تست روانشناسی/ احساس شما عشق است یا ترحم؟

  پنجشنبه، 20 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تست روانشناسی/ احساس شما عشق است یا ترحم؟
روابطی که بر پایه ترحم و دلسوزی شکل گرفته‌اند، نه عشق واقعی، محکوم به شکستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بعضی از افراد هستند که به خاطر ویژگی های شخصیتی یا تجربه های دوران کودکی کاراکتر قهرمان دارند و از این جهت در مسایل عاطفی نیز درگیر روابطی می شوند که طرف مقابل در نقش یک قربانی ظاهر شده و نیاز به کمک دارد. در این مسیر وابستگی هایی ایجاد می شود که به دو طرف رابطه آسیب می زند. ممکن است شما نیز احساس کنید یک نجات دهنده هستید و نمی توانید بین عشق و ترحم تفاوت قایل شوید و درگیر این نوع روابط شده اید. این مقاله را بخوانید تا به علت این نوع وابستگی، پیامدهایش و راه رهایی از آن پی ببرید.

کسانی که مدام درگیر روابط عاطفی با افرادی می شوند که نسبت به آنها احساس ترحم کرده و فکر می کنند که درمانده اند و نیاز به کمک دارند را می توان معتادان به نجات دیگران نامید. آنان ناخواسته وارد این روابط می شوند و مانند یک رابین هود همیشه کسانی را پیدا می کنند که سخت نیازمند کمک هستند. برخی از علل درگیر شدن با این نوع روابط عبارت است از:

  1. آنان با این کار می خواهند کارهای نیمه تمام و باقی مانده دوران کودکی خود را به اتمام برسانند.
  2. می خواهند به این وسیله نیاز برآورده نشده پسربچه درونشان را که روزی می خواست پدر یا مادر یا یکی از بستگانش را نجات دهد ارضا کنند.
  3. تلاش می کنند خودشان را نجات دهند؛ مثل وقتی که کودک بوده و احساس می کردند کسی باید نجاتشان بدهد.
  4. آنها در واقع می خواهند با نجات دادن دیگران احساس قوی بودن، مهم بودن و برتر بودن کنند.
  5. آنان دوست دارند با این کار بر دیگران مسلط شوند.
  6. معتادان به نجات دیگران هچنین احساس دوست نداشتنی بودن می کنند.
  7. افراد درمانده با شخصیت های ضعیف برایشان جذاب و شیرن به نظر می رسند مانند شهد و شیرینی برای زنبور عسل.
  8. در تمامی وابستگی های متقابل، قربانی و منجی هر دو به هم نیازمندند.
  9. مهمترین نکته اما این است که آنان عشق را با ترحم اشتباه گرفته اند.


این تست مخصوص شماست؟

تصویر
آیا تا به حال، تنها به این دلیل که به احساسات کسی لطمه نزنید، به ازدواج با او فکر کرده اید؟
آیا در رابطه ای هستید که بیشتر از آنکه دوست بدارید، دوست داشته می شوید؛ اما به خاطر صدمه نزدن به نامزدتان نمی خواهید ارتباط تان را قطع کنید؟
آیا تا به حال به خاطر نجات دادن کسی از مشکلاتش یا تغییر دادن مسیر زندگی اش، به ازدواج با او فکر کرده اید؟
اگر پاسخ شما به این سؤال ها مثبت است، بهتر است به این تست پاسخ دهید. ممکن است شما درگیر احساس گناهی باشید که می تواند زندگی تان را به باد دهد.

پشت نقاب عشق شما، چهره احساس گناه است؟
نگاهی به پاسخ های خود بیندارید. طبیعی است که جواب شما هم مثل بيشتر آدم های احساساتی، به یکی، دو سؤال مثبت باشد اما مراقب باشید. اگر به بیشتر از 4 سؤال جواب «بله» داده اید، احتمالا احساس گناه در زندگی احساسی شما حکمرانی می کند و نمی گذارد که عشق به زندگی تان وارد شود. حالا وقت آن است که یک بار دیگر جملات را بخوانید. شاید تاکنون، خودتان هم نمی دانسته اید که به چه دلیل در یک رابطه مانده اید و ارتباط شما با اطرافیان تان، براساس چه اصولی پیش می رود.

چند نصیحت دوستانه
یادتان نرود شما مسئول مشکلات دیگران نیستید. شما آنها را به وجود نیاورده اید و اگر عوامل دیگر مهیا نباشد، نمی توانید آنها را از بین ببرید.
ممکن است نامزد شما، از افسردگی یا مشکل روانی دیگری رنج ببرد. اگر می بینید که خودش در برطرف کردن مشکلاتی که دارد یا کنار آمدن با آنها ناتوان است، از او بخواهید که از یک متخصص کمک بگیرد.
درست است که بعد از ازدواج، شما هم در شادی ها و هم در مشکلات، همراه فرد مقابل تان خواهید بود؛ اما همراهی در مشکلات نباید دلیل اصلی شما برای ادامه دادن این رابطه باشد.
زندگی با فردی که از عهده حل مشکلاتش برنمی آید و برای ایستادن، به یک تکیه گاه احتیاج دارد، خیلی زود شما را خسته و دلزده می کند. بعد از مدت کوتاهی، شما تبدیل به فردی خواهید شد که هیچ وقت، انرژی ای برای خودش ندارد و هرچه در وجودش هست را برای دیگران خرج می کند.


ویژگی های فرد مقابل و دلایلتان برای ازدواج را بنویسید. حالا یک بار دیگر نوشته هایتان را مرور کنید. آیا واقعا پای عشق در میان است؟
اگر نامزد شما می گوید بدون شما نمی تواند زندگی اش را ادامه دهد، شما مقصر نیستید. کسی که درگیر یک احساس طبیعی و سالم است، به ارتباط عاطفی تنها به عنوان یکی از جنبه های زندگی نگاه می کند و در صورت از دست دادن این رابطه، دلایل دیگری را برای ادامه و بازسازی زندگی اش دست و پا می کند.
شکست عاطفی برای همه آدم ها دشوار است اما یک فرد سالم می تواند ناراحتی ها و دلتنگی هایش را مدیریت کند و بعد از مدتی عزاداری برای این رابطه از دست رفته، توان ساختن یک زندگی موفق و شاد را پیدا می کند.

فردی که به این شکل به شما ابراز علاقه می کند، عاشق شما نشده است، بلکه برای پرکردن خلا های احساسی اش، تا این حد به شما احساس وابستگی و نیاز می کند.
فردی که احساس خلاء روانی می کند، حتی با وجود یک فرشته نجات هم نمی تواند از این احساس نجات پیدا کند. احتمالا این شخص همیشه دلیلی برای ناراحتی و ناامیدی دارد و با حل یک مشکل، دلیل دیگری برای ابراز حس ناتوانی اش پیدا می کند.

مسیر عشق از این طرف است
شاید تاکنون نمی دانسته اید که احساس گناه شما دلیل اصلی عشق های شکست خورده تان است. اما حالا که می دانید چه احساسی زندگی عاطفی شما را اداره می کند، بهتر است کمی فرمان را بچرخانید و مسیر اصلی عشق را پیدا کنید. برای وارد شدن به این مسیر، می توانید از این 2 راهنما کمک بگیرید:

سهامدار عشق شوید
برای آنکه بتوانید همسرتان را از دل مشکلات بیرون بیاورید، نیازی به این همه فداکاری نیست. کافی است با تمام وجود عشق را احساس کنید و همسرتان را در این عشق شریک کنید. فقط در صورتی که این احساس حقیقی به رابطه شما وارد شده باشد، می توانید اطمینان و احترام را به ارتباط تان بیاورید. اگر این حس متقابل باشد، هرگز از فداکاری ها و تلاش هایی که برای خوشبختی شریک زندگی تان می کنید، خسته نخواهید شد زيرا مثل بازی پینگ پنگ، همانقدر که انرژی می گذارید، انرژی دریافت می کنید.

شاگرد همسرتان شوید
اگر گمان می کنید قبل و بعد از ورود به این زندگی تغییری نخواهید کرد، اشتباه می کنید. شما در تمام 24 ساعت از همسرتان خواهید آموخت و خیلی زود، زندگی شما و او آنقدر با هم آمیخته می شود که دیگر نمی توانید خود قدیمی تان را بشناسید. یادتان نرود اگر با یک فرد همیشه خسته زیر یک سقف زندگی کنید، دیر یا زود خستگی در زندگی شما هم پیدا می شود و اگر با فردی خودخواه و مغرور ازدواج کنید، دیگر شما هم آدم آرام همیشگی باقی نخواهید ماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان