دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

علل ترک گوشه لب چیست؟ 

سه شنبه، 17 تیر 1399
ترک خوردگی گوشه لب می تواند ناشی لز کمبود ویتامین B2 باشد.و برای درمان به پزشک مراجعه کنید و مکمل ویتامین ب دریافت کنید.اولین بار این ویتامین زمانی کشف شد که در حین بررسی برروی ویتامینB1 ، دانشمندان متوجه شدند جزء دیگری موجود است که در مقابل حرارت مقاوم تر ازB1 است و زمانی که آنرا از شیر استخراج کردند این رنگدانه های زرد رنگ راB2 نامیدند

ترک خوردگی گوشه لب می تواند ناشی لز کمبود ویتامین B2 باشد.و برای درمان به پزشک مراجعه کنید و مکمل ویتامین ب دریافت کنید.اولین بار این ویتامین زمانی کشف شد که در حین بررسی برروی ویتامینB1 ، دانشمندان متوجه شدند جزء دیگری موجود است که در مقابل حرارت مقاوم تر ازB1 است و زمانی که آنرا از شیر استخراج کردند این رنگدانه های زرد رنگ راB2 نامیدند .درواقع یکی از دلایلی که روش مناسب شیررا نگهداری در پاکتهای چند لایه می دانند این است که، از تخریبB2 در برابر نور جلوگیری می کند زیرا این ویتامین در مجاورت اشعه ماوراء بنفش تخریب می شود .وقتی مطمئن می شویم که فرد از نظر تغذیه ای مشکلی ندارد، مساله بد بسته شدن دهان مطرح می شود.اگر شخصی از دندان مصنوعی استفاده کند، یا دندان هایش کاملا چفت نشوند، دو طرف گوشه لبش آب دهان جمع می شود و زمینه را برای رشد قارچ ها، مخصوصا قارچ کاندیدا فراهم می کند و ترک گوشه لب بیشتر خواهد شد.

در اینجا به چند علت شایع و مهم این وضعیت اشاره می کنیم.

آبسه و التهاب لثه و دندان و عفونت جدی دندان ها، علت دیگری است که می تواند به زخم گوشه دهان که با التهاب، قرمزی، ورم و خارش همراه است، منجر شود

1- کم خونی کمبود آهن

آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن، در واقع کمبود تعداد گلبول های قرمز خون است که می تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. خستگی، رنگ پریدگی صورت و لثه، شکنندگی ناخن ها، اختلالات یادگیری و خیلی دیگر از مشکلات می تواند نشانه و البته عارضه کم خونی در فرد باشد.کمبود آهن همچنین می تواند باعث تضعیف دندان ها، زخم های دهان و به طور کلی آسیب دهان و دندان شود. از این رو کم خونی فقر آهن را می توان یکی از علت های موثر در ایجاد زخم های گوشه لب ها در نظر گرفت.اما اگر این زخم ها فقط وابسته به وضعیت کم خونی باشند، مصرف قرص آهن، در طی یک ماه باید آنها را بهبود دهد و اگر بیمار بعد از یک تا دو ماه مصرف قرص آهن، هیچ بهبودی را در وضعیت این زخم ها مشاهده نکرد، علت چیز دیگری است.در مورد خانمی که صحبت هایش را در ابتدای مطلب آوردیم نیز به نظر می رسد کم خونی فقر آهن اصلی ترین علت این زخم ها باشد، زیرا سایر موارد و علت هایی که برای این وضعیت وجود دارد در این خانم صدق نمی کند.

2- استوماتیت آنگولار

استوماتیت آنگولار (Angular Chelitis) یا همان زخم در گوشه لب ها، اختلال التهابی است که می تواند به قرمزی، پوسته پوسته شدن، خراش و زخم گوشه لب ها منجر شود. مطالعات تغذیه ای نشان داده اند که یکی از مهم ترین علت های ابتلا به استوماتیت آنگولار کمبود ویتامین ب در برنامه غذایی است. اگر علت ابتلا به این شرایط کمبود ویتامین ب باشد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب قادر به درمان کلی این وضعیت خواهد بود.

3- آبسه دندان

آبسه و التهاب لثه و دندان و عفونت جدی دندان ها، علت دیگری است که می تواند به زخم گوشه دهان که با التهاب، قرمزی، ورم و خارش همراه است، منجر شود.

4- ورم حاد سینوس ها

التهاب سینوس ها در سر، بیماری است که به سردرد و سرگیجه منجر خواهد شد، اما یکی دیگر از عوارض این بیماری قرمزی و ورم برخی نقاط صورت از جمله لب ها و دهان می باشد.

5- تب یونجه

تب یونجه، یک واکنش حساسیتی به گرد و غبار، قارچ ها و مایت های معلق در هوا است. این بیماری به عوارض زیادی از جمله عطسه، سرفه، آبریزش بینی، اشک و التهاب چشم ها و همچنین ورم و قرمزی لب ها منجر خواهد شد.

6- ویروس هرپس تب خال دهانی

ویروس هرپس دهانی که عامل تب خال است، عفونت دهانی را ایجاد می کند که احساس گلودرد، تب و ورم صورت و مخصوصا اطراف دهان از شایع ترین عوارض آن خواهند بود.

7- سوختگی دهان و زبان

سوختگی دهان، زبان و لب ها مثلا در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم و سوزنده، می تواند به ورم و قرمزی زبان، دهان و گوشه لب ها منجر شود.

8- دندان در آوردن در بچه ها

دندان درآوردن در کودکان یک تغییر فیزیولوژیک کاملا مشهود است که از علامت های آن می توان به بی قراری کودک، درد و ورم لثه ها، افزایش ترشح بزاق و البته خیلی وقت ها التهاب و زخم های اطراف دهان اشاره کرد.

9- انسداد مجاری بزاقی

انسداد مجاری بزاقی وضعیتی است که می تواند به درد، خشکی و سوزش مخاط دهان و زبان منجر شود. خشکی ، پوسته پوسته شدن و سوزش اطراف دهان از دیگر عوارض انسداد مجاری بزاقی است.

10- بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی بیماری التهابی است که اگرچه شیوع کمی دارد، اما در صورت ابتلا عوارض آزاردهنده ای نظیر تب، التهاب و ورم صورت و مخصوصا دهان و لب ها را ایجاد خواهد کرد.

چه کسی در معرض خطر ترک گوشه لب است؟

در صورتی که گوشه های دهانتان خیلی مرطوب باشند احتمال اینکه گوشه های دهان شما خیس شوند بیشتر است.

این ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، مانند :

  • استفاده از دندان مصنوعی که تناسب ندارد.
  • لبتان را زیاد خیس می کنید.
  • خیلی بزاق دارید.
  • دندان شما کج است, یا جایگیری دندان شما درست نیست.
  • مکیدن شست دست.
  • سیگار کشیدن.
  • مواد مغذی کافی مثل ویتامین ب و آهن ندارید.

ترک گوشه لب و دیابت :

عفونت های قارچی در این بیماری برای افراد مبتلا به دیابت شایع است ؛ به این دلیل است که قارچ ها مانند کاندیدا، از گلوکز تغذیه می کنند - و از قند خون بدن شما به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند ؛ اگر دیابت دارید، یعنی قند زیادی در خون خود دارید و گلوکز اضافی می تواند یک زمین زاد و ولد برای قارچ باشد.

دیابت سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند و شما می توانید با متعادل نگه داشتن سطح قند خون خود، از این شرایط جلوگیری کنید.خوب غذا بخورید, ورزش کنید و انسولین خود را به درستی مصرف کنید. همچنین مهم است که سیگار نکشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل سابمیت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی