فواید گیاه گزنه برای داشتن پوست و مو های سالم

  دوشنبه، 27 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید گیاه گزنه برای داشتن پوست و مو های سالم
گیاه گزنه که با نام علمی اورتیکا دیوئیکا (Urtica dioica) شناخته می‌شود، یکی از ۶ زیرگونه‌ی خانواده‌ی اورتیکا (Urtica) است. پراکندگی گزنه در بعضی مناطق مثل آفریقا، اروپا، آسیا و شمال آمریکا بسیار زیاد است. برگ‌ها و ریشه‌ی گیاه گزنه خواص دارویی متفاوتی دارند. ریشه‌ی گزنه را می‌توان به‌صورت قرص، چای، شربت، عصاره و کپسول استفاده کرد.

گیاه گزنه که با نام علمی اورتیکا دیوئیکا (Urtica dioica) شناخته می شود، یکی از ۶ زیرگونه ی خانواده ی اورتیکا (Urtica) است. پراکندگی گزنه در بعضی مناطق مثل آفریقا، اروپا، آسیا و شمال آمریکا بسیار زیاد است. برگ ها و ریشه ی گیاه گزنه خواص دارویی متفاوتی دارند. ریشه ی گزنه را می توان به صورت قرص، چای، شربت، عصاره و کپسول استفاده کرد.در بعضی فرهنگ ها، از گزنه در پخت سوپ یا تهیه ی پنیر استفاده می کنند تا وعده های غذایی سالم تری داشته باشند. برگ گزنه معمولا به عنوان چای دم می شود که بسیاری از مواد مفید ضروری را در خود جای داده است. از عصاره ی روغن این گیاه می توان برای درمان های موضعی استفاده کرد. اما از آنجا که روغن گزنه بسیار قوی است، آن را با روغن های حاملی (carrier oils) مانند روغن بادام شیرین، روغن زیتون و امثال آن ترکیب کنید تا رقیق شود.

طول این گیاه نسبتا کوتاه است و ارتفاع آن به ندرت از ۱ متر و ۵۰ سانتی متر بیشتر می شود. برگ و ساقه ی گزنه در بعضی از زیرگونه ها کرک های بلندی دارند که درصورتی که آن را لمس کنید مجموعه ای از مواد شیمیایی شامل هیستامین، فورمیک اسید، سروتونین و استیل کولین را به بدن تان منتقل می کنند. این مواد موجب تحریک و ایجاد حس ناراحتی در پوست می شوند، به همین دلیل این گونه به عنوان علف سوزش آور یا گزنه ی سوزش آور هم معروف است.بااین حال اگر ساقه یا برگ های این گیاه را بجوشانید یا عصاره ی آن را استخراج کنید، مواد گزنده ی آن از بین می روند و می توانید از مزایای واقعی آن بهره مند شوید.شاید افرادی که برگ های تند و گزنده ی این گیاه گلدار علفی را برداشت می کنند اذیت شوند، اما برای هزاران نفری که در سراسر دنیا از گزنه برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند، بسیار پُرفایده است.حتی شما می توانید از برگ گیاه گزنه در انواع دستورهای آشپزی استفاده کنید یا برگ های آن را مانند اسفناج و جعفری بجوشانید و مصرف کنید.

مواد مغذی موجود در گزنه

چرا گزنه تا این حد برای سلامتی ما مفید است؟ به این دلیل که سرشار از مواد مغذی است!

  • گزنه غنی از ویتامین A، C، D و K است.
  • این گیاه مغذی همچنین غنی از ویتامین B است.
  • گزنه یک منبع خوب آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، سیلیکا، ید، سلیسیوم، سدیم و گوگرد است.
  • مقدار زیادی پروتئین و اسیدهای آمینه دارد.
  • کالری و چربی کمی دارد.
  • یک منبع خوب کلروفیل و تانن است.

گیاه گزنه برای درمان پوست چرب

گزنه حاوی ویتامین ث است و رادیکال های آزاد پوست را از بین می برد و خواص قلیایی آن چربی پوست را تنظیم می کند. در جایی دیگر از سلامت نمناک اشاره شده بود که می توانید برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و روی پوست ماسک کنید تا چربی پوست را تنظیم کنید.

گیاه گزنه برای درمان اگزما

به دلیل خاصیت ضد التهابی و ویتامین ث ، کا گزنه در کاهش اثرات اگزما موثر است و خارش و سوزش را تا حد قابل تو جهی کاهش می دهد.

به درمان آکنه کمک می کند

برگ خشک گزنه برای درمان آکنه و لکه های پوست استفاده می شود. عصاره برگ خشک گزنه همچنین به عنوان یک تونیک عالی برای پوست چرب و مستعد آکنه مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا نه تنها به کاهش آکنه کمک می کند، بلکه باعث می شود که هیچ زخم یا لکه ای از آکنه باقی نماند.

دارای خواص قابض است

برگ گزنه دارای خواص قابض است که به درمان بیماری های پوست مانند اگزما، نیش حشرات و آبله مرغان کمک می کند. عصاره ی آن یا ترکیب روغن تهیه شده با برگ گزنه می تواند به صورت موضعی برای درمان اگزما استفاده شود.

گیاه گزنه برای براق کردن مو

از جمله خواص گزنه می توان به درخشنده کردن موها اشاره کرد به همین منظور جوشانده گزنه را می توان روی موها اسپری کرد.

رویش مو

گزنه حاوی سیلیکا و گوگرد است و در سلامت و رویش مو موثر است شبها جوشانده ریشه و برگ و گل گزنه روی کف سر ماساژ دهید و صبح آبکشی کنید هم چنین روغن گزنه تاثیر مثبتی در سلامتی و رویش مو دارد. 10گرم ریشه ی گزنه در یک لیتر الکل در شیشه ی شفاف 15 روز در مقابل حرارت خورشید قرار داده و 34 قاشق سوپ خوری در 14 بطری آب وارد کرده پوست سر را به آرامی مالش دهید برای رشد مو و عدم ریزش مو مفید است.

گیاه گزنه برای درمان شوره سر

برگ گزنه خشک و روغن نارگیل را شبها قبل از خواب روی پوست سر بزنید و صبح بشوئید

گیاه گزنه برای درمان خارش پوست سر

از دلایل خارش سر می توان خشکی ، شوره و یا قارچ را نام برد. گزنه علاوه بر خواص گفته شده مرطوب کننده طبیعی است و با کاهش التهاب پوست سر خارش را کاهش می دهد.روغن گرم گزنه را روی سر بزنید و پس از 10 دقیقه بشوئید ترکیب گزنه با حنا یا کتیرا برای درمان بیماری های پوستی موثر است.

درمان موخوره :

وجود ویتامین ب و اسیدهای معدنی در گزنه در تقویت و سلامت مو موثر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!