فواید روغن بنفشه برای مو چیست؟

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
فواید روغن بنفشه برای مو چیست؟
روغن بنفشه حاوی 77 درصد چربی های اشباع نشده است. روغن گل بنفشه علاوه بر رشد طولی موها به تقویت مو کمک نموده و با درمان شکنندگی مو از ایجاد موخوره جلوگیری می کند. روغن گل بنفشه برای درمان شوره ی سر نیز مفید است. روغن بنفشه در فرمولاسیون محصولات مراقبتی مو کاربرد زیادی دارد.

گل بنفشه را از آن دسته گیاهانی که بیشتر نوع زینتی آن در بین مردم شناخته شده است. این در حالی است که گونه های دارویی این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری می باشد. گل بنفشه بیشترین خاصیت را در درمان بیماری های پوست و مو دارد و استفاده از دم کرده این گیاه برای شستشوی موی سر در رفع شوره سر و تقویت پیاز مو بسیار مفید است. ماساژ پوست صورت با روغن بنفشه یا دم کرده آن نیز در رفع خارش، جوش و کورک پوست و همچنین برای شفافیت و زیبایی پوست بسیار موثر است.

خواص روغن بنفشه

روغن بنفشه از گلبرگ و برگ های گل بنفشه به دست می آید. گل بنفشه بومی کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین و یونان است اما امروز به صورت گسترده در نقاط مختلف جهان رشد می کند. تاکنون 200 گونه مختلف از این گیاه شناخته شده است. روغن گل بنفشه اغلب در ساخت عطرها مورد استفاده قرار می گیرد اگرچه به عنوان طعم دهنده غذا نیز کاربرد دارد. جالب است بدانید برای تهیه تنها یک کیلوگرم روغن گل بنفشه به هزار کیلوگرم گل بنفشه نیاز است.

خواص دارویی و فواید روغن بنفشه

1. رفع التهاب عضلات و مفاصل

روغن بنفشه دارای ترکیبات ضد التهابی بوده و ماساژ آن برای افراد مبتلا به روماتیسم و آرتروز بسیار مفید است. روغن گل بنفشه باعث افزایش گردش خون به عضلات می شود و دردهای عمومی یا ناشی از تمرینات شدید ورزشی را تسکین می دهد. برای کاهش درد عضلات مقداری روغن گل بنفشه را با روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل مخلوط و رقیق کرده و روی پوست ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره روغن بنفشه را به آب داخل وان حمام اضافه کنید.

2. درمان سردرد

روغن گل بنفشه خاصیت آرامبخش داشته و برای درمان سردردهای میگرنی بسیار مفید است. برای تسکین سردرد کافیست چند قطره روغن گل بنفشه را به کمپرس سرد افزوده و حدود 20 دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید.

3. بهبود سرماخوردگی

روغن بنفشه برای درمان علائم سرماخوردگی از قبیل گرفتگی بینی، مسدود شدن سینوس ها و خارش گلو مفید است. روغن گل بنفشه در حقیقت نوعی اکسپکتورانت است که دارای خاصیت خلط آوری می باشد. کافیست با استفاده از دستگاه بخور بخار روغن گل بنفشه را در فضای منزل منتشر کرده یا چند قطره روغن گل بنفشه داخل آب گرم بریزید و سر خود را با حوله پوشانده و در بخار آن نفس بکشید.

4. خواب

بدخوابی تاثیر منفی روی خلق و خو گذاشته و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. روغن گل بنفشه به دلیل خواص آرامش بخشی، برای بهبود کیفیت خواب بسیار مفید است. مقداری روغن گل بنفشه را با اسطوخدوس مخلوط کرده و بخار آن را در طول شب در اتاق پخش کنید. این روش جایگزین عالی برای قرص های خواب می باشد.

5. افزایش میل جنسی

روغن گل بنفشه برای درمان اختلالات جنسی – مخصوصا اگر ناشی از استرس باشد – تاثیر عالی دارد. کافیست 2 قطره روغن گل بنفشه، 2 قطره روغن گل یاسمن و 1 قطره روغن نرولی را با هم مخلوط کرده و شب ها بخار آن را در فضای اتاق پخش کنید. همچنین می توانید 2 قطره روغن گل بنفشه و 2 قطره روغن مریم گلی و گل یاسمن را با هم مخلوط کرده و در حمام استفاده کنید.

6. تسکین درد

بنفشه حاوی اسید سالیسیلیک است که به تسکین درد و کاهش گرفتگی عضلانی کمک می کند. 4 قطره روغن بنفشه را با 3 قطره روغن اسطوخدوس و 60 گرم روغن حامل بادام شیرین مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده بمالید تا درد آن کاهش پیدا کند.

7. درمان نفخ

روغن گل بنفشه برای بهبود نفخ روده و معده مفید است. 2 قطره روغن بنفشه و 30 گرم روغن حامل بادام شیرین را با هم مخلوط کرده و روی شکم و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید و قبل از خواب نیز یک بطری آب گرم روی شکم خود قرار دهید.اثر روغن، ماساژ و گرما باعث رفع ناراحتی و مشکلات شکمی می شود.

8. درمان عفونت و التهاب مثانه

خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن گل بنفشه باعث کاهش التهاب مثانه و سیستم مجاری ادراری می شود. 1 قطره روغن گل بنفشه و روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط کرده و به وان حمام اضافه کنید. مدت 20 دقیقه در وان بخوابید تا از هرگونه باکتری و عفونت خلاص شوید.

9. سرفه

روغن گل بنفشه همانند اکسپکتورانت عمل کرده و خلط سینه و سینوس ها را از بین می برد. 1 قطره روغن گل بنفشه را به مقداری آب داغ ( نه در حال جوش) اضافه کرده، صورت خود را با حوله بپوشانید و در بخار آن نفس بکشید.

10. درمان پارگی مویرگ ها

روغن گل بنفشه مویرگ های آسیب دیده را بهبود بخشیده و با افزایش گردش خون انسداد رگ ها که باعث قرمزی پوست می شود را از بین می برد. 2 قطره روغن گل بنفشه را با 1 قطره روغن گل رز و 100 گرم آب مخلوط کرده و داخل بطری اسپری بریزید و هر صبح و شب قبل از خواب آن را روی صورت خود اسپری کنید.

11. کاهش درد نوک سینه

برای تسکین درد نوک سینه در دوران شیردهی، 2 قطره روغن گل بنفشه را با 1 قطره روغن بابونه و 30 گرم روغن بادام شیرین یا روغن آووکادو مخلوط کرده و هر روز روی سینه بمالید. توجه داشته باشید قبل از شیر دادن به نوزاد، کاملا آن را تمیز کنید.

12. کاهش استرس

بعد از یک روز استرس زا و در شرایط روحی پرتنش، 1 قطره روغن گل بنفشه را روی کمپرس آب سرد ریخته و روی پیشانی خود قرار دهید و مدت 30 دقیقه استراحت کنید و نفس های عمیق بکشید.

13. درمان افسردگی و اضطراب

2 تا 2 قطره روغن گل بنفشه را روی پارچه پاشیده و در آن نفس بکشید. از تماس مستقیم این روغن به پوست خود جلوگیری کنید. روغن بنفشه جایگزین خوبی برای داروهای ضد افسردگی که با عوارضی همچون تحریک معده یا اعتیاد همراه هستند می باشد.

14. خواص روغن بنفشه برای مو

روغن گل بنفشه به تقویت موها کمک کرده و از ریزش مو، موخوره و سفید شدن موها جلوگیری می کند. کافیست هر شب مقداری روغن گل بنفشه روی موها و پوست سر مالیده و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

روغن بنفشه برای مو

  • اگر بدنبال رفع مشکل موخوره هستید روغن بنفشه یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. فقط باید بعد از استحمام مقداری از آن را کف دست ریخته و با آن انتهای ساقه مو هایتان را ماساژ دهید. جذب این روغن خوب است و چربی اش خیلی روی مو های شما کثیفی ایجاد نمی کند. البته بطور کل استعمال روغن بر روی مو های آسیب دیده از موخوره، موخوره را کامل درمان نمی کند، ولی از بدتر شدنش جلوگیری می کند. اگرچه نهایتا باید وقتی مو های شما به اندازه ای رسید که دلتان آمد کوتاهشان کنید، این کار را بکنید!
  • در صورتی که می خواهید روغن بنفشه را برای رفع شوره سر استفاده کنید باید پوست سرتان را به آن آغشته کرده و ماساژ دهید. فقط دقت کنید که خیلی سرتان را چرب نکنید. تداوم این عمل بصورت روزانه شما را از شر شوره های سر خلاص می کند.
  • اگر برای بهبود رشد مو قصد استفاده از روغن بنفشه را دارید، باید ریشه موهای تان را با مقدار زیادی روغن بنفشه چرب کنید و بگذارید برای ۳ ساعت این روغن روی سر شما بماند. (اما اگر ۳ ساعت باعث شده قید این کار را بزنید می توانید به همان یک ساعت هم بسنده کنید. در بسیاری از منابع گفته اند نگه داشتن روغن روی سر بیشتر از ۱ ساعت هیچ تاثیر اضافه ای در جذبش ندارد). توجه کنید که گرم کردن روغن و سپس آغشته کردن ریشه مو به آن باعث اثرپذیری بیشتر مو های شما و جذب بهتر روغن می گردد (گرم در حدی که پوست را نسوزاند. برای این کار از ماکرویو یا کتری جوشان بر روی شعله های گاز استفاده کنید). اگر بعد از استفاده از روغن سرتان با کلاه حمام بپوشانید که دیگر چه بهتر. سپس برای شستوشوی مو ها اقدام کنید. برای تاثیر بیشتر، تعداد دفعات استفاده از روغن بنفشه برای مو را افزایش دهید و مثلا هر دو روز یک بار، این کار را تکرار کنید.

روغن داغ کردن مو و ماساژ موها

روغن داغ کردن مو یک روش عالی برای جان بخشی به موهاست و هم برای ریشه مو هم برای تنه مو بسیار مفید است. روغن داغ باعث متخلخل شدن ساقه مو می شود و به همین خاطر چربی بخوبی در بافت مو نفوذ می کند. پس از روغن داغ کردن مو با روغن بنفشه، موهای مرطوب خود را ماساژ دهید. وقتی به زیر دوش حمام می روید اجازه دهید مو های شما اندکی مرطوب شوند. سپس دوش آب را بسته و باز مو ها را ماساژ دهید. از ریشه سر شروع کرده و ماساژ را تا انتهای مو ها ادامه دهید. برطرف شدن موخوره ها و بهبود جریان خون در پوست سر ارزشش را دارد که ۵ دقیقه وقت صرف کنید. خصوصا که این ماساژ شستوشوی سر را هم آسان می کند، چون هر جرم و چرکی که روی پوست سر شماست دیگر کامل در روغن و آب حل خواهد شد. سپس یک شامپوی مخصوص شستوشوی مو های چرب بردارید و لذت یک نظافت اساسی را به ریشه موهای تان بدهید. در مورد ساقه مو ها خیلی حساس نباشید. توزیع کف شامپو در موها، یک ماساژ ملایم ۳۰ ثانیه ای و سپس آب کشی کفایت می کند. خصوصا اگر مو های شما مو های خشکی هستند.

روش استفاده از روغن بنفشه برای مو

استفاده از روغن بنفشه برای مو به تازگی در میان بانوان باب شده ولی این روغن و خواص شگفت انگیزش آنطور که باید شناخته نشده است. مو های شما چه بلند باشند چه کوتاه، حتما برای بهتر کردن وضعیت شان به فکر استفاده از روغن های مختلفی افتاده اید. حالا برای هر منظوری! تقویت سرعت رشد، جلوگیری از موخوره، خوش حالت شدن و … بعضی ها روغن به دست آمده از گل بنفشه را برای استفاده انتخاب می کنند. در ادامه با طرز تهیه روغن بنفشه برای مو و خواص آن آشنا خواهید شد.

عوارض احتمالی و مضرات روغن گل بنفشه

  • روغن بنفشه ممکن است باعث بروز تهوع شود بنابراین از مصرف خوراکی آن مگر در موارد خاص و زیر نظر پزشک خودداری کنید.
  • از استفاده بیش از حد روغن بنفشه روی پوست اجتناب کنید.
  • قبل از استفاده حتما با روغن حامل یا آب آن را رقیق کنید.
  • قبل از مصرف حتما تست حساسیت انجام داده و مقدار کمی از روغن گل بنفشه را روی پوست بازو امتحان کنید.
  • به دلیل گران بودن روغن گل بنفشه، گاهی نوع رقیق آن در بازار به فروش می رسد، دقت کنید که روغن بنفشه خالص تهیه کنید.

طرز تهیه روغن گل بنفشه

برای درست کردن روغن بنفشه، فقط گل بنفشه پاک و سالم (نه ساقه، نه برگ و…) را در یک ظرف شیشه ای می ریزند؛ که بهتر است این گل نیم کوب یا پودر شود. بعد روغن کنجد یا روغن زیتون را به آن اضافه می کنند تا روغن روی گل بیاید. ۳۰ روز روغن را در معرض غیرمستقیم نور آفتاب قرار می دهند، وقتی رنگ گل ها سفید و روغن تیره شد آن روغن را با پارچه ای تمیز صاف می کنند. سپس روغن گل بنفشه آماده است. اگر دوباره به این روغن به دست آمده، گل بنفشه اضافه کنید و ۳۰ روز دیگر بماند و دوباره تا ۱۰ ماه گل بنفشه به روغن اضافه کنید، روغن حاصله معجزه ای از معجزات طب سنتی خواهد بود.
در این نوع روغن گیری نیازی به افزودن آب نیست و بهتر است از گل بنفشه خشک یا نیمه خشک جهت جلوگیری از کپک زدن استفاده نمایید.

نکته: دقت کنید که روغن پایه نقش مهمی در ایجاد خواص روغن بنفشه دارد.

  • اگر روغن بنفشه با پایه روغن کنجد درست شود، برای مرگ مغزی، کما، سینوزیت، میگرن، سردرد، زکام، بوی بد دهان و … مفید است.
  • اگر هم با پایه روغن زیتون درست شود در درمان ریزش مو، رویش مجدد مو، سفیدی مو، تب (استفاده به صورت موضعی روی محل پیشانی) و… مفید خواهد بود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان