دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

فواید میوه پاپایا برای سلامتی بدن 

چهارشنبه، 17 دی 1399
پاپایا یکی از میوه‌های اعجاب‌انگیز گرمسیری است که خواص و مزایای زیادی دارد. پاپایا در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک رشد می‌کرده اما این روزها در نواحی مختلفی از جهان،‌ ازجمله ایران کشت و برداشت می‌شود.

آیا می دانید پاپایا چیست؟ پاپایا یکی از میوه های استوایی و بومی مناطق حاره ای آمریکا و مکزیک است و در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می شود. کاشت میوه پاپایا در ایران برای اولین بار در شهر یزد انجام شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می رسد. این میوه با نام علمی « کاریکا پاپایا» (Carica papaya) در خانواده «خربزه درختیان» (Caricaceae) قرار دارد. این گیاه مانند دیگر درختان این خانواده، یک ساقه گوشتی بلند دارد و میوه های گلابی شکل در انتهای این ساقه یا تنه تشکیل می شوند. این میوه را با نام خربزه درختی، پاپایه و پاپیتا هم می شناسند. در ادامه شما را با ویژگی ها و خواص پاپایا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ارزش غذایی پاپایا

مواد مغذی موجود در 100 گرم پاپایا به صورت زیر است:

کالری: 43
چربی: 0.3 گرم
سدیم: 8 میلی گرم
پتاسیم:182 میلی گرم
کربوهیدرات: 11 گرم
فیبر: 1.7 گرم
قند: 8 گرم
پروتئین: 0.5 گرم

فواید دارویی و درمانی پاپایا برای بدن

بهبود و تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص پاپایا، افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این خاصیت پایایا به خاطر وجود آنتی اکسیدان در آن است. گل ها و ریشه پاپایا هم در رفع یرقان (زردی)، قولنج کلیوی، برونشیت و بیماری های دیگر مفید هستند.

کاهش وزن

پاپایا برای کسانی که به دنبال کاهش وزن به طور طبیعی هستند هم مفید است. مصرف یک کاسه پر از پاپایا به عنوان میان وعده صبحگاهی و عصرگاهی، انتخاب بسیار خوبی است.

تقویت قوه بینایی

رنگ نارنجی این میوه، به دلیل وجود ماده ای به نام بتاکاروتن است. بتاکاروتن بینایی را تقویت و از بیماری های چشمی جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون

از دیگر خواص پاپایا برای بدن می توان به کنترل فشار خون اشاره کرد این میوه سرشار از پتاسیم بوده و همانطور که می دانیم پتاسیم نقش موثری در کاهش فشار خون دارد از این رو مصرف این میوه برای افراد با فشار خون بالا توصیه می شود.

پیسی را درمان می کند

تقریبا ۱.۵% جمعیت جهان دچار پیسی هستند- وضعیتی که لکه های سفیدی بر پوست نمایان می شوند. پاپایا یکی از موثرترین درمان های خانگی برای درمان پیسی است. گذاشتن خمیر پاپایای رسیده بر ناحیه آسیب دیده، تولید ملانین را تقویت کرده و رنگ طبیعی پوست را برمی گرداند. همچنین می توانید برای کمک به درمان داخلی پیسی، آب پاپایا را مصرف کنید.

بهبود کم خونی

اسید فولیک موجود در پاپایا به خواص پاپایا برای درمان کم خونی افزوده است. خواص پاپایا برای درمان کم خونی علاوه بر حضور اسید فولیک مدیون حضور ویتامین سی نیز می باشد زیرا این ماده باعث می شود جذب اسید فولیک در بدن راحت تر اتفاق بیفتد و بدین طریق کمبود آّن در بدن فرد جبران شود. همانطور که می دانیم کم خونی علل بسیاری از بیماری ها از جمله ریزش مو و خشکی و تیرگی پوست می باشد زیرا با کم بودن گلبول های قرمز خونی مواد مغذی کمی به سلول ها می رسد و سلول ها شادابی خود را از دست می دهند. با مصرف پاپایا و بهره بردن از خواص پاپایا برای درمان کم خونی در واقع به طور غیر مستقیم در حال بهره بردن از خواص پاپایا برای سلامت مو و پوست نیز هستیم.

به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند

اگرچه قاعدگی یک فرآیند طبیعی و بخشی از زندگی یک زن است، اما گرفتگی های دردناک این دوره، شما را تا زمان ازبین رفتن دردها، اسیر رخت خواب می کند. داروهای مسکن می توانند تا حدی کمک تان کنند اما مصرف همیشگی آن ها، می تواند سیکل ماهانه را به هم بزند. بنابراین، پیشنهادمی کنم به دنبال راه حلی طبیعی مانند پاپایا باشید. پاپایا معمولا به افرادی که پریودی های دردناک و نامنظم دارند توصیه می شود. آنزیم پاپائین به تنظیم و کاهش جریان خون قاعدگی کمک می کند. پاپایا همچنین تولید استروژن را تحریک کرده و از این طریق، دوره پریود را متعادل می کند.

بهبود سلامت قلب

مصرف دانهٔ پاپایا به حفظ سلامت قلب کمک می کند. وجود سه نوع ویتامین آنتی اکسیدانی قوی: ویتامین E، سی (C) و اِی (A) در این میوه از تصلب شرایین و بیماری های قلبی ناشی از دیابت جلوگیری می کند. وجود مواد شیمیایی گیاهی پروکاروتنوئید از اکسید شدن کلسترول در بدن جلوگیری می کند. اگر کلسترول در بدن اکسید شود، به دیواره رگ های خونی می چسبد و پلاک هایی ایجاد می کند که امکان وقوع سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهند. ویتامین ای (E) و سی (C) موجود در پاپایا از رسوب کلسترول در دیواره رگ ها جلوگیری می کنند و باعث می شوند که قلبی سالم تر داشته باشید. پاپایا منبعی غنی از فیبر است و باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن می شود. با مصرف پاپایا به عنوان میان وعده، قلب سالم تر خواهد ماند و از زخم های معده دور خواهید شد. ضمن اینکه پوست تان را تقویت می کند و زخم های آن را هم از بین می برد. هرچند پاپایا یک میوه گرمسیری است اما اخیراً در ایران (یزد و سیستان وبلوچستان) هم کشت می شود و پیدا کردن آن راحت تر شده است.

پیشگیری از سرطان

این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئید است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. تحقیقات نشان می دهد این میوه خواص ضد سرطانی دارد و در درمان برخی از انواع سرطان مانند لوزالمعده و پروستات تأثیر بهتری داشته است. لیکوپن موجود در این میوه هم که در واقع یک آنتی اکسیدان است، احتمال بروز سرطان را کاهش می دهد.

به کاهش استرس کمک می کند

همه ما روزانه در موارد مختلفی دچار استرس می شویم- روابط، کار، بچه ها و غیره. خوردن یک بشقاب پاپایا می تواند به کاهش استرس کمک کند. این میوه شیرین حاوی آنزیم های فعال و ویتامین C است که به حفظ سطح انرژی شما کمک می کند. مطالعات متعددی نشان دادند که بدن ما برای تنظیم جریان هورمون های استرس به ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارد و یک پاپایای بزرگ دارای حدود ۴۷۶ میلی گرم ویتامین C است.

درمان یبوست

فولات، ویتامین سی (C) و ویتامین ای (E) موجود در پاپایا با ایجاد تحرک در روده ها و معده از تهوع صبح گاهی می کاهند. آب پاپایای رسیده هم به هضم بهتر غذا کمک می کند. در واقع، فیبر موجود در این میوه باعث افزایش حرکات روده می شود و در نتیجه درمان یبوست می شود.

عوارض و مضرات پاپایا

جنین و زنان باردار

صرف میوه پاپایا خام در دوران بارداری مضر است، پاپایا نارس و کال حاوی مقادیر بالایی لاتکس بوده که باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد. زیاده روی در مصرف پاپایا می تواند باعث معده درد، اسهال و حتی التهاب مری شود.

چه کسانی باید پاپایا را با احتیاط مصرف کنند؟

فواید پاپایا را مطالعه کرده اید اما باید مواردی را قبل از مصرف آن به خاطر بسپارید پاپایا وقتی به اندازه مصرف شود مفید اما مصرف زیاد آن می تواند به مری صدمه بزند.

  • خانم های باردار و شیرده باید از مصرف زیاد آن بپرهیزند زیرا پاپایا حاوی پاپایین فرآوری نشده و شیره گیاهی بالای است که برای جنین سمی است و باعث ناتوانی مادر زادی می شود.
  • پاپایا باعث آلرژی در برخی افراد می شود که به دلیل پاپایین موجود در آن است ، افرادی که قند خون پایینی دارند باید از مصرف پاپایا بپرهیزند زیرا قند خون را کاهش میدهد.
  • افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند باید با پزشک قبل از مصرف پاپایا صحبت کنند.
  • از مصرف زیاد دانه سیاه پاپایا خودداری کنید چون ماده سمی آن می تواند موجب فلجی و بیماری قلبی شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی