فواید زیتون برای سلامتی بدن

  شنبه، 13 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید زیتون برای سلامتی بدن
زیتون یک میوه فوق العاده مفید و مغذی که در قرآن نیز به عنوان یک میوه بهشتی آورده شده است، دارای خواص فراوانی است. این میوه برای سلامتی انسان خواص متنوعی دارد.

خواص زیتون شامل گزینه های متعددی می شود که اکثر افراد از گذشته تا به امروز با آنها آشنا هستند و آنرا در وعده های مختلف به کار می برند. البته اکثر افراد زیتون شور را نسبت به زیتون خام ترجیح می دهند؛ زیرا نوع خام آن به شدت تلخ است. نکات جالبی در رابطه با ارزش غذایی زیتون وجود دارد. به همین دلیل متنی را گردآوری کرده ایم تا در ابتدا به بیان ویتامین ها و مواد مغذی موجود در زیتون بپردازیم و بعد خواص بسیار مفیدی را که به همراه دارد را برایتان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

تصویر

ارزش تغذیه ای زیتون:

منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E ، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

ویتامین های موجود در زیتون:

  • ویتامین ای ۱۹ درصد
  • ویتامین آ ۸ درصد
  • ویتامین کا ۲ درصد
  • ویتامین بی۶ ۲درصد

فواید شگفت انگیز زیتون

کاهش وزن

چربی های سالم موجود در زیتون می توانند به کاهش وزن کمک کنند. مصرف زیتون می تواند چربی داخل سلول های چربی را تجزیه کند، چربی شکم را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را نیز کم کند. مطالعات نشان می دهند افرادی که زیتون مصرف می کنند به طور کلی کالری کم تری دریافت می کنند و احتمال بروز اضافه وزن در آن ها پایین تر است. آزمایش های خون نیز نشان داده اند که سطح سروتونین در خون کسانی که زیتون مصرف می کنند بالاتر است: سروتونین هورمونی است که با احساس سیری مرتبط است. زیتون همچنین به تحریک تولید یک ماده ی شیمیایی به نام آدیپونکتین که روی سوختن چربی تاثیر مثبت دارد، کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که خوردن فقط ۱۰ زیتون قبل از غذا اشتها را تا ۲۰٪ کاهش می دهد. چربی های سالم موجود در زیتون سرعت هضم را کاهش می دهند و باعث تحریک تولید مواد شیمیایی می شوند که به مغز پیام سیری را ارسال می کنند.

زیتون و رفع التهاب

پلی فنول های موجود در انواع زیتون می توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از شروع آسیب های بافتی در اندام ها کمک کنند. زیتون ها به دلیل نقش اصلی شان در رژیم های مدیترانه ای که بر پایه ی سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل هستند و به سلامت بدن کمک می کنند، به خوبی شناخته شده اند. به همین دلیل مهم است که بر مصرف آن ها در رژیم غذایی تان چه به عنوان میان وعده و چه به عنوان یک وعده ی غذایی کامل تمرکز کنید.

زیتون و تقویت استخوان ها

پلی فنول های موجود در زیتون همچنین می توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم های مدیترانه ای با خطر کمتر شکستگی استخوان ها در افراد مسن همراه هستند.

بهبود سلامت چشم

زیتون برای سلامت چشم ها نیز فایده دارد. یک فنجان زیتون حاوی ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده ی روزانه از ویتامین A است که به حفظ سلامت چشم کمک می کند. این ویتامین دید شبانه را بهبود می دهد و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه ی زرد) و گلوکوم (آب سیاه) جلوگیری می کند.

جلوگیری از لخته شدن خون

زیتون می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. این ماده ی خوراکی غنی از ترکیبات مفید برای قلب به نام فنول است که می تواند خطر تشکیل لخته ی خون را در افراد دارای کلسترول بالا کاهش دهد. در یک مطالعه به ۲۱ نفر که مبتلا به کلسترول بالا بودند صبحانه ای متشکل از نان با روغن زیتون حاوی فنل یا نان با روغن زیتونی که فنل آن استخراج شده بود، دادند. ۲ ساعت بعد از صبحانه، گروهی که روغن زیتون با فنل مصرف کرده بودند، سطح آنتی ژن عامل v11 پایین تری داشتند. این آنتی ژن موجب لخته شدن خون می شود.

زیتون و تنظیم قند خون

مصرف روغن زیتون فوق بکر می تواند موجب کاهش قند خون مخصوصاً حدود دو ساعت بعد از مصرف غذا به وسیله ی عملکرد مناسب انسولین شود. اسیدهای چرب اولئیک که موجب حفظ سلامت قلب می شوند و همچنین پلی فنول های موجود در زیتون نیز می توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی چربی های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی اکسیدان ها می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

زیتون و سلامت قلب

زیتون ها سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. این اسیدهای چرب در واقع نوعی چربی هستند که موجب کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال حفظ HDL (کلسترول خوب) می شوند. از طرفی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی پلی فنول های موجود در زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، محافظت می کنند. علاوه بر این ها شواهد درازمدت نشان داده است، افرادی که روزانه روغن زیتون فوق بکر مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به حمله ی قلبی، فشارخون بالا و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروقی نسبت به افرادی که از این روغن استفاده نمی کنند، هستند.

پیشگیری از زخم معده

یکی از مزایای مهم زیتون، جلوگیری از بروز زخم معده است. تحقیقات انجام شده در اسپانیا نشان داد که زیتون می تواند به پیشگیری و درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که علت شایع بروز التهاب در معده و زخم معده است، کمک کند. این مطالعه نشان داد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در زیتون علیه باکتری هایی که باعث تخریب پوشش معده می شوند، عمل می کنند.

گردش خون بهتر با زیتون

زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی برای تشکیل گلبول های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده ی معدنی، گلبول های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می شود. کم خونی نشانه های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سر درد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی ارگان ها را دارد. تا جایی که می توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

عوارض جانبی مصرف زیتون

معمولا افراد با مصرف زیتون دچار مشکل خاصی نمی شوند. اما ممکن است نمک بالای موجود در زیتون شور، برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.

1. فلزات سنگین

ممکن است زیتون حاوی برخی فلزات سنگین و مواد معدنی مانند بور، گوگرد، قلع و لیتیم باشد. مصرف زیاد فلزات سنگین می تواند منجر به بروز سرطان شود. در بیشتر اوقات فلزات سنگین موجود در زیتون کمتر از حد مجاز است، بنابراین زیتون ماده ی غذایی سالمی است.

2. آکریل آمید

برخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان ها حکایت دارند، درحالی که برخی دیگر از مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته اند، این ارتباط را زیر سؤال برده اند. با این حال متخصصان توصیه می کنند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود شود. در بعضی گونه های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون مقدار آکریل آمید افزایش می یابد.

3. حساسیت

حساسیت به درخت زیتون امری شایع است، اما حساسیت به خودِ زیتون به ندرت مشاهده شده است. بااین حال افرادی که به زیتون حساسیت دارند، ممکن است واکنش های آلرژیک را در دهان و گلوی خود تجربه کرده باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (464 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند