمردرد
  • درد گردن
  • مشکلات و درد شانه
  • لغزندگی دیسک های کمر
  • پادرد و سیاتیک
  • درد و مشکلات مربوط به مفاصل ران، زانو، مچ پا و کف پا
  • درد و مشکلات مربوط به آرنج، مچ دست و مفاصل کف دست
  • فیبرومیالژیا

بااین حال برخی از کایروپراکتورها ادعا می کنند که می توانند طیف وسیعی از عارضه های نامربوط به عضلات، استخوان ها و مفاصل را نیز درمان کنند. ازجمله:

  • آسم
  • حساسیت ها
  • قاعدگی های دردناک
  • قولنج در نوزادان
  • سردرد و میگرن
  • فشارخون بالا
  • عارضه های سلامت روانی - مانند افسردگی، فوبیا و اضطراب
  • اختلالات گوارشی (روده و معده)

همچنین ممکن است از درمان های کایروپراکتیک برای بهبود وضعیت سلامت عمومی استفاده شود.

5 فایده ی استفاده از درمان های کایروپراکتیک

درحالی که بسیاری از روش های درمانی می توانند علائم عارضه را کاهش دهند، روش های درمانی کایروپراکتیک یک روش مناسب برای میلیون ها نفر در دور دنیا می باشد. چون که این روش ها نه تنها غیرتهاجمی و مقرون به صرفه اند، بلکه عملکرد بالایی نیز دارند. در زیر به 5 فایده ی انجام این روش ها اشاره می کنیم.

1) تسکین درد را تسریع می کند

کایروپراکتورها معمولاً می توانند به سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش های کایروپراکتیک به سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه های درمانی کایروپراکتیک خارج می شوند که به وضوح احساس بهتری داشته و می گویند علائم آن ها سریع تر از زمان انجام دیگر روش های درمانی از بین می روند.

2) تحرک پذیری مفاصل را افزایش می دهد

یکی از علل کارآمد بودن روش های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل “قفل شده” می باشد که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش های درمان دستی را انجام می دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می باشد. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

3) توانایی های بدن را به حداکثر میزان می رساند

روش های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش ها می توانند بر روی توانایی های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

4) به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می کنند

زمانی که شما درد داشته و نتوانید فعالیت های روزمره و موردعلاقه ی خود را انجام دهید، این امر می تواند بر روی بدن و ذهن شما اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کارهای خود، می تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می تواند موجب بی خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتوانید برنامه ی ورزشی منظم خود را انجام دهید. این روش ها می توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

5) این روش ها برای درمان آسیب های قدیمی و جدید مؤثرند

فرقی نمی کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست وپنجه نرم می کنید، روش های درمانی کایروپراکتیک می توانند به سرعت و با کارایی بالا شمارا از شر این علائم خلاص کنند. این روش ها همچنین می توانند به شما در بازیابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند. بنابراین اگر شانه یا مچ پای شما دچار پیچ خوردگی شده، از سندرم تونل کارپال رنج می برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پاهای خود سروکله می زنید، روش های درمانی کایروپراکتیک را به عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریع تر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.

کایروپراکتیک چگونه انجام می شود؟

دکترِ کایروپراکتیک که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است با حرکات حساب شده ی دستان خود محل درد و مشکل را شناسایی کرده و درمان را آغاز می کند.

کایروپراکتور ها ممکن است این ماساژ با حرکات دست را با روش های زیر ترکیب کرده و آن ها را باهم به کار بگیرند:

  • یخ و گرم
  • تحریک الکتریکی
  • تکنیک های آرام سازی
  • ورزش های عمومی و باز توانی
  • اشعه مادون قرمز
  • مکمل های غذایی

افراد زیر معمولا مناسب درمان کایروپراکتیک نیستند:

1- پوکی استخوان شدید
2- خواب رفتن ، سوزن سوزن شدن یا از بین رفتن قدرت عضلانی در اندام های تحتانی یا فوقانی
3- توموردر ستون فقرات
4- افرادی که خطر سکته مغزی دارند
5- ناهنجاری استخوانی شناخته شده در گردن


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب