فواید آهسته غذا خوردن چیست؟

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید آهسته غذا خوردن چیست؟
می دانید فواید آرام غذا خوردن چیست و چرا اینقدر به پزشکان درباره مزایای آهسته غذا خوردن صحبت می کنند؟ به طور کلی آرام غذا خوردن و لاغری با هم در ارتباط هستند و اگر بتوانید آگاهانه غذای خود را آرام میل کنید، هم از سلامت جسمانی برخوردار خواهید بود هم به وزن ایده آل می رسید.

از کودکی به ما توصیه شده که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مان، آهسته غذا بخوریم و هر لقمه را چندین بار بجویم. در این مطلب به این موضوع می پردازیم و می بینیم که این باور عمومی درباره فواید آهسته غذا خوردن صحت دارد یا خیر.زندگی پرمشغله امروزی باعث شده زمان غذا خوردن بسیار کوتاه شود. اگر در بین روزهای شلوغ خود زمان کافی برای غذا خوردن کنار بگذارید، فواید زیادی نصیب بدن تان می شود.

فواید آهسته غذاخوردن

آمریکایی ها می توانند برای آهسته غذاخوردن کلاس فشرده بگذرانند! در کشورها و فرهنگ های خاص، خوردن یک وعده ی غذایی می تواند ساعت ها طول بکشد. مردم دور میز می نشینند، تمام اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، حرف می زنند و غذا می خورند؛ این کار شاید تا عصر به طول انجامد. در آمریکا این چنین نیست. خوردن یک وعده ی غذایی به طور متوسط ۱۱ دقیقه طول می کشد. برخی صبحانه و ناهار خود را در ۲ دقیقه می خورند! اما همان طور که اشاره شد، سریع غذاخوردن مشکلاتی را در پی خواهد داشت که در طولانی مدت می تواند به سلامت شما آسیب جدی بزند. اینجا دلایلی را باهم مرور می کنیم که لزوم آهسته غذاخوردن را نشان می دهد:

۱. طعم غذا را بهتر می فهمید

یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن تان را دو برابر کنید، بیشتر می توانید طعم ، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع تر به نظر می رسد.

۲. وزن کم می کنید

وقتی آرام تر غذا می خورید، متوجه می شوید که یاد می گیرید زودتر دست از خوردن بکشید. ممکن است متوجه شوید که سیر شده اید و دیگر نیازی به ادامه ی خوردن ندارید. مطالعات نشان می دهد که «سیری» مفهوم پیچیده ای است که به تعداد دفعات جویدن غذا، زمانی که برای غذا خوردن صرف می کنید، ظاهر غذای داخل بشقاب و همچنین میزان واقعی غذایی که می خورید، بستگی دارد. اگر آهسته تر غذا بخورید، با مقدار کمتری از غذا سیر می شوید.

۳. غذای بهتری انتخاب می کنید

وقتی آرام تر غذا می خورید، بیشتر به طعم آن اهمیت می دهید. چنین کاری خوب است چون هرچه بیشتر به غذای خود توجه کنید، بیشتر غذاهای سالم و طبیعی را ترجیح می دهید. به همین دلیل است که غذاهایی که کارخانه ها تولید می کنند، در ۳ گاز اول طعم خوبی دارند. بعد از آن غذا بی مزه می شود. بعد از اینکه کمی غذا را جویدید، احساس می کنید غذا یا چیپس دیگری می خورید! اگر سرعت غذاخوردن خود را کاهش بدهید و مطمئن شوید که کامل آن را جویده اید، این غذای بی مزه به شدت برایتان غیرقابل تحمل می شود. از سوی دیگر، غذاهای طبیعی حتی اگر به اندازه ی کافی هم جویده شوند، بسیار جالب و خوشمزه هستند. وقتی توت فرنگی را می جوید، باز هم طعم خود را از دست نداده و خوشمزه است. پرتقال، آجیل و سبزیجات نیز همین طور است.

۴. اجتماعی تر می شوید

غذاخوردن می تواند یک رویداد اجتماعی باشد. وعده های غذایی فرصتی است که مردم دور هم جمع می شوند و زمانی را با هم سپری می کنند. وقتی غذا تمام می شود، هر کس راه خود را می رود و از هم جدا می شوند. اگر زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص دهید، می توانید بیشتر با خانواده و دوستان خود صحبت کنید، روابط خود را بهبود ببخشید و بیشتر با مردم، خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

۵. قبل از اینکه سیر شوید، دست از غذا می کشید

حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا معده هورمون هایی را ترشح کند که سیری شما را به مغز اطلاع می دهد. اگر آهسته تر غذا بخورید، به خود این فرصت را می دهید که سیر شوید؛ پس قبل از اینکه بیش از اندازه غذا بخورید، سیر می شوید و دست از غذا می کشید.

6. بهبود هضم غذا و دستگاه گوارش

آهسته غذاخوردن، زمان بیشتری به معده می دهد تا غذا را هضم کند. زمانی که شما تمام وعده ی غذایی را در ۵ دقیقه وارد معده می کنید، ممکن است دچار سوءهاضمه شوید. به جای آن، همان مقدار غذا را در ۲۰ دقیقه نوش جان کنید. معده ی شما در این صورت کار ساده تری خواهد داشت. آهسته غذاخوردن باعث می شود؛ غذا را بیشتر بجوید که این امر، شروعی برای فرایند هضم بهتر غذاست.علاوه بر مواردی که برشمردیم، آهسته غذا خوردن یکی از راهکارهای صبور بودن و حفظ خونسردی است و در جلوگیری از پرخوری هم مؤثر است.

چگونه آرام غذا خوردن را تبدیل به یک عادت کنید؟

آرام غذا خوردن نیاز به زمان و تمرین دارد. در ادامه شما را با راه هایی آشنا می کنیم که به آرام خوردن غذای تان کمک کنند.

  • آب خوردن: طی صرف غذا جرعه های کوچکی از آب بنوشید، نه تنها به آهسته تر غذا خوردن شما کمک خواهد کرد بلکه سریع تر احساس سیری می کنید.
  • لقمه غذا را کاملا میل کنید: پیش از این که لقمه قبلی خود را به خوبی نجویده و فرو نداده اید قاشق تان را پر نکنید.
  • قاشق را پایین بگذارید: وقتی توانستید به مرحله بالا عمل کنید، گام دیگری را اضافه کنید و بین دو لقمه، قاشق را کنار ظرف غذا بگذارید.
  • از غذاهای با فیبرهای بالا استفاده کنید: مصرف غذاهای دارای فیبر بالا نه تنها موجب می شوند که شما بیشتر احساس سیری بکنید، بلکه باید زمان بیشتری را صرف جویدن آن ها کنید.
  • لقمه های کوچک تری انتخاب کنید: لقمه های کوچک تر زمان بیشتری برای تعامل میان مغز و معده شما فراهم می کنند. انتخاب لقمه های کوچک تر به معنی داشتن زمان بیشتر جهت اعلام سیری توسط مغز به معده است. هرگز پیش از این که احساس سیری کنید دست از غذا خوردن نکشید، اما در عوض آهسته تر غذا بخورید.
  • غذای خود را قسمت بندی کنید: مسلما دیده یا شنیده اید که در بسیاری از کشورهای اروپایی وعده های غذایی در قسمت های مختلفی مانند پیش غذا، غذای اصلی و دسر سرو می شود. وقتی بدانید این تمام غذای شما نیست و همچنان قسمتی از غذا باقی مانده است کمتر غذا می خورید.

نکات بسیار مهم در آرام غذا خوردن و سلامت در تغذیه

لازم است بدانید که آرام غذا خوردن تنها عاملی نیست که باید در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی تان درنظر بگیرید و به آن توجه کنید، اما می توان آن را به عنوان یکی از مهم ترین دلایل معرفی کرد. در ادامه می خواهیم چند روش را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن ها سرعت غذا خوردن تان را کاهش دهید. با اجرای این نکات حتی می توانید طعم غذا را بهتر بفهمید و از غذا خوردن بیشتر لذت ببرید و همچنین وزن تان را کاهش دهید.

  • مقدار کمتری از غذا را، نسبت به مقداری که همیشه در دهان می گذارید، گاز بزنید.
  • پس از این که غذا را در دهان گذاشتید، ظروفی مثل قاشق، چنگال، و … را روی میز یا بشقاب قرار دهید تا از دستان شما آزاد باشند. هنگامی که غذا را می جوید، دست های شما باید کاملا از ظروف به دور باشند. در واقع این کار باعث می شود که بلافاصله بعد از بردن غذا درون دهان و جویدن آن، لقمه ی بعدی را در دهان خود نگذارید!
  • هنگامی که چنگال و قاشق تان روی میز است غذا را بجویدو به طعم و بافت غذا توجه کنید. اگر چه تحقیقات و توصیه ها متفاوت است، اما سعی کنید غذا های نرم را حداقل 5 الی 10 بار و غذا هایی را که سفت تر و چسبناک تر هستند، 64 بار پیش از بلعیدن باید آن را بجوید.
  • پس از این که غذا را کامل جویدید، آن را کامل ببلعید.
  • زمانی که غذا را بلعیدید حالا وقت آن است که قاشق و چنگال را برداشته و مجددا غذا را بردارید و در دهان قرار دهید. مطمئن شوید که این کار را بعد از بلعیدن کامل لقمه ی پیشین انجام می دهید.
  • سپس دوباره روش قبلی را در طول غذا خوردن چندین بار تکرار کنید. با این کار زمان غذا خوردن شما افزایش می یابد. همچنین به طور کامل غذا می خورید و 80 درصد سیر می شوید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان