داروی مناسب برای رفع سردرد چه هستند؟

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
داروی مناسب برای رفع سردرد چه هستند؟
سردرد از مشکلاتی است که حداقل همگی یک بار آن را تجربه کرده ایم. درد نسبتا شدیدی که به علت های مختلفی ایجاد می شود. معمولا عادت کرده ایم در مواقعی که سردرد به سراغمان می آید به داروهای مسکنی همچون نوافن و ژلوفن رجوع کنیم.

انواع مختلفی از سردردها وجود دارند که از سردردهای تنشی تا سردردهای خوشه ای و میگرن ها را شامل می شوند. برای بیشتر سردردها، شما می توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا استامینوفن استفاده کنید.استفاده از استامینوفن در ابتدا می تواند مفید باشد زیرا به طور کلی دارای کمترین خطر برای عوارض جانبی مضر است. اما اگر داروهای دیگر در تسکین علائم سردرد شما موثرتر عمل می کنند، آن چه را برای شما کارایی بیشتری دارد، باید انتخاب کنید.مراقب سردردهای ریباند یا بازگشتی باشید که می توانند در صورت مصرف بیش از حد داروهای مسکن رخ دهند. داروهای مسکن را برای بیش از چند روز یا یک هفته مصرف نکنید و همواره از دستورالعمل ارائه شده روی بسته بندی محصول پیروی کنید.

پیش از درمان سردرد، اطمینان حاصل کنید که نشانه ای از موضوعی جدی تر مانند سکته مغزی یا یک آنوریسم مغزی نیست. سردردهای ناشی از این شرایط به طور معمول شدید هستند، به طور ناگهانی آغاز می شوند و با گذشت زمان تشدید می شوند. تغییر در بینایی، بی حسی، گزگز یا ضعف می توانند از دیگر نشانه های هشدار دهنده باشند.

داروی آسپیرین برای سردرد:

آسپرین اغلب به عنوان دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروی ضد التهاب قوی تر از پانادول است. گرچه در کاهش سردرد دارای اثر برابر با پانادول می باشد.در برخی از داروهای ترکیبی از ترکیب آن با پانادول و کافئین استفاده می شود که اثر بخشی بالاتری دارد.

این دارو برای سردرد، درد، تب ، سرماخوردگی و پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی تجویز می شود. به دلیل سمی بودن آن نسبت به جایگزین های موجودش، این دارو فقط در موارد خاص در برخی از کشورها برای کودکان استفاده می شود.

داروی استامینوفن برای سردرد:

استامینوفن یک داروی ضد درد و ضد تب است که برای بر طرف کردن دردهای خفیف مانند سردرد، دندان درد، کمر درد و به عنوان تب بر به کار میرود. مکانیزم دقیق اثر استامینوفن هنوز به درستی معلوم نیست، اما به نظر میرسد که استامینوفن با مهار نمودن «پروستاگلندین ها» اثرات ضد درد و ضد تب خود را اعمال میکند.

استامینوفن از راه خوراکی و از راه مقعدی بسیار خوب جذب بدن میشود. متابولیسم استامینوفن به طور وسیعی در کبد انجام و پسماندهای دارو از راه ادرار دفع میشوند. نیمه عمر استامینوفن از 1 تا 4 ساعت است و اثر دارو در 1 تا 3 ساعت به حداکثر خود میرسد.

داروی استامینوفن کدئین برای سردرد:

استامینوفن کدئین یک مسکن ِ مخدر است که برای تسکین دردهای خفیف تا نسبتاً شدید استفاده می شود. این دارو از استامینوفن و کدئین تشکیل می شود. استامینوفن یک مسکن ِ تب بر است که در کاهش درد و تب مؤثر است و کدئین یک مسکن مخدر که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید کاربرد دارد. این دارو با فروش بیش از یک میلیارد عدد در سال پرمصرف ترین دارو در ایران است.

داروی ژلوفن برای سردرد:

ژلوفن فرم مایع پروفن است که داخل کپسول های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینکه خیلی سریع در بدن باز می شود، تاثیر سریع تری دارد. به این دلیل است که بیشتر اوقات تصور می شود که این دارو از پروفن قوی تر است. اثر سریع این دارو باعث شده که از این دارو استقبال بیشتری شود.

داروی نوافن برای سردرد:

نوافن را در اولویت انتخاب های خود برای دندان درد بگذارید. این دارو از ترکیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه می شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می شود.

هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی گرم استامینوفن، 40 میلی گرم کافئین و 200 میلی گرم ایبوپروفن است.باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

داروی ارگوتامین سی برای سردرد:

کاربرد اصلی این دارو درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط است و گاه در درمان افت فشار خون در حالت ایستاده (ناشی از بی کفایتی اعصاب خودکار) استفاده می شود.

داروی بوتالبیتال (فیورنال، فیوریست) در درمان سردرد

بوتالبیتال، دارویی است که اغلب برای درمان سردرد تنشی و سردرد میگرنی استفاده می شود. دارو معمولاً شامل ترکیبی با سایر داروهاست، مثلاً فیورنال ترکیبی از بوتالبیتال، آسپرین و کافئین است. در بعضی موارد فیورنال شامل کدئین و نارکوتیک می باشد. فیوریست ترکیبی از بوتالبیتال، استامینوفن و کافئین است. باربیتورات ها مثل بوتالبیتال پتانسیل ضعیف تری برای اعتیاد و استفاده ی نادرست دارند.

عوارض جانبی داروی بوتالبیتال در درمان سردرد

با استفاده مکرر از بوتالبیتال بیماران مبتلا به سردرد مزمن در خطر گسترش سردردهای راجعه می باشند. در نتیجه اکثر پزشکان استفاده مکرر یا طولانی این داروها را توصیه نمی کنند و در عوض آن ها را فقط به عنوان داروی پشتیبان و ذخیره در زمانی که سایر داروها در دسترس نیستند مورد استفاده قرار می دهند. بوتالبیتال می تواند خواب را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در بعضی موارد بوتالبیتال می تواند سبب سرخوشی و مستی شود که از مصرف بیش از حد الکل غیر قابل تشخیص است. به علاوه بوتالبیتال می تواند در بعضی بیماران سبب اعتیاد شود. بعضی بیماران ممکن است وقتی سردرد ندارند هم قرص مصرف کنند زیرا نگران سردرد هستند. این رفتار ناسازگار سبب گسترش سردرد راجعه می شود.

بیمارانی که به بوتالبیتال اعتیاد دارند اگر به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنند علایم ترک را تجربه خواهند کرد. در مورد باربیتورات ها، مثل بوتالبیتال علایم ترک ناگهانی ممکن است طی 8 تا 36 ساعت بعد از آخرین داروی مصرف شده شروع و 2 تا 15 روز طول بکشد. در طی ترک ناگهانی بوتالبیتال بیماران ممکن است تهوع، استفراغ، سرگیجه، کاهش وزن، افت فشار خون و حتی صرع را تجربه کنند. اگر به طور منظم بوتالبیتال استفاده می کنید مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. او ممکن است دارو را به تدریج کاهش دهد و یا داروی دیگری تجویز کند.

داروهای موثر در درمان میگرن

هنگامی که برای اولین بار در سال 1993 این دارو به وسیله ی FDA تأیید شد سوماتریپتان یک نعمت خدادادی برای اکثر افراد مبتلا به میگرن مزمن بود. این دارو نسبت به سایر داروهایی که قبلاً برای مقابله با میگرن در دسترس بودند خیلی سریع عمل می کرد و اگر در شروع اولیه میگرن مصرف می شد، اغلب سردرد را در سیر اولیه اش خاموش می کرد. خیلی از بیماران هنوز تسکین خوبی از سوماتریپتان به ویژه در تزریق زیر جلدی دریافت می کنند. به هر حال به دلیل تأیید سوماتریپتان، داروهای جدیدتر تریپتان تمام اگونسیت های انتخابی سروتونین گسترش یافته اند.

سایر تریپتان ها که ممکن است در ایالات متحده تجویز شوند عبارتند از: زولمی تریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان، آلموتریپتان، فوواتریپتان والتریپتان. از این داروها ممکن است بین 20 دقیقه تا یک ساعت و یا بیشتر اثر کنند. این حالت باید باعث شود تا خواننده ها فکر کنند که باید به ناچار از سوماتریپتان نسبت به سایر تریپتان ها استفاده کنند، چون سریع ترین اثر را دارد و اغلب یک گزینه ی مناسب است. به هر حال سوماتریپتان برای هر فردی کارساز نیست و گاهی اوقات نوع دیگری از تریپتان مؤثر است.

در نهایت نتیجه ی استفاده از دارو را به پزشک اعلام کنید تا تشخیص دهد که با همین نوع دارو ادامه دهید یا این که داروی دیگری را جایگزین نماید. معمولاً بهترین حالت آن است که یک داروی تریپتان را قبل از آن که نسبت به اثر آن قضاوت کنید و از پزشک نوع دیگری از تریپتان ها را درخواست کنید حداقل دو تا سه دوره ی آزمایشی مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات سردرد ممکن است اصلاً میگرن نباشد در عوض ممکن است سرویکوژنیک یا از انواع دیگر باشد. تریپتان ها اختصاصاً برای میگرن طراحی شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان