فواید خوردن پیاز خام برای سلامتی بدن

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
فواید خوردن پیاز خام برای سلامتی بدن
پیاز در طول زمان علاوه بر آشپزی در مصارف دارویی هم مورد توجه قرار گرفته است . پیاز خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد و در بدن معجزه میکند . پیاز سرشار از گوگرد است و همین عامل خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی به آن می بخشد و باعث میشود در مواجه با آبهای آلوده در مسافرت حرف اول را در پیشگیری از بیمار شدن بزند.

قبل از اینکه درباره ی خواص پیاز صحبت کنیم باید آن را بیشتر بشناسیم. پیاز یکی از سبزیجاتی است که درواقع ریشه ی آن را مصرف می کنیم. این گیاه در فارسی پیاز نامیده می شود، هندی ها به آن دونگری می گویند و در هر منطقه ای به یک نام مشهور است.

از دیگر سبزیجات هم خانواده ی پیاز می توان به سیر، تره فرنگی، پیازچه، موسیر و پیاز چینی اشاره کرد. گیاه پیاز برگ های سبز مایل به آبی دارد، بعد از اینکه برگ ها به اندازه ی کافی رشد کردند ریشه شروع به رشد می کند و به شکل پیازی که مصرف می کنیم در می آید.

پیاز در سراسر دنیا و تقریبا در تمام شرایط آب وهوایی کشت می شود. معمولا از آن برای تهیه ی غذا استفاده کرده یا آن را تبدیل به ترشی می کنند. همچنین اغلب افراد این ریشه ی تند و ترد را به صورت خام همراه با غذا می خورند. عطر پیاز بسیار قوی است و با اولین برشی که به آن می زنید می توانید عطر تند آن را استشمام کنید.پیاز یک گیاه است با ساقه ای کوتاه، برگ های گوشتی و ریشه ای متورم که مواد غذایی را در قسمت ریشه ذخیر می کند تا بتواند در شرایط آب وهوایی سخت زنده بماند.

آشنایی با تاریخچه ی پیاز

منشا باستانی پیاز نواحی غربی و شرقی آسیا است. گونه های مختلف پیاز که در سراسر دنیا یافت می شود به این معنی است که پیاز از آسیا به قاره های دیگر برده شده و کشت آن توسط کشاورزان مختلف آغاز شده است. چین از ۵۰۰۰ سال قبل کشت و مصرف پیاز را آغاز کرده و آن را صادر می کرده است. پیاز در مصر باستان میوه ای مقدس و قابل احترام بوده است و دلیل آن شکل دایره ای، لایه لایه و متحدالمرکز آن بوده است. این سبزی آن قدر مقدس و محبوب بوده است که همیشه چندتایی پیاز همراه با مردگان دفن می کردند.

در اسناد پزشکی Charaka Samhita، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد، از پیاز به عنوان یک گیاه دارویی یاد شده است. یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس در قرن اول میلادی روش ها و مزایای مصرف پیاز را مستند کرده است. همچنین ابن سینا، طبیب ایرانی، هم به خواص دارویی و سلامتی پیاز اشاره کرده است.

آشنایی با انواع پیاز

پیاز تنها گیاهی است که در تمام دنیا برای تهیه ی بیشتر غذاها از آن استفاده می شود. هر جایی که باشید به ندرت غذایی را پیدا می کنید که در آن پیاز وجود نداشته باشد. پیاز انواع مختلفی دارد و امروز قرار است با رایج ترین انواع آن آشنا شویم.

  • پیاز زرد: این نوع از پیاز بافت سفید عاجی دارد، پوست آن قهوه ای است و عطری قوی، شبیه به گوگرد دارد.
  • پیاز شیرین: این پیاز پپوستی نازک و کمی مات دارد و اندازه ی آن بزرگتر از پیازهای دیگر است.
  • پیاز قرمز: اگر دوست دارید پیاز شیرین و ملایم بخورید، پیاز قرمز انتخاب مناسبی است. پوست این پیاز سرخابی پررنگ است و می توانید به راحتی آن را به صورت خام بخورید.
  • موسیر: اندازه ی موسیر خیلی کوچکتر از پیاز است، پوست قهوه ای دارد و گوشت آن بنفش است.
  • پیاز سبز: این نوع از پیاز درواقع نارس است و هنوز شروع به رشد نکرده است.
  • تره فرنگی: شکل ظاهری آن شبیه به پیازچه است، البته در اندازه ی بسیار بزرگتر. از این سبزی در تهیه ی سس و سوپ استفاده می شود.

آیا پیاز برای شما خوب است؟

پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به هر حال تمام اعضای خانواده ی پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین های C و B6، فولات، آهن و پتاسیم است. سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند.

دو ماده ی شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می شوند که بر اساس شواهد بعضی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان و دیابت مفید است. همچنین سختی رگ ها را کاهش داده و فشار خون را هم پایین می آورد.میزان کوئرستین با پخته شدن میزان آن کاهش پیدا نمی کند و در تمام سوپ پخش می شود.در پیاز نوعی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین وحود دارد که با انواع التهاب مبارزه می کند. پس اگر می خواهید سوپی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید.

شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی کننده و ضد باکتری است و می توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن استفاده کنید. اگر پیاز و سیر را با هم ترکیب کنید خواصشان افزایش پیدا می کند. این ترکیب را می توانید به عناون داروی ضد افسردگی، مسکن، ضد انعقاد خون و ضد التهاب مصرف کنید.مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آن ها با غذاهای پرکالری می تواند در طولانی مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد.

فواید خوردن پیاز

پیاز از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است. پیاز خام سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی مفید و آنتی اکسیدان است. با مصرف پیاز خام به صورت روزانه می توانید مواد مفید زیادی را به بدنتان برسانید. پیاز یکی از قدیمی ترین سبزی ها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر شده است؛ در ادامه با فواید پیاز آشنا خواهید شد.

ضدانعقاد

پیاز قرمز می تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کند. محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته می تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول های خوب بدن به وجود نمی آورد. طبق نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاونوئیدی به نام روتین که به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشکیل لخته های خونی در عروق پیشگیری می کند. در حقیقت، تشکیل فیبرین در سیاهرگ ها و تجمع پلاکت ها در سرخرگ ها از عوامل بروز لخته های خونی و سکته است که این ترکیب مانع ساخت آن می شود.

ضد سرطان

محققان دانشگاه کورنل بعد از مطالعه تاثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیکال های آزاد، در سال 2004 اعلام کردند موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برجسته ، تاثیر ویژه ای بر کاهش پیشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کنند. طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان 2 بار در هفته، به طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند. پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلول های روده بزرگ را از آسیب حفظ می کند. پختن گوشت با پیاز نیز می تواند به کاهش مواد سرطان زایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می شوند، کمک کند.

خون ساز

اسیدفولیک یا ویتامین 9 B یکی از ترکیبهای مورد نیاز مغز و تضمین کننده سلامت روان و احساس افراد است. 125 میلی لیتر یا نصف پیمانه آب پیاز می تواند 9 درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسید فولیک کمک می کند.

ضد درد

براساس تحقیقی کلینیکی که در سال 1990 در داکوتای شمالی انجام شد، زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی می شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می کند.

ضد فشارخون

پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتی اکسیدان به نام کرکتین است. تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت چشم

گوگرد در پیاز، سلامتی لنز چشم را بهبود می بخشد. پیازتولید یک پروتیین به نام گلوتاتین را تحریک می کند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. سطوح بالاتر گلوتاتین به معنای کاهش خطر آب سیاه، انحطاط و آب مروارید است. سلنیوم در پیاز از ویتامین ایی در چشم حمایت می کند که از سلول ها چشم محافظت می کند.

تولید کلسترول خوب (HDL)

غالبا وقتی از این تاثیر شگفت آور پیاز بهره مند می شوید که آن را به صورت خام مصرف کنید، بنابراین این نکته را همیشه قبل از قرار دادن پیاز در رژیم غذایی تان به یاد بیاورید. راه آسان برای کمک به افزایش سطح کلسترول خوب (و بنابراین، کاهش سطح کلسترول بد) گذاشتن چند تکه از آن روی غذا است. برای بهره مندی بیش تر از خواص پیاز می توانید چند قطره آب لیمو نیز روی آن بچکانید.

افزایش انرژی

فیبر در پیاز، گوارش را کاهش می دهد و سطح انرژی را ثابت نگه می دارد. انولین در سبزیجات به حفظ بنیه کمک می کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

کورستین در پیاز باعث افزایش محتوای سلنیوم می شود. سلنیوم یک ماده معدنی است که میزان آن در پیاز بیش از سایر مواد غذایی است. سلنیوم به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد ایمنی را تحریک می کند و از واکنش های ایمنی پیشگیری می کند.

کاهش التهاب و مبارزه با عفونت ها

فلاونوئید ها و ترکیباتی که عامل بو و مزه ی تند و تیز پیاز (خام) هستند، باعث کاهش التهاب، چه داخل بدن و چه خارج از آن، می شوند. همان طور که احتمالا می دانید، التهاب یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن تان است؛ از این رو، لازم است خوراکی هایی را که باعث کاهش التهاب می شوند (خوراکی هایی از قبیل چای سبز، یا بادام خام)، بیش از پیش در رژیم غذایی تان بگنجانید. به این ترتیب، یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی، تاثیر قوی آن در کاهش التهاب است.

بهبود سلامت قلب

فلاونوئید موجود در پیاز قرمز می تواند به سلامت قلب کمک کند. همچنین غنی ازسولفور هستند که می توانند به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کنند. کوارستین موجود در پیاز همچنین پتانسیل مبارزه با بیماری های قلبی را دارد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که به سلامت قلب کمک می کند. پیازهم چنین می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و این در نهایت به نفع قلب است.

بهبود سلامت جنسی

یکی از دارو های گیاهی است که در اوگاندا غربی برای مدیریت ناتوانی جنسی و اختلال عملکرد جنسی بکار می رود. خوردن آب پیاز با عسل به افزایش باروری در مردان کمک می کند.

کاهش خطر بروز مسمومیت غذایی

پیاز دارای ترکیبات خاصی است که آنتی باکتریال هستند. در حقیقت بعد از بریدن پیاز آب آن خارج شده و بسیاری از انواع میکروارگانیسم هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند را از بین برده یا سرعت رشد آن ها را کم می کند.

سلامت استخوان

تاثیرات مفید پیاز برای سلامت استخوان ها تنها به میزان بالای کلسیم موجود در آن محدود نمی شود، بلکه هم چنین فلاونوئید های موجود در آن باعث می شوند کلسیم بتواند به سوی نقاطی خاص از بدن راه پیدا کند که بیش از سایر نقاط به آن نیاز دارند؛ بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی می توان به خاصیت جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

تسکین آسم، حساسیت ها و آرتروز

یکی از تاثیرات مفید و منحصربه فرد پیاز قرمز برای سلامتی (که آن چنان در پیاز سفید وجود ندارد) توانایی اش در بهبود وضعیت افرادی است که به آسم، آرتروز، و حساسیت مبتلا هستند. این مسئله نیز به دلیل وجود خواص ضد التهابی در همه ی انواع پیاز است؛ ولی این خاصیت پیاز دلیل دیگر نیز دارد: ترکیبی به نام اونیونین A باعث فرو خواباندن فعالیت سلول های دستگاه ایمنی می شود و به این طریق بیماری های مذکور را بهبود می بخشد.

بهبود سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی

پیازحاوی سلنیوم است که عملکرد سیستم ایمنی را تحریک می کند. همچنین مواد معدنی از واکنش ایمنی بیش از حد جلوگیری می کند که می تواند اثرات مضر داشته باشد. پیاز همچنین در روسیه داروی گیاهی محسوب و از آن ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.

افزایش اثربخشی ویتامین C در بدن

پیاز سرشار از ویتامین C است، ولی نکته ی مهم تر این است که فرآیند فعال شدن ویتامین C و عملکرد آن را در بدن تسهیل و بهبود می دهد. این خاصیت نه تنها باعث بهبود عملکرد ویتامین C موجود در خود پیاز می شود، بلکه عملکرد ویتامین C دریافتی از خوراکی های دیگر را نیز در بدن بهبود می بخشد.

این مسئله باعث بهبود وضعیت دستگاه ایمنی، پوست، قابلیت ارتجاعی بافت ها، سطح انرژی بدن و شادابی تان می شود. پژوهش هایی که در زمینه ی خواص پیاز برای سلامتی به عمل آمده اند، این مسئله را ثابت کرده اند که ویتامین C دریافتی از پیاز نسبت به ویتامین C موجود در دیگر منابع غذایی (مانند مرکبات) که از لحاظ نظری غنی تر هستند، مهم تر و کارآمدتر است.

بهبود وضعیت خواب

هموسیستئین Homocysteine آمینو اسیدی است که در بدن و با شکستن پروتئین ساخته می شود. مقدار زیاد آن مانع تولیدهورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود که هر سه مسئول تثبیت روحیه، احساس خوب، اشتها و خواب هستند. پیاز سرشار از فولاتاست که مانع تولید بیش از حد هموسیستئین می شود؛ بنابراین مصرف مقدار کافی فولات برای پیشگیری از شدید شدن افسردگی ضروری است. کمبود فولات نیز منجر به خستگی و بروز مشکلات رشد می شود. در کنار همه این مزایا خوردن روزانه پیاز هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی به شما حس خوبی می دهد.

کمک به درمان تب

پیاز می تواند به عنوان یک جز غذا برای درمان تب مصرف شود. هم چنین می تواند مانع از خونریزی بینی شود، با توجه به گاز طبیعی خود، می تواند به لخته خونی (خارجی) کمک کند.

بهبود سلامت دهان

پیازحاوی (ترکیبات سولفور) است که به کاهش باکتری های مسبب پوسیدگی دندان کمک می کنند؛ و خوردن آن ها به صورت خام بهترین شکل ممکن است، چون آشپزی می تواند برخی از این ترکیبات مفید را از بین ببرد.

این سبزی غنی از ویتامین ث است که می تواند دندان را سالم نگه دارد، هم چنین معتقدند که پیاز می تواند درد دندان را تسکین دهد. با این حال، تحقیقات کمتری در مورد این موضوع وجود دارد، اما یک عیب پیاز این است که آن ها می توانند باعث تنفس بدبو شوند. در نتیجه دهان را بعد از مصرف پیاز به طور کامل بشویید، به خصوص اگر قرار است در جمعی حضور پیدا می کنید.

چگونه پیاز بیشتری بخوریم؟

پیاز را به صورت خام یا پخته می توانید مصرف کنید ولی یادتان باشد که پیاز خام آنتی اکسیدان های بیشتری دارد. البته پخت و پز میزان آنتی اکسیدان های این ماده غذایی را فقط کمی کاهش می دهد.
توصیه می کنیم از پیاز خام برای تهیه انواع سالاد استفاده کنید. البته پیاز به تنهایی معجزه نمی کند. زمانی خواص این ماده غذایی بیشتر می شود که تغذیه سالم و متنوع حاوی انواع میوه و سبزی های سرشار از آنتی اکسیدان داشته باشید. در بیشتر غذاها می توانید از پیاز برای گرفتن بوی زحم استفاده کنید اما اگر می خواهید پیاز را بپزید یا سرخ کنید، از روغن زیاد استفاده نکنید. اگر هم علاقه ای به پیاز پخته ندارید، می توانید آن را ریز رنده یا از آب آن در غذاها استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان