مضرات تند غذا خوردن بر سلامتی بدن چیست؟

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مضرات تند غذا خوردن بر سلامتی بدن چیست؟
با عجله غذا خوردن استرس زا است و ممکن است به نظر برسد که هر وعده غذایی خیلی زود به پایان می رسد،که اغلب باعث می شود شما بخواهید بیشتر غذا بخورید یا غذا را قبل از این که سیگنال های طبیعی سیری به مغزتان برسد را به پایان می رسانید و ناگهان بیش از حد غذا می خورید.

با عجله غذا خوردن باعث افزایش وزن و هضم ضعیف غذا می شود در صورتی که آهسته خوردن باعث کنترل اشتها و به هضم غذا کمک بزرگی می کند. آرام غذا بخوریم یا تند و با عجله ؟ مزایای خوردن آهسته غذا و عوارض تند خوردن آن زمانی که به آرامی غذا می خورید، بهتر هم هضم می کنید. شما به راحتی وزن خود را از دست می دهید یا حفظ می کنید. با این حال، شما هم از هر وعده غذایی احساس رضایت بیشتری می کنید. در مقابل چنانچه در ادامه این بخش خواهیم گفت ، اگر غذای خود را سریع بخورید، گوارش شما آسیب می بیند . با عجله غذا خوردن استرس زا است و ممکن است به نظر برسد که هر وعده غذایی خیلی زود به پایان می رسد،با عجله غذا خوردن که اغلب باعث می شود شما بخواهید بیشتر غذا بخورید یا غذا را قبل از این که سیگنال های طبیعی سیری به مغزتان برسد را به پایان می رسانید و ناگهان بیش از حد غذا می خورید.

مضرات تند غذا خوردن بر سلامتی بدن

غذا خوردن یکی از لذت های بزرگ زندگی هر فرد است. روز های زندگی ما روی دور تند افتاده اند و از این رو غذا خوردن سریع نیز بخشی از سبک زندگی شده است. ما دائما در حال بدو بدو ، مشغول کار، بازی، صحبت یا رانندگی هستیم بنابراین عادت تند غذا خوردن برای برخی از ما نهادینه شده است و باعث می شود به نشانه های بدن خود توجهی نکنیم. این عادت دارای مضراتی است که علاوه بر کم کردن لذت یک وعده غذایی خوب، ممکن است صدمات شدیدی را به سلامتی مان وارد کند.

1- اضافه وزن

غذا خوردن سریع با افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی همراه است بنابراین در صورتی که تند غذا بخورید و کمتر آن را بجوید، جای تعجب نیست که به مغز فرصت داده نمی شود تا متوجه سیری شود؛ در نتیجه باعث می شود غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری مصرف کنید.

سریع غذا خوردن ممکن است هورمون های روده را مختل کند که وظیفه آن ها کمک به تنظیم اشتها بوده و به شما زمان سیری را اعلام می کند. براساس یک مطالعه، غذا خوردن با سرعت بالا اثر ترمیک غذا را کاهش می دهد و میزان سوخت و ساز را بعد از خوردن بالا خواهد برد.

2- دیابت

تند غذا خوردن به خودی خود باعث دیابت نوع 2 نمی شود اما به یکباره قورت دادن غذا از روی عادت ممکن است در مسیر هضم غذا سختی و مشکلی را ایجاد کند. براساس یک مطالعه، افراد میانسالی که دیابت نداشتند اما تند غذا می خوردند در معرض خطر مقاومت به انسولین قرار گرفتند. این وضعیت که در آن بدن از انسولین به طور موثر استفاده نمی کند ممکن است با گذشت زمان منجر به دیابت شود.

تند غذا خوردن می تواند منجر به جهش ناگهانی قند خون شود که مقاومت به انسولین را همراه دارد و همین اتفاق معمولا دیابت نامیده می شود. البته، تند خوردن غذا به چاقی مربوط می شود و چاقی دلیل اصلی مقاومت به انسولین است.

3- سندروم متابولیک

مقاومت به انسولین ارتباط نزدیکی با سندروم متابولیک ( مجموعه ای از عوامل که نه تنها خطر ابتلا به دیابت، بلکه بیماری های قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد ) دارد. افرادی که تند غذا می خورند بیش از کسانی که آرام غذا می خورند دچار سندروم متابولیک می شوند.

افرادی که تند غذا می خورند، مستعد ابتلا به سطح پایین کلسترول خوب نیز هستند. این دو عامل باعث سندروم متابولیک می شود و اغلب بیماری های قلبی را به همراه خواهد داشت.

4- گاستریت ( ورم معده )

تند غذا خوردن با التهاب گاستریت فرسایشی معده ( التهابی که باعث از بین رفتن غشای مخاطی معده می شود و زخم های سطحی یا عمیق معده را به همراه دارد ) نیز مرتبط است.

افرادی که غذای خود را قورت می دهند احتمال پرخوری دارند. از طرفی پرخوری نیز به نوبه خود باعث می شود که غذا مدت بیشتری در معده بماند بنابراین پوشش معده بیشتر در معرض اسید معده قرار خواهد گرفت.

5- خفگی

آیا می دانید تند غذا خوردن باعث می شود نفس کم بیاورید؟ ما به بچه ها یاد می دهیم که به آرامی غذا بخورند و برای پیشگیری از خفگی، غذای خود را به دقت بجوند. بزرگسالان نیز باید همین را رعایت کنند.

6- هضم ضعیف

افرادی که تند غذا می خورند معمولا غذای بیشتری نیز مصرف می کنند و بدون جویدن صحیح، آن را می بلعند. حتی بعضی اوقات، از آب یا سایر نوشیدنی های گازدار نیز استفاده می کنند که تمامی این موارد هضم مناسب غذا را متوقف کرده و منجر به نفخ و سوء هاضمه خواهد شد.

چگونه بفهمیم که سریع غذا می خوریم؟

اگر غذایتان را در کمتر از 15 تا 20 دقیقه میل می کنید این یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. اگر بعد از غذا خوردن، بیش از حد احساس پری داشته باشید یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. آهسته غذا خوردن کمک می کند بدن به سیگنال های سیری بیشتر حساسیت نشان دهد و علاوه بر لذت بیشتری که از غذا می برید، پس از غذا هم حس بدی نخواهید داشت.

وقتی خیلی سریع غذا می خوریم چه اتفاقی می افتد؟

یک قانون کلی وجود دارد که می گوید برای خوردن یک وعده غذایی، باید 20 دقیقه زمان بگذارید. این تقریبا همان مدت زمانی است که دستگاه گوارش برای ارسال هورمون هایی به مغز جهت اعلام سیری و توقف غذا خوردن نیاز دارد. اگر در کمتر از 20 دقیقه غذا خوردید، فرصت کافی برای ارسال پیام سیری به مغز را نداده اید.
این یعنی اگر سریع غذا بخورید احتمال اینکه دچار پرخوری شوید افزایش می یابد چون قبل از احساس سیری، مقدار زیادی غذا خواهید خورد.

هورمون های علامت دهنده بین مسیر گوارشی و مغز به شکل پیچیده ای کار می کنند. همین که غذا از معده به روده کوچک می رسد هورمون کوله سیستوکینین به مغز ارسال می شود تا توقف غذا خوردن را اعلام کند.لپتین هورمون دیگری است که نقشی اساسی در تنظیم بلند مدت اشتها دارد. لپتین از سلول های چربی آزاد می شود و به مغز علامت می دهد تا بر اساس ذخایر چربی بدن تنظیمات گرسنگی/ سیری را بالا و پایین ببرد.

اگر سلول های چربی در بدن افزایش پیدا کنند، تولید لپتین نیز افزایش خواهد یافت که در نتیجه دریافت غذا نیز کمتر می شود. با این حال، همراه با چاقی ممکن است مقاومت به لپتین نیز اتفاق بیفتد. مقاومت به لپتین می تواند موجب شود دریافت پیام سیری توسط مغز دچار مشکل شود.لپتین باید علامت کوله سیستوکینین را تقویت کند، اما وقتی خیلی سریع غذا می خورید این پیام زمان کافی برای درست کار کردن نخواهد داشت.

چگونه آهسته غذا بخوریم؟

با عجله غذا خوردن عادتی است که ترک آن نیاز به تلاش آگاهانه دارد. راهکارهای زیر می تواند به شما برای ایجاد یک عادت جدید در آهسته غذا خوردن کمک کند:

  • برای غذا خوردن حداقل 20 دقیقه وقت بگذارید و وعده های غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید. این کار کمک می کند تا ارگانیسم بدن بعد از دریافت انرژی لازم از غذایی که می خورید، به مغز سیگنال سیری دهد.
  • تمام حواس خود را صرف غذا خوردن کنید. هنگام شروع به غذا خوردن چند لحظه تمرکز کنید تا متوجه عطر، طعم و مزه غذا شوید و پس از ادامه غذا، به این موارد توجه نکنید زیرا ممکن است عطر و طعم خوب غذا ناخودآگاه شما مجبور به تندخوری و پرخوری کند.
  • غذا را زیاد بجوید زیرا خوب جویدن غذا باعث هضم آسان تر مواد غذایی و افزایش جذب مواد مغذی می شود.
  • سعی کنید با دیگران غذا بخورید و یا اگر تنها هستید، هنگام غذا خوردن فیلم تماشا کنید؛ به گونه ای که مدت غذا خوردن را با تماشای فیلم تنظیم کنید.

آهسته غذا خوردن علاوه بر مزایای جسمانی که برای شما به ارمغان می آورد، شاید مهم ترین مزیتش این باشد که از صرف غذا لذت بیشتری را خواهید برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان