دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

فواید و عوارض ماساژ در دوران بارداری 

شنبه، 29 آذر 1399
ماساژ دوران بارداری می تواند گردش خون را در هر قسمت از بدن به ویژه در اندام تحتانی بهبود بخشد و از بروز واریس نیز جلوگیری کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ماساژهای بارداری معمولا در طول دوران باداری و پس از آن، به طور پی در پی انجام می شود. این نوع ماساژ معمولا 1 ساعت به طول می انجامد. بعضی از متخصصین این ماساژ برای انجام این کار از میز مخصوص ماساژ استفاده می کنند. این میز به گونه ای طراحی شده است که مناسب برای شکم خانمهای باردار است.

بعضی دیگر از متخصصین از بالشهای مخصوص ماساژ خانمهای باردار استفاده می کنند. این بالشها در کنار و پهلو خانمهای باردار قرار می گیرد. دراز کشیدن به پهلو در بیشتر اوقات راحت ترین حالت است.

یک ماساژ دهنده حرفه ای می داند چه قسمت هایی از بدن زن باردار درد می کند و باید تحت ماساژ درمانی قرار بگیرند. علیرغم اینکه ماساژ دهنده در مورد محل و کیفیت ماساژ آگاهی لازم را دارد بهتر است در مورد نقاطی از بدن تان که توجه بیشتری نیاز دارد با وی صحبت کنید.

سه ماهۀ دوم بارداری بهترین زمان برای انجام ماساژ است. در این دوران جنین شما به اندازۀ کافی رشد کرده و احتمالاً حالت تهوع شما نیز رفع شده است. همچنین ممکن است گرفتگی عضلات و درد پشت و کمر کم کم به سراغ شما آمده باشد. ماساژ در دوران بارداری می تواند در رفع استرس مادر، بهبود گرفتگی عضلات و کاهش کمردرد، درد باسن و شانه نیز تأثیر خوبی داشته باشد. ماساژ، مقدار هورمون اپی نفرین را که منجر به گرفتگی عروق می شود کاهش می دهد و باعث آرامش و تعادل در خلق وخو می شود. همچنین ماساژ دادن کیفیت خواب را به ویژه در سه ماهۀ دوم و سوم بارداری افزایش می دهد. علاوه بر این، ماساژ پشت، شانه، گردن، دست و پاها در دوران بارداری می تواند آرام بخش باشد.

مزایای ماساژ در دوران بارداری

اعتقاد بر این است که ماساژ دوران بارداری باعث جلب آرامش و احساس سلامتی می شود و گفته می شود که در کاهش افسردگی، ماساژ بارداریاضطراب، کمردرد و پادرد مؤثر است. چند مزیت دیگر نیز قابل ذکر هستند:

۱) استرس را تسکین می دهد: بارداری می تواند برای بسیاری از خانم ها دورانی استرس زا باشد. به گفته متخصصان بهداشت دانشگاه مینه سوتا، ماساژ درمانی دوران بارداری می تواند سطح کورتیزول را پایین آورده و از این طریق هرگونه استرس دوران بارداری را کاهش دهد.

۲) خواب را بهبود می بخشد: در یک مطالعه ، ۲۶ زن باردار به مدت ۵ هفته در ماساژ درمانی و آرامش درمانی شرکت کردند که در گروه ماساژ درمانی خواب بهتری در مقایسه با گروه آرامش درمانی گزارش شد.

۳) سردردها را تسکین می دهد: در دوران بارداری زنان ممکن است به دلیل تحولات هورمونی و دلایل دیگری مانند کم آبی، سردرد میگرنی داشته باشند. ماساژ درمانی می تواند عوامل محرک را به میزان قابل توجهی کم نموده و انواع سردردها را تسکین دهد.

۴) ورم را کاهش می دهد: افزایش فشار روی رگ های خونی ممکن است منجر به ایجاد ورم پوستی و یا تورم مفاصل شود. ماساژ می تواند بافت های نرم را برای کم کردن سطوح مایعات جمع شده در مفاصل متورم تحریک نموده و از این طریق ورم را کاهش دهد.

۵) سوزش سر دل را تسهیل می کند: یک ماساژ سبک شکمی بافتهای عضلانی را شل کرده و به سیستم عصبی آرامش می دهد و همچنین از فشار روی معده کم می کند.

۶) کمردرد را تسکین می دهد: تغییر مرکز ثقل، رباط ها و سیاتیک ممکن است منجر به کمردرد شود. ماساژ می تواند به کاهش این نوع درد کمک کند.

۷) گردش خون را بهبود می بخشد: ماساژ دوران بارداری می تواند گردش خون را در هر قسمت از بدن به ویژه در اندام تحتانی بهبود بخشد و از بروز واریس نیز جلوگیری کند.

۸) هورمون ها را تثبیت می کند: تحقیقات نشان می دهند که ماساژ دوران بارداری می تواند هورمون های حاوی احساس خوب (سروتونین و دوپامین) را فعال کرده و روحیه شما را بهبود بخشد.

۹) زایمان را تسهیل می کند: با توجه به یافته های بیان شده در بررسی تخصصی زنان و زایمان، زنانی که ماساژ دوران بارداری را تجربه کرده اند، درد کمتری داشته و با نیاز کمتر به دارو زایمان ساده تری را پشت سر گذاشتند.

۱۰) کاهش خطر ابتلا به زایمان زودرس: در یک مطالعه تحقیقاتی، به زنان باردار مبتلا به افسردگی ماساژ درمانی داده شد. این امر نه تنها به کاهش افسردگی کمک کرد بلکه احتمال تولد نوزادان نارس و کم وزن را نیز کاهش داد.

بنابراین ماساژ ممکن است برخی از دردها را تسکین داده و بدن و ذهن شما را آرام کند، اما سوال این است که آیا فشار آوردن به برخی از نقاط بدن می تواند خطراتی نیز داشته باشد؟

آیا عوارض جانبی در ماساژ دوران بارداری وجود دارد؟

ماساژ دوران بارداری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد:

– اگر دچار حالت تهوع و سرگیجگی هستید، ماساژ به خصوص در سه ماهه اول ممکن است این حالات را تشدید کند.

– البته در حالی که برخی معتقدند ماساژ دوران بارداری در سه ماهه اول می تواند منجر به سقط جنین شود، شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد.

توجه داشته باشید که شما باید ماساژ را زیر نظر یک متخصص ماساژ درمانی و در مراکز مجاز ماساژ که در این زمینه تجربه کافی دارند، انجام دهید.

ماساژ دوران بارداری با ماساژ معمولی چه تفاوتی دارد؟

ماساژ دوران بارداری از نظر نقاط فشاری که توسط ماساژور اعمال می شود با یک ماساژ عمومی تفاوت دارد. یک ماساژ درمانی عمومی با اقدامات زیر اصلاح شده و آن را برای زنان باردار ایمن تر و راحت تر می کند:

– فقط پشت و نه شکم در طول درمان ماساژ داده می شود.

– از شکم و همچنین مچ، پا و استخوانهای خاجی به عنوان نقاط فشار استفاده نمی شود زیرا می تواند باعث انقباضات و زایمان زودرس شود.

– از روغنهای مرسوم ماساژ مانند مریم گلی، رزماری و دارچین که در دوران بارداری نامناسب تلقی می شوند، اجتناب می شود.

– فشار عمیق بافتی اعمال نمی شود تا به کودک شما آسیب نرساند.

– سبک ماساژ سوئدی با استفاده از بالش، پشتی و سایر لوازم جانبی پشتیبانی برای راحتی شما مناسب تر هستند. از مالشهای های طولانی تر برای عضلات گرفته استفاده می شود و تمرکز بیشتر بر روی تحرک مفاصل است.

یک ماساژ مناسب بارداری با نیازهای خاص بدن شما تنظیم می شود. اما چگونه؟

در طول ماساژ دوران بارداری چه اتفاقاتی می افتد؟

موارد زیر محتمل هستند:

– ممکن است مجبور باشید در وضعیت درازکش به پشت قرار بگیرید و تقریباً یک سوم از کل زمان را در این موقعیت سپری خواهید کرد.

– ماساژ درمانی شما معمولاً از گردن، شانه ها، سر و پایین بازوها و پاها شروع می شود.

– ممکن است از شما خواسته شود که روی یک طرف بچرخید، موقعیتی که می توانید با کمک بالش در آن بمانید. در این موقعیت شما تقریباً دو سوم از کل وقت را سپری خواهید کرد.

– ماساژ کامل معمولاً ۶۰ دقیقه طول می کشد، اما بعضی اوقات تا ۹۰ دقیقه نیز می تواند ادامه یابد.

یک ماساژ خوب باعث می شود احساس آرامش و تقویت شدن داشته باشید. با این حال در برخی شرایط بهتر است که از ماساژ دوران بارداری خودداری کنید.

چه زمانهایی باید از ماساژ دوران بارداری اجتناب کنید؟

در موارد زیر باید از گرفتن ماساژ در دوران بارداری خودداری کنید:

– بارداری شما به هر دلیلی توسط پزشک در دسته دارای ریسک بالا و پرخطر قرار بگیرد.

– شما سابقه زایمان زودرس داشته باشید.

– نسبت به روغن ماساژ واکنش آلرژیک داشته باشید.

– فشار خون بالا یا پره اکلامپسی ناشی از بارداری داشته باشید.

– شکستگی استخوان یا لخته خون داشته باشید.

– یک بیماری پوستی یا صدماتی مانند زخم های باز، سوختگی، اگزما یا هرگونه عفونت پوستی دیگر داشته باشید.

– با ماساژ گرفتن احساس سرگیجه، مریضی یا سردرد به شما دست دهد.

– اگر احساس کنید ماساژ خیلی شدید است. البته در این حالت می توانید به ماساژور بگویید تا ملایم تر انجام دهد.

آیا می توانید ماساژ دوران بارداری را در خانه امتحان کنید؟

ممکن است از شریک زندگی خود یا هر یک از دیگر اعضای خانواده تان بخواهید آنها عمل ماساژ را برایتان انجام دهند. می توانید فیلم های آموزشی را چک کرده یا یک کتابچه راهنمای آموزشی در مورد ماساژ دوران بارداری تهیه کنید. اینگونه ممکن است رویه تان به اندازه یک ماساژ حرفه ای نباشد اما باز هم به شما در کسب آرامش کمک می کند. با این حال عمل ماساژ روی قسمتهای حساس قابل انجام نیست و شخصی که ماساژ می دهد باید مراقب باشد که هیچ گونه فشار غیرضروری وارد نکند.

همچنین می توانید این پروسه پنج دقیقه ای را خودتان امتحان کنید:

یک مکان آرام را در خانه انتخاب کنید. بنشینید و چشمان خود را ببندید. به آرامی سر خود را از هر جهت بچرخانید و سپس گیجگاه خود را به صورت دایره ای ماساژ دهید. هنگام انجام این کار نفس های عمیق بکشید. بعد به پشت خوابیده و کمی استراحت کنید. بازوهای خود را به سمت سر بالا آورده، به طرف خود بگیرید و نفس عمیق بکشید.

شما همچنین بهتر است هر کار دیگری را نیز برای کمک به حفظ آرامشتان انجام دهید. این کارها می توانند خواندن یک رمان، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم یا رفتن به آبگرم باشد. برای رفع استرس هر کاری را که برایتان مناسب است انجام دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله