خواص خربزه برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص خربزه برای سلامتی بدن
خربزه یکی از بهترین میوه های تابستانی خوشمزه و پر فایده به شمار می رود که دارای ویتامین های A و B و C و کلسیم، پتاسیم، فسفر می باشد. خربزه نوعی ملون از خانواده کدوئیان است که رنگ آن زرد کمرنگ تا نارنجی با شکلی گرد یا دراز، بافتی نرم و آبدار با بویی خوش و شیرین است که بر سطح زمین رشد می کند.

خربزه و گرمک که در ایران انواع گوناگونی دارند از جمله میوه های تابستانی و دل خوشی های روزهای گرم آن است. میوه ای آبدار، خوشمزه و عمدتاً شیرین که به وفور در همه جای ایران وجود دارد و به راحتی قابل خوردن است. این میوه علاوه بر طعم و مزه خوب دارای خواص سلامتی فوق العاده ای است. دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوانی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد؛ اما بهتر است که خربزه را به طور دقیق تر بشناسیم.

خربزه از خانواده کدوییان است و بونه آن روی زمین رشد و میوه می دهد. خربزه میوه نیست و اغلب در دسته صیفی جات دسته بندی می شود. از جمله صیفی های همانند خربزه می توان به کدوتنبل، کدو و امثالهم اشاره کرد. خربزه اگر رسیده باشد، رنگی زرد متمایل به نارنجی در قسمت گوشتی و پوست سبز رنگ دارد. همچنین خربزه خطوط قهوه ای رنگی روی پوست خود دارد که با رسیدن بیشتر تیره تر می شود.

خربزه شکلی گرد و متمایل به بیضی دارد و به محض چاقو خوردن و باز شدن میوه، بو و عطر خاصی از آن استشمام می شود که نشان از رسیدن میوه است. همچنین دانه هایی در داخل خربزه وجود دارد که می توانید آن ها را خشک و در آجیل استفاده کنید. آیا می توانید از خربزه به واسطه داشتن مواد مغذی برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید؟ سوالی که برای پاسخ دادن به آن نیاز دارید حتما ارزش غذایی خربزه را بدانید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که ابا این میوه می تواند برای شما مزایای سلامتی داشته باشد یا نه. خربزه در دیگر نقاط دنیا نیز کشت و برداشت می شود و انواع گوناگونی دارد.

مواد موجود در 100 گرم خربزه

  • یک گرم فیبر
  • 12 میلی گرم کلسیم
  • 17 میلی گرم فسفر
  • 238 میلی گرم پتاسیم
  • 1250 واحد پیش ساز ویتامین A
  • 31 کیلو کالری انرژی
  • 37 میلی گرم ویتامین C

طبیعت خربزه

طبیعت خربزه معتدل و تر (رطوبتی) است. خربزه هرچه شیرین تر باشد «گرمی و تری» آن بیشتر است.

انواع خربزه

گونه های مختلف و بسیاری در سراسر دنیا بر اساس موقعیت بومی کشت و برداشت می شود اما به طور کلی دو نوع خربزه در خارج از ایران شناخته تر هستند:

  • خربزه امریکای شمالی
  • خربزه اروپایی

خواص خربزه برای سلامتی

خربزه میوه شیرین و آبدار تابستانی است که جدا از طعم خوش و بوی فریبنده اش، منبعی عالی از مواد معدنی، ویتامین A، پتاسیم و فیبر رژیمی است و فواید بسیاری برای سلامتی ، زیبایی و کاهش وزن دارد.

خربزه، آرام بخش قوی

خربزه دارای خواص آرام بخش قوی است زیرا حاوی ترکیبی منحصربه فرد است که اعصاب را آرام کرده و اضطراب ها را کاهش می دهد. بنابراین، با آرام کردن سیستم عصبی افراد مبتلا به بی خوابی، آنها را از اختلالات خواب رهامی کند.

تقویت سیستم ایمی

خربزه سرشار از ویتامین های C و A است که با تحریک سلول های سفید خون در بدن، ایمنی را تقویت می کنند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و به همین دلیل با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند.

مفید برای ریه ها

مصرف منظم خربزه، ویتامین A بدن را تامین می کند. این ویژگی، به جوانسازی ریه ها کمک می کند و به ویژه برای سیگاری هایی که ریه هاشان به دلیل مصرف سیگار آسیب شدید دیده اند مفید است.

کنترل فشار خون و کمک به سلامت قلب

خربزه سرشار از پتاسیم است که فشار خون را کنترل کرده و از این راه قلب تان را سالم نگه می دارد. این ماده معدنی از پرفشاری خون جلوگیری کرده و مانع از آسیب سدیم به بدن می شود.خربزه سرشار از ترکیباتی به نام آدنوزین نیز هست که برای قلب مفید است زیرا خواص رقیق کنندگی خون دارد. این ماده از لخته شدن خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می کند.ویتامین C از تصلب شرایین، همان سفت شدن عروق، جلوگیری و فولات نیز به جلوگیری از سکته کمک می کند.

خربزه؛ دشمن سرطان

خربزه مقدار زیادی ویتامین C و بتاکاروتن دارد که می توانند با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آنها را ازبین ببرند. این رادیکال های آزاد خطرناک هستند زیرا به سلول های بدن حمله کرده و باعث رشد سرطانی می شوند.

مقابله با استرس

خربزه سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب را متعادل کرده و ذخیره اکسیژن را برای مغز افزایش می دهد و بنابراین باعث می شود احساس آرامش و تمرکز بیشتر داشته باشید.

مفید برای سلامت کبد

خربزه دفع کننده حرارت کبد بوده و نارسایی کبد را درمان می کند همچنین خربزه درجه قلیایی خون و سلول های بدن را بالابرده و سموم آن را خنثی و دفع می کند.

کمک به تشکیل استخوانها و دندانها

محتوای کلسیم موجود در خربزه در شکل دادن به ساختار سالم استخوانی و دندانی در جنین کمک می کند. کلسیم در دوران بارداری برای مادر و جنین حیاتی است.

کمک به ترک سیگار

خربزه برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند مفید است. زیرا مواد معدنی و مغذی موجود در خربزه به فرد سیگاری کمک می کند تا با علائم ترک نیکوتین کنار بیاید.به علاوه، به بدن کمک می کند تا با جبران ویتامین A از دست رفته ناشی از سیگارکشیدن مداوم، سریع تر بهبودیابد.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

خربزه برای معده شما عالی است زیرا اثر خنک کنندگی و آرام بخش روی معده دارد. خربزه، حرکات روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش شما را سالم می کند.

حفظ سلامت چشم

خربزه سرشار از بتاکاروتن است که به حفظ سلامت بینایی کمک می کند. این بتاکاروتن ها در هنگام جذب توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شوند که به جلوگیری از آب مروارید و بهبود بینایی کمک می کند.مطالعات ثابت کرده اند که مصرف منظم غذاهایی که ویتامین بالایی دارند می تواند خطر پیشرفت آب مروارید را تا ۴۰% کاهش دهد.

درمان یبوست

مقدار بالای آب موجود در خربزه باعث می شود بدن آب و الکترولیت از دست ندهد. به این ترتیب گرمای بدن کنترل شده و میتوان از یبوست پیشگیری کرد.

درمان مشکلات قاعدگی

ویتامین C موجود در خربزه در تنظیم جریان خون قاعدگی و تسکین دردها در زنان موثر است.مصرف منظم خربزه در دوران قاعدگی می تواند جریان خون و لخته شدن خون را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و فرد را از دیگر مشکلات قاعدگی رهاکند. خربزه گاهی وقت ها برای تحریک قاعدگی نیز به کارمی رود.

دارای خواص ضد التهابی

خربزه به طور طبیعی دارای خواص ضد التهابی است (به دلیل وجود ویتامین C)، و این خواص برای کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از بیماری های التهابی نظیر آرتریت، نقرس، و غیره بسیار مفید است.مصرف خربزه نه تنهای برای پیشگیری از بروز بیماری های التهابی، بلکه برای تسکین درد ناشی از التهاب نیز مفید است.آنتی اکسیدان های موجود در خربزه از ایجاد استرس اکسیداتیو در استخوان ها و مفاصل توسط رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند، و به این ترتیب، باعث تسکین التهاب می شوند. خواص و مضرات خربزه

هم چنین، خربزه حاوی کولین است؛ کولین یکی از مواد مغذی مهم برای بدن است که باعث کاهش التهاب مزمن می شود؛ هم چنین، این ماده دارای خواص بسیار دیگری نیز هست، از جمله حفظ ساختار مناسب غشای سلولی، کمک به انتقال مناسب تکانه های عصبی، و کمک به جذب مناسب چربی.

حفظ آبرسانی به بدن

خربزه منبع بسیار عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن است؛ زیرا حدود ۹۰ درصد از خربزه را آب تشکیل می دهد. همین مسئله خربزه را به یک میوه ی بسیار مفید برای حفظ آبرسانی مناسب به بدن تبدیل کرده است.آبرسانی به بدن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا آب نقش مهم در حفظ سلامتی انسان ایفا می کند؛ تقریبا برای فعالیت تمام سلول های بدن به آب نیاز است. بیش از ۶۰ درصد بدن را آب تشکیل می دهد؛ ۷۳ درصد از قلب و مغز، و هم چنین، ۸۳ درصد از ریه نیز از آب تشکیل شده اند.بنابراین، از آن جا که خربزه به خوبی می تواند به حفظ آبرسانی به بدن کمک کند، مصرف این میوه در طول فصل تابستان توصیه می شود.

خربزه علیه عفونت

ویتامین C به شما کمک میکند تا در برابر عفونتهای مضر مزاحم در دوران بارداری ایمن بمانید. این ویتامین برای رشد جنین نیز ضروری است. مصرف آب خربزه ویتامین C را در بدن تجدید می کند.

خواص خربزه در بارداری و شیردهی

مقدار آهن موجود در خربزه در تولید هموگلوبین سالم بسیار موثر است. مقدار کافی گلبولهای قرمز خون میتواند مانع از کم خونی خانم باردار شود. همچنین جریان خون به داخل رحم با تولید اکسیژن کافی میتواند برای جنین مفید باشد.تیامین موجود در خربزه، در شکل گیری سیستم عصبی مرکزی جنین کمک میکند. این ویتامین از احساس تهوع و ویار صبحگاهی در طول سه ماهه اول نیز پیشگیری میکند. تیامین موجود در خربزه میتواند همچنین در کیفیت شیر مادر نیز موثر باشد.پتاسیم موجود در خربزه سطح فشار خون را در بارداری تنظیم نگه میدارد.ضافه وزن در دوران بارداری میتواند باعث خطر سقط جنین، زایمان زودرس و فشار خون بالا شود. کالری موجود در خربزه ناچیز است بنابراین گزینه مناسبی برای جایگزینی با غذاهای چرب است.علاوه بر این مصرف خربزه در دوران پس از زایمان و شیردهی باعث می شود حجم شیر مادر زیادتر شود. به همین جهت خربزه می تواند گزینه مناسبی در رژیم غذایی بانوان باردار باشد.

فواید و خواص خربزه برای کودکان

در میان مواد قندی و معدنی خربزه آنزیم هایی وجود دارد که سرعت هضم غذا را زیاد کرده بدین لحاظ در کودکان موجب افزایش اشتها و فعالیت و رشد سلول های بدن می شود.همچنین مصرف خربزه در کودکان باعث افزایش اشتها می شود که در نتیجه به رشد و فعالیت بیشتر سلول های بدن کودکان می انجامد.

دفع سموم و سلامت کلیه

یکی از خواص خربزه این است که برای دفع سموم بدن بسیار مفید است. خربزه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم است و به همین جهت بسیار مدر است.همین امر باعث می شود که باعث دفع راحت و سریع تر مواد زائد و سموم موجود در خون شود. علاوه بر این به شستشوی مثانه و کلیه ها هم کمک شایانی می کند.

هشدارهای مهم در مصرف خربزه

  • خربزه را در میان دو وعده غذایی مصرف کنید.
  • خربزه را به همراه عسل مصرف نکنید.
  • ‫ﺧﺮﺑﺰه ﮐﺎل ﺗﺮس را در اﻧﺴﺎن ﻣﯽ اﻓﺰاﯾﺪ و ﺷﺠﺎﻋﺖ را از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮد.‬
  • ﻗﺒﻞ از ﻏﺬا خربزه نخورید زیرا سبب اﺳﻬﺎل و ورم روده می شود.

مضرات مصرف خربزه

  • مصرف خربزه کال در افراد دارای معده ضعیف سبب تولید اسهال و خلط می شود.
  • مصرف بیش از حد خربزه برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.
  • هنگام سینه درد و سرماخوردگی خربزه مصرف نکنید زیرا باعث تب های صفراوی می شود.
  • مصرف خربزه تولید گرمی می کند.
  • زﯾﺎده روی در ﺧﻮردن ﺧﺮﺑﺰه، ﻧﻔﺦ و درد در ﻣﻌﺪه و روده ایجاد می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان