دلایل زیاد شدن آکنه در تابستان و راهکارهایی برای پیشگیری از آن

  جمعه، 07 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
دلایل زیاد شدن آکنه در تابستان و راهکارهایی برای پیشگیری از آن
در فصل تابستان، گرما و عرق کردن زیاد موجب ایجاد آکنه و جوش های بیشتری رو صورت می شود بنابراین باید با روش های مناسب مراقبت پوست از ایجاد جوش جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا با علل افزایش آکنه در تابستان و راه های جلوگیری از آن آشنا شوید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از آکنه رنج می برند، احتمالا تا به حال متوجه شده اید که در زمان فرا رسیدن فصل گرم تابستان علائم شما بدتر می شود!در تابستان روزها طولانی تر شده و در نتیجه شما زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری می کنید. همه در این فصل از سال همواره با عرق، رطوبت و گرمای غیر قابل تحمل همراه می شوند و کاملا عادیست که شما سطح بالاتری از آکنه را در سطح صورت و بدن تجربه کنید.

دلیل زیاد شدن آکنه در تابستان

در روزهای گرم تابستان، از تعریق بیش از حد گرفته تا کثیفی های انباشته شده روی سطح پوست همه دست به دست هم داده تا شرایط ایجاد آکنه فراهم شود.گرما و رطوبت، چربی را در پوست افزایش می دهند که این اتفاق منجر به مسدود شدن منافذ و ظاهر شدن آکنه روی پوست می شود و چون مقصر به وجود آمدن این کومدون ها و کیست ها در درجه اول، افزایش دما همراه با رطوبت است پس ممکن است در چنین زمانی، روتین مراقبت پوستی شما کمکی به این موضوع نکند. همچنین استفاده از محصولات مراقبت از پوست زمستانی، مانند مرطوب کننده های مبتنی بر چربی و… در ماه های تابستان، می تواند موجب ایجاد احساس سنگینی روی پوست شود و دلیل زیاد شدن آکنه را توجیه کند. در ادامه چند مورد دیگر از این دلایل را با هم بررسی می کنیم.

تاثیر تعریق، گرما و کثیفی بر زیاد شدن آکنه در تابستان

جوش یا آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ روی پوست (که کومدون نامیده می شوند) چربی اضافی یا سبوم تولید کنند. این سبوم با عرق، خاک و سلول های مرده پوست مخلوط می شود و در نهایت در خود منافذ به دام می افتد. کومدونی که روی سطح آن بسته باشد، به عنوان جوش سرسفید شناخته می شود و فولیکول مسدود شده ای است که در معرض هوا قرار نمی گیرد.

جوش های سرسیاه یا کومدون های باز، منافذ مسدود شده ای هستند که در قسمت بالایی باز هستند. هنگامی که محتویات فولیکول مسدود شده در معرض هوا قرار می گیرد، اکسید می شود و باعث ایجاد رنگ سیاهی می شود که شبیه کثیفی است.

از آنجایی که در تابستان دما بالاتر است، تعریق بیش از حد شایع می باشد. علاوه بر این، اکثر مردم در طول ماه های تابستان زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند. اگر به طور منظم در شن، خاک، آب شور یا کلر هستید، ممکن است خود را در معرض محرک هایی قرار دهید که می توانند دلیل زیاد شدن آکنه در سطح پوست باشند. همچنین، بسیاری از ضد آفتاب ها بر پایه چربی و معمولا کمدوژن هستند که می توانند منافذ شما را مسدود کنند.

دست زدن به صورت

گرما و رطوبت تنها نیمی از مشکل هستند، شما نیمه دیگر هستید. ما تمایل داریم پوست خود را لمس کنیم مثلا موقع پاک کردن عرق روی صورت، پاک کردن یا اصلاح آرایش با انگشتان و… . در نتیجه نه تنها باکتری ها و چربی های جدیدی به صورت وارد می شود، بلکه این کار موجب تحریک پوست شما هم می شود که در نهایت بروز آکنه را تشدید می کند.دست ها پایین! سعی کنید که دستان خود را از روی پوستتان بردارید، مالیدن آن را متوقف کنید، در طول روز بیش از حد پوستتان را تمیز نکنید و برای پوشاندن چربی پوست، آرایش نکنید.

نشستن جلوی کولر و زیاد شدن آکنه

بله درست شنیدید، قرار گرفتن در مقابل باد سرد می تواند دلیل زیاد شدن آکنه باشد. اگر به مدت سه هفته جلوی کولر نشسته اید یا تهویه هوای ماشین خود را رو به صورت خود تنظیم می کنید یا فقط در کافی شاپ ها و کلاس های درسی که خیلی خنک هستند حضور دارید؛ باید بدانید که به زودی تعادل رطوبت پوستتان به هم می خورد!

معمولا بادهای سرد و خنک، رطوبت هوا را از بین می برند و باعث خشکی بیش از حد هوا و همینطور پوست می شوند، مخصوصا اگر دقیقا روبروی آن باشید. بنابراین پوست برای جبران این کمبود رطوبت، شروع به تولید بیش از حد چربی می کند. در نتیجه؟ پوست بسیار چرب می شود. در حالی که ممکن است پوست شما کاملا مات و خشک به نظر می رسد اما منافذ از داخل، چربی تولید می کنند و این چربی ها خیلی سریع می توانند منافذ را قبل از رسیدن به سطح پوست، مسدود کنند.

پس سعی کنید تا حد امکان وزش باد را از صورت خود دور کنید. اگر در سفر هستید، دریچه های هوای خودرو را طوری قرار دهید که مستقیما روبرویتان نباشد و سعی کنید یک مرطوب کننده قابل حمل را روی میز خود، در جا لیوانی ماشین و یا هر کجا که هستید نگه دارید. این گونه می توانید تا حدودی رطوبت از دست رفته را جبران کنید.

بهترین راهها برای جلوگیری و رفع جوش های تابستانی

در این بخش راه هایی را به شما معرفی می کنیم که انجام دهید و با کمک آن ها از شر آکنه ها در فصل تابستان خلاص شوید. پس با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید و با به کارگیری آن ها به حل مشکل پوستی خود کمک کنید.

خودداری از مصرف بعضی از نوشیدنی ها و مواد غذایی

هوای گرم باعث می شود که میل ما به مصرف نوشیدنی های شیرین افزایش پیدا کند. مرطوب نگه داشتن بدن در فصل تابستان بسیار عالی است اما نباید از نوشیدنی های شیرین استفاده کنید. نوشیدنی های شیرین وعده ای ناسالم هستند، احتمال خراب شدن پوست را افزایش می دهند و همچنین باید از مصرف مواد غذایی سرخ کردنی هم خودداری کنید که عاملی برای تولید سم در بدن هستند.

از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده کنید.

در ماه های گرم تابستان باید از ضدآفتاب های سبک و فاقد چربی استفاده کنید زیرا ضدآفتاب های حاوی چربی، سطح بالایی از چربی را به پوست شما اضافه می کنند و مانع نفس کشیدن پوست می شوند و در نتیجه منافذ پوستی بسته شده و عاملی برای ایجاد سم می باشد.پس، از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که بر پایه مواد معدنی هستند و تیتانیوم اکساید و زینک اکساید دارند که مواد سبک تری می باشد و به رفع آکنه در تابستان کمک می کند.

کرم ضد آفتاب non comodogen و oli free حداقل SPF 30 را انتخاب کنید. SPF 50+ حتی بهتر است.

کرم زدن به صورت
هر چیزی را برای آشنایی امتحان نکنید.

اگر از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پروکسید برای خلاص شدن از آکنه روی صورت استفاده می کنید، این کار را انجام ندهید. محصولات بر پایه مواد شیمیایی برای همه انواع پوستی مناسب نیستند.پس اگر قرار است این کار را انجام دهید، مقدار بسیار کمی از آن را روی پوست اعمال کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید. از پاک کننده های فومی حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیک اسید استفاده کنید. یک الی دو بار در ماه نیز پوستتان را لایه برداری کنید تا تولید چربی در آن کاهش پیدا کند.

از یک پاک کننده Foaming استفاده کنید.

گرما و رطوبت باعث می شود که غدد چربی سبوم فعالیت بیش از حد داشته باشند. اگرچه نمیتوان جلوی تولید چربی پوست را گرفت، اما درمانهایی برای کنترل چربی اضافی پوست وجود دارد. ابتدایی ترین مرحله درمان جوش تابستانی این است که صورت خود را دو بار در روز با یک ماده پاک کننده غیر صابونی بشویید. اگر پوست شما فوق العاده چرب است یا عرق میکند، می توانید از یک تونر استفاده کنید.

البته در مورد تمیز کردن پوستتان وسواس نداشته باشید. زیرا تمیز کردن بیش از حد غالباً می تواند سد محافظتی پوست را بشکند، باعث خشکی و سوزش بیش از حد و در نهایت خراب شدن پوست میشود.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید و دست ها را از صورت دور کنید.

برنزه شدن باعث آفتاب سوختگی و پیری زودرس می شود و شما را در معرض خطر سرطان پوست قرار می دهد. قرار گرفتن در معرض آفتاب در تابستان باعث می شود اسکار آکنه شما تیره تر به نظر برسد.در روز های گرم تابستانی تا جایی که می توانید دست ها را به صورت نزنید زیرا دست های ما محل رشد باکتری ها است و حتی ضدعفونی کننده ها هم نمی توانند آن ها را به طور کامل از بین ببرند.

بعد از تعریق دوش بگیرید.

تعریق باعث تحریک آکنه می شود پس بلافاصله پس از عرق کردن حمام کنید و از یک شوینده بدن استفاده کنید. شوینده بدن حاوی اسید سالیسیلیک مناسب برای جوش سر سیاه و بنزوئیل پراکسید برای جوش های ملتهب مناسب تر است. دوش سرد باعث می شود، غدد سباسه منقبض شده و تولید چربی کمتری داشته باشند همچنین استرس هم کاهش یابد.

خانمی در حال دوش گرفتن

هر روز مرطوب کننده بزنید.

شاید برایتان سخت باشد که روی پوست چرب مرطوب کننده بزنید اما چربی با رطوبت فرق دارد. پوست شما نیازمند آبرسانی است و در صورت کمبود آب کیفیت خود را از دست می دهد. پس از مرطوب کننده های سبک و فاقد چربی استفاده کنید تا از احساس سنگینی و چربی زیاد روی پوست جلوگیری شود. محصولات Oil Free را انتخاب کنید تا از احساس سنگینی و چربی زیاد روی پوست جلوگیری شود.

تونر را فراموش نکنید.

تونر حتما باید بعد از پاک کننده استفاده شود. تونر ها به کوچک کردن منافذ پوستی کمک می کنند. در طول روزهای گرم تابستان، یک تونر به رژیم مراقبت از پوست خود اضافه کنید. مواد قابض موجود در تونر پوست چرب، چربی اضافی از سطح پوست را از بین می برند. از محصولی استفاده کنید که پوستتان شروع به سوزش نکند و احساس خوبی داشته باشید. همچنین می توانید از تونر های طبیعی مثل آب خیار و گلاب هم استفاده کنید و با یک پد نخی مقداری از آن را به پوستتان بزنید.

به آرامی لایه برداری کنید.

برای جلوگیری از ایجاد جوش، پوستتان را به طور منظم لایه برداری کنید. حذف سموم و آلودگی های موجود روی منافذ پوستی باعث بهبود مشکلات آن می شود. ترجیحا می توانید از پاک کننده لایه بردار حاوی گلیکولیک اسید استفاده کنید. لایه برداری گلیکولیک ملایم مهمترین نرم کننده پوست است زیرا گلیکولیک سلول های مرده و گرفتگی که باعث زبری پوست می شود را از بین می برد.

لباسهای نخی و خنک بپوشید.

در تابستان افزایش دما، فعالیت در فضای باز و پوشیدن لباسهای بدون منفذ سبب ماندگاری عرق، خاک و اصطکاک شده و به همین علت جوش بدن در تابستان افزایش می یابد.

افراد مستعد آکنه باید از لباسهایی با الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کنند زیرا پنبه سبک و دارای منفذ است و رطوبت را جذب کرده و از ایجاد جوشهای ناشی از تعریق جلوگیری می شود. استفاده از لباس هایی با الیاف مصنوعی و تنگ سبب جذب تعریق کمتر و وارد شدن آلودگی و عرق به منافذ پوست و ایجاد آکنه می شود.

صورتتان را با آب تمیز بشویید.

اگر پوست چرب دارید و از صابون برای شستشوی روزانه صورت استفاده می کنید این کار را ترک کنید. استفاده زیاد از صابون باعث خشن شدن پوست می شود و تعادل ph آن را به هم می ریزد. اسکراب کردن صورت به دفعات زیاد هم می تواند عاملی برای آکنه باشد. پس برای صورت خود از آب های تصفیه شده و تمیز استفاده کنید. پاک کننده و لایه بردار را هم صبح ها و عصرها استفاده کنید.

پس از آرایش صورت خود را بشویید.

سعی کنید از لوازم آرایشی با مارک هایی استفاده کنید که روی برچسب آنها کلمه «نان کومودوژنیک» قید شده باشد. همیشه پس از اینکه به خانه رسیدید آرایش خود را خیلی خوب با شوینده های حاوی سالیسیلیک بشویید. اما توجه کنید که شست وشوی بیش از حد و مالش پوست می تواند منجر به حساسیت پوستی شود.

خانمی در حال شستن صورت

درمان های ساده خانگی را برای آکنه امتحان کنید.

روغن چریش یک ماده آنتی باکتریال عالی برای آکنه است. مقدار کمی از برگ چریش را در آب بجوشانید و سپس با آب آن صورتتان را بشویید و همچنین می توانید مقداری آب خیار و گلاب را داخل یک بطری اسپری بریزید و برای شستشوی صورت استفاده کنید.

توصیه هایی برای بهبود آکنه های تابستانی

اگر آکنه تان در تابستان تشدید می شود برای کاهش آکنه روش های زیر را به کار ببرید:

  • ویتامین A بیشتری مصرف نمایید. ویتامین آ در مواد غذایی ای مانند دوغ، تخم مرغ، هویج و سیب زمینی شیرین موجود است.
  • کربوهیدرات و قند کمتری مصرف کنید تا سطح انسولین و تستوسترون کنترل شود.
  • زینک بخورید تا سبوم کاهش یابد.
  • مصرف دارچین سطح انسولین و چربی پوست را کاهش داده و به کاهش آکنه کمک می کند.
  • مصرف کافئین را محدود کنید زیرا کافئین زیاد باعث کم خوابی و ترشح اضافی آدرنالین و استرس و در نتیجه افزایش آکنه می شود.
  • غذاهای تند و غذاهای فرآوری شده موجب بروز التهاب در بدن و بروز جوش میشوند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (667 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (202 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (151 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان