نقد فهم خودبنیادانه از صلح

  سه شنبه، 01 مهر 1399 ID  کد خبر 102917
دکتر صدیقه موسی زاده نعلبند : نقد فهم خودبنیادانه از صلح
21 سپتامبر مصادف با اول مهر در تقویم با یک مناسبت جهانی در ستایش صلح گره خورده است. صلح یکی از آرمان های بزرگ بشری است و بسیاری از جان های شریف و عزیز فدای تحقق این آرمان انسانی شده است. بسیاری بر این باورند که صلح با ذات آدمی در تضاد است چرا که انسان ذاتاً شرور و خودخواه است. خانم دکتر صدیقه موسی زاده نعلبند در یادداشت ذیل این دیدگاه را نقد میکند.

خانم دکتر صدیقه موسی زاده نعلبند محقق و پژوهشگر در حوزه فلسفه و مطالعات غرب شناسی یادداشتی را در خصوص تأملات فلسفی درباره صلح برای ساعد نیوز ارسال کرده اند تا به مناسبت روز جهانی صلح تقدیم مخاطبان شود. ایشان در تلاش هستند تا نشان دهند که چرا در دنیایی که صدای صلح خواهی در همه جا بلند است و همه از صلح می گویند، ما در دنیایی جنگ زده زندگی می کنیم و همه از وقوع یک جنگ هسته ای میان قدرت های برتر دنیا در خوف و بیم هستند:

امروز 21 سپتامبر روز جهانی صلح است. صلح یکی از بزرگترین آرمان های بشری است. همیشه در تاریخ نسل های مختلف بشر در تلاش بوده اند تا صلح در معنای آرامش را تجربه کنند. به بیان دیگر، نوع بشر همیشه صلح را به معنای آرامش درک کرده است و این آرامش در بسیاری از مقاطع تاریخی به معنای آرامش برای من بوده است. "آرامش برای من" در واقع درکی خودخواهانه و سوژه محور از صلح است که در واقع بر دنیا سلطه یافته است. البته این نوع فهم از صلح همچنان به عنوان گفتمان غالب در دنیا حاکم است و خونریزی ها و چالشها در سراسر دنیا همگی حاکی از استیلای این گفتمان در دنیا می باشد. صلح در معنای "آرامش برای من" که از آن به درکی خودخواهانه و خودبنیاد از صلح تعبیر کردیم همیشه ملازم فهمی فردی نیست. این سوژه می تواند نماینده یک جمع نیز باشد. البته هویت این جمع را شاید یک سوژه آرمانی تعریف کند و با تحمیل اراده این سوژه آرمانی بر سوژه های دیگر، یک سوژه جمعی زاده شود که "آرامش" این سوژه یا من به صلح تعبیر شود. این نوع درک خودبنیاد از صلح در واقع هر نوع حرکتی را در راستای نهادینه شدن این آرامش و تأمین آن، توجیه می کند. اینجاست که ما تصمیم گرفته ایم به تعبیر مارتین لوتر کینگ در تاریکی خودخواهی گام برداریم نه در پرتو و روشنایی دیگرخواهی خلاقانه!

برای این صلح، کسی ممکن است حتی به خونریزی و نسل کشی دست بزند. تاریخ پر است از نمونه هایی از نسل کشی ها، اجحاف ها و ظلم هایی که همگی به نام صلح انجام گرفته است. کشتار سربنتسا که از 11 جولای 1995 تا 22 جولای 1995 در منطقه مورد نزاع صرب ها و مسلمانان رخ داد یکی از همین نمونه ها است. طی این فاجعه انسانی، 8 هزار نفر بوسنیایی که اکثریت آنها، مرد و جوانان مذکر بوسنیایی تبار بودند به صورتی سیستماتیک قتل عام شدند. این اتفاق در مقابل دیدگان مأموران حافظ صلح سازمان ملل اتفاق افتاد. نهادهای بین المللی فرآوانی در آن زمان وجود داشتند که سنگ صلح را به سینه می زدند. ولی چرا با وجود این نهادهای بین المللی، این فاجعه اسفناک رخ داد؟ صرب ها طی این عملیات خواهان برقراری آرامش بودند! آرامشی خودبنیادانه برای سوژه صرب، البته معنایی خاص از صرب بودن که توسط سوژه آرمانی صرب تعریف شده بود. این نوع نگاه به صلح به عنوان یکی از مواریث فکری و معنوی نوع بشر است که فاجعه سربنیتسا که لکه ی ننگی همیشگی بر پیشانی بشریت است، رخ داد. انسان های بیگناهی که به نام یک ایدئولوژی منحرف زنده زنده خاک شدند! اگر در تقویم روزی به صلح اختصاص داده شده است، این حتماً به معنای اندیشیدن بنیادین به این مقوله اساسی نیست. نهادهای بین المللی حامی صلح در جهان تحت سیطره سوژه استکباری هستند. این نهادها، ایده و فهمی خاص از صلح در معنای آرامش من دارند. صلح در معنای آرامش من، می تواند به معنای نابودی و نسل کشی باشد! صلح و آرامش در آمریکا می تواند به معنای کشته شدن کودکان یمنی و آواره شدن کودکان سوری باشد. صلح در اروپا می تواند به معنای آرامش سوژه اروپایی به قیمت غرق شدن کودک سه ساله سوری در مدیترانه باشد! صلح و آرامش در میانمار می تواند به معنای کشتار و سوزاندن زنده زنده مسلمانان روهینگیا باشد!

به این ترتیب، صلح در معنایی خودبنیاد می تواند عواقبی بسیار فاجعه آمیز برای جهان در پی داشته باشد. اگر روز جهانی صلح، بتواند زمینه ای برای برداشتن گامی مثبت در راستای این آرمان انسانی باشد، همانا اندیشیدن عمیق و ژرف و غیرخودبنیادانه که "دیگری" نیز مجالی برای حضور در دایره مفهومی آن داشته و زمینه را برای فهم یکدیگر فراهم کند، باشد. معنای درک غیرخودبنیادانه از صلح چیست؟ صلح در این معنا مبتنی بر مفهومی خاص از انسانیت است. به بیان دیگر، اگر صلح در معنای آرامش من تعریف می شود، این تعریف مسبوق به فهمی خاص از انسانیت و انسان است. اگر قرار است ما انسان را به سوژه تسخیرگر با هویتی خاص و نژادی خاص و ایدئولوژی خاص تعریف کنیم، طبیعتاً این انسان در راستای منافع خود می تواند اتفاقات فاجعه آمیزی را بر روی کره ارض رقم بزند. این انسان نه تنها به صورتی نظاممند همنوعان خودش را نابود می سازد، بلکه به جهانی که در آن زندگی می کند نیز بی توجه است و آن را نه به عنوان بخشی از وجود خود یا به تعبیر دیگر، به عنوان آن چیزی که حضور او را تعریف می کند، بلکه به عنوان ابزاری برای چیرگی و اعمال قدرت در راستای منافع خودبنیادانه فهم می کند. استبداد دقیقاً ریشه در همین معاشرت بنیادین انسان با جهان دارد. اگر ما انسان را به عنوان سوژه ای درک کنیم که همه چیز قرار است تا حد یک ابژه برای آن فروکاسته شود، حتی هم نوع او! این انسان نمیتواند معمار صلح در معنای آرامش برای همه باشد. پس هر نوع اقدامی برای برقراری صلح، صرفاً به معنای آتش بس و تعلیق جنگ نیست. صلح در معنای اساسی آن مستلزم فهمی نو از انسان است.

اگر انسان همبودگی یا mitsein را به عنوان ساحتی از مختصات وجودی خودش را درک کند و خود را گشوده به امکاناتی بداند که استفاده از این امکانات در جهت شکوفاسازی وجودی خودش مستلزم تعامل با دیگری است، دیگر نمی تواند صلح را به معنای "آرامش من" سوژه خودبنیاد فهم کند. این انسان، در تلاش خواهد بود که جایی برای دیگری در وعاء وجودی خودش باز کند، چرا که او می داند که اگر قرار است من تمام امکانات وجودی خودم را در جهانی که بخشی از وجود من است و اصلاً بودن من در جهان است که به من معنا می دهد، تحقق بخشم، من نیازمند دیگر هستم. به این ترتیب، سوژه تعاملی زاده می شود، سوژه تعاملی، سوژه ای است سوژه گی اش را در متن ارتباطاتش با سوژه های دیگر اعمال می کند و نیک می داند که ذات سوژه گی نه نطق بلکه ارتباط است. اگر زمانی انسان بر اساس ناطق بودن و لوگوس تعریف می شد، تحولات به انسان آموخته است که دیگر چنین فهمی نمی توئاند به ساختن دنیایی خوب به انسان کمک کند. انسان باید به ساحت های دیگر وجودی خودش هم گشوده باشد.

این گشودگی به ساحت های وجودی دیگر، دقیقاً همان چیزی است که در متن ارتباط رخ می دهد. اگر انسان می خواهد به مقام تفکری نه-دیگر-لوگوس-محور نائل شود، این میسر نیست مگر از طریق گذار از سوژه خودبنیاد. این سوژه خودبنیاد است که مجال ظهور، پتانسیل های وجودی انسان در ساحت های دیگر را نمی دهد. این نوع درک از انسان و انسانیت می تواند مبنای خوبی برای ایجاد صلح در معنای آرامش برای همه باشد. اگر انسان به سوژه ای متعامل و مبتنی بر دیگری تعریف شود، او بلاشک به لحاظ وجودی دغدغه آرامش دیگران را هم خواهد داشت. این سوژه دیگر در پی تحمل اراده به قدرت نخواهد بود. این سوژه دنیا را زمینه ای برای افزودن بر قدرت سیطره خودش نخواهد دید. این نوع اندیشیدن به صلح، در واقع فتح باب تفلسف درباره صلح است. تفلسف درباره صلح در واقع، تحمیل ایده سوژه خودبنیاد به آرمانی جهانی و انسانی نیست. تفلسف درباره صلح در واقع گوش فراسپردن به ندای صلح است. صلح بخشی از جغرافیای وجود آدمی است. انسان موجودی رو به صلح است و این در ذات انسان است که با تعامل با دیگری این ندا در وجودش مستدام سازد. البته این وجه از وجود بشر در پی استیلای تفکر سوژه محور خودبنیاد می تواند به فراموشی سپرده شود و دورانی از عسرت حاکم شود ولی هرگز به معنای نبود آن نیست. صلح زمانی معنا می یابد که این ندا در همه جان های آدمیان بر روی کره ارض به عنوان خانه همه ما طنین انداز شود. این دقیقاً تفسیر فلسفی این سخن پرمغز گاندی است که "روزی که قدرت عشق بر عشق به قدرت غلبه کند، جهان صلح را خواهد شناخت"!


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (278 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (270 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (264 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (255 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (205 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (116 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (115 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (97 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (89 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (88 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید