ماساژ چشم برای درمان پرش پلک در طب سنتی

  یکشنبه، 20 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
ماساژ چشم برای درمان پرش پلک در طب سنتی
کشش پلک، یا میوکیمیا اسپاسمی تکرار شونده و ناخواسته از عضلات پلک است اغلب، در قسمت پلک بالایی رخ می دهد، اما می تواند در هر دو طرف بالا و پایین بروز داده شود ، برای اکثر افراد، این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند

پرش پلک چیست؟

پرش پلک

کشش پلک، یا میوکیمیا اسپاسمی تکرار شونده و ناخواسته از عضلات پلک است اغلب، در قسمت پلک بالایی رخ می دهد، اما می تواند در هر دو طرف بالا و پایین بروز داده شود ، برای اکثر افراد، این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند و مانند پلک زدن های ملایم در پلک ،آن را احساس نمی کنند اما دیگران ،ممکن است یک اسپاسم به اندازه کافی قوی داشته باشند، که هر دو پلک را به طور کامل متوقف کند

به طور کلی، پرش پلک ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شود:

  • مصرف الکل
  • نور روشن
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • خستگی
  • تحریک سطح چشم یا پلک های داخلی
  • سیگار کشیدن
  • فشار
  • آلودگی باد یا هوا

خودتان مشکل پرش پلک را رفع کنید

۱. به چشمان تان استراحت دهید. خستگی چشم یکی از دلایل شایع پریدن پلک است. شاید برای این دچار این مشکل شده اید که مدت زیادی به نمایشگر خیره می شوید یا زمان زیادی را صرف مطالعه می کنید. اگر لنزی که پزشک برای تان تجویز کرده دیگر جوابگو نیست، ممکن است دچار خستگی چشم باشید. سعی کنید مدتی از رایانه دور باشید، و شاید بد نباشد که به فکر خرید عینک های مخصوص کار با صفحه ی نمایشگر باشید. همچنین باید از نور های روشن و باد اجتناب کنید، چون هر دو می توانند باعث خستگی چشم شوند.

۲. از قطره ی چشم استفاه کنید. قطره های چشم نیازی به نسخه ندارند و می توانند بسیاری از مشکلاتی را که باعث پرش پلک می شوند رفع کنند، از جمله خشکی چشم، خستگی چشم، و آلرژی. شاید در نهایت مجبور شوید برای درمان این مشکلات سراغ مشاور متخصص بروید، اما فعلاً برای خلاصی فوری از این مشکلات، قطره های چشمی بی نیاز از نسخه کارتان را راه می اندازد.

۳. از مواد دوری کنید. کافئین، الکل، و تنباکو، همه باعث پرش چشم می شوند. این مواد را از زندگی خود حذف کنید تا پرش پلک رفع شود.بعضی از دارو های تجویزی، مثل دارو های ضدافسردگی و آنتی هیستامین، ممکن است باعث وضعیتی شوند که به نام خشکی چشم شناخته می شود و پرش پلک از عوارض آن است.

۴. بخوابید. استرس و کمبود خواب یکی از عوامل مهم و موثر در پرش چشم هستند. اگر زیاد کار می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که زمانی را برای خواب کنار بگذارید.

۵. چشمان تان را از باکتری ها در امان نگاه دارید. همیشه قبل از اینکه به چشم تان دست بزنید آن ها را بشویید. شب ها، قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید.

۶. در برنامه ی غذایی خود همه جور غذایی بگنجانید. معمولاً کمبود ویتامین دی و بی۱۲ را علت پرش چشم در نظر می گیرند. با اینکه شواهد محکمی در دست نیست، اما کمبود منیزیم را نیز یکی از عوامل موثر در این قضیه می دانند. برای اینکه ویتامین دی بدن تان زیاد شود، ماهی و لبنیات بخورید. برای تامین ویتامین بی۱۲، ماهی، گوشت بره، و گوشت گاو بخورید. برای منیزیم، ماست، ماهی، آووکادو، آجیلی جات، دانه ی سویا، شکلات تلخ، موز، و سبزیجات تیره رنگ مثل کلم پیچ، کولارد، اسفناج، و برگ چغندر بخورید.

تصویر

ماساژ چشم و کاهش لرزش پلک

ماساژ چشم سبب افزایش گردش خون می شود و همچنین عضله چشم را تقویت می کند و می تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند. برای ماساژ چشم ها با انگشت اشاره خود اطراف چشم بالا، پایین، چپ و راست چشم خود را ماساژ دهید، این کار 30 ثانیه و 6 بار در روز تکرار کنید.

با این تکنیکها به چشمتان نیروی تازه بدهید

چشم از اندامهایی است که انسان از توجه به آن غفلت می کند. ما همواره تلاش میکنیم پوست و موی درخشان ،چهره صاف و بدون لک داشته باشیم، اما از چشم غافل هستیم. چشم نه فقط بازتابی از زیبایی است، بلکه مهم ترین ارگان حسی است که ما را به جهان خارج متصل میکند. راست گفته اند که ، زیبایی نهفته در چشم بیننده است. با این حال، یک جفت چشم زیبا می تواند زیباییهای جهان را ببیند. با توجه به استفاده زیاد از صفحه نمایش الکترونیکی، خواندن در نور کم و حتی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و ... دچارخشکی چشم، سردرد، تاری دید،سوزش چشم و خیلی مشکلات دیگری می شویم. آیا تاکنون سعی کردید با ورزش چشم از اذیت شدن چشمها پیشگیری کنید.

ماساژ چشم برای رفع خشکی

وقتی چشم به اندازه کافی اشک نداشته باشد دچار خشکی می شود. احساس سوزش در چشم ها، قرمزی و خستگی چشم از علائم خشکی چشم می باشند. خشکی چشم را باید جدی تلقی کرد زیرا بی تفاوت بودن نسبت به آن منجر به عفونت چشم شده و به سطح چشم آسیب خواهد زد. ماساژ چشم یکی از روش های درمانی بسیار مؤثر برای بهبود و درمان خشکی چشم می باشد. اگر چشم ها به طور منظم ماساژ داده شوند نه تنها ماهیچه های چشم و غده های اشک را تقویت می کند بلکه، منجر به گردش خون و سلامت چشم ها نیز خواهد شد. ماساژ چشم را می توان

با روغن زیتون و یا نارگیل انجام داد. پلک ها را بسته و پشت پلک ها را به آرامی با چند قطره روغن زیتون و یا نارگیل ماساژ دهید. در زندگی چشم ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، تمام کارهای روزمره مانند تماشا کردن تلویزیون، مطالعه کردن، کار کردن با کامپیوتر و بسیاری از کارهای دیگر توسط چشم ها انجام شده و منجر به خستگی آن ها می شوند. ماساژ درمانی به رفع خستگی، تخلیه فشارها و تنش هایی که به آن ها وارد می شود کمک زیادی می کند و قدرت بینایی را نیز افزایش می دهد. با ماساژ چشم می توان از چین و چروک و پیروی زودرس پوست اطراف چشم جلوگیری کرد. وارد شدن فشار و خستگی به عضلات چشم باعث ایجاد چین و چروک در این نواحی می شود. بنابراین اگر میزان فشار و خستگی وارد شده کمتر باشد چین و چروک کمتری ایجاد خواهد شد.

مراکز بازتابی برای بهبود دید چشم

کلیه ها مهم ترین عضوهایی هستند. این دو عضو عملکرد طبیعی چشم ها را تحت تأثیر خود درمی آورند. برای اینکه کلیه ها تحریک شوند می توان مراکز بازتابی حساس را که در قسمت مرکزی دست ها و پاها قرار گرفته اند را ماساژ داد. در این روش ماساژ درمانی که به ناحیه دست ها و پاها مربوط می باشد، باید مراکز بازتابی در زیر دو انگشت کناری شست پا و در ناحیه ای که به پا متصل هستند را ماساژ داد و همچنین، دو انگشتی که در ناحیه کناری شست دست هستند نیز باید ماساژ داده شود. اگر در این مراکز دردی احساس شود نشان دهنده این است که به ماساژ نیاز دارند و با ماساژ دادن آن ها می توان مشکل ایجاد شده در کارکرد طبیعی چشم ها را برطرف کرد. ماساژ دادن مراکز بازتابی اطراف چشم مانند عضلات چشم و ناحیه آغازی حفره چشم یعنی قسمت بالای بینی باعث می شود که چشم های صدمه دیده، حساس به نور، بدحالت و بیرون زده بهبود یابد و همچنین به آرامی ضربه زدن بر روی سر به سلامتی و رفع خستگی چشم ها کمک می کند.

ماساژ چشم برای رفع خشکی

وقتی چشم به اندازه کافی اشک نداشته باشد دچار خشکی می شود. احساس سوزش در چشم ها، قرمزی و خستگی چشم از علائم خشکی چشم می باشند. خشکی چشم را باید جدی تلقی کرد زیرا بی تفاوت بودن نسبت به آن منجر به عفونت چشم شده و به سطح چشم آسیب خواهد زد. ماساژ چشم یکی از روش های درمانی بسیار مؤثر برای بهبود و درمان خشکی چشم می باشد. اگر چشم ها به طور منظم ماساژ داده شوند نه تنها ماهیچه های چشم و غده های اشک را تقویت می کند بلکه، منجر به گردش خون و سلامت چشم ها نیز خواهد شد. ماساژ چشم را می توان با روغن زیتون و یا نارگیل انجام داد. پلک ها را بسته و پشت پلک ها را به آرامی با چند قطره روغن زیتون و یا نارگیل ماساژ دهید.

ماساژ چشم با ورزش های چشم

- برای تنظیم جریان خون در چشم ها و تقویت آن ها بدون وقفه و پشت سرهم به مدت 2 دقیقه پلک بزنید.

- خیره شدن به جلو و سپس حرکت دادن سر از سمت راست به چپ و از بالا به پایین، بدون حرکت دادن چشم ها باعث می شود که جریان خون در چشم ها افزایش یابد.

- با ثابت نگه داشتن سر به سمت راست خیره شوید و پس از آن خیره شدن به سمت چپ را آغاز کنید. این حرکت را مجدداً از چپ به راست انجام دهید.

- بستن چشم ها و استراحت دادن آن ها باعث تقویت چشم ها می شود.

- چرخش چشم از سمت چپ به راست، از سمت راست به چپ حرکات دایره ای خستگی چشم ها را برطرف می کند.

مزایای ماساژ چشم

- ماساژ چشم منجر به رفع خستگی می شود.

- چین و چروک را برطرف می کند.

- ماساژ چشم به درمان افتادگی پلک کمک می کند.

ماساژ چشم نوزاد: بعضی از نوزادان هنگامی که متولد می شوند ممکن است مجرای اشکی آن ها توسط سلول های

مرده مسدود شده باشد. ماساژ چشم نوزاد به برطرف کردن این انسداد کمک خواهد کرد و آن را درمان می کند.

به چشمان خود استراحت دهید

توصیه می شود هر ۱۰ دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.اگر با انجام روش های گفته شده برای کاهش و درمان لرزش پلک ها، همچنان درگیر پرش پلک هستید، ممکن است نشانه ای از وجود یک مشکل عصبی باشد. در اینصورت پیشنهاد می کنیم برای بررسی بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!