فواید چای سبز برای مو چیست؟

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید چای سبز برای مو چیست؟
چای سبز یکی از پرکاربرد ترین گیاهان در طب سنتی میباشد که در این بخش از ساعد نیوز فواید این گیاه پرخاصیت برای رشد و زیبایی مو را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به تحریک رشد مو کمک می کنند. کاتِچین های موجود در چای سبز از قابلیت مهار آنزیم ۵-آلفا-رِدوکتاز برخوردارند که موجب جلوگیری از تبدیل تِستوستِرون به دی هیدروتِستوستِرون (تولید دی هیدروتِستوستِرون یا DHT در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش موست) می شود. چای سبز همچنین در تحریک رشد موهای جدید مؤثر است و حتی از مشکلات شایعی مانند خشکی و شوره ی سر جلوگیری می کند. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ در نشریه ی علمی انجمن ملی پزشکی منتشر شد، پُلی فِنول های موجود در چای سبز مانع ریزش مو در حیوانات آزمایشگاهی شدند.

چای سبز چیست؟

چای سبز به خاطر اثر آنتی اکسیدانی اش معروف هست. بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از ترکیبات فلاونی هستند. بخصوص یک نوع از آنها که کاتچین نامیده می شوند. فراوان ترین و قدرتمند ترین کاتشین موجود در چای سبز، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) هست. این ترکیب باعث کاهش ریسک بیماری های قلبی و بعضی از سرطان ها می شود. به علت محتوای آنتی اکسیدانی، چای سبز و عصاره اش در سایر محصولات مانند تقویت کننده مو استفاده میشوند.

سیکل طبیعی رشد مو چگونه هست؟

سیکل طبیعی مو شامل 3 فاز هست.

  • فاز آناژن (فاز رشد)
  • فاز کاتاژن (فاز انتقالی)
  • فاز تلوژن (ریزش مو)

خواص چای سبز برای مو

چای سبز به دلیل مزایای گفته شده در بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان، آنزیم، آمینواسید و ترکیبات فیتوشیمیایی مانند پُلی فِنول می باشد. همچنین حاوی ویتامین های گروه B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است. برگ گیاه چای سبز علاوه بر فواید بی شماری که برای سلامتی بدن دارد، در زیباسازی پوست و مو نیز به کار می رود. جلوگیری از ریزش مو، رشد مجدد موهایی که ریشه آنها حفظ شده و جلوگیری از سفید شدن مو از خواص و فواید چای سبز برای مو می باشد.

1- جلوگیری از ریزش مو

دلایل مختلفی از جمله استرس ، رژیم غذایی ، بیماری های خود ایمنی و تغییرات هورمونی از دلایل ریزش مو هستند. ریزش موی هورمونی ، معروف به آلوپسی آندروژنتیک ، حدود 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده را مبتلا می کند. در حقیقت ، 50٪ از مردان و 25٪ از خانمها در سن 50 سال و بالاتر ، ریزش موهای مرتبط با هورمون را تجربه می كنند. در طول ریزش مو ، چرخه رشد طبیعی مو تغییر می کند. این چرخه شامل سه مرحله – آندروژن (رشد مو) ، کاتاژن (مرحله انتقالی) و تلوژن (ریزش مو) است. دو هورمون ، تستوسترون و دی هیدروتستوسترون می توانند باعث کاهش مرحله رشد مو و افزایش ریزش مو شوند! برخی تحقیقات نشان داده اند که EGCG می تواند اثر این هورمون ها را بر مو و کندی ریزش مو مهار کند. این مکمل حاوی مقداری عصاره چای سبز ، ملاتونین ، ویتامین D ، امگا 3 ، امگا 6 ، بتا sitosterol و ایزوفلاونهای سویا است. بنابراین به طور قطع نمی توان گفت که چای سبز موجب این تاثیرات شده است یا نه! EGCG ریزش موهای ناشی از تستوسترون را کاهش می دهد.

2- خواص چای سبز برای مو و رشد آن

چای سبز ممکن است موجب رشد مجدد مو شود.به نظر می رسد چای سبز با تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از آسیب رساندن به سلول های پوست و مو ، رشد مو را افزایش می دهد. در یک مطالعه ریزش مو محققان دریافتند که 33٪ از افرادی که عصاره چای سبز مصرف کرده اند پس از 6 ماه رشد مجدد مو را تجربه کردند! اما این تاثیرات ممکن است در کسانی که ریزش موی مرتبط با هورمون ندارند اندک باشد. از چای سبز می توانید به صورت دمنوش و روزانه استفاده کنید. مصرف طولانی مدت دمنوش های حاوی چای سبز تاثیرات مثبتی بر روی پوست و مو خواهد داشت. علت این امر، آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در چای سبز می باشد.

3- چای سبز و سفیدی مو

خواص چای سبز برای مو تقریبا ثابت شده است. در صورتی که یک ماده باعث تقویت مو شود از همه جهت موجب زیبایی و طراوت پوست می شود. اینکه چای سبز از سفیدی مو جلوگیری می کند، هنوز اثبات نشده است. اما با توجه به خواصی که برای مو دارد مطمئنا بر روی جلوگیری از سفیدی مو نیز تا حدودی موثر است.

فواید چای سبز برای موی سر

کمک به رشد مو

چای سبز می تواند به رشد مجدد مو کمک کند. در یک مطالعه محققان عصاره EGCG گرفته شده از چای سبز را به صورت موضعی روی پوست سر افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش مو سکه ای یا کامل) قرار دادند. پس از 4 روز، رشد مو شرکت کنندگان با افزایش چشمگیری همراه بود. به نظر می رسد EGCG با تحریک فولیکول ها و جلوگیری از آسیب به سلول های پوست و مو، رشد مو را افزایش می دهد.

رساندن مواد مغذی به مو

مو بخشی از سیستم بسیار بزرگتری به نام دستگاه پوششی است که شامل ناخن ها، پوست و مو است. در واقع ، موهای شما مستقیما از پوستتان می رویند و مواد مغذی را از آن دریافت می کنند. طی یک مطالعه روی 15 شرکت کننده، محققان دریافتند که مصرف مکمل های حاوی عصاره چای سبز به مدت 12 هفته باعث افزایش 29 درصدی گردش خون و اکسیژن در پوست می شود. رشد مو تا حد زیادی به رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست وابسته است. در حقیقت، گردش خون ضعیف می تواند به ریزش مو منجر شود. بنابراین، نوشیدن چای سبز می تواند باعث افزایش ورود این مواد مغذی به پوست سر شما و رشد موها شود.

روش استفاده از چای سبز برای تقویت مو

خواص چای سبز برای مو و نحوه استفاده از آن را دراین مقاله شرح می دهیم. ماسک چای سبز برای موی سر چگونه تهیه می شود؟ شما می توانید از شامپوی روزانه حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. حتماً شامپو را روی ریشه و پوست سر خود بمالید و به آرامی بشویید. برای شستشوی خانگی مو، می توانید 1 الی 2 کیسه چای سبز را به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. پس از خنک شدن ، عصاره چای سبز را در انتهای حمام بر روی موهای خود بمالید. علاوه بر این ، می توانید روزانه 1 یا 2 فنجان (240-480 میلی لیتر) چای سبز بنوشید تا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها در اختیار بدن خود قرار دهید. به نظر می رسد که شستن موها بعد از اتمام حمام با چای سبز تاثیرات فوق العاده ای در رشد و تقویت مو داشته است. این روش به عنوان یک روش خانگی و طبیعی ارزش امتخان کردن را دارد.

چگونه از چای سبز برای موهایتان استفاده کنید؟

در اینجا چند روشی که میتوانید از چای سبز برای موهایتان استفاده کنید، آورده شده است.

شامپو

میتوانید از شامپوهای حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. برای اثر بخشی بهتر دقت کنید شامپو با ریشه و کف سر شما در تماس باشد، سپس به آرامی موها را بشویید.

نرم کننده

از نرم کننده یا ماسک مو حاوی چای سبز، جهت موهایتان استفاده کنید. اجازه دهید حدود 3 تا 10 دقیقه بماند بر اساس دستوری که سازنده محصول روی آن درج کرده است.

تهیه محلول چای سبز در منزل

یک یا دو کیسه چای سبز به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید تا 5 دقیقه بماند. وقتی سرد شد، بگذارید در انتهای دوش گرفتن، روی موهایتان بماند. علاوه بر این ها شما میتوانید روزانه 1-2 فنجان چای سبز بنوشید تا بدن شما یک ترکیب آنتی اکسیدان خوب دریافت کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان