استکینگ رمزارز چیست و چگونه کار می کند؟

  پنجشنبه، 30 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
استکینگ رمزارز چیست و چگونه کار می کند؟
جهت تایید تراکنش به روش مکانیسم اثبات کار (PoW)، بلاک‌های جدید باید توسط ماینرها استخراج شوند. به همین ترتیب بیت کوین هم یکی از کوین‌هایی است که برای تأیید تراکنش از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استیکینگ ارز دیجیتال یا Crypto Staking چیست ؟ استیکینگ به معنای نگهداری رمزارزها تحت شرایطی خاص جهت اعتبارسنجی تراکنش ها و پشتیبانی از شبکه است. به افرادی که در این فرایند شرکت می کنند استیکر (Staker) گفته می شود. در واقع استیکرها نیز همچون ماینرها در ازای کاری که انجام می دهند سود یا پاداش دریافت می کنند. این سیستم به نوعی مشابه سیستم سپرده گذاری بانکی عمل می کند.

شما می توانید با استکینگ ارزهای دیجیتال درآمدی مازاد برای خود ایجاد کنید. علاوه بر این با افزایش ارزش رمزارزی که استیکینگ روی آن انجام می شود، سود دریافتی شما هم به مراتب بیشتر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام ارزهای دیجیتال از قابلیت استکینگ پشتیبانی نمی کنند.

در نگاه اول استیکینگ ارز دیجیتال آسان به نظر می آید، اما در واقع این کار کمی پیچیده است. جهت تایید تراکنش به روش مکانیسم اثبات کار (PoW)، بلاک های جدید باید توسط ماینرها استخراج شوند. به همین ترتیب بیت کوین هم یکی از کوین هایی است که برای تأیید تراکنش از الگوریتم اثبات کار استفاده می کند.

اما در مکانیسم اثبات سهام (PoS)، بلاک های جدید با روش استیکینگ ساخته و تأیید می شوند و این یعنی برای حل معادلات پیچیده به کامپیوترهای ویژه نیازی نیست. در این روش صرفاً تعداد کوین هایی که نگهداری می کنید دارای اهمیت است. در نهایت تعداد کوین ها تعیین کننده میزان پاداش شما خواهد بود.

مزایای استکینگ رمزارز

۱- در مکانیسم اجماع اثبات سهام، کاربر نیاز ندارد که هزینه کلانی برای خرید دستگاه های سخت افزاری استخراج بلوک متحمل شود. همچنین در این روش کاربر می تواند از هزینه های کلان مصرف برق نیز جلوگیری کند زیرا با استفاده از کامپیوتر متصل به شبکه جهانی همه افراد می توانند به راحتی کسب درآمد کنند.

۲- این نوع الگوریتم ها در مصرف انرژی و حفظ و صیانت از محیط زیست عملکرد به مراتب بهتری نسبت به الگوریتم های اثبات کار دارند.

۳- اگر شما میزان سکه کافی سرمایه گذاری کنید؛ این اختیار را خواهید داشت تا معاملات شبکه ای را تایید کرده و پاداش دریافت کنید. (کارمزد پرداخت های برخط).

۴- در این روش حمله ۵۱ درصد عملاً غیر ممکن است زیرا شما مستلزم آن هستید که بیش از ۵۰ درصد کل سکه ها را در اختیار داشته باشید.

معایب استکینگ رمزارز

۱- برخی شبکه های رمزارز کماکان کاربر را مستلزم آن می کنند که برای سپرده گذاری در شبکه باید میزان و تعداد بسیار زیادی از سکه دیجیتال را در اختیار داشته باشند.

۲- شما مستلزم این هستید که سکه های خود را در شبکه قفل کنید و هیچگاه امکان استفاده از آن سکه ها تا سررسید سپرده برای شما وجود ندارد.

استکینگ سکه

برای اینکه بتوانید سپرده گذاری یا استکینگ رمزارز را شروع کنید، ابتدا باید بخشی از دارایی رمزارز خود را در یک کیف پول مشخص قفل کنید. شبکه، اعتبار نود و صحت میزان دارایی شما را بررسی می کند تا از دوباره خرج کردن دارایی دیجیتال جلوگیری کند.

برای فهم بهتر، برخی اصطلاحات ضروری را به اختصار توضیح خواهیم داد. سن سکه یا رمزارز، وزن شبکه، وزن کلی و موعد سررسید سکه از جمله اصطلاحات ضروری هستند.

سن سکه یا ارز به مدتی اطلاق می شود که سکه ها در شبکه قفل شده اند، بدون آنکه در آنها تغییری ایجاد شود و یا از شبکه خارج شوند.

باید توجه داشته باشید که هنگامی که سکه ها و یا ارزهای دیجیتال را جابه جا و یا از نو اقدام به سپرده گذاری می کنید، سن ارزهای دیجیتال دوباره صفر می شود.

موعد سررسید به میزان زمانی گفته می شود که سکه ها باید در شبکه باقی بمانند تا حائز شرایط سپرده گذاری (استکینگ) در شبکه شوند.

شبکه های مختلف شرایط و موازین متفاوتی برای احراز شرایط سپرده گذاری تعیین می کنند. وزن شبکه ترکیبی از سن سکه و یا ارز دیجیتال و میزان سپرده شما (میزان سکه ها و دارایی شما برای سپرده گذاری یا استکینگ) است.

وزن شبکه مشخص می کند که مثلاً یک کاربر یا یک سرمایه گذار در کدام مختصات جغرافیایی قرار می گیرد. هر چقدر وزن شبکه ای شما یعنی میزان دارایی شما بیشتر باشد، قاعدتاً شانس شما برای اینکه بلوک بعدی را در اختیار داشته باشید بیشتر خواهد شد.

برای شروع استکینگ به چه چیزی نیاز دارید؟

بسیاری از شبکه های رمزارز برای احراز هویت کاربران و تایید حساب ایشان جهت سپرده گذاری، دوره ها و موعد سررسید طولانی مدتی را وضع می کنند، به این معنی که ارزها و دارایی دیجیتال شما باید مدت طولانی در شبکه قفل شود تا اجازه پیدا کنید در پایگاه ارز، فرایند استکینگ را شروع کنید.

اول از همه باید به منبع کامپیوتری معتبر دسترسی داشته باشید و تنها از آن برای استکینگ استفاده کنید. منبع کامپیوتری شما باید اکثر زمان ها آنلاین باشد تا بتوانید از کارمزد پرداخت های الکترونیک کسب درآمد داشته باشید.

کامپیوتر شما باید مجهز به یک کیف پول دیجیتال باشد که این هم بستگی به شبکه ای دارد که از آن استفاده می کنید. سکه ها و ارزهای دیجیتال، معمولاً کیف پول های مختلفی برای استکینگ رمزارز دارند.

باید توجه داشته باشید که تمام ارزهای دیجیتال قابلیت سپرده گذاری (استکینگ) ندارند و آنهایی هم که چنین قابلیتی دارند، شرایط یکسان و شبیه به یکدیگر ندارند. پس باید توجه داشته باشید و با دقت درباره ارزهایی که چنین قابلیتی دارند تحقیق و پژوهش کنید.

چگونه از طریق استکینگ رمزارز درآمد خاموش کسب کنم؟

بسته به سکه و شبکه ای که شما انتخاب می کنید، می توانید با استفاده از استکینگ رمزارز، از دو راه درآمد خاموش کسب کنید. به عنوان مثال شبکه های استاندارد که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنند این امکان را به شما می دهند تا در این شبکه ها سپرده گذاری (استکینگ) کنید.

در دیگر شبکه ها که از الگوریتم اجماع اثبات سهام موکّل استفاده می کنند، شما می توانید از طریق رای دهی، فرد دیگری را به عنوان نماینده انتخاب کنید.

نماینده سپس از جانب شما و دیگر کاربران در شبکه سپرده گذاری می کند. در این روش هم شما باید از کامپیوتر و کیف پول دیجیتال ویژه استفاده کنید.

ما به شما شبکه هایی که از الگوریتم اثبات سهام موکّل استفاده می کنند را توصیه نمی کنیم زیرا این شبکه های اکثراً متمرکز هستند.

از طرفی دیگر به دلیل اینکه مَسترنود در شبکه وجود ندارد، هر چقدر تعداد سپرده گذاران بیشتر باشد، امنیت شبکه نیز بیشتر خواهد بود.

دلیل این موضوع این است که در محیط هایی که مَستر نود وجود ندارد، سپرده گذاران بخشی از منابع محاسباتی خود را برای تایید معاملات و ایجاد بلوک های جدید تخصیص می دهند و همین امر می تواند امنیت شبکه را افزایش دهد.

همانطور که گفتیم پاداش شما از طریق استکینگ رمزارز بستگی به شبکه ای دارد که از آن استفاده می کنید.

از طرفی دیگر توجه داشته باشید که هر رمزارز شرایط پاداش و موازین مخصوصی دارد. همیشه این امکان برای شما وجود دارد تا به استخرهای سپرده گذاری (استکینگ) وارد شوید اما در نظر داشته باشید که این نوع سرمایه گذاری غیر متمرکز و مبتنی بر یک اجتماع نظیر به نظیر است،

بنابراین چندان از امنیت کافی برخوردار نیست. از سوی دیگر بسیاری از سکه ها و ارزهای دیجیتال برای شروع سپرده گذاری (استکینگ)، نیازمند سرمایه گذاری کلان نیستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (320 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند