علت برتری بازار بیت کوین نسبت به بازار طلا

  دوشنبه، 24 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت برتری بازار بیت کوین نسبت به بازار طلا
بیت کوین در مقایسه با حمل‌و‌نقل، واریز یا برداشت طلا برای مبادلات جهانی از مزیت فناورانه برخوردار است و در صورتی که شرایط فعلی بازار ادامه یابد، بیت کوین می‌تواند تمایز خود را برجسته‌تر کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارزهای مجازی دیجیتال در ماه های اخیر به لحاظ استفاده از فناوری های نوین مورد توجه مسؤولان بانکی و ارتباطی کشور قرار گرفته اند. در صدر ارزهای دیجیتال، بیت کوین قرار دارد که از افراد معمولی با مصرف برق خانگی تا شرکت هایی با مصرف برق صنعتی را به خود مشغول کرده است؛ با یک جست وجو در فضای اینترنت می توان به سایت هایی رسید که نسبت به فروش دستگاه های استخراج ارز با عنوان ماینر و خرید و فروش ارز دیجیتالی اقدام می کنند.

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است که به منظور امنیت بیش تر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شد. ارزهای دیجیتال از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک ها و سازمان های واسطه می دهند. یعنی برای انتقال این ارز نیازی به بانک نیست و افراد می توانند مستقیماً این ارزها را به یکدیگر منتقل کنند.

اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده ای به نام بلاک چین اجرا می شوند و بیش تر واحدهای اصلی آن توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می شوند. نخستین و معروف ترین ارز دیجیتال، بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.

بیت کوین و طلا، به عنوان واحد های ارزش کمیابی که در سطح جهان در دسترس هستند، از لحاظ بنیادی مشابه اند. ولی مشکلات عرضه طلا در این اواخر، تفاوت های مهمی را بین این دو دارایی نشان داد. چالش های اخیر بازار طلا، برتری خاص بیت کوین را نسبت به این فلز ارزشمند مشخص می کند. بیت کوین به زنجیره های ضعیف تامین فیزیکی متکی نیست و در سطح جهان در دسترس است.

کوین بیس در مقاله ای که در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده، اثبات کرده است که چرا بازار بیت کوین نسبت به طلا برتری دارد.

کرونا و اختلال در زنجیره تامین کالاها

با گسترش بیماری کووید-۱۹ در سرتاسر جهان، بسیاری از زنجیره های تامین که نیاز به روندهای فیزیکی گسترده دارند، با اختلال مواجه شده اند. در این میان طلا نیز از آسیب مصون نمانده است و تامین و نقل و انتقال آن به شدت با مشکل مواجه شده است.

ال ای تایمز (LA Times) در ۲۴ مارس (۵ فروردین) مدعی شد:

بازار طلا در نیویورک با فشاری تاریخی رو به رو است؛ زیرا در زمانی که سرمایه گذاران به این فلز به عنوان پناه گاهی امن روی آورده اند، همه گیری جهانی کرونا مسیر های تجارت فیزیکی را متوقف کرده است.

در حالی که اکثر صنایع از جمله خطوط هوایی، پالایشگاه ها و مراکز توزیع با بحران ناشی از ویروس کرونا دست وپنجه نرم می کنند، بازار های طلا نیز به شدت با مشکل مواجه شده اند. وال استریت ژورنال نیز در این باره می گوید:

با همه گیری ویروس کرونا، سرمایه گذاران و بانک داران با کمبود شدید شمش و سکه طلا مواجه شده اند. فروشندگان ذخیره طلای خود را تمام کرده اند یا برای مدت زمانی تعطیل شده اند.

در روز های اخیر، قیمت جهانی طلا در نتیجه ی عملکرد ضعیف زنجیره های تامین، به طور مداوم منقطع بوده است و در برخی از ساعات روز قیمتی برای طلا گزارش نمی شود. رویترز در این باره نوشت:

با ادامه تعطیلی زنجیره ها و مسیر های تامین و کاهش معاملات بانک ها و کار گزارانی که نسبت به شکاف قیمت محتاط هستند، هزینه پریمیوم طلا در گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) نسبت به مبادلات نقدی طلای لندن، در روز ۷ آوریل (۱۹ فروردین) به شدت افزایش یافت.

هزینه پریمیوم به درصدی که توسط فروشنده به ارزش ذاتی طلا افزوده می شود، می گویند.

منحنی جهانی ویروس کرونا مسطح شده و اوضاع در حال بهتر شدن است. خوشبختانه بی ثباتی بازار موقتی است. در این شرایط، تمایزات بیت کوین و طلا مورد توجه قرار گرفته است

تامین و تولید بیت کوین های جدید بدون تاثیرپذیری از بحران جهانی

سردرگمی در وضعیت قیمت و زنجیره تامین طلا باعث شده است که در این اواخر، شمش های طلا فاصله ی ۱۱٬۰۰۰ مایلی تا نیویورک را با پرواز طی می کنند تا فشار وارده بر زنجیره تامین کاهش یابد. با وجود اینکه فعالیت تصفیه کنندگان طلا، معدن کاران و زنجیره های تامین طلا مختل شده است، پروتکل هسته ی بیت کوین همچنان به عملکردی که برایش طراحی شده است، ادامه می دهد. به طور متوسط، همچنان در هر ده دقیقه ۶.۲۵ واحد بیت کوین به ماینر ها تعلق می گیرد و شبکه ی بیت کوین به مرز ۲۱ میلیونی خود نزدیک تر می شود. با وقوع سومین هاوینگ بیت کوین که در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) رخ داد، کمیابی بیت کوین بیشتر شد و حالا شاخص انباشت به جریان آن تقریبا با طلا برابر است، در حالیکه دسترسی به آن بسیار آسان تر از طلاست.

هم اکنون، نرخ عرضه ی بیت کوین های جدید حدوداً برابر ۱.۷ درصد به ازای هر سال است. در شرایطی که کار معدنچیان طلا متوقف شده است، طبق برآوردها از نرخ هش شبکه بیت کوین (هش ریت) در روز های اخیر، اکو سیستم جهانی استخراج بیت کوین منعطف به نظر می رسد و بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می دهد. براساس اطلاعات کوین متریکس (CoinMetrics)، در تاریخ ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت)، نرخ هش بیت کوین به حدود ۱۱۵ میلیون ترا هش بر ثانیه (TH/S) رسید که نزدیک به بیشترین سطح تاریخی نرخ هش این شبکه است.

بعد از هاوینگ سوم بیت کوین که در ماه می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، پاداش استخراج هر بلاک نصف شد و طبق پیش بینی ها ماینرهای ناکارآمد از شبکه خارج شدند. این موضوع باعث کاهش نرخ هش شبکه در کوتاه مدت می شود. با این حال، اگر بتوان به داده های به دست آمده از دو هاوینگ قبلی اعتماد کرد، توان استخراج پس از این رویداد به زودی مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. فارغ از قیمت و نوسانات هش ریت در گذشته، بیت کوین از زمان تولدش در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷)، ۹۹.۹۸ درصد تراکنش ها را با موفقیت به انجام رسانده است.

قيمت بيت كوين نيز طی نوسانات اخير بازار، منعطف بوده است. به لحاظ بازدهی در سال ۲۰۲۰، بیت کوین اگر چه به طور قابل توجهی بی ثبات بوده ولی در حال حاضر از طلا و S&P500 عملکرد بهتری داشته است. بازده بیت کوین، طلا و S&P500 از ابتدای سال تا ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، به ترتیب ۴۱+ درصد، ۱۲+ درصد و ۱۱- درصد است.

برداشت، معامله و واریز بیت کوین در کوین بیس و سایر صرافی ها در عرض چند دقیقه انجام می شود و کار مزد متوسط شبکه برای این تراکنش ها در ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) حدود ۰.۳۰ دلار (۵,۰۰۰ تومن) است. در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) تراکنشی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار با کارمزدی حدود ۷۰۰ دلار در شبکه ی بیت کوین انجام پذیرفت. هزینه ی ارسال مقداری مشابه از طلا در شرایط عادی بازار، سر سام آور خواهد بود. در حال حاضر، با توجه به امور حمل و نقل با خودرو های زرهی و بیمه، این امر فوق العاده دشوار است.

تولید طلا و بیت کوین از لحاظ شفافیت هزینه ی تولید نیز با یکدیگر متفاوت هستند. با وجود اینکه هزینه های انرژی لازم برای استخراج و پالایش طلا مبهم و در عین حال گزاف بوده و محاسبه ی آن در مقیاس اقتصاد کلان دشوار است، هزینه ی انرژی لازم برای استخراج بیت کوین نسبتاً شفاف است و می توان به راحتی آن را محاسبه کرد. دانشگاه کمبریج، با استفاده از شاخصی برای تخمین مصرف انرژی بیت کوین و با در نظر گرفتن عواملی چون هش ریت استخراج، بهره وری تجهیزات ماینینگ و هزینه ی متوسط برق، این امر را به طور واقع بینانه ای بررسی کرده است.

برآورد مصرف برق سالانه بیت کوین

علاوه بر این و با در نظر گرفتن بازار جهانی، بیت کوین شاهدی از یک روش انتقال جهانی و یکپارچه است. این ارز با ارائه جفت ارزهای معاملاتی با دلار آمریکا در هفت صرافی جهانی، به گونه ای عمل کرده است که قیمت آن در تمام این صرافی ها تقریبا به طور کامل بر هم منطبق بوده است. تنها مورد غیر عادی، صرافی بیتمکس (Bitmex) بود که قیمت بیت کوین را به طور موقت حدود ۵۰۰ دلار پایین تر از دیگر صرافی ها نشان می داد و به سرعت به برابری با سایرین رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (321 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند